Is de K1100LT écht zó goed ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

jan W

Is de K1100LT écht zó goed ?

Bericht door jan W »

Beste motorvrienden, ik ben Jan, 50 jaar en rijd sedert 8 jaar met een Diversion 900 waarmee ik circa 10000 km per jaar rijd. Toevallig viel mijn oog op de K1100LT en ik werd er spontaan verliefd op. Ben op zoek gegaan naar een exemplaar en gevonden : eentje van 1995 met 38000 km op de teller voor 5500 €, een prachtexemplaar. Maar dan stel ik mij de vraag, is die K dan zó geweldig dat het waard is een motor van 8 jaar in te ruilen voor één van 12 jaar ? Beide zijn wel toermotoren maar niet helemaal over de ganse lijn met elkaar te vergelijken. Wie heeft doorslaggevend argumenten ? Overtuig me, in de ene of den andere zin.
Erik

Re: Is de K1100LT écht zó goed ?

Bericht door Erik »

jan W schreef: Overtuig me, in de ene of den andere zin
is the Pope catholic :?:
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Iron Gonzo

Re: Is de K1100LT écht zó goed ?

Bericht door Iron Gonzo »

jan W schreef:Beste motorvrienden, ik ben Jan, 50 jaar en rijd sedert 8 jaar met een Diversion 900 waarmee ik circa 10000 km per jaar rijd. Toevallig viel mijn oog op de K1100LT en ik werd er spontaan verliefd op. Ben op zoek gegaan naar een exemplaar en gevonden : eentje van 1995 met 38000 km op de teller voor 5500 €, een prachtexemplaar. Maar dan stel ik mij de vraag, is die K dan zó geweldig dat het waard is een motor van 8 jaar in te ruilen voor één van 12 jaar ? Beide zijn wel toermotoren maar niet helemaal over de ganse lijn met elkaar te vergelijken. Wie heeft doorslaggevend argumenten ? Overtuig me, in de ene of den andere zin.
hoi jan welkom hier op het forum
om U te overtuigen
ga eens proefrijden, maar dan geen 2km he, 200Km en maak dan zelf een keuze
de diversion 900 is een zeer goede en betrouwbare toermoto
de BMW is dat ook, alleen eens je er mee gereden hebt blijf je er mee rijden, dat noemen ze de beemermicrobe
er zit hier een EX K1100LT rijders die bijna alle landen van europa en daarbuiten heeft gedaan, tevens met passagier
nu rijdt hij met een R1200RT, doordat ze hem van de baan hebben gemaaid met zijn K1100LT, anders reed hij er nu nog mee
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

Alleen al het verschil in rijcomfort is hemelsgroot tegenover je Diversion.
Je zegt er niet bij of deze brommer compleet uitgerust is zoals ABS, topkoffer, radio?
Maar als hij er proper bijstaat en geen rare geluidjes maakt als hij koud draait heb je er normaal een héél goed machientje aan. Enkel als de zomerse temperaturen richting 30 graden gaan kan het achter die kuip heet aan toegaan.
Dan kan je beter je pasagiere beleeft verzoeken om je schakelpookje wat met rust te laten :lol:
Laatst gewijzigd door John op 05 jan 2007, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
jan W

Bericht door jan W »

John schreef:Je zegt er niet bij of deze brommer compleet uitgerust is zoals ABS, topkoffer, radio?
Ja, heeft bovenop dat alles zelfs een corbinzadel.
Zoals Iron Gonzo suggereert zal een proefrit veel duidelijk maken.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

38000 km? Dus net halfweg uit rodage? Met een beetje onderhoud rij je daar nog dertig jaar mee. Als het niet moet dienen om veel korte en/of technische stukjes mee te doen, dan heb je heel veel motor voor weinig geld. Beetje saai, beetje zwaar, doet mij wat denken aan die oudere oerdegelijke dikke Volvo's waar mensen twee generaties lang mee bleven rondrijden. En niet al te high-tech, onderdelen nog te vinden en vooral: hier op het forum zitten een paar tovenaars die dit model kennen als hun broekzak.
Puur voor de lol zou ik het niet doen, maar als werkpaard voor jaren, zeker niet twijfelen.
Dirkie
Contacteer:

Bericht door Dirkie »

Dag Jan,
Een paar jaar terug heb ik de overstap gemaakt naar BMW, eerst een
K 100 rt waarmee ze mij van de baan gereden hebben anders reed ik er nog mee rond, dan op mijn zoektocht een K 1100 Lt gevonden in een zeer
goede staat en die na een proefrit gekocht, het is waar , een beetje zwaar maar na een tijdje kan je er mee op een zakdoek draaien
, voor mij genoeg vermogen, comfortabel, een goede bescherming tegen de elementen,, een goede zithouding die uren volte houden is, ja ben zeer tevreden met mijn motor
grtjs Dirk
BMW motorclub Vlaanderen lid
ludo V E

k 1100 lt

Bericht door ludo V E »

ik rij zef ook met een K 1100 LT SE van 1995 ( nieuw gekocht ) momenteel
met 115 000 km . ik heb heel europa rondgereden , ben zelfs met de
moto in rusland - marokko - turkije , geweest . nooit spijt gehad .
K'adéé

Bericht door K'adéé »

Hallo Jan

Ik heb er ook jaren mee gereden en ben verleden jaar overgestapt naar den 1200lt om het vrouwke wat meer komfort te geven. Ik heb wel mijnen 1100lt hier op stal laten staan om zeker niet zonder te vallen. Nu ben ik aan't overwegen om hem terug in gebruik te nemen en die 1200 terug van de hand te doen omdat ik hem eigenlijk toch iets te zwaar vind en omdat ik niet zo nen echte held ben in het bochtenwerk.Ik zou zeggen: GAAN MET DIE BANAAN en niet twijfelen. grtjs
zundap/kreidler/BSA500/suzuki500gt/bmwR1200C/bmwk1100lt/bmwK1200lt/BMW K75rt /DEFENDER

DANNY
George Michael

Bericht door George Michael »

Ik zelf rij op een R1150RT. Heb ooit twee dagen als vervangende motor een K1100LT meegekregen. Het was een oudje, weet niet hoe oud. Ik was stomverbaasd hoe goed en lekker dat ding reed. Vermogen viel een beetje tegen, maar rijkomfort, bescherming en stuurgedrag waren zeer goed. ? Uiterlijk vind ik mijn RT mooier, maar nogmaals ik was erg onder de indruk. En als je de andere reacties lees . . . . .tja!
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Elie-RT1200

Bericht door Elie-RT1200 »

Hallo jan,

Er is geen twijfel mogelijk en het is zoals "IRON GONZO" het heeft bewoord, ik heb de K1100 Lt in 1995 nieuw aan gekocht, uitsluitend voor het reizen en het plezier. Ik en mijn vrouwtje hebben er een deel van Europa mee doorkruist, Schotland, Nederland, Duitsland, Polen, Frankrijk, Corsica, Oostenrijk, Zwitseland, Italië, Slovenië, Krotatië, Kosovo, Montenegro, Spanje, Portugal. De Lt heeft mij 10 jaar trouwe dienst bewezen en heeft mij geen enkele keer in de steek gelaten, spijtig genoeg en met de pijn in het hart heb ik hem na een aanrijding ingeruild voor een R1200 RT. Maar ik weet dat hij nu nog altijd zijn trouwe dienst bewijst inhet woon- werkverkeer
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

en ja hier is hij :wink:
onze Elie :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
dirkdeKman

Bericht door dirkdeKman »

De K is een hele goeie moto maar toch 1 opmerking: 5500 € voor een LT van 12 jaar oud is TE VEEL, ook al heeft die maar weinig kilometers. Ik heb er al zien staan voor 4000 en zelfs nog minder en zelfs die geraken niet verkocht. Dus toch maar effe verder zoeken ????? Het kan je veeeeeel geld besparen.
De K100 is de max
John
Contacteer:

Bericht door John »

dirkdeKman schreef:De K is een hele goeie moto maar toch 1 opmerking: 5500 € voor een LT van 12 jaar oud is TE VEEL, ook al heeft die maar weinig kilometers. Ik heb er al zien staan voor 4000 en zelfs nog minder en zelfs die geraken niet verkocht. Dus toch maar effe verder zoeken ????? Het kan je veeeeeel geld besparen.
Tot je de jouwe te koop aanbiedt, dan is het TE WEINIG. :lol:
dirkdeKman

Bericht door dirkdeKman »

Tot je de jouwe te koop aanbiedt, dan is het TE WEINIG
Toch niet, als ik die van mij zou verkopen voor 5000 zou ik er zelfs nog heel wat aan verdienen ook. snappie ?
De K100 is de max
Bas_NL_ZH
Contacteer:

Bericht door Bas_NL_ZH »

Ja de K1100LT is zo een goede motor.

Ik rijd er dagelijk woon werk mee gedurende het hele jaar en nog vele plezier kilometers.
Het is een zeer betrouwbare, bijna onverwoestbare fiets en als je hem een beetje kent kan je er ook nog heel sportief mee rijden.

Ik zal uiteindelijk vastwel naar een K1200LT overstappen, maar ik stel dat zo lang mogelijk uit...

Ennuh... De prijs ja die is aan de hoge kant, maar aan de andere kant; Waar vind je nog een K1100LT met zo weinig Km.

Groet,

Bas
BMW K1100LT SE 1998
John
Contacteer:

Bericht door John »

En Jan?? Ben je al gaan proefrijden?
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Bas_NL_ZH schreef:Ja de K1100LT is zo een goede motor.

Ik rijd er dagelijk woon werk mee gedurende het hele jaar en nog vele plezier kilometers.
Het is een zeer betrouwbare, bijna onverwoestbare fiets en als je hem een beetje kent kan je er ook nog heel sportief mee rijden.

Ik zal uiteindelijk vastwel naar een K1200LT overstappen, maar ik stel dat zo lang mogelijk uit...

Ennuh... De prijs ja die is aan de hoge kant, maar aan de andere kant; Waar vind je nog een K1100LT met zo weinig Km.

Groet,

Bas
Bas,

Deze stap heb ik in het verleden ook gemaakt. De K2LT geeft heel veel luxe en opbergruimte. Ik heb ruim 4 jaar K1100LT gereden (zowel rustig toerend als sportief). Daarna heb ik de K2LT gekocht (de K11LT werd niet meer gemaakt) en heb er 7 jaar ('99-er en '04 model) op gereden. Hoewel je op de K2LT redelijk sportief kunt rijden, heb ik in die jaren het sportievere karakter van de oude K11LT gemist; de K2LT is en blijft toermotor pur sang.

Met de komst van de nieuwe K1200GT was voor mij in ieder geval duidelijk dat de combinatie van een ruim pakket aan luxe en een sportief karakter (lichter + meer vermogen) meer bij mij lag. En aangezien de duozit nagenoeg altijd leeg is, hoef ik ook geen rekening te houden met het comfort van een passagier.

Mijn advies: maak zowel met de K1200LT als met de K1200GT een goede (lees: lange) proefrit voordat je een definitieve keuze maakt.

En terug OT: ook in mijn ogen is de K1100LT zo'n goede fiets (maar de K1200GT-2 is net ff beter :wink: )
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + 866Ɩ ƎS ┴˥00ƖƖʞ
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Mijne K staat te koop , al een tijdje trouwens , om daarna over te stappen naar een GS... :?

En iedereen, of toch bijna, verklaart me zot. :evil: (misschien niet alleen daarom)

En ik kan het langs één kant wel begrijpen. Ik denk dat de K 1100 zowat de beste motor is die ze bij BMW ooit hebben gemaakt. Rekening houdend met het feit dat de fiets uit het begin van de 90-er jaren stamt.

Ik heb met mijn twee K's iets van een 100.000 km gebold. Nog niet één mankement die naam waardig. ( Een lampke kan altijd springen , hé)
Verbruik tussen 5,5 en 6 l. , veel bagageruimte , UITSTEKENDE bescherming tegen weer en wind. Stuurt als op rails .

Enige echte minpunt vind ik de soms nukkige versnellingsbak.

(En ge moet uwen halve tuffer afbreken om de luchtfilter er uit te halen :D )

Mijn advies :Kopen dat ding ! :lol:
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
P-man

Bericht door P-man »

Jan,
Ik rij momenteel met een K12LT en had daarvoor 2x K11LT's elk gedurende een 3 jaar (belastingen...). Goed voor in totaal iets meer dan 100.000 en steeds tweedehands gekocht.
Uitstekende bescherming, rijgenot, degelijkheid, verbruik, ... , kortom goe machien.
Beide machines waren echter totaal verschillend:
Bij de eerste dacht ik een koopje gedaan te hebben (enkele jaren oud en maar 6000km). Rammelen dat ie deed! en de uitlaat was jaarlijks gescheurd - de eerste eigenaar wist me te vertellen dat ie enkel maar in de zomer reed en enkel maar korte ritjes. Ik had toen al beter moeten weten, condensatie had binnenin alles opgevreten.
De tweede had zomaar eventjes 230.000km toen ik 'm kocht en dat was een naaimachientje qua rijden, trillingen, schakelen, ...
Moraal van het verhaal : proefrijden die handel (zoals boven al geschreven), luiteren naar de motorgeluiden en aanpassen aan de flexibel opgehangen stuur.
Voor mij maar één nadeel : armtierige bevestiging voor de zware en windgevoelige topkoffer.
Alvast veel plezier met je zoektocht. Moest ik een zoeken, ik ging voor eentje met meer kilometers (laat je hierdoor vooral niet afschrikken) en goedkoper prijskaartje.
grts
Pieter
jan W

Bericht door jan W »

Ik dank jullie alvast voor het advies !!!!
Rik
Locatie: Van Brugge lans 't de polders angespoeld in Oed-Everlee

Bericht door Rik »

En ik heb hier nog een K1100LT staan uit 1992 met 113.000 km waarvoor ik max 3500 euro vraag maar die toch niet buitengeraakt! Alhoewel kompleet in orde met topkoffer, comfortzadel, radio, volledig groot onderhoud, goede banden, vernieuwd balhoofd, ... .

Mannekes toch, als ik al het nostalgisch geneuzel lees van had ik maar ... .

't Zijn idd zeer goede motors, maar niemand wil ze nog (aan)kopen. Zelfs bij de aankoop van een nieuwe of zeer recente directie-GS trekt elke handelaar zijn neus op voor een mogelijke overname.

Nog enkele maanden en ik koop mijn GS en spijtig genoeg gaat de K1100LT op 't stort.
Motorrijden = "suiker"zoet
John
Contacteer:

Bericht door John »

Mag dat stort dan in Essen zijn :roll: ??? :lol:
Rik
Locatie: Van Brugge lans 't de polders angespoeld in Oed-Everlee

Bericht door Rik »

profiteur!

Als 't een klein beetje geld kost is het te duur. Maar voor niet duiken ze met zijn allen uit de struiken.

Ik zal het je melden als het voorbij is. OK?
Motorrijden = "suiker"zoet
John
Contacteer:

Bericht door John »

Rik, dat was een grapje hé! Dat weet je wel. Maar wat je zegt over die prijzen is zeker waar. Vandaar dat er bij mij in de garage momenteel 5 stuks staan. Allen met veel liefde behandeld. Stuk voor stuk tot bijna nieuw herleid.(wat een hobby kan aanrichten!) 3 ervan zijn voll. herspoten in een carroserie-bedrijf. De blokken in alu (K100) zijn gepolierd. Enkele hebben een compleet vernieuwde versnellingsbak. Kortom, ze zijn meer waard dan ik er ooit voor terug krijg.
En juist daarom blijven ze in de garage staan. Want ze bij wijze van spreken gratis weg geven zie ik niet zitten.
Dus wil je je Ktje in een goed opvang tehuis plaatsen en van zijn pensioen laten genieten...... :lol:
Plaats reactie