welke bobijnen?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
demito
Contacteer:

welke bobijnen?

Bericht door demito »

Ik heb dit op ukgser.com gepost, geen tijd om te vertalen (werkewerkewerke), maar alle waardevolle behulpzame kennis hier wordt ten zeerste geapprecieerd.

Hi all,

Since a little while I have noticed the following behaviour on my bike (2004 1150GSA twin spark):

-fuel consumption going up (used to do 480-500 kms with a tankful, 30L adv tank, now 410kms). Riding behaviour has not changed. A lot of motorways.
-when hot, the bike kind of hesitates around 4500 rpm. The hotter outside, the more noticeable. Problem only noticeable with a hot engine.
-With a cold engine, idle is smooth, with a hot engine it isn't. It's like it sometimes misses a beat.
-The engine cut out twice when making a U turn :shock: . Never had that before.
-since removing the cat, the bike sometimes backfires (unburnt fuel?). I have noticed some air leaks at the Y piece junctions (black deposit leaking).

New plugs make the bike behave a little better, allthough that doesn't last very long.

I have read a couple of threads and the symptoms seem to point at faulty coils. Which ones do I have to look after (location, pics)? Can one see from the outside it is faulty?
Cost to replace? Other suggestions?

Tnx for your help all.
Cheers

Demito
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

De symptomen duiden zonder twijfel naar een defecte bobijn. Maar bij een twin-spark ken ik de opstelling van de bobijn(en) niet. Bij een mono-spark zit de bobijn onder de benzinetank in het midden achter het balhoofd. Aan de buitenkant zie je zeker niets. Zelfs een DC-weerstandsmeting zal niets opleveren.

Vervangen en proberen.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

bdemeyer schreef:De symptomen duiden zonder twijfel naar een defecte bobijn. Maar bij een twin-spark ken ik de opstelling van de bobijn(en) niet. Bij een mono-spark zit de bobijn onder de benzinetank in het midden achter het balhoofd. Aan de buitenkant zie je zeker niets. Zelfs een DC-weerstandsmeting zal niets opleveren.

Vervangen en proberen.
Bob,
tnx voor de info. Ik ben er ondertussen ook achter gekomen dat de hoofdspoel voor een twin spark vlak aan de bougies zit. M.a.w. die dingen die je er met dat rare ding van in je dingeszakske moet uitdingesen vooraleer je je bougie kunt uitvijzen. Alle, tussen de bougie zelf en de bougiekabel.
Blijkbaar een zwakke plek bij de twin sparks.

Cheers

Demito
Afbeelding
Synchro Bob
Contacteer:

@ Demito

Dat 'ding' dat jij beschrijft lijkt veel op een bougiekop. De bobijn moet aan de andere kant van de bougiekabel zitten. Een bobijn is in feite een transformator van 12 naar een paar duizend volt. Die bougiekabel voert hoogspanning van de secundaire wikkeling van de bobijn naar de bougie. De primaire wikkeling zit aan de de sturing van de ontsteking verbonden.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
mdc
Webmaster
Webmaster

Bericht door mdc »

Bob,

dit is effectief de bobijn bij een twinspark. Komt 12V toe en in de bougiekop zit de bobijn verwerkt.

Marc
Marc

R1250RT 2020
Synchro Bob
Contacteer:

mdc schreef:Bob,

dit is effectief de bobijn bij een twinspark. Komt 12V toe en in de bougiekop zit de bobijn verwerkt.

Marc
Bedankt Marc,

Dat is nog niet zo slecht bedacht. Geen bougiekabels meer en waarschijnlijk goedkopere bobijnen. Toch ? Alvast gemakkelijker te vervangen

Leve de vooruitgang ! Nu nog alleen bobijnen maken die niet meer doorslaan na een paar duizend Km :wink:
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
SprintPeet

Bericht door SprintPeet »

bdemeyer schreef:
mdc schreef:Bob,

Marc
Bedankt Marc,

Dat is nog niet zo slecht bedacht. Geen bougiekabels meer en waarschijnlijk goedkopere bobijnen. Toch ? Alvast gemakkelijker te vervangen

Leve de vooruitgang ! Nu nog alleen bobijnen maken die niet meer doorslaan na een paar duizend Km :wink:
Idd Bob. We kunnen alleen maar hopen dat de bobijnen op een twinspark langer meegaan dan die op een single spark.
Het bericht dat dit onderwerp startte is bijna een COPY/PASTE van mijn problemen. Een bobijn uitmeten met een voltmeter heeft idd geen waarde. Ze werkt immers op hoogspanning. Je zou een isolatiemeting kunnen doen, maar wie heeft er een isolatiemeter (megger) in de garage liggen? Vervangen en proberen is er boodschap. Heeft er iemand een set die Demito even kan lenen ?

Greetz
Peter
Eagles may soar the sky, but weasels don't get sucked into jet engines.
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

bobijn bij de twinspark zit idd in de bougiekop, kostprijs: +/- 80 euro
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Bart Bever schreef:bobijn bij de twinspark zit idd in de bougiekop, kostprijs: +/- 80 euro
72 euro. Mijn rechter bobijn was wat opgezwollen wat blijkbaar wijst op waterinfiltratie. Vervangen nu. Ik hou jullie op de hoogte van de lange termijn effecten.

Cheers

T
Afbeelding
dragon

Bericht door dragon »

peter

zit er op elke bougie ,dus ook op de secundaire een bobijn verwerkt in de bougiekop?

Kan je dat niet uittesten door de bougies eruit te halen en op de cilinders te leggen .De motor doen ronddraaien en kijken of de bougies vonken?
Of vonken ze wel nog maar laten ze het afweten op bepaalde toerentallen of niet voldoende sterk?

zomaar een vraagje
greetz
rocky
toerbaard

Bericht door toerbaard »

denk niet dat in de secundaire bougiekop een bobijn verwerkt zit,
lijkt mij een klassieke ouderwetse bougiekop ???
Pol

Bericht door Pol »

TOERBAARD schreef:denk niet dat in de secundaire bougiekop een bobijn verwerkt zit,
lijkt mij een klassieke ouderwetse bougiekop ???
Toch wel,toch wel.
Bij de onderste (3) heb je wel een linkse en rechtse.
gr,Pol

Afbeelding

No. Description Supplement Qty From Up To Part Number Price Notes
01 SPARK PLUG YR5LDE 4 12127677560 +core
02 IGNITION COIL 2 12137671896 +core
03 ANGLE IGNITION COIL LINKS 1 12137692261 +core
03 ANGLE IGNITION COIL RECHTS 1 12137692262 +core
dragon

Bericht door dragon »

bedankt voor de info ,maar hoe krijg je die dingen van je bougie?
Met de hand gaat dat bijna niet.
rocky
toerbaard

Bericht door toerbaard »

op mijn secundaire bougie - r1150r 2004 - zit een gewone klassieke bougiekop die ik er makkelijk met de hand kan aftrekken
de primaire bougiekop komt inderdaad moeilijk los
plaats het gereedschapje dat bij je boordgereedschap zit, steek daar de bougiesleutel door en trek gelijkmatig aan de twee kanten, dan lukt het wel ( tip die ik zelf gekregen heb )
je kan ook een gereedschapje kopen dat de dealers gebruiken -onderdeelnummer 123540 - dat is steviger,vervormt niet en dan trek je alles gewoon met de hand los
voor je de bougie demonteert alle vuil daarrond wegblazen !
Pol

Bericht door Pol »

dragon schreef:bedankt voor de info ,maar hoe krijg je die dingen van je bougie?
Met de hand gaat dat bijna niet.
sorry,ik dacht dat 't over de r1200 ging.
verkeerde info dus
Pol
Plaats reactie