Periode van afschrijving + BTW
Moderator: GVN
-
gooikenaar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 11:31
- Locatie: gooik
Periode van afschrijving + BTW
Begin dit jaar een 2dehandse BMW R1200RT gekocht aan 13.500 EUR incl. BTW. Nieuwprijs (originele factuur) van deze moto was 18.817 EUR op 07/06/05. Ik rij elke dag met deze moto naar het werk (heen terug 50 km); weinig prive kilometers
Ik heb 2 vragen:
1. Over hoeveel jaar schrijf ik deze best af? Hij is van 2005, dus al 2 jaar oud. Kan ik hem nu nog over 3 jaar afschrijven? Of is dit te kort?
2. Ik lees op verschillende plaatsen dat je je BTW in het eerste jaar van afschrijving volledig kan inbrengen. Klopt dit? Is dit ook voor 2dehands motoren te doen? Mijn moto heb ik 2de hands aangekocht in garage, NIET particulier.
Lieven
Ik heb 2 vragen:
1. Over hoeveel jaar schrijf ik deze best af? Hij is van 2005, dus al 2 jaar oud. Kan ik hem nu nog over 3 jaar afschrijven? Of is dit te kort?
2. Ik lees op verschillende plaatsen dat je je BTW in het eerste jaar van afschrijving volledig kan inbrengen. Klopt dit? Is dit ook voor 2dehands motoren te doen? Mijn moto heb ik 2de hands aangekocht in garage, NIET particulier.
Lieven
Re: Periode van afschrijving + BTW
Afschrijven op 3 jaar is geen enkel probleem.gooikenaar schreef:1. Over hoeveel jaar schrijf ik deze best af? Hij is van 2005, dus al 2 jaar oud. Kan ik hem nu nog over 3 jaar afschrijven? Of is dit te kort?
Over het al dan niet in kosten nemen van je BTW spreek ik me niet uit, maar dat de handelaar de BTW vermeld op de de factuur van een tweedehandsvoertuig lijkt me wel sterk want dat wil zeggen dat hij dus ook zijn winstmarge zou bekend maken. Of ben ik verkeerd?gooikenaar schreef:2. Ik lees op verschillende plaatsen dat je je BTW in het eerste jaar van afschrijving volledig kan inbrengen. Klopt dit? Is dit ook voor 2dehands motoren te doen? Mijn moto heb ik 2de hands aangekocht in garage, NIET particulier.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
gooikenaar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 11:31
- Locatie: gooik
Re: Periode van afschrijving + BTW
Op de garantiefactuur staat duidelijk 13.500 EUR, BTW inclusief .... onderaan de garantiefactuur staat evenwel: 'BTW niet aftrekbaar' en ook nog 'levering onderworpen aan de bijzondere maatregel van belastingheffing over de marge'Livin schreef:Over het al dan niet in kosten nemen van je BTW spreek ik me niet uit, maar dat de handelaar de BTW vermeld op de de factuur van een tweedehandsvoertuig lijkt me wel sterk want dat wil zeggen dat hij dus ook zijn winstmarge zou bekend maken. Of ben ik verkeerd?gooikenaar schreef:2. Ik lees op verschillende plaatsen dat je je BTW in het eerste jaar van afschrijving volledig kan inbrengen. Klopt dit? Is dit ook voor 2dehands motoren te doen? Mijn moto heb ik 2de hands aangekocht in garage, NIET particulier.
Ik ben geen BTW-plichtige, gewoon particulier
Re: Periode van afschrijving + BTW
Ja, dat wel. Maar hij zal het exacte bedrag van de BTW niet prijs geven.gooikenaar schreef:Op de garantiefactuur staat duidelijk 13.500 EUR, BTW inclusief ....
bijv.
Handelaar koopt motor van 12.290 EUR (van een particulier).
Hij wil een winstmarge van 1.000 EUR op de motor (BTW bedrag hierop 21% = 210 EUR).
Dan moet hij de motor verkopen aan:
12.290 + 1.000 + 210 = 13.500 EUR.
Maar jij kan deze BTW dus niet apart in kosten nemen want hij staat niet apart op de factuur.
Voor jou motor is het bedrag aan BTW niet gelijk aan 2.343 EUR of 21% op 11.157 EUR.
Deze manier van werken noemt men "BTW op de winstmarge" om te vermijden dat de handelaar dus zijn winstmarge moet bekend maken.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
BTW is inderdaad volledig aftrekbaar in één jaar, als een normale kost.
Maar uiteindelijk leverd dat geen verschil op, vandaar dat dit zeer weinig gedaan wordt. Maar het mag. Het is een andere manier van werken, maar het resultaat is 100% gelijk na de volledige afschrijving. Je hebt er O Euro winst door.
In Uw geval echter, is het helemaal niet de moeite.
Indien we het voorbeeld van hierboven als juist zouden nemen, dan kun je die 210 Euro inderdaad aftrekken. Maar dat merk je dus bijna niet aan de terugbetaling, en op lange termijn is het zowieso een nuloperatie.
Dus waarom moeite doen om dit te splitsen?
Gewoon de totaalsom op 3 jaar afschrijven, en hopen dat de fiscus die afschrijving van 5 jaar aanvaard
(2 van de vorige eigenaar en 3 voor jou = 5 in totaal)
Maar uiteindelijk leverd dat geen verschil op, vandaar dat dit zeer weinig gedaan wordt. Maar het mag. Het is een andere manier van werken, maar het resultaat is 100% gelijk na de volledige afschrijving. Je hebt er O Euro winst door.
In Uw geval echter, is het helemaal niet de moeite.
Indien we het voorbeeld van hierboven als juist zouden nemen, dan kun je die 210 Euro inderdaad aftrekken. Maar dat merk je dus bijna niet aan de terugbetaling, en op lange termijn is het zowieso een nuloperatie.
Dus waarom moeite doen om dit te splitsen?
Gewoon de totaalsom op 3 jaar afschrijven, en hopen dat de fiscus die afschrijving van 5 jaar aanvaard
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Naar mijn bescheiden doch doorgaans zeer juiste mening (zei mijn leraar Grieks vroeger altijd) mag je als partikulier de BTW niet in één jaar afschrijven.
Moest het toch mogen (ik ben geen specialist) kan het wel degelijk verschil uitmaten net zoals de degressieve afschrijving.
Immers: Stel dat je een moto afschrijft op 5 jaar. Als je het eerste jaar al de volledige BTW mag afschrijven en daarboven ook nog 40% (degressief is het dubbel van de lineaire afschrijving) van de aankoopprijs heb je het eerste jaar al ongeveer de helft van de aankoopprijs afgeschreven
(100 : 1,21 x 0,6 = 49.5%). Als je dan uwe moto na een jaar verkoopt kan je al een aardig eurootje in uw zakken steken.
Helaas mag dat volgens mij niet (wat de BTW betreft, wel de degressieve afschrijvng)
Moest het toch mogen (ik ben geen specialist) kan het wel degelijk verschil uitmaten net zoals de degressieve afschrijving.
Immers: Stel dat je een moto afschrijft op 5 jaar. Als je het eerste jaar al de volledige BTW mag afschrijven en daarboven ook nog 40% (degressief is het dubbel van de lineaire afschrijving) van de aankoopprijs heb je het eerste jaar al ongeveer de helft van de aankoopprijs afgeschreven
(100 : 1,21 x 0,6 = 49.5%). Als je dan uwe moto na een jaar verkoopt kan je al een aardig eurootje in uw zakken steken.
Helaas mag dat volgens mij niet (wat de BTW betreft, wel de degressieve afschrijvng)
R1200GSA: Never ride faster than your guardian angel can fly!!
-
gooikenaar
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 11:31
- Locatie: gooik
Blijkbaar komt ik hier en daar toch iemand tegen op forums die inderdaad degressief afschrijven + de volledige BTW in het eerste jaar. Resultaat hiervan is dat ze de moto onmiddellijk verkopen na 1 jaar.
==> Dit is evenwel niet mijn bedoeling ... je moet niet overdrijven ... die pippo's van de fiscus zijn niet allemaal achterlijk
==> Dit is evenwel niet mijn bedoeling ... je moet niet overdrijven ... die pippo's van de fiscus zijn niet allemaal achterlijk
-
Frans
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
- Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
- Locatie: West-Vlaanderen
[quote="hla"]BTW is inderdaad volledig aftrekbaar in één jaar, als een normale kost.
Maar uiteindelijk leverd dat geen verschil op, vandaar dat dit zeer weinig gedaan wordt. Maar het mag. Het is een andere manier van werken, maar het resultaat is 100% gelijk na de volledige afschrijving. Je hebt er O Euro winst door.
Niet helemaal eens.
U heeft er belang bij de btw volledig in kosten te brengen het eerste jaar.
Bv bij totaal verlies
Geldontwaarding
Goesting na een paar jaar in een nieuw model
stoppen met motorijden,allerlei andere redenen
van de moment dat die redenen zich voordoen voor de normale afschrijfperiode boekt u winst
Maar uiteindelijk leverd dat geen verschil op, vandaar dat dit zeer weinig gedaan wordt. Maar het mag. Het is een andere manier van werken, maar het resultaat is 100% gelijk na de volledige afschrijving. Je hebt er O Euro winst door.
Niet helemaal eens.
U heeft er belang bij de btw volledig in kosten te brengen het eerste jaar.
Bv bij totaal verlies
Geldontwaarding
Goesting na een paar jaar in een nieuw model
stoppen met motorijden,allerlei andere redenen
van de moment dat die redenen zich voordoen voor de normale afschrijfperiode boekt u winst
-
hla
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Ik bedoel inderdaad dat het niets verschil geeft indien je de normale aangegeven afschrijftermijn respecteerd.
Wie vroeger wil
of moet
verkopen, komt inderdaad beter uit.
Ik denk dat de meeste mensen hun afschrijfperiode wel degelijk respecteren, vandaar dat het voor de meesten geen verschil geeft.
Ik gebruik die regel als wisselgeld.
Op vandaag pas ik dit niet toe. Wil de controleur mijn termijn verlengen, dan ga ik hem WEL toepassen.
En dan is het resultaat voor mij gelijk. Zolang ik niet vroeger verkoop natuurlijk
Wie vroeger wil
Ik denk dat de meeste mensen hun afschrijfperiode wel degelijk respecteren, vandaar dat het voor de meesten geen verschil geeft.
Ik gebruik die regel als wisselgeld.
Op vandaag pas ik dit niet toe. Wil de controleur mijn termijn verlengen, dan ga ik hem WEL toepassen.
En dan is het resultaat voor mij gelijk. Zolang ik niet vroeger verkoop natuurlijk
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid