R1200GS met vreemde kuren

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JamesB

R1200GS met vreemde kuren

Bericht door JamesB »

Hallo,
mijn R1200GS van 2006 met 73000 km op de teller vertoont vreemde kuren.
Twee weken geleden kreeg ik bij het starten van een warme motor een enorme backfire.
Die was zo hevig dat ik bijna doof was, en het linker gasklephuis uit de rubber plofte.
Verder was er niets aan de hand. Gasklephuis teruggeplaatst en hij deed het weer.
Een dag of twee later kreeg ik problemen met het doseren van het gas. Hoe vreemd dat ook moge klinken, het probleem zat in
een defekte bobine (aan de rechterkant trouwens). Die vervangen en hij deed het weer prima.
Na zo'n 100 km te hebben gereden begon hij slechter te lopen.
Nu is het zo dat als ik hem start, ik geen probleem heb. Ik kan een paar keer goede gasstoten geven, de motor reageert instant.
Echter, na een gasstoot of 10, merk je dat het allemaal minder wordt. Het lijkt alsof hij deels op 1 cilinder gaat lopen.
Hij gaat ook meer ploffen (knallen) in de uitlaat.
Ik heb al vanalles geprobeerd, bougies vervangen, kleppen geregeld, injectoren nagezien en gereinigd, niets helpt.
De GS911 geeft geen enkele foutcode aan.
Het lijkt alsof hij heel rijk gaat lopen. Ik heb de lambda's even afgekoppeld omdat ik dacht dat een van hen bij het warm worden rare dingen naar
de ECU gaat sturen, maar dat veranderde ook niets.
Heeft iemand dit ook al eens gehad, of weet iemand wat dit kan zijn?
Alvast dank !
Wodan

Re: R1200GS met vreemde kuren

Bericht door Wodan »

Injecteur controleren. Beide kanten eens verwisselen, als het probleem dan ook zich verwisselt van kant...
JamesB

Bericht door JamesB »

Wodan schreef: 27 apr 2025, 12:36 Injecteur controleren. Beide kanten eens verwisselen, als het probleem dan ook zich verwisselt van kant...
Dat zou weinig uithalen, aangezien er niet echt een meetbare of voelbare 'probleemkant' is.
Wodan

Bericht door Wodan »

Dan is het de injectors testen door die in een fles te laten sproeien tijdens de startprocedure,
maar dat is niet zonder gevaar voor brand...
Danny

Bericht door Danny »

lijkt eerder op een niet ontsteken probleem, stiftbobijnen flessen meestal als ze warm worden.
JamesB

Bericht door JamesB »

Danny schreef: 29 apr 2025, 13:48 lijkt eerder op een niet ontsteken probleem, stiftbobijnen flessen meestal als ze warm worden.
Aangezien ik al een probleem had met een bobine, heb ik er nu nog besteld. Verder weet ik het nu echt niet meer.
Gasklephuis links is nu ook vervangen, inclusief sensoren en injector, geen resultaat. Nokkenassensor ook vervangen, geen resultaat. Al goed dat er zoveel tweedehands te krijgen is voor geen geld, en je op die manier dingen kunt proberen.
Danny

Bericht door Danny »

bobijn neem je toch beter nieuw
Plaats reactie