bandendrukmeter sensor wispelturig

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GertGSA

bandendrukmeter sensor wispelturig

Bericht door GertGSA »

Beste,
voor mij de eerste post op dit forum. Ben sinds enkele weken contente eigenaar van een mooie GSA 1200 uit '10.
Super tevreden met de aankoop van deze heerlijke motor. Toch enkele vervelende euveltjes : m'n brandstofsensor geeft verkeerde info, waardoor jammer genoeg leeggereden vòòr de eerste tankbeurt. Nu dus enkel rijden op dagteller.
Daarnaast een tweede probleempje : m'n schermpje geeft te pas en te onpas (eigenlijk enkel te onpas) een geel waarschuwingsdriehoekje mét het icoontje van de RDC bandenspanning. De spanning staat echter correct, maar ik merk dat er soms bij de weergave van de voorbandspanning ----streepjes staan ipv de 2.4 die er op andere momenten staat.
Iemand enig idee hoe dit te verhelpen? Ik rij graag met een 'clean' schermpje.
Merci !
Gert, Broechem
Danny

Re: bandendrukmeter sensor wispelturig

Bericht door Danny »

2010, RDC loopt allicht op zijn laatste batterijbenen. Ontvanger krijgt onvoldoende signaal vd sensor.
Vervangen is de enige (juiste) optie
band moet er wel vanaf om deze te plaatsen en de sensor moet opnieuw aangeleerd worden,

ik raad je sowieso aan ze beiden (voor/achter) te doen want ze hebben meestal (ongeveer) dezelfde levensduur.
GertGSA

Bericht door GertGSA »

Bedankt Danny !
GertGSA

Bericht door GertGSA »

Kunt ge dit vervangen van de ventielen en 'aanleren' enkel bij een officiële BMW garage laten doen, in mijn geval Meeusen in Wijnegem? Of zijn er ook andere plekken voor?

(mss domme vragen maar ik ben nieuw in de BMW-wereld)

Merci,
Gert
Wodan

Bericht door Wodan »

Als je het per wiel apart vervangt, dan leert de motor het na 10km of zo vanzelf en hoef je niet langs een dealer.
louis

Bericht door louis »

Denk ook aan de rekening.

Die sensoren kosten +/- 150 euro het stuk + in en uitbouwen wielen + verwijderen en hermonteren banden + systeem activeren.

Op onze F800 hebben we dat gedeactiveerd en bij de eerst volgende bandenwissel de sensoren verwijderd.
GertGSA

Bericht door GertGSA »

Allemaal nuttige info voor mij. Merci ! Ik merkte op een van deze fora dat er veel voor- en tegenstanders zijn van deze sensoren.
Waar moet ik zijn indien ik deze functie wil deactiveren?

Gert
Wodan

Bericht door Wodan »

louis schreef: 20 mei 2025, 07:50 Denk ook aan de rekening.

Die sensoren kosten +/- 150 euro het stuk + in en uitbouwen wielen + verwijderen en hermonteren banden + systeem activeren.

Op onze F800 hebben we dat gedeactiveerd en bij de eerst volgende bandenwissel de sensoren verwijderd.
Bij de dealer wel ja, als je een beetje je weg weet, kan je er wel goedkoper aan geraken. Maar banden wisselen bij de dealer
kost inderdaad ook wel wat.

Met aan één kant de bead breken, kan je al de sensor vervangen, dus dan hoeft balanceren en zo niet, dus iemand
met een apparaat om banden te wisselen, kan dit op 10 min voor je doen

Naargelang het soort velg, zijn er twee types sensoren die fysiek verschillen.
Wodan

Bericht door Wodan »

GertGSA schreef: 20 mei 2025, 08:56 Allemaal nuttige info voor mij. Merci ! Ik merkte op een van deze fora dat er veel voor- en tegenstanders zijn van deze sensoren.

Gert
Dit kan bij de dealer, maar waarom zou je? Als het werkt, is het een veiligheidsaspect, dus was ik u, ik zou gewoon
zorgen dat de sensoren goed werken. Het kan het verschil maken tussen met een half platte band ergens bij een garage staan,
of in het midden van niemandsland... Trouwens, heb je een reparatiekit bij je om je banden te stoppen / op te pompen?
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Op het NL RT forum zijn er een aantal die deze bij ome Ali besteld hebben en er tevreden over zijn. Was ook al eens gaan kijken daar mijn RT van 2009 is en dit er dus ook stilletjes aan zit te komen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
louis

Bericht door louis »

GertGSA schreef: 20 mei 2025, 08:56 Allemaal nuttige info voor mij. Merci ! Ik merkte op een van deze fora dat er veel voor- en tegenstanders zijn van deze sensoren.

Gert
Iemand met een GS-911 of MotoScan.

Heb je volgens mij ook nodig als je ze zelf vervangt om aan te geven welke sensor aan welk wiel hangt.
st1100

Bericht door st1100 »

Waarschijnlijk staat er daarom , in de post van wodan hierboven , om 1 wiel per keer te vervangen en minimum 10 km te rijden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Relax

Bericht door Relax »

Bij die van mij ging, lang geleden, het licht uit na ongeveer 90.000 km.
Laten afmelden door BMW en nadien 'gereviseerde' laten zetten door de bandenboer. Kostte mij €40 bij BMW om die opnieuw aan te melden, dus verwacht extra kost in dat geval.

Ik zou ze trouwens ook behouden. Je krijgt op een minimum van tijd een probleemmelding als er wat scheelt , nog voor je zelf wat voelt. Dat vind ik wel zo prettig, dan kan ik van de derde rijstrook naar de pechstrook voor ik met een zwalpende platte band rij.
I respect your opinion. But I don't give shit.
GertGSA

Bericht door GertGSA »

Merci voor de vele wijze reacties !

Gert
Plaats reactie