zwitserse verkeerswetgeving en flitspaalocaties met GPS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

fluppie
Contacteer:

zwitserse verkeerswetgeving en flitspaalocaties met GPS

Bericht door fluppie »

ter info, wie graag een volledige tekst heeft stuurt even een mailtje naar
philipe@multitudo.be

Verbotene Radarwarngeräte auf GPS-Basis
Bern, 08.01.2007 - Immer mehr handelsübliche Modelle von GPS-Navigationsgeräten sind mit einem System ausgerüstet, welches die Automobilistinnen und Automobilisten mit grosser Präzision vor polizeilichen Geschwindigkeitskontrollstellen warnt. Verbinden sie ihr GPS mit einem Handy, sind die Eigentümer solcher Geräte sogar in der Lage, sich über die Zentrale eines entsprechenden Anbieters innert weniger Minuten gegenseitig vor temporären Polizeikontrollen zu warnen. Das Bundesamt für Strassen (ASTRA) macht Anbieter und Verkehrsteilnehmende darauf aufmerksam, dass solche Geräte den verbotenen Radarwarngeräten gleichgestellt und daher verboten sind.
GPS-Navigationsgeräte mit Radarwarnfunktion ermöglichen es den Fahrzeugführenden ungestraft zu schnell zu fahren. Nicht zuletzt "Raser" können davon profitieren: Für die Polizei wird die Erfassung der notorischen Schnellfahrer praktisch unmöglich.

Besonders stossend ist, dass gewisse Geräte in Verbindung mit einem Handy nicht nur vor Geschwindigkeitskontrollen warnen, sondern auch vor allgemeinen Polizeikontrollen auf der Strasse. Dadurch können sich beispielsweise flüchtende Straftäter der Verhaftung entziehen. Auch angetrunkene Automobilisten können Polizeikontrollen systematisch ausweichen. Statt kontrolliert und aus dem Verkehr gezogen zu werden, gefährden sie weiterhin die übrigen Verkehrsteilnehmenden.

GPS-Navigationsgeräte mit solchen Zusatzfunktionen dürfen gemäss Artikel 57b des Strassenverkehrsgesetzes (SVG) weder in Verkehr gebracht oder erworben noch in Fahrzeuge eingebaut, darin mitgeführt, an Autos befestigt oder in irgendeiner Form verwendet werden. Unter Inverkehrbringen versteht das SVG folgende Tätigkeiten: Herstellen, Einführen, Anpreisen, Weitergeben, Verkaufen sowie jedes weitere Abgeben und Überlassen.

Die Polizei und Zollbehörden stellen solche Geräte und Vorrichtungen sicher und erstatten Anzeige. Die Gerichte verfügen Busse und lassen die Geräte einziehen und vernichten
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

met andere woorden
ge moogd daar genen GPS gebruiken met flitslocaties

zit dat nu eindelijk bijna standaard in de nieuwe gpsen ingebouwd
gaan ze dat nu weeral verbieden
:evil:
lang leve de moderne technologie :?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
fluppie
Contacteer:

Bericht door fluppie »

Zwitserland jaagt op TomTom
Sinds begin dit jaar is naast de radardetector ook autonavigatieapparatuur met 'saboterende flitssoftware' strafbaar in Zwitserland. De maatregel geldt ook voor buitenlandse automobilisten.
Het verbod geldt alleen op alleen het gebruik van ingebouwde 'saboterende flitssoftware', die waarschuwt voor flitspalen en snelheidscontroles. Dat meldt de Telegraaf. De boete bedraagt maximaal 1863 euro en het apparaat wordt bij controle in beslag genomen.
Druk op de knop
'Flitsinformatie en snelheidscontroles, te actualiseren met een druk op de knop, maakt het voor snelheidsduivels mogelijk tot op de meter nauwkeurig politie- en verkeerscontroles te ontwijken. Ze kunnen daardoor ongestoord hun gang gaan. Dat is gevaarlijk', aldus woordvoerder Frederic Revaz van het Zwitserse ministerie van Verkeer. Revaz adviseert om de gps uitsluitend te gebruiken voor routeaanwijzingen.

Controle
Alle nieuwe TomTom's en alle oudere apparaten voorzien van een software-update zijn echter standaard met het waarschuwingssysteem uitgerust. Vergelijkbare programma's zijn via internet gratis te downloaden. De Zwitserse politie en de douane jagen op automobilisten met waarschuwende gps-systemen. Het is agenten toegestaan de apparatuur te doorzoeken op 'illegale' software.
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Ik dacht juist een nederlandstalige samenvatting te vragen, maar ik zie dat er al 2 reacties waren.

Mag ik mijne 2720 met flitspalen ingeladen van Belgie, Nederland en Frankrijk niet gebruiken in Zwitserland of wordt er nog iets anders bedoeld?
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Dennis

Bericht door Dennis »

Volgens mij wordt hier enkel bedoeld dat je geen apparaten mag hebben die on-line in verbinding staan (via Händy = GSM) naar een provider of andere diensten die je "verraden" waar er geflitst wordt! In Zwitserland bestaat namelijk ook een betalende dienst waar je als abonnee zelfs de garantie krijgt dat de boete door de aanbieder wordt betaald als deze de snelheidscontroles te laat of onjuist doorgeeft. Deze service kan enkel via SMS-bericht op je GSM gebeuren! Zoiets wordt nu blijkbaar verboden! Er kan dus volgens mij helemaal geen verbod worden opgelegd van GPS-systemen die snelheidscontroles opgenomen als POI's vroegtijdig aankondigen.
WORDT WELLICHT VERVOLGD....
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

...en bij sommigen gekend van de Pier Kloeffe rit :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

ik denk niet dat het direct zo ernstig is om gps-systemen te bannen, maar eerder deze toestelletjes...

http://www.wayfinder.com/products/wayfi ... nk_id=spot
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis »

JH. schreef:ik denk niet dat het direct zo ernstig is om gps-systemen te bannen, maar eerder deze toestelletjes...

http://www.wayfinder.com/products/wayfi ... nk_id=spot
Precies JH. Dat zijn die toestelletjes die ik bedoelde die de Zwitsers in de toekomst liever niet meer willen zien! Voor al diegenen die de flitslocaties dus al hebben gedownload : geen paniek!!
Dennis Afbeelding

BMW R1200RT (rood)

...en bij sommigen gekend van de Pier Kloeffe rit :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

maar na wat surfwerk begin ik toch mijn twijfels te hebben over mijn vorige posting...

Kmoet toegeven... om mijn nieuwe versie van tomtom europa wordt aangeduidt als je over de toegelaten snelheid gaat en dus een zware overtreding maakt... waar ook in europa.
Dit zou niet meer mogen in Zwiterland...

Fluppie was me voor.. maar hier die link naar eenreeds geopende discussie....

http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?p=909530
Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

En hier een "officieel" document van de zwiterse overheid

http://www.surfinagain.com/images/astrafaq.pdf

en ze gaan ver hoor!!!

Vanaf het moment dat het toestel in de wagen ligt mag het in beslag genomen worden. Binnenkort worden zelfs "geschreven" documenten in beslag genomen inclusief boete, die die plaatsen bevatten... kaartmateriaal enzo behoort hier ook toe...

Zou dat de reden kunnen zijn waarom tomtom de rider niet meer zou maken?

Tja... had Hannibal niet wat harder kunnen stampen met zijn olifanten?
Afbeelding
Boskrabber

Dennis schreef:Volgens mij wordt hier enkel bedoeld dat je geen apparaten mag hebben die on-line in verbinding staan (via Händy = GSM) naar een provider of andere diensten die je "verraden" waar er geflitst wordt! In Zwitserland bestaat namelijk ook een betalende dienst waar je als abonnee zelfs de garantie krijgt dat de boete door de aanbieder wordt betaald als deze de snelheidscontroles te laat of onjuist doorgeeft. Deze service kan enkel via SMS-bericht op je GSM gebeuren! Zoiets wordt nu blijkbaar verboden! Er kan dus volgens mij helemaal geen verbod worden opgelegd van GPS-systemen die snelheidscontroles opgenomen als POI's vroegtijdig aankondigen.
Als ik goed begrijp is er ook sprake van GPS met vaste flitstoestanden (POI) en niet alleen van die GSM dinges
R1200RT

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

inderdaad... We zullen dan maar massaal afhaken om naar zwitserland te reizen zeker?
Afbeelding
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Dennis schreef:Volgens mij wordt hier enkel bedoeld dat je geen apparaten mag hebben die on-line in verbinding staan (via Händy = GSM) naar een provider of andere diensten die je "verraden" waar er geflitst wordt! In Zwitserland bestaat namelijk ook een betalende dienst waar je als abonnee zelfs de garantie krijgt dat de boete door de aanbieder wordt betaald als deze de snelheidscontroles te laat of onjuist doorgeeft. Deze service kan enkel via SMS-bericht op je GSM gebeuren! Zoiets wordt nu blijkbaar verboden! Er kan dus volgens mij helemaal geen verbod worden opgelegd van GPS-systemen die snelheidscontroles opgenomen als POI's vroegtijdig aankondigen.
Yep,
Jongens, ik denk dat Dennis gelijk heeft, jullie moeten de tekst eens goed vertalen en dan lezen :roll:
Het gaat wel degelijk over een GPS in verbinding met een GSM die niet vaste wegcontroles melden en doorgeven :wink:
Dus, een GPS met voorgeladen POI's is niet verboden :!:
Houdoe
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

kvrees dat je verkeerd bent...

Je moet dit document eens lezen...

Het gaat wel degelijk over ALLE toestellen en voorwerpen met daarop locaties van flitspalen en controlepunten...

tip: schrijf ze op een briefje van 100 euro :roll:
Afbeelding
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Boskrabber

JH. schreef:kvrees dat je verkeerd bent...

Het gaat wel degelijk over ALLE toestellen en voorwerpen met daarop locaties van flitspalen en controlepunten...

Volgens de pdf heb je volledig gelijk, maar het is misschien best eens aan fluppie de volledige tekst te vragen. Liefst iemand die goed Duits verstaat en dan een korte sammenvatting maakt.
R1200RT

JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

laat die zwitsers maar... dan doen we het toch zo :!:

Afbeelding
Afbeelding
Roadie
Contacteer:

Bericht door Roadie »

Dit zou de vermoedelijke lijst zijn met de te mijden toestellen..

http://www.20min.ch/pdf/GPS.pdf
Boskrabber

Roadie schreef:Dit zou de vermoedelijke lijst zijn met de te mijden toestellen..

http://www.20min.ch/pdf/GPS.pdf
Stukje voor stukje wordt het iets duidelijker en ook weer iets onduidelijker. Deze pdf's die hier en in vorige postings vermeld worden, komen deze van officiele instanties of uit andere bronnen.
R1200RT

Roadie
Contacteer:

Bericht door Roadie »

de lijst komt van een zwitserse nieuws/web radio
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

JH. schreef:kvrees dat je verkeerd bent...

Als dit een officieel document is, is het duidelijk : een gps die waarschuwt voor een flitstoestel, vast of niet vast, is verboden.
Hopelijk wordt het geen trend.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
fluppie
Contacteer:

Bericht door fluppie »

Ik heb het document volledig doorgenomen en het is straffe kost. Elke GPS waarop flitspaallocaties worden weergegeven is verboden. en ik bedoel punt.
Ik ben nu geen advokaat maar ik zie geen gaatjes.
Ik reis dit jaar door Zwitserland in juli, ik ga alles er uit halen voor ik aan de grens kom. We zijn met drie motos, allen met GPS, benieuwd hoe ze daar gaan reageren. Ik laat het jullie alvast weten.
En inderdaad... hopelijk word dit geen trend

Fluppie
dalpino

Bericht door dalpino »

Heb het document ook doorgelezen, en ze
lachen er niet mee,geen poi van flitspalen
of enig andere verkeerscontrole. :cry:
Men wezen gewaarschuwd.
Boskrabber

fluppie schreef:Ik heb het document volledig doorgenomen en het is straffe kost. Elke GPS waarop flitspaallocaties worden weergegeven is verboden. en ik bedoel punt.
Ik ben nu geen advokaat maar ik zie geen gaatjes.
Ik reis dit jaar door Zwitserland in juli, ik ga alles er uit halen voor ik aan de grens kom. We zijn met drie motos, allen met GPS, benieuwd hoe ze daar gaan reageren. Ik laat het jullie alvast weten.
En inderdaad... hopelijk word dit geen trend

Fluppie
Bedankt Fluppie, het is dat ik wou horen wat er in het volledige document stond.
Rare gasten die zwitsers, hopelijk verplichten ze ons niet in de toekomst om "vermijden van snelwegen" af te zetten, om aldus ons ook nog een vignet aan te smeren
R1200RT

fluppie
Contacteer:

Bericht door fluppie »

Boskrabber,

we gaan bij ons een item toevoegen aan de GPS'n, er komt bij de categorieën 'te vermijden' ook Zwitserland te staan. ;-))

Maar ze hebben daar zo'n schone collekes hé, misschien kunnen we die exporteren naar hier.

Fluppie
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

tip: steek er nieuwe poi's in voor Zwitserland, maar geef de locaties van flitspalen telkens een km vroeger in dan ze geplaatst staan.
Je zal dus effectief de flitslocaties krijgen, maar niet op de locatie waar ze staan, maar een km vroeger.

Eens benieuwd wat ze daarop aan te merken hebben... want theoretisch heb je geen flitslocaties ingestopt :roll:
Afbeelding
Plaats reactie