Mistlichten van serie naar parallel ... schakeling ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Mistlichten van serie naar parallel ... schakeling ?

Bericht door kris K1200LT »

Yo de manne !
hoewel ik normaal mijne plan wel kan trekken met elektriek zit ik me hier al een tijdje het hoofd te breken over het volgende ...

Ik plaats twee mistlichten op mijne moto, handig als het donker is en aha ! ook als er mist is ...
Ik zou de lichten echter ook continu willen gebruiken in t schemerdonker zonder dat ik dus in de tegenliggers hun ogen zit te pieren ... zelf vind ik het ook geweldig storend zo van die pipo's met drie straffe koplampen op hun ch...pper of H... D ... (no hard feelings !) ...
Dus dacht ik : ik voorzie een knoppeke zodat ik ze ipv in parallel kan omschakelen naar serie zodat ik beter gezien wordt zonder de mensen te ambeteren ...
Ik kom er echter niet uit om dat op een eenvoudige manier én met twee knoppen op te lossen, ééntje om aan te zetten, ééntje om om te schakelen ...
Komaan, wie is er slim genoeg ? wiens hersencellen zijn nog lentefris ? of wie heeft een schakeling kant en klaar liggen ...

Greetz !
Kris
:idea:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

je hebt een relais nodig met 2NC en 1NO contact nodig

Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Ok techneuten, leg mij eens uit wat het verschil gaat zijn tussen serie en parallel geschakelde lichten. Geeft de ene meer lichtopbrengst dan de andere en hoe komt dat?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

bij parra schakeling krijgen de lampen alle 2 12V
bij serie schakeling krijgen de lampen maar de helft van de stroom en gaan dus zwakker branden :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

dank je wel
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Zou het niet beter zijn om Schakelaar 2 ook een gewoon relais te laten bedienen, kwestie van de stroomsterkte te beperken ?

Al bedankt !
Kris
:idea:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

zou je kunnen doen
maar ik denk niet echt dat het nodig is
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

twee keer 55watt, dat levert toch bijna 10 ampère op hé ... toch maar doen denk ik ...

Bedankt voor de tips, ik had ongeveer dezelfde schakeling voor ogen maar kende het bestaan van dit soort relais niet ...

Greetz !
Kris
- :idea: - :idea: + ....
STErik
Berichten: 142
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:16
Locatie: Ekeren

Bericht door STErik »

Ik dacht zo, als je de mistlampen goed afsteld dat die absoluut niemand storen, mistlampen geven een horizontaal verlichtingspatroon, ik rij altijd op de GS met twee Hella mistlampen en heb hier nog nooit reactie op gekregen van tegenliggers.
The road goes ever on...
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

kris dakar schreef:twee keer 55watt, dat levert toch bijna 10 ampère op hé ... toch maar doen denk ik ...

Bedankt voor de tips, ik had ongeveer dezelfde schakeling voor ogen maar kende het bestaan van dit soort relais niet ...

Greetz !
Kris
- :idea: - :idea: + ....
een zekeringske van 10A moet meer dan genoeg zijn
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ErikGS schreef:Ik dacht zo, als je de mistlampen goed afsteld dat die absoluut niemand storen, mistlampen geven een horizontaal verlichtingspatroon, ik rij altijd op de GS met twee Hella mistlampen en heb hier nog nooit reactie op gekregen van tegenliggers.
heb je volkomen gelijk in
doch bij een GSA of GS staan de mistlichten nogal hoog opgesteld
daardoor krijg je dus een verblindend licht in uw spiegel als je er voor rijdt
ze wat bijregelen naar beneden toe kan ook al een oplossing zijn :wink: :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Ge hebt allemaal gelijk, maar als ik met een knoppeke en een relais méér zichtbaarheid kan combineren met gezien worden in minder slechte weersomstandigheden, dan doe ik dat toch maar ...
Heb bovendien al de test gedaan, in serie geven ze toch ook nog zéér duidelijk licht hoor ... Spaart toch weer 5 ampère uit ...
Ik weet niet hoeveel de alternator van mijn F GS levert, maar in de winter met 110 watt extra, handvatverwarming erbij ... dat trekt toch al wat extra hé ...

Greetz !
Kris
:idea: - :idea:
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

volgens dit zou je alternator 400W moeten leveren...
K100 RS 16v
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

jerre schreef:volgens dit zou je alternator 400W moeten leveren...
Electrics
Alternator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .400 W generator
Battery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 V / 12 Ah
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
dirk bruijns
Berichten: 432
Lid geworden op: 02 feb 2005, 07:53
Locatie: 2845 Niel
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Parallel 55 watt.
Serie 55/4 watt.
Plaats reactie