afregelen carbu scooter 50cc ??

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

afregelen carbu scooter 50cc ??

Bericht door asterix »

vervolg scooter zoon.
Hoe regel ik z'n carbu af?
Net een afbraak carbu gemonteerd, identiek als de originele.
starten, en alles ging perfect, veel "power"
maar na even (vermoedelijk omdat de electrische choke zichzelf uitschakeld) en dan gaat het veel minder, hij blijft nog wel draaien, heel mooi zelfs op ralenti, maar de scooter heeft totaal geen power meer.
Maar buiten de afregeling van de ralenti zie ik op de carbu niet veel afstelmogelijkheid.
Iemand tips? raad?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Ik zie de mengselstelschroef niet :? (aan de kant van de luchtfilter) Zit er een regelvijs in dat gat ?
Is de vlotterkamer proper ? Geen water ?
Geen 'valse' lucht aan de kant van de motor ?

Er staat Made in Japan op die carbu, dus dat komt in orde :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

effe wat duidelijkere foto's:

op sommige foto's (op de "propere" carbu) is geen gasschuif te zien, dat is normaal, die ontbreekt op die carbu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Als het niet wil lukken met afstellingen, check dan eens of je de naald niet in meer dan één positie kan hangen. Vaak hebben die scootercarbu's een naald met drie inkepingen, waarin een clips past. Zet de naald een positie hoger. En als de carbu is open geweest, kijk dan ook even of er een ringetje (rondel) onder de naald zit, zij moet dus niet rechtstreeks in haar zitting hangen, maar met een dunne ring er onder.
Het kan perfect dat met de koude het mengsel zonder choke te arm is om de zaak aan het draaien te houden. Laat maar weten of het lukt, en zet die zoon maar een uur of twee in de hoek, met grote ezelsoren op :wink:
Erger is het als de zuiger, cylinder en/of zuigerveren versleten zijn. Dan start en draait ie nog wel, maar als je durft gas te geven valt ie stil. Het goedkoopst kan je dan de zuigerveren vervangen, als de zaak niet te lang meer moet meegaan. Zuigers en cylinder kan je ook nog redelijk goedkoop vinden, als je niet originele (merk) onderdelen gebruikt.
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

LOMAX schreef:Als het niet wil lukken met afstellingen, check dan eens of je de naald niet in meer dan één positie kan hangen. Vaak hebben die scootercarbu's een naald met drie inkepingen, waarin een clips past. Zet de naald een positie hoger. En als de carbu is open geweest, kijk dan ook even of er een ringetje (rondel) onder de naald zit, zij moet dus niet rechtstreeks in haar zitting hangen, maar met een dunne ring er onder.
Het kan perfect dat met de koude het mengsel zonder choke te arm is om de zaak aan het draaien te houden. Laat maar weten of het lukt, en zet die zoon maar een uur of twee in de hoek, met grote ezelsoren op :wink:
Erger is het als de zuiger, cylinder en/of zuigerveren versleten zijn. Dan start en draait ie nog wel, maar als je durft gas te geven valt ie stil. Het goedkoopst kan je dan de zuigerveren vervangen, als de zaak niet te lang meer moet meegaan. Zuigers en cylinder kan je ook nog redelijk goedkoop vinden, als je niet originele (merk) onderdelen gebruikt.
zuiger en cylinder zijn nieuw, die werden al vervangen.
de naald kan inderdaad in meerde posities gezet worden
maar zoals je ziet, aan de carbu zelf valt niet veel te regelen.
ali baba
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2005, 20:32
Locatie: Niel

Bericht door ali baba »

Ik zie een 2-takt carbu ?

daar valt juist heel veel af te stellen :D

eerst en vooral de hoofdsproeier uit de vorige carbu overzetten, alsook de stationair en choke sproeier (als hij van een ander model af kwam en als deze anders waren)

De stationair schroef zit aan de zijkant van u carbu, haaks op de gasschuif (met deze schroef duw je de gasschuif een beetje open om zeg maar een beetje gas te geven op ralenti) deze draai je best een paar slagjes in zodat je een spleetje van pakweg 1 a 1.5mm hebt waar je licht door kan zien als je de carbu tegen het licht houd.

Dan heb je ook de luchtschroef, deze zit schuin onder een hoek aan de inlaat zijde van je carbu. Hiermee bepaal je de hoeveelheid lucht die mee in het mengsel komt. Om te beginnen, draai je deze eerst dicht, en dan anderhalve slag open.

Nu monteer je de carbu op je scooter, sluit alle slangetjes aan en probeer je te starten.

Als je scooter werkt zet je de ralenti zodat hij blijft draaien, wacht tot hij op bedrijfstemperatuur is. Dan draai je de luchtschroef open, nu gaat je toerental stijgen. Doe dit totdat je het hoogste toerental bekomt (zonder gasgeven). Als je op het hoogste toerental zit draai je de luchtschroef best pakweg een kwart slag trug in, en zet je het stationair toerental (ralenti) met de stationairschroef terug naar beneden zodat de scooter blijft draaien.

Probeer dan eens door er een ritje mee te maken, indien het nog niet optimaal is probeer je wat bij te regelen door de luchtschroef ietsje meer open of dicht te draaien.

Groeten,

Wim
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Als ik lees dat met de choke aan alles vlotjes gaat, en met de choke uit alles veel minder... zou ik haast denken dat het aan de sproeiers ligt.

Vestopt...

Zou dit kunnen?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

probleem gevonden
lag dus toch aan de "brandstofkraan"
het membraam zal vermoedelijk een klein gaatje hebben
brandstofkraan uitgeschakeld, maar nu niet vergeten om het darmpke tussen brandstofkraan en carbu af te dichten zodat hij geen valse lucht kan zuigen.(en/of extra benzine, want er kwam een beetje benzine uit).
de "testritten" (als je dat al zo mag noemen) op de oprit zijn positief
nu nog een verzekering afsluiten en dan kan "DE" test op openbare weg plaatshebben.
thx aan iedereen voor het aanbrengen van zijn wijsheid.
Laatst gewijzigd door asterix op 03 dec 2006, 06:18, 1 keer totaal gewijzigd.
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

ali baba schreef:Ik zie een 2-takt carbu ?


Dan heb je ook de luchtschroef, deze zit schuin onder een hoek aan de inlaat zijde van je carbu. Hiermee bepaal je de hoeveelheid lucht die mee in het mengsel komt. Om te beginnen, draai je deze eerst dicht, en dan anderhalve slag open.

Nu monteer je de carbu op je scooter, sluit alle slangetjes aan en probeer je te starten.

Als je scooter werkt zet je de ralenti zodat hij blijft draaien, wacht tot hij op bedrijfstemperatuur is. Dan draai je de luchtschroef open, nu gaat je toerental stijgen. Doe dit totdat je het hoogste toerental bekomt (zonder gasgeven). Als je op het hoogste toerental zit draai je de luchtschroef best pakweg een kwart slag trug in, en zet je het stationair toerental (ralenti) met de stationairschroef terug naar beneden zodat de scooter blijft draaien.

Groeten,

Wim
is inderdaad 2 takt carbu

is dat schroefje links in de carbu misschien de regelschroef voor de luchttoevoer?
amai, handig om bij te geraken, de halve scooter moet gedemonteerd worden om daar aan te geraken in normale omstandigheden.

Afbeelding
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

afregelen moet dan zonder montage van het luchtfilter, verandert er veel na montage van het luchtfilter aan de instellingen? of speelt dat geen rol bij het resultaat?
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

asterix schreef:[

is dat schroefje links in de carbu misschien de regelschroef voor de luchttoevoer?
amai, handig om bij te geraken, de halve scooter moet gedemonteerd worden om daar aan te geraken in normale omstandigheden.

Afbeelding
Neen. Dat is een gecalibreerd kanaal voor de nevenluchtstroom (bypass). De regeling zou moeten gebeuren door een vijs met konische kop in dat schuin buisje links van het carburatorhuis. Maar blijkbaar zit daar niks in om het mengsel te regelen. Misschien is, omwille van emissienormen, het niet meer mogelijk om nu zelf het mengsel te regelen...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

waar de afstelschroef zich normaal bevind is geen ruimte voorzien om hem te plaatsen
dit wil zeggen dat deze carb niet kan bijgeregeld worden en standaard van fabrikage uit een perfecte mengeling moet teweeg brengen

het vijsje dat de leegloop regeld is wel voorzien, dit omdat deze carb gebruikt wordt op verschillende motoren.

Afbeelding

ik weet niet of ik iets over het hoofd heb gezien
maar welk merk en type is deze scooter?

je kan eens kijken op het net of naar een dealer gaan en een delortho carb bestellen voor dat scootertje
dat kost niet zo veel en je bent zeker van een heel degelijke carb.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Bericht door Fox30 »

Als je de benzinekraan hebt gesuprimeerd, dan ga je wel ineens zonder benzine vallen, ipv de stand reserve nog te kunnen gebruiken. Bij de meeste brommers heb je op de stand reserve nog een beetje benzine over om tot aan de pomp te rijden.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Man man man, elektrische choke, geen afstelschroef meer, waar is den tijd dat ge ne gewone simpele carbu had, zoals ik m'n 50 cc'kes van in mijnen tijd (Camino, NSR & MBX, Aprilia Replyca, Extrema etc...) daar kon ge zelf nog iets aan doen, dees klodden zou ik afblijven, of direct diene elektrochoke afsmijten, waarom kan da ni gewoon gelijk vroeger zijn, choke op, kikken, "Hoest..pruttel..reutel..." en dan plots "dengdengdeng... bwaaap..dengdengdeng, en na de eerste ronde van de race (ahja, den openbare weg was altijd een circuit, zelfs met sneeuw en ijzel, soms met AUW tot gevolg) en nekeer dat da spel warm stond, vwala, choke af, en bollen maar :lol:

Hmmm, nostalgie :P :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Sorry dat ik verder niet kan helpen, ben nogal éne van "'k moe 't vastpakken om 't te weten" 8)
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

De snelheid is "OK", ik erop, platte weg, meer dan 60km/uur.

Zodra ik tijd heb moet ik de gekochte varioring opnieuw monteren, opdat hij opnieuw een echte klasse "B" wordt.
Is een merk dat niet meer bestaat in België, Hyosung. (wel recent hier terug op de markt, maar alleen maar motoren, geen scooters)
scooter is van '98.
rijdt momenteel perfect

wat betreft benzinekraan, is geen echte kraan met reserve, je kan niks "draaien" aan de kraan, dus dat stilvallen, daarvoor moet ik op de benzinemeter letten, ja ja, een heuse benzinemeter met full, 3/4, 1/2 en "duwen". :D

Afbeelding
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

snelheid is nu teruggebracht tot z'n 48 km/uur op GPS
asterix
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:27
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door asterix »

iedereen bedankt voor de tips, hij rijdt nu heel goed, alleen het verbruik is buiten proporties, z'n 7 liter, zou normaal maar 3 liter mogen zijn.
zonet de carburatornaald zo laag mogelijk gezet, we zullen zien hoe het verbruik nu evolueert.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Hyosung vind je nog wel in België, er rijden nog behoorlijk wat 50 cc quadjes met diezelfde scootermotor rond (ik heb er hier ook zo eentje staan).
Het beste adres volgens mij voor die dingen (die kerel is een wizzard) is D'Hondt C. in Oud-Heverlee, Dorpsstraat 62, 016.404748.
En behalve origineel, kan hij je ook vervangingsmerken bezorgen aan nog niet de helft van de prijs voor een origineel onderdeel.
Verbruik zou zelfs geen drie liter mogen zijn, dat verbruikt mijn zoon op z'n vierwieler in de schapenweide.
De naald zo laag mogelijk hangen zal wel problemen geven met dit koude weer. Ben je zeker dat je de ring niet in de onderste uitsparing hebt gehangen, dan hangt ie namelijk op z'n hoogst.
Plaats reactie