Zijkoffers 1200RT model 2007

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Boskrabber

Zijkoffers 1200RT model 2007

Bericht door Boskrabber »

Willen diegenen die een model 2007 gekocht hebben van de 1200RT, eens gaan testen als de koffers aan de motor hangen of er beweging zit in de koffers als men achteraan de koffers eens probeert op en neer te heffen.
Tijdens de rit De Zeeuw van Vlaanderen is er ook iemand aan mij koffers komen voelen of er spel op was. Ik heb een model 2005.
Er was sprake van dat het bij het nieuwe model zou verholpen zijn.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Ik denk niet dat het -gezien het formaat van de zijkoffers- abnormaal is dat men er van fabriek af een beetje speling op laten zitten.

Op die manier wordt de motor immers een beetje minder windgevoelig (de koffer beweegt dan alleen ipv de ganse motor).
Op mijn ST1100 zat er vrij veel speling op de zijkoffers, maar de bevestiging was enorm steving. Op mijn Varadero nu staat de topkoffers zelfs op een plaats die miniem zijdelings kan verschuiven.

Op mijn 850RT echter geven de koffers geen krimp, al zal ik er gezien het smalle exemplaren zijn minder last van hebben.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik ben net eens gaan voelen aan mijn koffers (model 2007) en er zit geen speling op.
Boskrabber

Flat Twin Power schreef:Ik ben net eens gaan voelen aan mijn koffers (model 2007) en er zit geen speling op.
Ik hoop dat er nog enkele reacties volgen van 2007 uitvoeringen.
Ik heb aan de ene kant 0,5cm naar boven maar het voelt goed aan en aan de andere kant is het 1cm, bij deze laatste krijg ik precies het gevoel dat de koffer er los op zit en ik hem precies in de hand hou. Hij gaat alleen niet omhoog maar ook een beetje opzij.
R1200RT

Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Bij mij dus niet hoor. Ik heb er aan alle kanten aan gesleurd en ze zitten muurvast, maar mijn dashboard rammelt wel :roll:
TonTon

Bericht door TonTon »

op mijn Pan hadden mijn koffers ook redelijk veel speling , volgens de dealer is dit express gedaan omdat er zo minder kans is tot scheuren van de bevestiging van de koffers of de kofferhouders , indien de ophanging té strak is kan dit aanleiding geven tot scheuren.
op mijn 1150 RT hebben de koffers ook een klein beetje speling....
Laatst gewijzigd door TonTon op 07 feb 2007, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
poestexas

Re: Zijkoffers 1200RT model 2007

Bericht door poestexas »

heb ook wat speling maar niets ergs denk ik
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Van de 20 RT's die ik tot nu toe van dichtbij zag, of waarvan ik de eigenaar sprak, zaten de koffers allemaal lekker los. Zo erg soms dat een enkeling constant zat te voelen of ze er nog aan hingen.
Op het forum las ik nog dat een trotse eigenaar een gat had geboord door de bevestigingen voor-onderaan, en daar een klips had doorgestoken, gewoon om het zaakje wat beter vast te hangen.
Als ik het plastieken lipje bekijk waarmee de koffers onderaan geborgd worden, en de speling die hier op zit, dan vind ik het straf dat er niet meer koffers in de berm liggen.
Misschien dat ze daarom in de kleur van de motor zijn gespoten, dan vindt iedereen zijn eigen koffer beter terug :wink:
Boskrabber

Er mag wat speling zijn en ze mogen wat los zitten, maar het mag niet overdreven zijn. Mijn ene koffer vind ik persoonlijk wel over het randje, maar ik ben hem nog niet verloren. Slijtage kan het ook niet zijn want ik verwijder de koffers zelden daar ik binnentassen gebruik.
R1200RT

Kris adv

Bericht door Kris adv »

Die van mij (ook model 2007) zaten de eerste 1000 km te vast. Kreeg ze bijna niet meer in het slot toen ik ze er terug op deed. Vanaf 1000 km begon er lichtjes speling op te komen. Nu 3000 km en het blijft bij een klein beetje speling. Niks ergs in vergelijking met mijn vorige k1100rs, dus ben nog niet bang ze te verliezen.

Groeten,
Kris
Ed Vollegaas
Contacteer:

Bericht door Ed Vollegaas »

Hey Boskrabber,

de mijne nen 2007 zitten zo vast als een huis, heb er nog praktisch niet met gereden, rij meestal zonder, enkel tijdens meerdaagse trips, blijven ze lekker lang nieuw...

SY Ed
X-aantal rijstraketten, 2 spaghetti skate-boards, R100RS, F650GS, R1100S, R1200GS, R1200RT, V7racer, 800xc.
Back to basics...
Boskrabber

Ed Vollegaas schreef:Hey Boskrabber,

de mijne nen 2007 zitten zo vast als een huis, heb er nog praktisch niet met gereden, rij meestal zonder, enkel tijdens meerdaagse trips, blijven ze lekker lang nieuw...

SY Ed
Uit de reacties kan ik besluiten dat bij de laatste versie, die van 2007 er toch iets aan gedaan is. Door het vele gebruik kan er wat meer speling komen, maar dat zal nu wel binnen de perken blijven omdat de start nu beter is.
Luc
R1200RT

BMW - Ludo

Bericht door BMW - Ludo »

Kunnen die koffers door "criminelen" dan ook niet makkelijk van de motorfiets worden losgewrikt?
Heeft het eigenlijk zin om binnenkoffers te hebben als je er de zijkoffers zo gemakkelijk kunt afnemen?

Voor alle duidelijkheid: ik heb nog geen RT1200, volgende week zaterdag wel en ik heb één binnenkoffer besteld, misschien kan ik die nog afzeggen. (tot op vandaag rijd ik met een Deauville, bij overnachting in een hotel was het altijd een gedoe om alles van de zijkoffers in plastiekzakjes te steken, vandaar ...).

groeten ludo
Triker

Bericht door Triker »

Wel, het eerste wat me opviel toen ik hem net had was dat ik verdomd hard moest trekken aan de koffers om ze eraf te krijgen, er is nagenoeg geen speling en het is dan ook duidelijk dat men het probleem verholpen heeft. Ook het terugplaatsen is erg stroef. Misschien hebben ze iets dikkere houders geplaatst. Ik heb op alle punten zelfs WD40 gespoten om het iets makkelijker te maken, maar ik denk dat er echt vet nodig is en dan wordt het weer een smeerboel. Het zal wel slijten bij gebruik... Beter iets vaster dan te los uiteraard...
Triker

Bericht door Triker »

BMW - Ludo schreef:Heeft het eigenlijk zin om binnenkoffers te hebben als je er de zijkoffers zo gemakkelijk kunt afnemen?
Ik heb ook enkele binnentassen, het is handig om je kleren in te steken. Tas eruit en mee naar binnen in het hotel of waar dan ook. Uiteraard kun je ook met de bakken naar binnen en daar uitladen, maar het is iets properder en handiger.
Boskrabber

BMW - Ludo schreef:Kunnen die koffers door "criminelen" dan ook niet makkelijk van de motorfiets worden losgewrikt?
Heeft het eigenlijk zin om binnenkoffers te hebben als je er de zijkoffers zo gemakkelijk kunt afnemen?

Voor alle duidelijkheid: ik heb nog geen RT1200, volgende week zaterdag wel en ik heb één binnenkoffer besteld, misschien kan ik die nog afzeggen. (tot op vandaag rijd ik met een Deauville, bij overnachting in een hotel was het altijd een gedoe om alles van de zijkoffers in plastiekzakjes te steken, vandaar ...).

groeten ludo
Ludo,
Ik begreep vroeger ook niet de zin van die binnentassen, maar nu ik ze al een tijdje heb en ben ik zeer tevreden van het gebruiksgemak. De koffers zijn veel te dik om mee rond te sleuren. Ik neem nu eenvoudig de handelbare binnentas er uit, zowel thuis als ergens anders.
Met de normale speling zullen de koffers niet zo vlug losgewrikt worden. Bij mijne ene koffer ga ik het wel eens laten nakijken wat de reden is.
Ik zou die binnentas niet afzeggen als ik jou was, het is veel gemakkelijker iets op te bergen, met een paar zijvakjes aan de buitenkant en is steeds gemakkelijk mee te nemen.

Groeten
Luc
R1200RT

LOMAX

Bericht door LOMAX »

BMW - Ludo schreef:Kunnen die koffers door "criminelen" dan ook niet makkelijk van de motorfiets worden losgewrikt?
Het nadeel van "gemakkelijk afneembaar" is dat ze voor iedereen gemakkelijk afneembaar zijn, ook voor mensen zonder sleutel. Bekijk het sluitsysteem eens en je weet wat ik bedoel. 10 seconden :? ?
Het voordeel van de koffers mee naar de hotelkamer nemen? In de koffer zonder binnentas gaan meer spullen. En ze kunnen je koffers niet pikken. En als ze je motor jatten, dan heb je tenminste de koffers nog :cry:
Nadeel? Vieze bedoening als je door de blubber hebt gereden. En telkens het risico dat je ze niet goed weer vast zet, en ze in de berm terechtkomen. Als je zeker bent dat je de koffers er geen twee keer per jaar afhaalt, zou je kunnen overwegen een gaatje door de steun (onderkant voorzijde) te boren, en de zaak vastschroeven. Scheelt de dieven al gauw een halve minuut extra gevloek :evil: .
Boskrabber

LOMAX schreef:Het voordeel van de koffers mee naar de hotelkamer nemen? In de koffer zonder binnentas gaan meer spullen. En ze kunnen je koffers niet pikken. En als ze je motor jatten, dan heb je tenminste de koffers nog :cry:
Nadeel aan de koffers is dat de binnenkant vol met bochten en uitstulpingen zit, mooi stapelen zit er niet in en ja dan kan er wel meer in, maar hoe. :?
En als de motor jatten dan kan ik toch niet met die koffers rijden, er staan geen wielen onder. :lol:
R1200RT

frederik

Bericht door frederik »

Het eerste wat ik zo bekeken heb aan die 2007 1200rt is de ophanging van de koffers. ZE ZATEN MUURVAST. Het demomodel van 2006, amai was dat een andere zaak zeg !

En met de optionele binnentassen voor de koffers, beschadig ik mijn koffers niet met ze mee naar binnen te nemen, en heb ik toch alles mee. Het moet je maar overkomen een panne, en terug op de takelwagen richting België, en dan had ik binnentassen mee en dus al mijn kledij ook mee verder op reis, met het vervangingsvoertuig (zie ik al doen met al de kledij in aldizakskes, amai)!

Maar ik heb een 2007 en ben tevreden met de koffers !!
spoorman

Bericht door spoorman »

Ik heb een R1200RT van 2005 en mijn zijkoffers zaten ook behoorlijk los :( nu is hij deze week in onderhoud geweest(20.000KM)en daar heb ik het probleem gemeld,heb hem van gisteren terug en de koffers zitten momenteel goed vast :P dus probleem opgelost en ikke blij :lol:
Boskrabber

spoorman schreef:Ik heb een R1200RT van 2005 en mijn zijkoffers zaten ook behoorlijk los :( nu is hij deze week in onderhoud geweest(20.000KM)en daar heb ik het probleem gemeld,heb hem van gisteren terug en de koffers zitten momenteel goed vast :P dus probleem opgelost en ikke blij :lol:
Ik zal de volgende keer dat ik ga maar ook eens rapporteren. Ze kunnen er dan maar eens iets aan doen. Ik heb de slechtste koffer enkele keren afgenomen en er terug op. Maar het probleem blijft, dus is het niet van slecht op te plaatsen.
R1200RT

VutteRT

Bericht door VutteRT »

spoorman schreef:Ik heb een R1200RT van 2005 en mijn zijkoffers zaten ook behoorlijk los :( nu is hij deze week in onderhoud geweest(20.000KM)en daar heb ik het probleem gemeld,heb hem van gisteren terug en de koffers zitten momenteel goed vast :P dus probleem opgelost en ikke blij :lol:
Mogen wij weten wat je moest betalen voor die beurt? En wat ze daar voor hebben gedaan. http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=9451 Bij voorbaat dank want over enkele maanden is de mijne ook aan de beurt.
grtjs vutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
spoorman

Bericht door spoorman »

De prijs was €335 en wat ze gedaan hebben was een hele waslijst,er zijn wel nieuwe remblokken gestoken vanachter en voor de rest het gewone werk zoals olie,oliefilter,luchtfilter,kleppen stellen en dan nog wat klein materiaal zoals een schroef,dichting,ecotaks+werkuren enz...er zijn ook wat onderdelen in garantie vervangen zoals Deksel radiovak,ze hebben de ABS-sensorkabel herlegt en ook mijn temperatuursensor hebben ze verlegd(die lag namelijk aan mijn uitlaat)maar zoals vermeld heb was dit onder BMW-garantie en moest ik deze werkuren niet betalen :wink:
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

De koffers van mijn 2006 RT vertonen enige speling en ik vind dat wel best zo. Toen ik 'em pas had, zat één koffer muurvast en moest ik bijkans mijn motor omver trekken om die koffer eraf te krijgen. Na dit gemeld te hebben bij de 1000 km beurt, is één en ander keurig afgesteld en gaan ze er beiden (met wat speling) soepeltjes op en af.

Desgevraagd vertelde de monteur mij dat het volstrekt onmogelijk is om ze onderweg te verliezen. Als je de koffer niet goed plaatst, is het onmogelijk om de handle te sluiten en/of de sleutel om te draaien.

Overigens rij ik hooguit zes weken per jaar met koffers: alleen als ik op vakantie ga. Als binnentassen gebruik ik twee zwarte nylon tassen van Xenos. Die kosten wel 2,98 euro... de twee!
Don't fix it if it ain't broken...
de Ron

Bericht door de Ron »

2 binnentaskes voor 2,98 euro ? en zouden die ook passen in een 1150RT ?? Waar zijn deze te vinden ?
Dank bij voorbaat voor de info :wink:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Plaats reactie