Stikstof in de banden??? Goed of slecht????
Moderator: GVN
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31
- Locatie: Lochristi
Stikstof in de banden??? Goed of slecht????
In mijn vierwieler laat ik sinds geruime tijd stikstof in de banden vullen.
De voordelen zijn:
- minder snel drukverlies (moleculen zijn grover)
- minder opwarming van de banden
De F1 rijders, en vliegtuigen zijn daar ook mee uitgerust. Dus liet ik het ook in de motor doen.
Maar, een gesprek met Harald (tenslotte een beroeps) onlangs zette mij aan het denken. Is het minder snelle opwarmen van de band niet eerder een nadeel? Harald heeft daar eigenlijk wel een punt denk ik, of ligt dat bij een motor anders?
Iemand ervaringen of weet van een technisch artikel over dit onderwerp?
Intussen aan iedereen prettige feesten gewenst,
Noel
De voordelen zijn:
- minder snel drukverlies (moleculen zijn grover)
- minder opwarming van de banden
De F1 rijders, en vliegtuigen zijn daar ook mee uitgerust. Dus liet ik het ook in de motor doen.
Maar, een gesprek met Harald (tenslotte een beroeps) onlangs zette mij aan het denken. Is het minder snelle opwarmen van de band niet eerder een nadeel? Harald heeft daar eigenlijk wel een punt denk ik, of ligt dat bij een motor anders?
Iemand ervaringen of weet van een technisch artikel over dit onderwerp?
Intussen aan iedereen prettige feesten gewenst,
Noel
BMW, wat anders?
In de moto racerij word dit ook al lange tijd gedaan. Voordeel is het mindere gewicht en inderdaad iets minder slijtage bij hoge temperaturen. Wat betreft de dagelijkse woonwerk verkeer of plezier ritjes moet je je geen zorgen maken over het iets warmer of kouder staan van je band. Grip heb je genoeg. Dit is enkel van belang als je circuit rijd.....of natuurlijk denkt dat de openbare weg een circuit is en je daar je rubber laat smelten en oprollen aan de randjes. Nadeel particulier is de prijs want meestal kost gewone lucht niets
en het feit dat niet iedere garage daarmee uitgerust is.

Epica rocks my world
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/27869/0
op dat forum staat er een volledige topic over stikstof
op dat forum staat er een volledige topic over stikstof

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: Stikstof in de banden??? Goed of slecht????
Ik heb die artikels eens gelezen en ik denk dat je ergens een vergissing maakt.Noel-K1200RS schreef: Maar, een gesprek met Harald (tenslotte een beroeps) onlangs zette mij aan het denken. Is het minder snelle opwarmen van de band niet eerder een nadeel? Harald heeft daar eigenlijk wel een punt denk ik, of ligt dat bij een motor anders?
De vulling van je band maakt niets uit voor de opwarming en de grip van je band. Wel onstaat er een drukverschil bij gewone lucht, stikstofgevulde banden zouden steeds ongeveer op dezelfde druk staat.
GSven 
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT

ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL
Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 20 nov 2004, 21:31
- Locatie: Lochristi
Heb dat forum eens doorbladerd. Staat veel gel*l in, hier en daar ook een pseudo-wetenschappelijke uitleg. Resultaat: ik weet het nu nog niet zeker.IRON GONZO schreef:http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/27869/0
op dat forum staat er een volledige topic over stikstof
Feit is dat ik intussen even de bandendruk van mijn (met stikstof gevulde) banden heb nagegaan: verschil: 0 (en nu staan ze wel degelijk koud).
Idem voor mijn koekblik, bij het monteren van de winterbanden ook geen verschil tegenover vorig jaar.
Behalve het feit dat ik er € 5 (met gratis navullingen) voor betaalde lijkt mij dus het enige nadeel. Maar als de bandendruk constanter blijft, dan spaar ik dat wel uit in bandensleet.
Overigens monteerde men bij mij (Profile Tyrecenter in Gent) geen groene plastic- maar mooie koperen dopjes.
BMW, wat anders?
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
dat is dus ook mijn meningBehalve het feit dat ik er € 5 (met gratis navullingen) voor betaalde lijkt mij dus het enige nadeel
bij vliegtuig en race situaties zal die stikstof wel zijn nut hebben
bij voertuigen voor normaal gebruik denk ik dat het weggesmeten geld is
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
cat zei:
De verhouding tussen gewichtsbesparing en prijs!!!, N2 is nog xxxxxxx keren duurder dan carbon.
En dit terwijl lucht voor 78% uit stikstof bestaat.
Misschien goed in de racerij, waardeloos voor op de gewone weg en enkel goed voor de portemonnee van uwen bandenmarchant.
( mijn bescheiden mening)
???? De beste die ik al gehoord heb.Voordeel is het mindere gewicht
De verhouding tussen gewichtsbesparing en prijs!!!, N2 is nog xxxxxxx keren duurder dan carbon.
En dit terwijl lucht voor 78% uit stikstof bestaat.
Misschien goed in de racerij, waardeloos voor op de gewone weg en enkel goed voor de portemonnee van uwen bandenmarchant.
( mijn bescheiden mening)

Het heeft lang geduurd, nog een verplichtingske van de regering en we betalen al voor lucht, nog een tijdje wachten en we lopen allemaal rond met een tank op onze rug!Mc B schreef:jongens
lucht bevat al voor zo'n 78% stikstof.... dus gaat dat veel verschil maken met 100% stikstof denk je?



My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Ik heb Argon, stikstof en anderen staan in de werkplaats.
Ik blaas de banden nog steeds met gewone perslucht.
Als de bandenboer er N2 wil insteken, voor mij geen probleem, maar hij mag er wel niets extra voor vragen.
Warmt idd minder snel op en zal minder snel lekken, so what... ik ben geen racebanaan en ik check toch maandelijks m'n bandenspanning, heb nog nooit meegemaakt dat ze losten...
Ik blaas de banden nog steeds met gewone perslucht.
Als de bandenboer er N2 wil insteken, voor mij geen probleem, maar hij mag er wel niets extra voor vragen.
Warmt idd minder snel op en zal minder snel lekken, so what... ik ben geen racebanaan en ik check toch maandelijks m'n bandenspanning, heb nog nooit meegemaakt dat ze losten...

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum



Eh ???Mc B schreef:oef
gelukkig heeft niemand de kemel gezien die ik een paar dagen geleden geplaatst heb: lucht bevat immers geen driekwart stikstof maar voor driekwart CO2![]()
![]()


Dan is't dringend tijd om ter plekke dood te vallen vrees ik, allé Polle !
http://www.lenntech.com/lucht-samenstelling.htm
Nil volentibus arduum
Gratis vullen van de banden met stikstof voor doe-het-zelvers, in de veronderstelling dat het wat uitmaakt natuurlijk:
(voor 't gemak stellen we dat lucht uit 80% stikstof en voor 20% zuurstof bestaat):
1. Vul de banden gewoon met lucht, 80% stikstofvulling is meteen het resultaat!
2. Laat de vermeende kleinere molecules rustig ontsnappen en vul terug bij met lucht, we hebben nu al 99,6% stikstof.
3. Bij elke keer bijvullen stijgt het percentage stikstof enkel nog wat meer, of wat een beetje
overleg en geduld al niet kunnen doen.
Voila, nu kan je die verkopers van gebakken lucht wandelen sturen

Willy
(voor 't gemak stellen we dat lucht uit 80% stikstof en voor 20% zuurstof bestaat):
1. Vul de banden gewoon met lucht, 80% stikstofvulling is meteen het resultaat!
2. Laat de vermeende kleinere molecules rustig ontsnappen en vul terug bij met lucht, we hebben nu al 99,6% stikstof.
3. Bij elke keer bijvullen stijgt het percentage stikstof enkel nog wat meer, of wat een beetje
overleg en geduld al niet kunnen doen.
Voila, nu kan je die verkopers van gebakken lucht wandelen sturen


Willy