Routes garmin naar tomtom !! Het kan... "eureka"

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Fox30

Bericht door Fox30 »

BiemeRT schreef:De prijs van een Garmin is momenteel inderdaad nog altijd schandalig duur in vergelijking met andere GPS-systemen :evil: . Uiteindelijk zullen die ook wel moeten bijdraaien of hun verkoop drastisch zien verminderen, maar tot dan kunnen we best onze plan trekken met 'den Tom' :wink:
Fout :!: beste BiemerRT. :!: Kijk wat rond op dit forum en je vindt er bijna-nieuwe Garmin toestellen aan de prijs waarvoor jij een TomTom wil kopen. :wink:
Klik maar eens hier
Vin Diesel

Bericht door Vin Diesel »

Och, je kan tegenwoordig met TomTom ook routes via de PC plannen als je van nul start ... dat is geen argument meer om de TomTom uit te sluiten. :roll:

Ben je echter een luiwammes en wil je teren op het planningswerk van anderen ... dan koop je best een Garmin :twisted:

Flame on :P
Microsoft : Possibly not the biggest evil in the world, but definitely in the top 10
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Fox30 schreef:
BiemeRT schreef:De prijs van een Garmin is momenteel inderdaad nog altijd schandalig duur in vergelijking met andere GPS-systemen :evil: . Uiteindelijk zullen die ook wel moeten bijdraaien of hun verkoop drastisch zien verminderen, maar tot dan kunnen we best onze plan trekken met 'den Tom' :wink:
Fout :!: beste BiemerRT. :!: Kijk wat rond op dit forum en je vindt er bijna-nieuwe Garmin toestellen aan de prijs waarvoor jij een TomTom wil kopen. :wink:
Klik maar eens hier
M.a.w. een tweedehandse Garmin voor dezelfde prijs van een nieuwe TomTom :!: En dat vind jij een goeie deal :shock:

Met u wil ik in de toekomst zeker nog meer schitterende deals sluiten. Ik heb hier nog een tweedehandse R1100R staan en ge moogt hem hebben voor de prijs van ne nieuwe HD Road King :lol: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

BiemeRT schreef:M.a.w. een tweedehandse Garmin voor dezelfde prijs van een nieuwe TomTom :!: En dat vind jij een goeie deal :shock:
Ik ben blij dat jij er zo op reageerd, ik wou dat ook al doen maar ja, enfin.

Met het nieuwere freeware programma van Google-tomtom kan je nu ook al zonder enige omzetting *.gpx komende van Garmin inlezen, en ook van google zelf *.kml (google earth).

Je kan ze ook in al deze formaten wegschrijven dus *.itn of *.gpx of *.kml

Weeral een verbetering, en dus makkelijker :D

Garmin blijkt ook een versie van hun prgramma uit te brengen geschikt voor PDA's maar meer info heb ik daar niet over, die zal je op hun site zelf moeten zien te vinden.
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Ik heb dit hier gedownload maar heb geen tom tom om het uit te proberen

http://www.verweijweb.nl/Tom_Tom.htm

Het zou garmin bestanden in 1 muisbeweging converteren naar ITN (tom tom) bestanden

Het werkt maar het probleem is dat je met een beperking van 50 waypoints zit voor Tom Tom ...

mvg

Stef
Laatst gewijzigd door Steffz1 op 27 mar 2007, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Ik heb wel iets gevonden wat interessant kan zijn voor de tom tom mannen met name dit :

http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=15778

Hier kan je je tom tom route maken via Google earth ;-)

Je plaatst de waypoints op de kaart zoals je de route wil rijden en je exporteert dit naar tom tom bestanden ... het werkt ;-)

Progje Tyre en google earth downloaden en je kan routes beginnen samenstellen. Hoe rekening met de beperking van 50 waypoints, het kan dus zijn dat je de routes moet opsplitsen naargelang je waypoints ;-)

mvg

Stef
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Hoi Stef, dit is al 'oud nieuws' want zij noemen het nog Google-TomTom terwijl het ondertussen het volwassen 'Tyre' wordt genoemd aan de hand van Jan Boersma, een predikant, BMW-motorrijder en programmeur.

De TomTom mogelijkheden komen uitgebreid aan bod op de website http://www.pvdk.be.

Ikzelf werk momenteel ook veel met ITNCONV. Dat is ondertussen ook sterk verbeterd met de grafische interface van google maps.

Vooral de laatste nieuwigheid om een traject te tekenen gebasseerd op de tussenpunten maakt het plannen van een route echt top.
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

pvdk schreef:Hoi Stef, dit is al 'oud nieuws' want zij noemen het nog Google-TomTom terwijl het ondertussen het volwassen 'Tyre' wordt genoemd aan de hand van Jan Boersma, een predikant, BMW-motorrijder en programmeur.

De TomTom mogelijkheden komen uitgebreid aan bod op de website http://www.pvdk.be.

Ikzelf werk momenteel ook veel met ITNCONV. Dat is ondertussen ook sterk verbeterd met de grafische interface van google maps.

Vooral de laatste nieuwigheid om een traject te tekenen gebasseerd op de tussenpunten maakt het plannen van een route echt top.
Ah ok Oeps 8)
Ik ben Administrator van http://www.2fast4u.be en zou onze ritten waarvan we routes in Garmin formaat aanbieden ook aan de Tom Tom rijders willen aanbieden. Het probleem is wel een beetje die beperking van 50 waypoints waardoor een rit van 150 km fameus opgesplitst wordt. Zien jullie andere oplossingen want ik heb namelijk een missie "save the Tom Tommers" :D

mvg

Stef
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

save the Tom Tommers
mission impossible :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Coyote_s4

Bericht door Coyote_s4 »

Steffz1 schreef: Ik ben Administrator van http://www.2fast4u.be en zou onze ritten waarvan we routes in Garmin formaat aanbieden ook aan de Tom Tom rijders willen aanbieden. Het probleem is wel een beetje die beperking van 50 waypoints waardoor een rit van 150 km fameus opgesplitst wordt. Zien jullie andere oplossingen want ik heb namelijk een missie "save the Tom Tommers" :D

mvg

Stef
Stef,
Elke Garmin route kun je omzetten naar TomTom, mits wat manuele aanpassingen. Hoe je dat kunt doen is al elders op dit forum beschreven.
Ik heb al routes van meer dan 1.000 km omgezet, en dat gaat zonder problemen.
Enkel als je 3 keer rond dezelfde kerktoren wilt rijden en persé bepaalde kleine weggetjes wilt verkennen en daar dan nog die en die straat wilt doorrijden, dan ga je met TomTom te kort komen. Maar voor de ritten die wij doen - en dat is vlotte wegen, geen autostrade, wel mooie bochtjes - heb ik altijd de conversie kunnen doen. Het is soms wat schipperen met de tussenpunten, hier een weg doen, daar een toevoegen, maar dat lukt wel.
TonTon

Bericht door TonTon »

voor mij blijft het aanmodderen met halve oplossingen :?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Arnold schreef:voor mij blijft het aanmodderen met halve oplossingen :?
Ik ben een fervent TomTom-gebruiker en J-H lost het omzetten van de clubritten nu voor ons op, maaaaaar .... als ik heel eerlijk ben, moet ik je gelijk geven :roll:

Aan de andere kant: waarom gebruikt Garmin zo verdomd veel way-points terwijl dat helemaal niet nodig is :roll: Soms liggen er tot 6 stuks op 5 m uit elkaar, of 15 in dezelfde straat :shock: WAANZIN ! En 't is dat juist dat het converteren moeilijk maakt :?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

TonTon

Bericht door TonTon »

BiemeRT schreef:
I
Aan de andere kant: waarom gebruikt Garmin zo verdomd veel way-points terwijl dat helemaal niet nodig is :roll: Soms liggen er tot 6 stuks op 5 m uit elkaar, of 15 in dezelfde straat :shock: WAANZIN ! En 't is dat juist dat het converteren moeilijk maakt :?
het is niet "garmin" die zoveel waypoints gebruikt maar de maker van de route die dit bepaalt in "mapsource" , mits deskundig neerzetten van die waypoints heb je er niet zoveel nodig :wink:
Rikkes

Bericht door Rikkes »

het is niet "garmin" die zoveel waypoints gebruikt maar de maker van de route die dit bepaalt in "mapsource" , mits deskundig neerzetten van die waypoints heb je er niet zoveel nodig
I rest my case, your honour :wink:

Het is inderdaad absoluut overbodig om driehonderd waypoints te voorzien waar je met 40 à 50 waypoints als een heel toerke in de Alpen kunt vastleggen. :roll:
R1150RT 10/2004
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

't Ja, dan snap ik het ook niet meer zenne.

Ik heb gehoord dat de maker dan wel ZIJN way-points kan plaatsen, maar dat Garmin toch zelf nog bepaald hoeveel hij er extra nodig heeft om de juiste route te laten rijden. Toen de Openingsrit werd geconverteerd, stonden er meer dan 700 wp in en die had den Bosse er echt niet allemaal zelf ingezet :shock:

Soms heb ik met den Tom maar 10 tot 12 wp nodig om in Oostenrijk (of elders) een zeer mooie rit van 250 km of langer te maken.

Natuurlijk hoe ingewikkelder je een route wil maken ..... maar met 40 wp kom je echt al een héél eind :roll:

MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Stef, ik ben volop bezig aan een demo video ... nog een beetje geduld.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

sommige garminroutes worden gemaakt via tracklog... ofte simultaan opslaan tijdens het rijden. Hierbij wordt echt elke kronkeling in de weg geregistreerd.

Via mapsource is praktisch hetzelfde.

Manueel punten ingeven leidt tot een beperking van de punten en geeft identiek dezelfde route weer...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

JH. schreef:sommige garminroutes worden gemaakt via tracklog... ofte simultaan opslaan tijdens het rijden. Hierbij wordt echt elke kronkeling in de weg geregistreerd.

Via mapsource is praktisch hetzelfde.

Manueel punten ingeven leidt tot een beperking van de punten en geeft identiek dezelfde route weer...
Garmin routes die zo een heel pak waypoints bezitten zet ik met mapsource om naar een gpx bestand, dan schiet er heel wat minder over, enkel de echt nodige punten.
Zo doe ik dat, en dan gebruik ik Tyre om die *.gpx in te laden enz.

Is op deze wijze heel goed mee te werken hoor, ik hoop dat Tyre ooit ook zo kan werken, of dat er iemand een progske maakt om de bestanden om te zetten naar *.gpx zonder die extra massa aan waypoints.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

kvrees dat op jouw methode heel wat belangrijke info verloren gaat..

er is wel degelijk een verschil tussen een .gdb en een punt .gpx bestand.

Het .gpx bestand bevat enkel de grote trekken en niet de details... en tzijn nu net die details die je de identieke route geven....

Probeer steeds vanuit een .gdb bestand te vertrekken
Afbeelding
dirkske

Bericht door dirkske »

JH. schreef:kvrees dat op jouw methode heel wat belangrijke info verloren gaat..

er is wel degelijk een verschil tussen een .gdb en een punt .gpx bestand.

Het .gpx bestand bevat enkel de grote trekken en niet de details... en tzijn nu net die details die je de identieke route geven....

Probeer steeds vanuit een .gdb bestand te vertrekken
Als ik goed ben ingelicht is een gdb route een route die deels gemaakt wordt door de garmin zelf, en een gpx route is er eentje die identiek is maar zonder de extra info die garmin toevoegd.

Ik heb zo een route al eens nagekeken, ik kreeg ze van een vriend ik zette de route om naar gpx en heb ze nagereden, en ik had er ook nog de papieren roadbook versie van, dus het kon niet op eigenlijk, en resultaat de route was zeker + 95 % juist, hier en daar zelfs beter omdat Garmin bepaalde straten niet wou, (reden ?) en Tomtom wou ze wel.

Ik heb zojuist een route genomen een GDB bestand meer dan 1600 (slik) waypoints !!! omgezet via itnconvertor naar 1 itn bestand dat dan gesplitst en dat gaf me 32 !!! deelbestanden !!! (slik - verslik - slik)

Op mijn manier slechts 3 als er nu maar 90% korrektheid is, dan ben ik nog steeds tevreden hoor, echter ik verwacht beter.
als je het bestand wil laat me maar iets weten, ik ga het niet echt uitpluizen deze keer hoor, ik heb het al meerdere keren gedaan, en ik ben overtuigd.
Tyre kan de GDB ook importeren en maakt er daarna ook veel minder deelbestanden van, maar of dat evengoed is weet ik nog niet, ik rijd veel liever dan altijd maar nakijken hoor :D
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

ik volg Dirk hier in. Ook ik werk zo en heb mapsource op de computer staan. Ik exporteer steeds naar GPX, eigenlijk zou iedereen dat moeten doen omdat het een uniform export formaat is voor gps applictaties.

Ook ik bemerk met GPX dat je de routes haast compleet identiek kan rijden.
Maar ik werk meestal met ITNCONV vanwege de leuke interface met google maps.

Daarin laat is steeds de route tekenen (gebeurt in google enkel op basis van snelste route) en beoordeel de route in iets groter detail door gedeeltelijk in te zoomen. Als er een afwijking ontstaat, plaats ik eventueel een strategisch tussenpunt bij of verplaats ik een bestaand punt en laat de route herberekenen. Eenmaal tevreden gaat ze naar ITN file in de TTR.

Dit systeem werkt heel goed en is bijna waterdicht. Vermits je in google maps met 'snelste' werkt, kan je dat ook instellen als je in TTR de route activeert, dan werkt 'snelste' even goed, of eventueel 'vermijd snelwegen'.

Op die manier al talloze routes gereden en steeds content met het resultaat. Het vraagt een kleine inspanning om de route te bekijken, maar ik zou dit in Mapsource ook steeds doen aangezien er in veel routes soms rare dingen zitten zoals een stom lusje of een doodlopend punt. Dit komt voor doordat de makers niet altijd de tijd nemen alles in te zoomen en te perfectioneren ...
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ben ik het niet echt mee eens. Ten eerste start ik vanuit een tool die direct TomTom files maakt, dit is dus geen halve oplossing maar direct een hele. En ze is gratis !

Ten tweede, als elke fabrikant met een uniform formaat zou werken dan zouden alle routes wel uitwisselbaar zijn. Dit is niet de fout van de een of de ander en dus aanmodderen.

Omgekeerd kan er ook gesteld worden dat iemand met een Garmin niet in staat is een TomTom route te rijden, die moet dan ook aanmodderen om de route te laden.

Het is ENKEL omdat er op een forum meer Garmin gebruikers zijn en de routes voor de leden blijkbaar alleen in Garmin worden gemaakt, dit als standaard wordt beschouwd, en dat is allerminst waar aangezien dit geen universeel formaat is maar eerder een protectionistisch formaat zoals elke fabrikant dit daarvoor toepast.

Stel dat TomTom de meeste toestellen verkocht, dan zou het net het omgekeerde zijn. Het enige wat met TomTom kan aansmeren is dat zij geen software bijleveren om routes te maken. Maar daarvoor is er freeware te verkrijgen of gewoon andere software ...

Voor jou is het aanmodderen vanuit een Garmin standpunt ...
dirkske

Bericht door dirkske »

Ik vind dat PVDK het mooi en korrekt heeft verwoord.

Een BIC is geen stylo en een stylo is geen BIC !

Schrijven doen ze beiden, in alle kleuren en richtingen het is maar hoe je het bekijkt.

Aangaande Garmin, die was eerst en heeft ingezien dat er een markt vrij was, Tomtom heeft zich eerst op een andere markt gesitueerd maar door extra programma's van hen of anderen kan Tomtom een evenzeer goed ander middel/merk zijn.

Niet elke moto is een BMW (de mijne althans niet :wink: ) en toch heb ik ook maar 2 wielen hoor 8)

En zoals PVDK aangeeft waarom niet alle GPS routes in GPX doorgeven, dan zullen er veel meer mensen van jouw route gebruik kunnen van maken, en jezelf ook.

PS
PVDK je site prima hoor, heel leerzaam. :D
TonTon

Bericht door TonTon »

pvdk schreef:

Voor jou is het aanmodderen vanuit een Garmin standpunt ...
idd , maar is dit topic niet gestart met de melding "Routes garmin naar tomtom !! Het kan... "eureka" ?

als je dan leest wat er allemaal bij komt kijken en welke problemen zich dan kunnen voordoen ( bv méér dan 50 waypoints enz ) dan blijft het volgens mij aanmodderen.....
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

als ik zie wat de problemen momenteel zijn met garmin... dan is men daar toch ook serieus aan het modderen
Afbeelding
Plaats reactie