Schuberth C2, vergeleken met Nolan N101?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Koppel!!

Schuberth C2, vergeleken met Nolan N101?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Den topictitel zegt 't al zowat, hoe is de Schuberth C2 vergeleken met een Nolan N101, of vergeleken met een Schuberth J1 :?:

Ik neem die 2 helmen omdat ik die zelf heb, en zou m'n Nolan willen vervangen door een C2.
Waarom, omdat ik met de aankoop van de J1 eindelijk begrepen heb wat men wilt zeggen met de kwaliteit van een Schuberth :roll: , en omdat m'n Nolan stilaan versleten is, is nu al bijna 3jaar oud.

De J1 zit veel comfortabeler, is veel stiller (alhoewel 't quasi een Jethelm is) en is véle male beter verlucht dan m'n Nolan.
Wel is de J1 een ramp in 't nat, niet dat hij aandampt ofzo (toch niet zo snel als m'n Nolan met Pinlock) maar doordat hij geen echt kinstuk heeft dwarelen de druppels tot aan de binnenkant van 't vizier, en da's geen lachertje :(

Ik vraag me dus af hoe de C2 is in slechte weersomstandigheden?
Dampt hij snel aan?
Verlucht hij voldoende, en zo ja waar, op 't kinstuk of boven op 't hoofd?
Dat "klik"systeem om 't scherm een mm naar voren te schuiven, is dat nuttig, en wanneer?
Komt er water binnen tijdens een regen- of plensbui? (Bij m'n Nolan wel, loopt dan tussen 't vizier en de Pinlock, dus kan er zelfs niet aan om 't af te vegen :? )
Is hij lawaaierig? Komt er nen "trok" aan buitenwind door 't scharniersysteem, waarschijnlijk bij zijwind?

Soit, wie mij rap wa antwoorden kan geven, ben zinnens om mij morgen éne te gaan kopen, tenzij ik hier een beter alternatief krijg voorgeschoteld.
Moet wél een systeemhelm zijn, en eentje met donker verstelbaar binnenvizier.
En géne Airoh, of Lazer, of wa nog, dan kan ik evengoed bij Nolan blijven me dunkt.

Thanks bij voorbaat :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Waar kan ik éne 't goedkoopst vinden, ne matzwarte waarschijnlijk L?
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Geerty

Bericht door Geerty »

Mijn Schuberth dampt aan dat het een lieve lust. Ik ben "doorrijder" dus met dit weer is het echt balen. Als ik mijn vizier naar voor "schuif" voel ik onmiddellijk een trok op mijn ogen. Positief is dan wel het zonnevisier. Zelf rij ik sedert kort met de nieuwe enduro-helm van BMW. Deze dampt bij mij niet aan en als het zonneke wat in mijn ogen schijnt zet ik wel een brilleke op !
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

dan is dat uw oplossing de pinlock
ik heb dat ook zoals veel motorrijders en wees er maar zeker van dat je geen damp meer hebt op uw vizier :wink:
Afbeelding

zo ziet dat eruit geplaatst
Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Op m'n Nolan staat ook Pinlock, en die dampt aan dat 't een lieve lust is, denk dus niet dat 't een mirakelproduct is hé :?

Ik vraag me vooral af ofdat de C2 aandampt, en als 't zo is, wanneer, bij koude, of bij regen, of bij allebei :?:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

Iron Gonzo

Koppel!! schreef:YOO

Op m'n Nolan staat ook Pinlock, en die dampt aan dat 't een lieve lust is, denk dus niet dat 't een mirakelproduct is hé :?

Ik vraag me vooral af ofdat de C2 aandampt, en als 't zo is, wanneer, bij koude, of bij regen, of bij allebei :?:

Grtz, Philip!
dan is hij slecht gemonteerd
ik had ook dat probleem en een slechte montage was de oorzaak
de cilicone rand moet zeer goed tegen het vizier aandrukken
de minste opening dat je hebt is goed om damp te hebben
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bikie
Contacteer:

Bericht door Bikie »

Koppel!! schreef:YOO

Grtz, Philip!
Philip,

Dan heb je een productiefout, is hij versleten of is het slecht gemonteerd.
Ik rij met pinlock al jaren op verschillende helmen en als er damp op komt dan is dat om het pinlock vizier niet mooi meer tegen het andere aansluit. Die pinlock is echt een wonderprodukt. Alle andere middeltjes zoals produkten of antifog velletjes helpen bijlange niet zo goed als die pinlock.

Mijn zuster heeft zo'n C2 in mat zwart gekocht enkele wegen geleden bij RAD in Drongen. Daar kan geen pinlock op, van de fabrikant uit, maar hij werkt goed door dat systeem van verschuiven. Uiteraard krijg je dan koele of ijzige wind op je kaken. Hij is zeer stil en comfortabel om dragen. Sluit gemakkelijk en zonnevizier is toffe uitvinding.
R1100GS (1997) -> K1200LT (2007) -> ... LT=Love Train ...

"Beter één moto in de hand ...... dan geen hand !"
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Versleten is hij hoogstwaarschijnlijk, daarom dat ik een andere helm aan 't kiezen ben, maareuh, siliconenrandje :shock: :?: D'er heeft daar nooit ofte nimmer een siliconenrandje opgestaan, en ja, hij ligt redelijk los, dus kan er makkelijk wat lucht tussen 't vizier en de Pinlock komen.

Soit, 't is allemaal al is hersteld geweest, in Aalst, bij den invoerder geweest, is gaan zeggen dat da ding nie goe marsjeert, en die mannen hebben alles weer prima in orde gezet, maar enkele maanden later was 't wee van datte :?

Plus dat zulks niets helpt tegen 't feit dat hij water binnenkrijgt, welke langs 't vizier naar beneden loopt, en allemaal helpt aan da "bedampen" :(

Heeft zo ne C2 dan geen Pinlock :?: Of kan dat er niet op :?:

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Transalpje

Bericht door Transalpje »

[quote="Bikie]
...
Mijn zuster heeft zo'n C2 in mat zwart gekocht enkele wegen geleden bij RAD in Drongen. Daar kan geen pinlock op, van de fabrikant uit, maar hij werkt goed door dat systeem van verschuiven. Uiteraard krijg je dan koele of ijzige wind op je kaken. Hij is zeer stil en comfortabel om dragen. Sluit gemakkelijk en zonnevizier is toffe uitvinding.[/quote]

Heb ook een C2 zoals hierboven vermeld zeer comfortabel, voelt zeer stevig aan, is stil, in de zomer is het verschuifsysteem heel handig en verkoelend. Is bij mij echter onvoldoende om dampen te verkopen op dit moment ... ik heb er nu een fogcity ingekleefd nadat ik de anti-condenslaag eraf heb gehaald. werkt goed nu.
(2004) Honda Transalp - (2006) BMW F800ST - (2008) R1200GS
http://users.telent.be/transalpje
marc-d

Bericht door marc-d »

Shoei heeft ook een nieuwe systeemhelm uitgebracth, zij de Multitec als opvolger van de Syncrotec 2.
In "moto magazine" van oktober laatst staat er een korte test, waar hij positief uitkomt.
Mooie afwerking, goede verluchting, stil voor een systeemhelm, beschik-baar met pinlock.
Aanbevolen prijs (in Frankrijk) tussen € 399,00- en € 439,00-.
Enig vermeld minpunt is dat het binnenste bovenstuk van de helm niet verwijderbaar is.
Voor mijn woon-, werkverkeer rijd ik dagelijks met een jethelm van Shoei (gekocht bij Rad) waar ik zeer tevreden van ben.
Groeten.
Harald

Bericht door Harald »

Koppel, haaluwe pin-lock er eens uit.
De 2 schroeven op de uiteinden zijn exentris, en kunnen de P-L opspannen.

Als ge het niet ziet zitten, doe ik het wel voor U
eventueel bij de volgende afspraak van de D-C.
Is in 5 min gebakken.

Ik haal de mijne bijna maandelijks ééns uit elkaar en kuis alles goed op.
Geen krassen vlekken of andere ambetante gezichtsveld ambetanterikken op mijn scherm :wink:
Iron Gonzo

Harald schreef:Koppel, haaluwe pin-lock er eens uit.
De 2 schroeven op de uiteinden zijn exentris, en kunnen de P-L opspannen.

Als ge het niet ziet zitten, doe ik het wel voor U
eventueel bij de volgende afspraak van de D-C.
Is in 5 min gebakken.

Ik haal de mijne bijna maandelijks ééns uit elkaar en kuis alles goed op.
Geen krassen vlekken of andere ambetante gezichtsveld ambetanterikken op mijn scherm :wink:
yep maar aan zijn reactie te zien zit er geen cilicone randje in :?
TRIUMPH TROPHY SE
tibogs-er1

Bericht door tibogs-er1 »

Ik heb op de Intermot met iemand van Pinlock Nederland staan babbelen. Die vertelde mij dat een Nolan met een Pinlock eigenlijk geen echte Pinlock is ttz ze mogen wel de naam Pinlock gebruiken maar ze maken hem zelf (zijn jullie nog mee :?: ). De 'echte' Pinlock is de laatste jaren steeds met een silliconenrandje.

Ik heb zelf ook al wat test gereden met zowel de C2 als de Multitec en bij de C2 vind ik de anti damp echt onvoldoende (zeker als ge een Pinlock gewoon zijt). Voor de rest is dat een prachtige helm die heel solide in elkaar zit. Het vizier dat ge naar voor kunt schuiven vind ik heel leuk.

Zelf prefereer ik de pasvorm van Shoei, het spijtige aan de Multitec is dat er geen handig ingebouwd zonneviziertje in zit... ze lossen dit op door een 2e extra half getint vizier mee te geven maar dan moet je telkens het vizier switchen... tja, tis altijd iets he... :D
Bij een C2 kan je overigens wel een universele Pinlock (heb ik van horen zeggen) monteren. Een Fog City Shield bij een C2 heb ik zelf al ingeplakt dus dat lukt ook wel. Wel moet ge eerst de standaard anti damp coating zoveel mogelijk verwijderen, dit doe je door het vizier een nacht in koud water te leggen en dan mooi maken.
Harald

Bericht door Harald »

Klopt, in een Nolan, en ik heb er ook ééntje,
zit geen siliconenrandje.

In een BMW of Sshuberth helm wel.
Deze schermen zijn 3D en sluiten anders niet af,
zelfs met siloconenrandje is en blijft het moeilijk :cry:

Pin-Lock levert NIET voor Schuberth helmen.
De Schummy heeft een speciale laag op het vizier
(anti damp :evil: )
dewelke een reactie geeft in samenwerking met de Pin-Lock.
Het vizier gaat mat worden na een tijdje.

Ik heb een Schuberth gehad, en heb de vraag rechtstreeks bij Pin-lock gesteld.

Je kan wel universele Pin-lock's kopen en hem zelf plaatsen in uw Schuberth helm.
dat is wat ikzelf ook heb gedaan :wink:
tibogs-er1

Rikkes

Bericht door Rikkes »

Siliconerand of geen silicone rand: ik rij al twintig jaar met Nolan (+ Pinlock). Die "thermopane" oplossing is geweldig: als het fel regent krijg ik wel water binnen langs m'n vizier, maar het zicht naar buiten blijft open. Voor die prijs kan ik geen betere oplossing vinden. :lol:

Oja : moet elke morgen en avond 25km rijden naar en van het werk: ook in het kerstverlof, dus morgen weer :cry: on the road again :?
R1150RT 10/2004
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Collega's,
Heb momenteel een System 4 en een Nolan N100, beide met pin-lock (zonder silicoonrand), en ik kan ook alleen bevestigen dat die pin-lock gewoonweg perfect is. Zoals jullie tevens ervaren krijg ik met de Nolan ook wat water binnen, maar aangezien de ouderdom neem ik dat er wel bij. Ik ga trouwens ook een nieuwe helm te kopen, want die Syst4 is totaal versleten (zeker>>120.000 km); ik overweeg ook die C2 of de Evo5, omdat de geluidsdemping toch prioritair is voor mij.
Ik vrees echter dat die anti-damp laag in de C2 niet afdoende is en dat er toch een pin-lock zal in moeten; door jullie uitleg is het me echter niet meer duidelijk of dat nu wel kan of niet ??
Bij Kohl is er momenteel een BMW aktie en je krijgt er gratis de pin-lock bij, plus uiteraard de gebruikelijke korting als BMW lid wat de complete helm zo'n 80-90 Euro goedkoper maakt tenopzichte van de Belgische dealers !!!
VMG
Gerrit
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Gisteren met 't aangename weer toch is terug de J1 op m'n kop gezwierd, man, da's toch wel een hemelsbreed verschil met de Nolan :shock:

Dacht eerst dat ik waarschijnlijk gewoon een nieuw scherm ging plaatsen op de Nolan, maar nu weet ik 't terug niemeer :?
Ga denk ik eerst is testrijden met die C2, als hij me dan zodanig bevalt zoals de J1, dan is hij verkocht, anders blijf ik nog 'n jaartje (allé, de natte, koude maanden van 't jaar) doorrijden met de Nolan.

Weet er iemand waar ik, zonder op m'n knieën te hoeven zitten die C2 is kan testrijden :?:

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Koppel!! schreef: Weet er iemand waar ik, zonder op m'n knieën te hoeven zitten die C2 is kan testrijden :?:
RAD al eens geprobeerd? Of hebben die geen Shubert in stock? Of anders via dealership op website eens opzoeken.

Stoffel
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Oost Vlaanderen is nu niet direct bij de deur, en dan moet de maat nog kloppen, anders kon je die van mij wel een paar dagen hebben.
Ik heb de C2 (voor een prikje in Duitsland gekocht), mijn zoon de C1 (voor een prikje in Hasselt gekocht).
Mijn ervaring: ik heb het hier op het forum al verscheidene keren beschreven, maar de C2 is zijn geld enkel waard op een Naked of een Sport. Op bvb een RT heb je te weinig ventilatie, en wasemt de zaak toch aan. Of je moet de ruit naar beneden draaien. En door de specifieke turbulentie op een RT, tocht het bij C2 op het achterhoofd. Fijn in de zomer, minder in de winter. Dit heb ik opgelost door het nekstuk van de C1 in mijn C2 te zetten, dit is nog gewoon dicht. Bijkomend nadeel is het sluitsysteem, of meer bepaald het "open" systeem, dat aan één zijde is, en niet vlot met één beweging te bedienen is. De BMW helm is hier iets handiger. Maar eenmaal op je hoofd, is het een superhelm, stil en comfortabel. En de zonneklep is het beste wat ik de laatse tien jaren ervaren heb in dat domein. De zomerstand van het vizier is ook super. En hoe ik het probleem in de winter op de RT oplos? Het vizier onderaan een paar milimeter openzetten. Het is dus niet de beste helm zonder meer, het vraagt wat inzet. Zo mag je het scherm niet zomaar kuisen, want dan haal de je anti-damplaag weg. En als je niet echt een systeemhelm nodig hebt, dan zijn er voldoende alternatieven, aan een lagere prijs.
Dus op een naked, meteen kopen. Op een luxe-brommert zou ik volgende keer naar de Jethelm-met-kin-protectie gaan. Hoe heet die ook alweer?
Een GS mag je volgens mij gelijk schakelen met een sport-naked (jaja, alleen qua rijwindbescherming), eerder dan met een RT. En dan is het volgens mij een goede keuze, als je de prijs er wil voor betalen.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Koppel!! schreef:Weet er iemand waar ik, zonder op m'n knieën te hoeven zitten die C2 is kan testrijden :?:
Yep,
Bij EKO in Kontich :idea: :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
tibogs-er1

Pvde schreef:
Koppel!! schreef:Weet er iemand waar ik, zonder op m'n knieën te hoeven zitten die C2 is kan testrijden :?:
Yep,
Bij EKO in Kontich :idea: :wink:
Houdoe
Bij RAD kan je ook zonder problemen testrijden met een C2, en in januari is het 10 % salonkorting.
Toedel

B.O.T.

Bericht door Toedel »

My 5 cents : de anti damplaag van de C2 houdt het niet lang vol. Je kunt dan wel de 'stadstand' gebruiken om wat wind binnen te laten, maar in de winter is dat koud. Ik wrijf de binnenkant in met RainX Anti Nevel. Dat moet dan wel regelmatig, maar het helpt.
Voor de rest : fijne helm, ideaal zonnevizier dat ik niet meer zou willen missen. Beide vizieren laten zich makkelijk demonteren. Je kunt het flapje bij je kin verwijderen, zodat er in de zomer wat meer verfrissing naar binnen komt. Er komt geen tocht door de zijspleten. De verluchting zit vooral boven je hoofd, door de kinopening komt maar weinig lucht binnen, maar dat zal anders zijn op een echte naked bike.
Ik heb nog geen last gehad van sterk binnenlopend water.
De C2 is stil, geen gefluit of zo. Ik rij met een GS, en heb gemerkt dat een ARAI wat minder reageert op turbulenties, maar die is dan ook wat smaller gebouwd. C2 draagcomfort is voor mij goed. De knop voor het openzetten van de helm is moeilijker te bedienen dan bij de BMW klaphelm. De C2 is wel wat zwaar.That's it. Suc6 met je aankoop.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
franske

Bericht door franske »

Ik heb sinds gisteren, mij op de motorbeurs aangeschaft, een Schubert C2 in ongelooflijk rood. Mijn vorige helm was een Nolan systeemhelm van 7 jaar oud (kweet niet welk type).
Met de nieuwe zo'n 200 km mee gereden en wat valt me op:

Een pak stiller, bekruipt me wel een claustrofobisch gevoel als ik hem op zet en hem sluit.
Helemaal weg van het geintegreerde zonne vizier.
De visuele indicatoren dat de helm gesloten is, helemaal top (bij mij in het geel).
In het begin het ontsluitingsmeganisme wat moeilijk te vinden.

Op zich, tot nu toe erg over over te spreken.
nowheels
Contacteer:

Bericht door nowheels »

Leuke topic.. maar ik geraak er niet uit. Ik rij met een RT (en heb dus ook ervaring met het vizier dat door de turbulentie maar niet wil open blijven staan) maar .... sinds verleden jaar heb ik problemen met het vizier .. het vliegt er al eens af :shock:

Nu goed .. het kantelsysteem vervangen verleden jaar maar veel aarde aan de dijk heeft dat niet gebracht: gisteren nog eens van het zonneke genoten op mijn motoke ... tot het vizier weer los is gekomen.
Ik was (en ben dus nog steeds) ff pissed en die helm gaat de deur uit!
Soit .. ik denk dus dat het ligt aan het feit dat het vizier door de vorige eigenaar nogal vaak is losgemaakt om te kuisen.

C2 of J1 of BMW-helm? Ik kwam bij BMW-Hasselt binnen en daar zag ik die J1 staan ... met het vizier los aan 1 kant. Verkoper ter plekke vertelde me dat dat probleem onderkend en opgelost was door Schubert (door een extra vijs aan de zijkant te plaatsen waardoor het vizier op een bepaald moment wordt tegengehouden als je het opent).
Verder leek die beugel me niet echt handig: je moet met je 2 handen de hendeltjes aan de kant omhoog duwen en dan de beugel er uit halen (of ben ik gewoon wat aan de lompe kant? :lol: )

Vraag ... C2 of J1 of BMW? Ik vind de C2 wel leuk (op dat dichtglijdend vizier na).

Enfin .. wie geeft me de goede reden om voor een bepaalde helm te kiezen.

thks bij voorbaat

Marc
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

J1 heb ik ook, maar da's een echte zomerhelm :!:
Wordt veel te koud eens de temp. onder de 10°C zakt, vermits er niks de koude wind aan de kin tegenhoudt.
En als 't regent is 't één grote miserie, wederom omdat er aan de kin niks van de wind wordt gedeflecteerd, en die wind neemt heel wat kleine druppeltjes mee, zodat na een kwartier uwen binnenkant even nat en bedruppeld is als den buitenkant van uw scherm :?
Maw. een echte zomerhelm, als 't dan nog droog is ook.

Maar bij warm weer, tot heet toe zelfs, is 't een megaplezier om 'm op te zetten, nog nooit een helm opgehad die zo'n verluchting aanbood, zelfs op de warmste momenten verleden zomer had ik 't aangenaam.
Ook is 't supergorte vizier een verademing om mee te rijden, 't lijkt wel alsof er geen vizier vor je neus hangt, ook is 't heel goed gebouwd en is er geen zichtverplooing, zoals met sommige vizieren, zeker indien met Pinn Lock.
Die kinbeugel is op 't eerste zicht een heel gedoe, maar ik ben 't nu gewoon, doe 'm maar langs één kant open, is flexibel genoeg, en klik 'm uiteraard ook langs één kant toe dan.

Ideaal zou zijn om een soort kinstukje te platsen aan die beugel, uit rekbare stof, zodat 't de wind en de druppels buiten houdt, en dan wordt 't (bijna) een "gans jaar door" helm.

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Plaats reactie