Langeduurtest R 1200 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Boskrabber

Langeduurtest R 1200 RT

Bericht door Boskrabber »

In de nieuwe Motoren & Toerisme staat een tussentijdse stand van zaken na 92.000km, 8 blz met prijzen onderhoud, gebruikte banden, ervaringen enz...
Een goed artikel om uw bevindingen eens te vergelijken met uw eigen ervaringen. Voor mij is er een opvallend verschil in het olieverbruik, zij hebben maar 4 maal 0,5L moeten bijvullen over 92.000km en ik op 10.000km (van 10k tot 20k) wel 6 maal.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Triker

Re: Langeduurtest R 1200 RT

Bericht door Triker »

Boskrabber schreef:In de nieuwe Motoren & Toerisme staat een tussentijdse stand van zaken na 92.000km, 8 blz met prijzen onderhoud, gebruikte banden, ervaringen enz...
Een goed artikel om uw bevindingen eens te vergelijken met uw eigen ervaringen. Voor mij is er een opvallend verschil in het olieverbruik, zij hebben maar 4 maal 0,5L moeten bijvullen over 92.000km en ik op 10.000km (van 10k tot 20k) wel 6 maal.
Bedankt voor de tip, ga hem seffens halen dan weet ik wat ik kan verwachten... :)
Boskrabber

PierreRT schreef:
Boskrabber schreef:In de nieuwe Motoren & Toerisme staat een tussentijdse stand van zaken na 92.000km, 8 blz met prijzen onderhoud, gebruikte banden, ervaringen enz...
Bedankt voor de tip, ga hem seffens halen dan weet ik wat ik kan verwachten... :)
Ik weet niet dat hij al in de winkel ligt, kan zijn dat men het met een abonnement sneller heeft dan in de losse verkoop.
R1200RT

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

zaterdag nog in Amsterdam, en daar lag hij in elk geval toch al in de rekken ...
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Hé de manne :!:

Olieverbruik ..als we weer dien toer op gaan, mijn rt1200, tegen de 20k, net de derde fles olie begonnen ... In mijn ogen verbruikt hij evenveel olie als in de jaren 80 mijn eerste rt ... Boxers verbruiken nu eenmaal olie hé :-)
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Boskrabber

Francis schreef:Hé de manne :!:

Olieverbruik ..als we weer dien toer op gaan, mijn rt1200, tegen de 20k, net de derde fles olie begonnen ... In mijn ogen verbruikt hij evenveel olie als in de jaren 80 mijn eerste rt ... Boxers verbruiken nu eenmaal olie hé :-)
Met mijn olieverbruik kan ik wel leven, ik wist het op voorhand en ik wil niet klagen. Alleen vind ik het vreemd dat sommige op 10k niets moeten bijvullen. Gelukkig is het bijvullen een fluitje van een cent, moest dat echt een tijdrovend karwei zijn dan zou ik misschien op de klaagtoer gaan.
R1200RT

Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Mooi BosKrabber :!:
Ik denk trouwens dat het met olieverbruik voor een groot stuk net hetzelfde is als met benzineverbruik ..... veel ligt aan het manneke dat erop zit (of aan zijn rechterhand) hé :wink: :wink:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Waarom maken ze de moto niet standaart zoals deze van de politie moto's
met dubbele koeling.
sitaat:M&t
Wat echter wel een ietwat onverwacht uitzicht had,waren de onderkanten van de zuigers:sterk geblakerd,wat op een te hete moto-en olietempertuur duid.
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Misschien met gewicht te maken. Alle toeters en bellen is natuurlijk extra gewicht. In NL is men in Rotterdam bezig met ambulance moto's. Deze FJR1300's wegen met apparatuur maar liefst 400kg! Dan heb je wel extra koeling nodig.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Francis schreef:Hé de manne :!:

Het olieverbruik... Ik heb er nu 15.000 km op zitten met m'n 1200 RT en (zo uit m'n hoofd) hooguit 300 cc olie bijgevuld. Dat was dan afgelopen zomer na 7000 km door een bloedheet Zuid Spanje en de Pyreneeën. Ik rij flink door, zeker op de snelweg en rem in de bergen alleen maar op de motor af. In theorie zou mijn RT dus veel olie moeten gebruiken... Maar dat doet hij dus niet! rara...
Don't fix it if it ain't broken...
Bruno 1200 RT

Langeduurtest R 1200 RT

Bericht door Bruno 1200 RT »

Minstens even opvallend als het olieverbruik lijkt mij de prijs die deze mensen voor hun 20.000 km -onderhoud betaald hebben nl. 203€; ik heb
meer als 300 € betaald. Zou dus leuk zijn als ze meteen de garage erbij schreven, voor >100€ kan je je al eens verplaatsen.
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Was dat die RT die op het salon stond met die uiteengevezen motor? Het viel me op dat die linkse zuiger veel vuiler was dan de rechtse.

Misschien door op de zijstandaard te parkeren? Of kan er een andere reden zijn?
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

lezersbrieven al gelezen :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Motorista7

Bericht door Motorista7 »

jep :roll: :wink:
R1200R
jerre

Bericht door jerre »

xantingo schreef:Was dat die RT die op het salon stond met die uiteengevezen motor? Het viel me op dat die linkse zuiger veel vuiler was dan de rechtse.

Misschien door op de zijstandaard te parkeren? Of kan er een andere reden zijn?
de rechtse was al gereinigd in de alteliers van BMW volgens M&T :wink:
K100 RS 16v
boxer short

Bericht door boxer short »

Zeg mannen, hij komt er toch goed uit? Alleen die kleppen vertonen nogal veel slijtage, vond ik. Maar die moto heeft waarschijnlijk serieus afgezien, en is nooit gespaard, op geen enkele manier. Ofwel geeft BMW veel smeergeld, euh, voor de olie bedoel ik... ;-)
Niets is geheel waar, en zelfs dit niet.
Gewone fiets - racefiets - Yamaha Diversion - BMW R 1200 RT
spoorman

Bericht door spoorman »

Bruno 1200 RT schreef:Minstens even opvallend als het olieverbruik lijkt mij de prijs die deze mensen voor hun 20.000 km -onderhoud betaald hebben nl. 203€; ik heb
meer als 300 € betaald. Zou dus leuk zijn als ze meteen de garage erbij schreven, voor >100€ kan je je al eens verplaatsen.
ik ga volgende maand een onderhoud van 20.000Km laten doen en zal laten weten op de site wat dit mij precies heeft gekost,zal waarschijnlijk gebeuren bij motorhuis Hasselt.
christobal

Bericht door christobal »

Ik ging prompt de M&T halen nadat ik jullie las :)
Gisteravond het artikel in bed gelezen :shock: De R1200RT krijgt eigenlijk veel lof :shock: Ik denk dat er weinig betere machienes op de markt zijn vandaag :!:
Heel interessant zijn ook de vermelding van de bandenwissels en de onderhoudskosten, de kleine euveltjes met de BC en het ESA, de uitlaat :o
Ik volg jullie verder in de discussie... :wink:
lid BMW MC Vlaanderen - alles kwijt !
golden oldy

Bericht door golden oldy »

Is een additief à la "Slick 50" niks om dat olieverbruik wat in te tomen?
R1150RT - R100RS - 2354213
christobal

Bericht door christobal »

golden oldy schreef:Is een additief à la "Slick 50" niks om dat olieverbruik wat in te tomen?
Bedoel je deze dingen :idea: : Wynns :?:
http://www.wynns.be/catalogue.aspx?nav=1&g=1&s=25&l=EN

Mijn garagehouder gebruikt bij iedere service van de wagen (benzinemotor) een additief dat de kleppen en injectie reinigt :idea:

Zijn er beemertechneuten die daarmee olieverbruik kunnen beperken :?: of de kleppenslijtage beperken :?:
Laat maaar los :?
lid BMW MC Vlaanderen - alles kwijt !
golden oldy

Bericht door golden oldy »

"Slick 50" is iets dat al vele jaren bestaat. Waarschijnlijk zijn er al betere producten op de markt, alhoewel dat die mannen ook niet stil zullen zitten zeker.

Het legt een teflon laag en zou microscopische groeven dichten.

Ik ga het in ieder geval in mijn oud ijzer ('79) gebruiken bij de volgende beurt.
R1150RT - R100RS - 2354213
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Slick 50 wordt vooral aanbevolen voor motoren met een reeds vergevorderde staat van gebruik. En dan merk je het verschil wel degelijk. Voor jonge motoren heeft het geen of weinig nut, iets wat ze zelf ook beamen. En dan voor de BMW, en zijn olieverbruik? Helemaal niet geschikt. Door de cylinderwandbekleding, het materiaal van de segmenten en zuigers en nog wat andere elementen, loopt de motor van BMW maar heel traag in, de rodage vlot niet echt. Hierdoor krijg je bij lage kilometerstanden vaak meer olieverbruik dan bij de 30000-plussers. Door de Slick-50 of andere toevoegsels, alsook door de hoogperformante volsyntheet-olie, verloopt het "inslijpproces" nog trager, en zal het olieverbruik hoog blijven. Vandaar het advies om de eerste 10000 km gewone olie te gebruiken.
Voordeel van de Slick50: bij de eerste omwentelingen krijgt de doorsnee motor pas smering als de oliepomp de olie begint rond te pompen. Tot dan loopt ie droog. De teflonlaag is dan al/nog op alle oppervlakken aanwezig, zodat de eerste paar seconden alles wat beter glijdt.
Mijn advies? Gewoon gebruiken wat er wordt voorgeschreven, zo'n BMW is met de gewoonste dingen al lang tevreden. En bij koude motor extra braaf rijden: hoe groter de zuigers, hoe groter de speling bij lage temperatuur en dus ook hoe meer gekantel en gekletter daarbeneden.
zeiler1

Bericht door zeiler1 »

Jullie weten natuurlijk dat moderne olie voor meer dan 20% uit additieven bestaat: antischuim, anticorrosie, sealer, detergenten, ...
het is volledig af te raden om een additief bij de olie te gieten, het kan namelijk de viscositeit en de eigenschappen van de olie wijzigen. Dat geldt ook voor auto's.
Een additief bij je brandstof, tot daar. Nooit bij je olie.
Olieverbruik is OK, het is helemaal niet 'slecht' voor je motor, wel integendeel. Ik gebruik Castrol GPS 10W40 in mijn RT1200, binnenkort komt er een 10W50 van Castrol uit, en dan stap ik daar op over voor zomer.

grt
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

ik heb met die bepaalde motor veel gereisd. Toegegeven, die motor werd voor alle werk ingezet en door de meeste redacteurs gebruikt. Woon/werkverkeer, reizen, reportages, zelfs circuitbegeleiding

(ik herinner me de momenten dat ik op Folembray een paar fireblades op hun donder gaf met dit ding, echt gebeurd)...

Afin, ik denk niet dat deze motor echt representatief is voor de meeste rijders. Temeer daar velen hun motor meer soigneren dan een motor die geheel anders wordt ingezet.

Ik ervaar dit met mijn ST ook, zolang je enkel recreatief buitenkomt met een motor bij redelijk goed weer en een 'toertje' doet, zal je nooit dezelfde slijtage ervaren dan wanneer een motor elke dag alles moet kunnen, weer en wind, zomer, winter, vrieskou, vuil, smerig, en ook zwaar belast wordt. Die motoren worden niet echt gespaard. De ST is mijn werkpaard en het kost toch beduidend meer energie om hem 'nieuw' te houden wegens tijdsgebrek ...

Wat dan weer wel in het voordeel spreekt van zulke motor wanneer je goede resultaten mag neerschrijven. Dan weet je dat de motor dit werk echt aankan. Als ik me niet vergis gaan ze naar de 100000 kilometer met deze RT en dat op 2 jaar. 'K ben benieuwd. Momenteel werk ik niet meer voor deze uitgeverij en dus rijd ik niet meer op die langeduurtest motoren van M&T ...
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Wel, ik volg dit met grote ogen. Daarvoor kocht ik een BMW: iets dat meegaat zoals het zou moeten. Toermoto van + 15.000€ moet naar mijn mening ontworpen zijn om een 'blijver' te zijn, anders blijf je als fabrikant beter van de markt.

Misschien moet ik de mijne ook eens laten opengooien? Zit wel niet op circuit maar het spel wordt gebruikt voor wat het dient: bollen, bollen en bollen. Rijdt elke dag en ziet er niet naar uit dat er spoedig verandering aankomt. Na 18 maanden heb ik meer dan 65.000 km op de teller van mijn RTke gezet. De RT heeft motorrijden voor mij naar een hoger niveau getild en zit nog elke dag met grote smile aan het stuur.

Is trouwens zowat het nuttigste ik ooit in M&T heb gelezen, vooral omdat het zo gedetailleerd is.
Laatst gewijzigd door Wingman X op 01 mar 2018, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Plaats reactie