Mijn maat z'n R1100 heeft zo de neiging om bij het koud starten een rooksignaal af te geven. Na een minuutje is alles OK en ook bij warme start is alles normaal. De moto heeft ongeveer 80000 km gebold.
Ik heb de indruk (aan de reuk en het kleur te merken) dat daar wat olie bij zit maar de bougies zien er perfect uit van kleur dus verbruikt hij toch niet echt olie want anders moeten die toch zwart zijn ???? Wie heeft daar nog last van ? Maar als 't geen olie is, wat is dan de oorzaak ? Kan synchronisatie oplossing brengen ???
rookpluimpje ?
Moderator: GVN
-
rookpluimpje ?
De K100 is de max
-
- Moderator
- Contacteer:
Dirk,
Ik denk dan maar even luidop dat hij op z'n zijstandaard staat en niet op de middenbok, dus dan is het normaal dat het beetje olie die daar blijft hangen wordt opgezogen door de klepgeleiders bij een herstart. Dit is een minieme hoeveelheid, maar geeft een blauwkleurige rook.
Niks om je zorgen over te maken, ideaal is uiteraard de motor op een middenbok plaatsen na het stilleggen. Met een S is dat uiteraard niet van toepassing. Hoe dunner de olie, hoe opvallender dit zal zijn. Bougies gaan van dit kleine beetje uiteraard niet verkleuren
Ik denk dan maar even luidop dat hij op z'n zijstandaard staat en niet op de middenbok, dus dan is het normaal dat het beetje olie die daar blijft hangen wordt opgezogen door de klepgeleiders bij een herstart. Dit is een minieme hoeveelheid, maar geeft een blauwkleurige rook.
Niks om je zorgen over te maken, ideaal is uiteraard de motor op een middenbok plaatsen na het stilleggen. Met een S is dat uiteraard niet van toepassing. Hoe dunner de olie, hoe opvallender dit zal zijn. Bougies gaan van dit kleine beetje uiteraard niet verkleuren

R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Re: rookpluimpje ?
gewoon, indien mogelijk de motor op de middenbok plaatsen en uw probleem zal zich oplossen. Het plaatsen op de middenbok wordt algemeen aangeraden door Bmw. Zoniet kan er een weinig olie in de cylinder lopen langs de kant langs waar hij afhelt. Het verbranden van dat weing olie zou dan de blauwe rook veroorzaken.dirkdeKman schreef:Mijn maat z'n R1100 heeft zo de neiging om bij het koud starten een rooksignaal af te geven. Na een minuutje is alles OK en ook bij warme start is alles normaal. De moto heeft ongeveer 80000 km gebold.
Ik heb de indruk (aan de reuk en het kleur te merken) dat daar wat olie bij zit maar de bougies zien er perfect uit van kleur dus verbruikt hij toch niet echt olie want anders moeten die toch zwart zijn ???? Wie heeft daar nog last van ? Maar als 't geen olie is, wat is dan de oorzaak ? Kan synchronisatie oplossing brengen ???
Veel blauwe rook zal bovendien de lamda sonde bevuilen met alle narigheden zoals slecht starten en draaien tot gevolg.
Keek eens in bijgeleverde handleidingen van Bmw en het zal er zeker in vermeld staan.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Mijnen R1100R stond ALTIJD op de middenbok omdat de zijpikkel iets te ver doorbuigde naar mijn goesting, maar als ik die koud starte was dat ook een paar seconden precies een serieus bosbrandje
Het olieverbruik daarentegen is altijd binnen de (boxer)perken gebleven
Ik zou zeggen: "Niks van aantrekken en altijd motor starten als er ne goeie "vriend" achter u staat"

Het olieverbruik daarentegen is altijd binnen de (boxer)perken gebleven

Ik zou zeggen: "Niks van aantrekken en altijd motor starten als er ne goeie "vriend" achter u staat"

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop