Probleem achterveer R1200RT LC
Moderator: GVN
-
FREEBIKER
Re: Probleem achterveer R1200RT LC
Ik heb dit gevonden op Duitse forum.
Re: Rückruf mit Stillegung R1200 RT LC ???
Beitragvon gifhouse » 12.06.2014, 21:28
wurde heute Informiert, das Federbein wird komplett neu entwickelt, anschließend gebaut, und dann getestet und irgendwann an die Kunden bzw. die Händler ausgeliefert.
BMW stellt für jeden einzelnen Kunden, für den gesamten Zeitraum ein Ersatzmotorrad inkl. Versicherung und KFZ Steuer zur Verfügung.
Ich denke mal das war es für dieses Jahr mit der RT
Re: Rückruf mit Stillegung R1200 RT LC ???
Beitragvon gifhouse » 12.06.2014, 21:28
wurde heute Informiert, das Federbein wird komplett neu entwickelt, anschließend gebaut, und dann getestet und irgendwann an die Kunden bzw. die Händler ausgeliefert.
BMW stellt für jeden einzelnen Kunden, für den gesamten Zeitraum ein Ersatzmotorrad inkl. Versicherung und KFZ Steuer zur Verfügung.
Ich denke mal das war es für dieses Jahr mit der RT
Freebiker
1600GT
1600GT
Op een ander duits forum (via bmwrtforum.nl):
Ik denk dat je tegen eenzelfde scenario als bij de Porsche 911 GT3 aankijkt, waar een onderdeel opnieuw moet ontwikkeld worden en je dus makkelijk 4-5 maanden niet met je voertuig mag rijden.Betreff des Beitrags: Re: Mitteilung von BMW bezüglich des FahrverbotesBeitragVerfasst: 12.06.2014, 18:23
Mich hat auf email Anfrage meinerseits heute Abend ein BMW Mitarbeiter angerufen und mir die Sachlage auf meine Fragen wie folgt beantwortet.
1. Zulieferer hat BMW letzten Donnerstag wegen dem Problem kontaktiert.
2. Es ist kein Chargenproblem, außer man sieht alle RT LCs als eine einzige Charge an => alle RT LCs sind betroffen.
3. Die Problemlösung wird sich über Wochen hinziehen. Mehrmaliges Nachhacken ob eine Chance bis Anfang August in Aussicht stehen könnte, wird zum aktuellen Zeitpunkt nicht in Aussicht gestellt.
4. Rückbau über einen gewissen Zeitraum auf ein Nicht ESA Fahrwerk eher auch nicht, wahrscheinlich zu teuer außerdem wären die Menge an Dämpfer auch nicht vorhanden müsste hinten und vorne getauscht werden, hinzu käme noch SW Anpassungen zu deaktivieren des ESA Systems und bürokratischer Akt /TÜV/AGB usw.
5. RT LC Produktion ist aktuell gestoppt.
6. Konstruktion oder Fertigungsproblem wurde nicht eindeutig beantwortet, zwischen den Zeilen hörte sich das aber eher nach Fertigungsproblem, falscher oder falsch behandelter Stahl bzw. Fertigungsprozessfehler (Lieferant produziert auch nicht alle Teil selbst).
7. BMW versucht den Händlern je nach Dringlichkeit bei Leihgeräten zu helfen. Ist aber klar dass die nicht alle damit ausstatten werden können.
8. Die welche kein Leihmoped in Anspruch nehmen, könnten anderweitig entschädigt werden, wie in welcher Höhe ist unbekannt.
9. Ansprechpartner für Punkt 7 & 8 ist aber immer der Händler.
...
Mehr fällt mir gerade hierzu nicht mehr ein, alles was ich hierzu geschrieben habe ist auch mit Interpretation meinerseits ausgestattet und entspricht nicht 1 zu 1 dem Wortlaut des BMW Mitarbeiters.
Gruß Conny
Dat wens je natuurlijk niemand toe, zo'n toestanden, en al helemaal niet aan het begin van het zomerseizoen
. Een gratis vervangmotorfiets lijkt me het minste wat BMW kan aanbieden. Vraag is natuurlijk waar ze op korte termijn wereldwijd zoveel vervangers gaan vinden.
Zonder te willen profiteren van de miserie van een ander : voor wie snel weer de baan op wil/moet, ik heb hier nog een K1200R Sport staan die voor een vriendenprijsje de deur uit mag want sedert aankoop van de R1150GSA wordt die K niet meer gebruikt.
Zonder te willen profiteren van de miserie van een ander : voor wie snel weer de baan op wil/moet, ik heb hier nog een K1200R Sport staan die voor een vriendenprijsje de deur uit mag want sedert aankoop van de R1150GSA wordt die K niet meer gebruikt.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
-
Man in Black
Zoals ik het lees moet de dealer het weer oplossen voor diegene die een andere motor willen lenen.
Uit welke stock? zijn eigen 2de-hands moto's?
Uit welke stock? zijn eigen 2de-hands moto's?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Ze kunnen dit probleem toch makkelijk oplossen door voorlopig de demper van de RT zonder esa te monteren of zie ik dat nu veel te simpel (ben geen techneut)
Beemer schreef:Ze kunnen dit probleem toch makkelijk oplossen door voorlopig de demper van de RT zonder esa te monteren of zie ik dat nu veel te simpel (ben geen techneut)
In het kort: er zijn niet genoeg niet-ESA-ophangingen op stock, het hele ESA systeem zou dan uitgeschakeld moeten worden wat in software niet eenvoudig zou gaan, en natuurlijk is die motorfiets afgeleverd met certificaten voor ESA, en niet voor een klassieke ophanging.4. Rückbau über einen gewissen Zeitraum auf ein Nicht ESA Fahrwerk eher auch nicht, wahrscheinlich zu teuer außerdem wären die Menge an Dämpfer auch nicht vorhanden müsste hinten und vorne getauscht werden, hinzu käme noch SW Anpassungen zu deaktivieren des ESA Systems und bürokratischer Akt /TÜV/AGB usw.
-
maddymertens
Beste
Is dit ook het geval voor de nieuwe 1200 gs lc adventure met esa.
alvast bedankt
Is dit ook het geval voor de nieuwe 1200 gs lc adventure met esa.
alvast bedankt
Nee. Hoewel de GS LC ook Dynamic ESA heeft, is er hier geen probleem van gemeld.
-
maddymertens
Bedankt wooter wat een geruststelling.
De productie van de RT ligt stil.
De Italiaanse leverancier Marzocchi werkt aan een oplossing voor het veerelement, maar de R1200RT LC zal niet meer op de baan te zien zijn voor half augustus.
BMW, Freude am Fahren...
De Italiaanse leverancier Marzocchi werkt aan een oplossing voor het veerelement, maar de R1200RT LC zal niet meer op de baan te zien zijn voor half augustus.
BMW, Freude am Fahren...
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
-
Man in Black
Zelf al een voorstel tot vervangmotor gekregen via je dealer?GVN schreef:De productie van de RT ligt stil.
BMW, Freude am Fahren...
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Ik zal de mijnen allessinds niet laten staan hoorGVN schreef:De productie van de RT ligt stil.
BMW, Freude am Fahren...
Zou iedereen trouwens moeten doen.
Groeten,
Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Tuurlijk joh, je verzekering zal echt niet moeilijk doen als er iets fout gaat. Als je jezelf op een hoop rijdt met zo'n instelling heb ik er geen probleem mee. Helaas berokkenen mensen met een dergelijke instelling meestal andere schade of letsel. Aansprakelijkheid is dan wel weer appeltje eitje.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
Gisterenavond een mail ontvangen van Mofra dat ze nog niets weten. Als ik de berichten hierboven lees word ik echter niet blij. Wordt misschien wel een rondreis in Italië op een ruilmotor ?? Ben wel benieuwd hoe ze dit verder gaan compenseren ?
Renzo,
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Hmm, verzekering. Er is bij mijn weten niks aangetekend verstuurd. Dus veel blablabla en verder niks hé. Of vindt jij het misschien normaal als ze zeggen, laat je moto maar staan, zonder meer? Als er is misloopt( ongeval enz..) is dat volledig de verantwoordelijkheid van der heren uit Bayeren.Obiwan schreef:Tuurlijk joh, je verzekering zal echt niet moeilijk doen als er iets fout gaat. Als je jezelf op een hoop rijdt met zo'n instelling heb ik er geen probleem mee. Helaas berokkenen mensen met een dergelijke instelling meestal andere schade of letsel. Aansprakelijkheid is dan wel weer appeltje eitje.
Groeten,
Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Je geeft hier aan dat je het bericht gelezen hebt, en er is duidelijk gecommuniceerd dat je niet meer met je RT LC met Dynamic ESA mag rijden wegens een mogelijk defect aan de achterophanging.luc.w schreef:Hmm, verzekering. Er is bij mijn weten niks aangetekend verstuurd. Dus veel blablabla en verder niks hé. Of vindt jij het misschien normaal als ze zeggen, laat je moto maar staan, zonder meer? Als er is misloopt( ongeval enz..) is dat volledig de verantwoordelijkheid van der heren uit Bayeren.
Daarmee kan je doen wat je wil, behalve in geval van het negeren van het advies van BMW nog verwachten dat zij verantwoordelijkheid zullen opnemen wanneer je dat advies negeert.
Met wat pech zit je dealer ook op dit forum en heeft hij al je betreffende berichten afgedrukt, voor in het geval dat je na zijn adviezen genegeerd te hebben toch nog blijft rijden, iets aan de hand krijgt en je verantwoordelijkheid bij de dealer en BMW wilt gaan leggen.
Het is een beetje zoals een agent zonder fluo vestje op een kruispunt zien staan, beslissen om hem te negeren omdat ie niet opvalt, in een aanrijding betrokken raken en dan zeggen dat je de agent niet zag staan en enkel naar het groene licht keek.
Ik begrijp dat het echt geen pleziertje is - mijn broer moet zijn gloednieuwe RT ook noodgedwongen stil laten staan - maar ga er tenminste volwassen mee om en erken dat je een risico loopt als je het advies van BMW in de wind slaat, op niveau van veiligheid en op niveau van verantwoordelijkheid. En vooral: als je wil verkondigen op een forum dat je dat advies in de wind slaat, dat je dus ook erkent dat je die risico's loopt en niet denkt dat jij en iedereen die jouw idee volgt toch nog kan rekenen op enige coulance als het toch mis zou lopen. Je bent op dat moment een proefkonijn, en daar moet je je bewust van zijn en erkennen.
Hier zij er toch enkele, die echt nog in sinterklaas geloven
Van de dealer wordt verwacht dat hij/zij een perfecte motor afleverd,punt.
Als mijn dealer mijn geen vervangvoertuig kan aanbieden, kan ik toch niet te voet gaan werken hé
Laat hem maar staan, ik ga bollen zie.
groeten,
Luc of is het George
Van de dealer wordt verwacht dat hij/zij een perfecte motor afleverd,punt.
Als mijn dealer mijn geen vervangvoertuig kan aanbieden, kan ik toch niet te voet gaan werken hé
Laat hem maar staan, ik ga bollen zie.
groeten,
Luc of is het George
Van mij mag je bollen, maar begrijp dat dat op jouw eigen volle verantwoordelijkheid is. En dat zou voor jou een belletje moeten gaan rinkelen dat dat niet klopt. Want jij neemt verantwoordelijkheid waar je dealer en/of BMW Belux dit niet doen. Nobel van je.
-
Dirk Pauwels
Los van de discussie bollen of niet bollen, ik vind het toch straf dat "ze" het weer eens voor hebben.... Ze leren ook niet uit hun fouten blijkbaar. De vorige blunders, te wijten aan winstbejag (goedkope, minderwaardige onderdelen gebruiken en duur verkopen - doen alle producenten uiteraard) konden ze telkens nog in alle stilte min of mee oplossen met stiekeme "vervangingen" tijdens regulier onderhoud, maar deze is blijkbaar te risico vol om het stiekem op te lossen. Is hun reactie mss overdreven? Mss wel, mss niet, dit is een wel nogal drastische manier om zichzelf in te dekken, niet veel andere producenten zouden dit durven, maar ze kunnen zich dan ook wel wat permiteren want er zijn kopers genoeg.
Wat onvoorstelbaar is, is dat blijkbaar BMW in zee gaat met de goedkoopste aanbieder (in dit geval een italiaanse met goede reputatie, maar het had net zo goed een chinese of indische kunnen zijn) en zich daar blijkbaar ook geen vragen bij stelt, geen extra testen doet op degelijkheid etc.... Ze hadden een redelijk ESA op de GS, ipv dit over te nemen, hebben ze blijkbaar naar een goedkopere oplossing gezocht.
Eigenlijk zouden alle BMW clubs hier advocaten moeten opzetten voor schadeclaims, maar aangezien de BMW clubs bestaan bij gratie van BMW durven die dat uiteraard niet.... Ook BMW Vlaanderen, toch 2000 leden sterk, roert zich niet. Was nochtans een mooie gelegenheid om ombudsman te spelen, hun leden te verdedigen en hun lidgeld te verdienen, ipv etentjes te organiseren bv.....
hoe ze het gaan opplossen met die vervangmoto's? Dat lijkt mij praktisch toch redelijk moeilijk. Ik denk helaas dat de niet RT-LC rijder die een vervangmotor wil bij een onderhoud dus op zijn kin zal mogen kloppen de volgende maanden.
Hopelijk raakt het snel opgelost.
Wat onvoorstelbaar is, is dat blijkbaar BMW in zee gaat met de goedkoopste aanbieder (in dit geval een italiaanse met goede reputatie, maar het had net zo goed een chinese of indische kunnen zijn) en zich daar blijkbaar ook geen vragen bij stelt, geen extra testen doet op degelijkheid etc.... Ze hadden een redelijk ESA op de GS, ipv dit over te nemen, hebben ze blijkbaar naar een goedkopere oplossing gezocht.
Eigenlijk zouden alle BMW clubs hier advocaten moeten opzetten voor schadeclaims, maar aangezien de BMW clubs bestaan bij gratie van BMW durven die dat uiteraard niet.... Ook BMW Vlaanderen, toch 2000 leden sterk, roert zich niet. Was nochtans een mooie gelegenheid om ombudsman te spelen, hun leden te verdedigen en hun lidgeld te verdienen, ipv etentjes te organiseren bv.....
hoe ze het gaan opplossen met die vervangmoto's? Dat lijkt mij praktisch toch redelijk moeilijk. Ik denk helaas dat de niet RT-LC rijder die een vervangmotor wil bij een onderhoud dus op zijn kin zal mogen kloppen de volgende maanden.
Hopelijk raakt het snel opgelost.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
tazdevil
Zijn er eigenlijk al gevallen bekent waarmee er iets fout gelopen is?
En wat loopt er dan fout? Spring uw achterveer u plotseling om uw oren of wat kan er eigenlijk gebeuren?
Ik heb heel veel moeite om de RT te laten staan, dan investeert men 20 duizend € in een motorfiets en dan mag men er niet mee rijden!!

Je verwacht toch dat zo een product in orde is als men dit op de markt brengt.
Er moeten er toch al zijn die 10 of 15 duizend kilometer hebben zonder problemen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik zo lang zonder moto zou zitten, het gedacht alleen al wordt ik koekkoek. Ik heb ocharm 1200 km kunnen genieten van mijn RT.
Groeten Gerry
En wat loopt er dan fout? Spring uw achterveer u plotseling om uw oren of wat kan er eigenlijk gebeuren?
Ik heb heel veel moeite om de RT te laten staan, dan investeert men 20 duizend € in een motorfiets en dan mag men er niet mee rijden!!
Je verwacht toch dat zo een product in orde is als men dit op de markt brengt.
Er moeten er toch al zijn die 10 of 15 duizend kilometer hebben zonder problemen.
Ik kan me niet voorstellen dat ik zo lang zonder moto zou zitten, het gedacht alleen al wordt ik koekkoek. Ik heb ocharm 1200 km kunnen genieten van mijn RT.
Groeten Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

-
melis luc
Hoogst waarschijnlijk zal er ook niets gebeuren en is dit enkel uit voorzorg , indien "dat er iets moest gebeuren" maar volgens mij is de kans klein ! Maar een verwittigd man is er 2 waard !!!!
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Jullie hebben twee optie's:
X-tijd wachten dat het probleem opgelost is.
Oftewel het probleem naast u leggen en rijden met de kans op een ongeval waar u en mss ook nog derden bij betrokken zijn,
om dan X-tijd te revalideren en dus mss een jaar lang niet kunnen rijden.
Ik weet wat ik zou kiezen, maar wie zijn ikke.

X-tijd wachten dat het probleem opgelost is.
Oftewel het probleem naast u leggen en rijden met de kans op een ongeval waar u en mss ook nog derden bij betrokken zijn,
om dan X-tijd te revalideren en dus mss een jaar lang niet kunnen rijden.
Ik weet wat ik zou kiezen, maar wie zijn ikke.
Laat ons eerlijk zijn: het is overacting van BMW. Zij kunnen uiteraard geen risico's nemen omwille van reputatie. Maar er is nog een enkel ongeval gebeurd. Zelf ben ik een paar weken geleden nog met de vrouw in Alpen aan het rondtoeren geweest. Geen vering gebroken.
Wellicht is de kans "zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, cinco" (cfr. Contador). Op de 8000 RT's die rondbollen is dat erg weinig.
Uiteraard, als jij net die "cinco" bent....
Wellicht is de kans "zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, zero, cinco" (cfr. Contador). Op de 8000 RT's die rondbollen is dat erg weinig.
Uiteraard, als jij net die "cinco" bent....
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
Ik heb horen zeggen dat het gaat om een probleem met de achterbrug en dat er een dodelijk ongeval is gebeurd... maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de fantasten een verhaal zijn beginnen verzinnen...
BMW blijft blijkbaar wel heel erg karig met informatie, maar het feit dat ze de nadruk leggen om er absoluut niet meer mee te rijden (de moto's worden naar 't schijnt bij de eigenaars thuis opgepikt door de dealers), voorspelt toch niet veel goeds..
BMW blijft blijkbaar wel heel erg karig met informatie, maar het feit dat ze de nadruk leggen om er absoluut niet meer mee te rijden (de moto's worden naar 't schijnt bij de eigenaars thuis opgepikt door de dealers), voorspelt toch niet veel goeds..
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
Ik zou mezelf in deze context toch ook niet willen promoveren tot proefpersoon om persé te willen bewijzen dat er niets aan de hand is, die twijfelachtige eer laat ik liever aan anderen over.
En er zál wel iets aan de hand zijn, er zal 'ergens' wel iets serieus gebeurd zijn waarvan BMW niet wil dat het zich nog eens voordoet, vandaar die drastische maatregelen om herhaling zo veel mogelijk te voorkomen.
En wie niet horen wil, tja... we weten allemaal hoe het spreekwoord verder gaat. Maar als je vrouw, vriendin, kinderen, familie, vrienden... ook allemaal van mening zijn dat BMW hier enkel maar gebakken lucht verkoopt om toch maar in't nieuws te komen, stap dan vooral op de moto. De kans dat er zich iets voordoet is misschien klein, maar klein is niet gelijk aan onbestaande. Denk maar aan de lotto, de kans dat je dié wint is ook klein, en toch is er altijd wel iemand die prijs heeft...
En er zál wel iets aan de hand zijn, er zal 'ergens' wel iets serieus gebeurd zijn waarvan BMW niet wil dat het zich nog eens voordoet, vandaar die drastische maatregelen om herhaling zo veel mogelijk te voorkomen.
En wie niet horen wil, tja... we weten allemaal hoe het spreekwoord verder gaat. Maar als je vrouw, vriendin, kinderen, familie, vrienden... ook allemaal van mening zijn dat BMW hier enkel maar gebakken lucht verkoopt om toch maar in't nieuws te komen, stap dan vooral op de moto. De kans dat er zich iets voordoet is misschien klein, maar klein is niet gelijk aan onbestaande. Denk maar aan de lotto, de kans dat je dié wint is ook klein, en toch is er altijd wel iemand die prijs heeft...
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)