Stikstof in de banden??? Goed of slecht????

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Noel-K1200RS

Stikstof in de banden??? Goed of slecht????

Bericht door Noel-K1200RS »

In mijn vierwieler laat ik sinds geruime tijd stikstof in de banden vullen.
De voordelen zijn:
- minder snel drukverlies (moleculen zijn grover)
- minder opwarming van de banden

De F1 rijders, en vliegtuigen zijn daar ook mee uitgerust. Dus liet ik het ook in de motor doen.

Maar, een gesprek met Harald (tenslotte een beroeps) onlangs zette mij aan het denken. Is het minder snelle opwarmen van de band niet eerder een nadeel? Harald heeft daar eigenlijk wel een punt denk ik, of ligt dat bij een motor anders?

Iemand ervaringen of weet van een technisch artikel over dit onderwerp?

Intussen aan iedereen prettige feesten gewenst,

Noel
BMW, wat anders?
CAT

Bericht door CAT »

In de moto racerij word dit ook al lange tijd gedaan. Voordeel is het mindere gewicht en inderdaad iets minder slijtage bij hoge temperaturen. Wat betreft de dagelijkse woonwerk verkeer of plezier ritjes moet je je geen zorgen maken over het iets warmer of kouder staan van je band. Grip heb je genoeg. Dit is enkel van belang als je circuit rijd.....of natuurlijk denkt dat de openbare weg een circuit is en je daar je rubber laat smelten en oprollen aan de randjes. Nadeel particulier is de prijs want meestal kost gewone lucht niets :wink: en het feit dat niet iedere garage daarmee uitgerust is.
Epica rocks my world
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/27869/0

op dat forum staat er een volledige topic over stikstof :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GSven

Re: Stikstof in de banden??? Goed of slecht????

Bericht door GSven »

Noel-K1200RS schreef: Maar, een gesprek met Harald (tenslotte een beroeps) onlangs zette mij aan het denken. Is het minder snelle opwarmen van de band niet eerder een nadeel? Harald heeft daar eigenlijk wel een punt denk ik, of ligt dat bij een motor anders?
Ik heb die artikels eens gelezen en ik denk dat je ergens een vergissing maakt.
De vulling van je band maakt niets uit voor de opwarming en de grip van je band. Wel onstaat er een drukverschil bij gewone lucht, stikstofgevulde banden zouden steeds ongeveer op dezelfde druk staat.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
Noel-K1200RS

Bericht door Noel-K1200RS »

IRON GONZO schreef:http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/27869/0

op dat forum staat er een volledige topic over stikstof :wink:
Heb dat forum eens doorbladerd. Staat veel gel*l in, hier en daar ook een pseudo-wetenschappelijke uitleg. Resultaat: ik weet het nu nog niet zeker.

Feit is dat ik intussen even de bandendruk van mijn (met stikstof gevulde) banden heb nagegaan: verschil: 0 (en nu staan ze wel degelijk koud).

Idem voor mijn koekblik, bij het monteren van de winterbanden ook geen verschil tegenover vorig jaar.

Behalve het feit dat ik er € 5 (met gratis navullingen) voor betaalde lijkt mij dus het enige nadeel. Maar als de bandendruk constanter blijft, dan spaar ik dat wel uit in bandensleet.
Overigens monteerde men bij mij (Profile Tyrecenter in Gent) geen groene plastic- maar mooie koperen dopjes.
BMW, wat anders?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Behalve het feit dat ik er € 5 (met gratis navullingen) voor betaalde lijkt mij dus het enige nadeel
dat is dus ook mijn mening
bij vliegtuig en race situaties zal die stikstof wel zijn nut hebben
bij voertuigen voor normaal gebruik denk ik dat het weggesmeten geld is
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
erictdm

Bericht door erictdm »

cat zei:
Voordeel is het mindere gewicht
???? De beste die ik al gehoord heb.
De verhouding tussen gewichtsbesparing en prijs!!!, N2 is nog xxxxxxx keren duurder dan carbon.

En dit terwijl lucht voor 78% uit stikstof bestaat.
Misschien goed in de racerij, waardeloos voor op de gewone weg en enkel goed voor de portemonnee van uwen bandenmarchant.
( mijn bescheiden mening) :wink:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat het langer duurt voor uw band is opgewarmd en bijgevolg het lager duurt voor uw banden optimale grip geven.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

jongens
lucht bevat al voor zo'n 78% stikstof.... dus gaat dat veel verschil maken met 100% stikstof denk je?
Leap and the net will appear
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Mc B schreef:jongens
lucht bevat al voor zo'n 78% stikstof.... dus gaat dat veel verschil maken met 100% stikstof denk je?
Het heeft lang geduurd, nog een verplichtingske van de regering en we betalen al voor lucht, nog een tijdje wachten en we lopen allemaal rond met een tank op onze rug! :D :D :D
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik heb Argon, stikstof en anderen staan in de werkplaats.
Ik blaas de banden nog steeds met gewone perslucht.
Als de bandenboer er N2 wil insteken, voor mij geen probleem, maar hij mag er wel niets extra voor vragen.

Warmt idd minder snel op en zal minder snel lekken, so what... ik ben geen racebanaan en ik check toch maandelijks m'n bandenspanning, heb nog nooit meegemaakt dat ze losten... :roll:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Mc B
Contacteer:

Bericht door Mc B »

oef
gelukkig heeft niemand de kemel gezien die ik een paar dagen geleden geplaatst heb: lucht bevat immers geen driekwart stikstof maar voor driekwart CO2 :oops: :oops: :oops:
Leap and the net will appear
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Mc B schreef:oef
gelukkig heeft niemand de kemel gezien die ik een paar dagen geleden geplaatst heb: lucht bevat immers geen driekwart stikstof maar voor driekwart CO2 :oops: :oops: :oops:
Eh ??? :shock: :shock:

Dan is't dringend tijd om ter plekke dood te vallen vrees ik, allé Polle !

http://www.lenntech.com/lucht-samenstelling.htm
Nil volentibus arduum
erictdm

Bericht door erictdm »

oef
gelukkig heeft niemand de kemel gezien die ik een paar dagen geleden geplaatst heb: lucht bevat immers geen driekwart stikstof maar voor driekwart CO2
:shock: :shock:

toch niet, lucht bevat wel degelijk 78% stikstof :wink:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
Willy

Bericht door Willy »

Gratis vullen van de banden met stikstof voor doe-het-zelvers, in de veronderstelling dat het wat uitmaakt natuurlijk:
(voor 't gemak stellen we dat lucht uit 80% stikstof en voor 20% zuurstof bestaat):
1. Vul de banden gewoon met lucht, 80% stikstofvulling is meteen het resultaat!
2. Laat de vermeende kleinere molecules rustig ontsnappen en vul terug bij met lucht, we hebben nu al 99,6% stikstof.
3. Bij elke keer bijvullen stijgt het percentage stikstof enkel nog wat meer, of wat een beetje
overleg en geduld al niet kunnen doen.
Voila, nu kan je die verkopers van gebakken lucht wandelen sturen :lol: :lol:
Willy
Plaats reactie