CO ( uitlaatgassen ) veeel te hoog

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
paure nesci
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2025, 19:43
Woonplaats: cuijk

CO ( uitlaatgassen ) veeel te hoog

Bericht door paure nesci »

Beste deskundigen,
nieuw hier op dit forum, en meteen een vreemd geval.
Ik heb een r850r blok in een 2cv gelepeld, ( alles zelf gemaakt, viegwieladapter,adapterplaat motorsteunen , etc etc.)
So far so good, ding gaat als n raket vooruit !
Maar om door de APK te komen ( het is immers een automobiel ) zullen de uitlaatgassen wat beter moeten gaan ruiken en wat minder milieuonvriendelijk moeten zijn.
Het betreft een R850r zonder kat en dus ook zonder lambdasonde.
Op de kabelboom is wel een voorbereiding ( afgedopt ) voor de lambdasonde.
Ook heeft ie die "losse"co stelschroef, maar daar reageert de Co meter totaal niet op, evenals het verdraaien van de stelschroeven op de injectorhuizen.
motor loopt wel netjes stationair.
kan zo vlug geen foto plaatsen maar hier komen de meetgegevens van de 4gasmeter :
CO 11,60 CO2 5,4
Hc 2170 O2 3,32
lambda 0,726

zijn er meetgegevens van de gaskleppotentiemeter ?
waar zou t nog meer in kunnen zitten ??

hoor t graag,
groet Do :bshelp:
Danny
Berichten: 6561
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: CO ( uitlaatgassen ) veeel te hoog

Bericht door Danny »

geen lambda dan zit er een potmeter op om de CO te regelen, die mag je max een kwart verdraaien dan zit je t maximale bereik al voorbij.
ideaal rond de 2.2 zetten (ongeveer) meet eens aan de pot om te zien hoeveel Ohm hij verschilt bij manipulaties van een mm
de gasklepsensor regel je op 3.6 a 3.7 volt. verder dienen de luchtnevenstroomschroeven enkel om stationair te verhogen/verlagen of synschroon links recht te regelen
paure nesci
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2025, 19:43
Woonplaats: cuijk

Re: CO ( uitlaatgassen ) veeel te hoog

Bericht door paure nesci »

Het bleek te zitten in een defecte gaskleppotentiemeter....
Nu weer normale waarden !
Thanks
Groet Do
Plaats reactie