verkeersregelement motorfietsen
Moderator: GVN
verkeersregelement motorfietsen
Hallo,
Als nieuwe motard met een oud B rijbewijs vraag ik me af of iemand me kan vertellen wat er in de verkeerswetgeving specifiek is voor motorfietsen.
Ik denk daarbij aan filerijden, parkeren en mss nog wel enkele andere zaken.
Vermoedelijk zijn er hier nog wel wat fellow motards die vanuit hun vak hier wat licht kunnen op werpen?
alvast bedankt!
Xa4
Als nieuwe motard met een oud B rijbewijs vraag ik me af of iemand me kan vertellen wat er in de verkeerswetgeving specifiek is voor motorfietsen.
Vermoedelijk zijn er hier nog wel wat fellow motards die vanuit hun vak hier wat licht kunnen op werpen?
alvast bedankt!
Xa4
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Xa4RT schreef:aaagggrrrlll..... 120 hits...![]()
en ik had gehoopt dat er ergens op een site zo'n mooi overzichtje zou staan
Toch perfect van onze Stoffel om je meteen een juiste link aan te bieden?
Btw... Welkom op het forum!
Als je zo voort doet heb je tegen het einde van de week meer posts dan onze GOnzo

absollut, Kudos to Stoffel!JH. schreef:[
Toch perfect van onze Stoffel om je meteen een juiste link aan te bieden?
Btw... Welkom op het forum!
Als je zo voort doet heb je tegen het einde van de week meer posts dan onze GOnzo
ale, weeral een post meer. toffe bende hier. Bedankt voor al die snelle reacties mannen. echt.
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
@xa4,
Als jij nu eens die verschillende interessante punten van de wegcode m.b.t. motorvoertuigen op een rijtje zou zetten ... z'n mooi overzichtje ?
Velen (ik incluis) zullen u dankbaar zijn.
Een kat kan er haar jongen niet in vinden in de link van onze moderator Stoffel.
Het zal wel aan mijn kat liggen waarschijnlijk ...
Greetz,
Wim
Als jij nu eens die verschillende interessante punten van de wegcode m.b.t. motorvoertuigen op een rijtje zou zetten ... z'n mooi overzichtje ?
Velen (ik incluis) zullen u dankbaar zijn.
Een kat kan er haar jongen niet in vinden in de link van onze moderator Stoffel.
Het zal wel aan mijn kat liggen waarschijnlijk ...

Greetz,
Wim
Re: verkeersregelement motorfietsen
filerijden: mag niet. Wordt gedoogd. Dus voorzichtig zijn !Xa4RT schreef:Hallo,
alvast bedankt!
Xa4
parkeren: net als auto's. Dus één moto per vakje en vooral mooi de lengteas van de moto evenwijdig zetten met de lengteas van je parkeervakje.

Laatst gewijzigd door Mc B op 12 dec 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Leap and the net will appear
Als je met een motorfiets onderweg bent, blijf je ten allen tijde een bestuurder, ook al duw je hem voort. En omdat bestuurders van motorfietsen verplicht een helm op moeten, moet je die dus ook ophebben als je je motorfiets voortduwt!
Verder nog wat over de positie van de motorrijder op zijn baanvak:
" In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen."
En ook:
"Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen. "
Dat laatste is trouwens ook een leuk zinnetje, dat wil nl zeggen dat je in bochten niet met je snuit en andere lichaams- of motordelen over de middellijn mag hangen.

Verder nog wat over de positie van de motorrijder op zijn baanvak:
" In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen."
En ook:
"Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen. "
Dat laatste is trouwens ook een leuk zinnetje, dat wil nl zeggen dat je in bochten niet met je snuit en andere lichaams- of motordelen over de middellijn mag hangen.

Mc B schreef:filerijden: mag niet. Wordt gedoogd. Dus voorzichtig zijn !Xa4RT schreef:Hallo,
alvast bedankt!
Xa4
parkeren: net als auto's. Dus één moto per vakje en vooral mooi de lengteas van de moto evenwijdig zetten met de lengteas van je parkeervakje.
Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen. Kortom, een motorfiets mag ingehaald worden, maar je mag met je motorfiets niet inhalen. correctie; ik mag met mijn motorfiets wel degelijk een ander voertuig links inhalen zolang dat ander voertuig niet meer dan twee wielen heeft.
Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan. Dus hier mag je wél met je moto in !
Welkom naamgenoot. Ben terug niet meer alleen
Harald en Relax zijn onze persoonlijke experts voor de wegcode. In twijfelgevallen slaan ze ons met dikke wegcode-artikels rond de oren.

Harald en Relax zijn onze persoonlijke experts voor de wegcode. In twijfelgevallen slaan ze ons met dikke wegcode-artikels rond de oren.
Laatst gewijzigd door Wingman X op 26 mar 2018, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Contacteer:
De wegcode zegt:stefke schreef:Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen. Kortom, een motorfiets mag ingehaald worden, maar je mag met je motorfiets niet inhalen. correctie; ik mag met mijn motorfiets wel degelijk een ander voertuig links inhalen zolang dat ander voertuig niet meer dan twee wielen heeft.
Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen.
Met andere woorden: een auto mag een motorfiets inhalen, een motorfiets mag een motorfiets inhalen, maar een motorfiets mag geen auto inhalen...
Beetje absurd natuurlijk, maar ja...

Echt absurd is het wanneer je op sommige van die plaatsen een traktor voor je hebt. Daar moet je dan tegen 30 km/u blijven achtertuffen. In nederland bestaan daar nog een onderbord voor " uitgezonderd traktoren".xantingo schreef:De wegcode zegt:stefke schreef:Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen. Kortom, een motorfiets mag ingehaald worden, maar je mag met je motorfiets niet inhalen. correctie; ik mag met mijn motorfiets wel degelijk een ander voertuig links inhalen zolang dat ander voertuig niet meer dan twee wielen heeft.
Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen.
Met andere woorden: een auto mag een motorfiets inhalen, een motorfiets mag een motorfiets inhalen, maar een motorfiets mag geen auto inhalen...
Beetje absurd natuurlijk, maar ja...
nog absurder vind ik het algemene inhaalverbod op correct aangeduide verkeersdrempels.
Daarop mag je zelfs geen aan 5km/u fietsend oud dametje inhalen!
De wet:
Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;
2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
3°is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
Daarop mag je zelfs geen aan 5km/u fietsend oud dametje inhalen!
De wet:
Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:
1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;
2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;
3°is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
-
Ben ni gek, nog wat zitten werken in m'n vrije tijd.Xavier schreef:Welkom naamgenoot. Ben terug niet meer alleen![]()
![]()
Waar zijn ze?
Xavier
Nee hoor, ik probeer soms wel wat, maar er zijn er hier die vééééél meer verstand hebben van wegcode dan ik. Ik sta trouwens meestal aan de verkeerde kant...
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
Toch nie van de toog hé....want ik tracteer geen cafebazenRelax schreef:Ben ni gek, nog wat zitten werken in m'n vrije tijd.Xavier schreef:Welkom naamgenoot. Ben terug niet meer alleen![]()
![]()
Waar zijn ze?
Xavier
Nee hoor, ik probeer soms wel wat, maar er zijn er hier die vééééél meer verstand hebben van wegcode dan ik. Ik sta trouwens meestal aan de verkeerde kant...
[Als je met een motorfiets onderweg bent, blijf je ten allen tijde een bestuurder, ook al duw je hem voort. En omdat bestuurders van motorfietsen verplicht een helm op moeten, moet je die dus ook ophebben als je je motorfiets voortduwt!
kleine aneqdote...
rijden patrouille te Antwerpen en ik zie in de verte een motard die met zijn bike zit te sleuren om hem vooruit te duwen.
ik....Richtingaanwijzer aan en zetten ons aan de kant.
Mijn collega heel fier
we lappen hem den boek op want hij heeft z'n helm niet op!!!
ik.....Neen collega, kleine correctie.... we gaan die man helpen en die honderd meter naar het benzinestation helpen duwen!!!!
antwoord ah ja.
..
ik..... zeker en vast!!!
Ben er zeker van dat hij vanaf dit moment nooit meer dergelijke opmerking zal maken en geen dergelijke pv's meer zal opstellen...
[/b]
kleine aneqdote...
rijden patrouille te Antwerpen en ik zie in de verte een motard die met zijn bike zit te sleuren om hem vooruit te duwen.
ik....Richtingaanwijzer aan en zetten ons aan de kant.
Mijn collega heel fier

ik.....Neen collega, kleine correctie.... we gaan die man helpen en die honderd meter naar het benzinestation helpen duwen!!!!
antwoord ah ja.

ik..... zeker en vast!!!
Ben er zeker van dat hij vanaf dit moment nooit meer dergelijke opmerking zal maken en geen dergelijke pv's meer zal opstellen...

ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
helm dragen, helmplicht... akkoord...
Maar staat in de wet WAAR je je helm moet dragen?
Zo is ooit iemand met zijn 50cc brommerke tegengehouden omdat ie zijn helm aan de arm had. Die agent van dienst: "Meneer, u draagt uw helm niet?"... "Jawel, meneer de agent... kijk maar" en hij stak promt zijn arm in de lucht.
De verbauwereerde agent zijn pen en papier uitgehaald en een ticketje geschreven.
Diene gast... zoon van een advocaat notabene heeft (om een verhaal kort te maken) de zaak toch wel gewonnen zeker!!!
Toch wat meer uitleg vooraleer we deze zomer rare taferelen zien.
De agent in kwestie had zijn pv niet al te nauwkeurig opgemaakt, en hierdoor is het pleit gewonnen in het voordeel van de jongeman en zijn papa... de advocaat. Het fijne weet ik er niet van, maar het moet om een of andere manier van interpretatie en kleine letterkes gaan.
Zo is ooit iemand met zijn 50cc brommerke tegengehouden omdat ie zijn helm aan de arm had. Die agent van dienst: "Meneer, u draagt uw helm niet?"... "Jawel, meneer de agent... kijk maar" en hij stak promt zijn arm in de lucht.
De verbauwereerde agent zijn pen en papier uitgehaald en een ticketje geschreven.
Diene gast... zoon van een advocaat notabene heeft (om een verhaal kort te maken) de zaak toch wel gewonnen zeker!!!
De agent in kwestie had zijn pv niet al te nauwkeurig opgemaakt, en hierdoor is het pleit gewonnen in het voordeel van de jongeman en zijn papa... de advocaat. Het fijne weet ik er niet van, maar het moet om een of andere manier van interpretatie en kleine letterkes gaan.
misschien toch een fabeltje want ....JH. schreef:helm dragen, helmplicht... akkoord...
Een helm is een hoofddeksel dat bescherming biedt tegen klappen.
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150