zijstandaard

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
xantingo
Contacteer:

zijstandaard

Bericht door xantingo »

Ik heb de indruk dat een 1150 RT niet veel nodig heeft om over zijn zijpikkel te bollen. Toen ik hem pas had is hij een keer omvergegaan nadat ik hem voor de garage gezet had (ik moest enkel de poort nog dichttrekken...).

Mijn K100LT gaf me een veiliger gevoel, alsof de zijpikkel verder naar voor geduwd kon worden.

Nu parkeer ik hem zo weinig mogelijk op de zijpikkel, ook al omdat een BMW blijkbaar beter recht geparkeerd wordt.

Maar ook bij de middenbok voel ik me niet overdreven gerustgesteld: als hij op zijn achterwiel steunt, ok, maar wanneer je er de koffers afhaalt (om te wassen) zet hij zich op het voorwiel, en dan lijkt het me of er ook niet veel nodig is om hem van de middenbok te laten rijden.

Tijdens het tanken is het soms nog erger: terwijl je met dat pistool in je handen staat, zet hij zich van zijn achter- op zijn voorwiel... mijn haar zou willen rechtstaan op die momenten (ware het niet dat mijn helm dat verhindert...).

Is er hier nog iemand die die indruk heeft, of ben ik de enige bangerik? :shock:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Jep, uw oprit zal wel licht hellend zijn ? steeds met het voorwiel naar het hoogste punt.. maar dat wist je wel.

Ik vond het een voordeel dat hij perfect in balance stond om te kuisen
op de middenbok, heb nooit probl of gevoel gehad dat de middenbok
geen vertrouwen gaf.
grts. :wink:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

mijn RT-ke ging al meermaals tegen de vlakte...als ik standaard vergeet... Als je't stuur draait en op vlakke grond lukt 't wel hoor.

Ergste was één of andere snoodaard die hem voor mijn deur van de middenboek heeft geduwd. :evil: :evil:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

voor wat ik me nog herinner van het tijdperk van mijn r1150rt (die LT doet je echt rap vergeten...) had ik hetzelfde fenomeen.

Maar fenomenen zijn nog geen problemen...

Bij het afnemen van de kofferset kantelt hij inderdaad op zijn voorwiel. Geen echt probleem, gewoon het zwaarste deel van de motor die over zijn pikkel kantelt en dan stabiel blijft staan in die positie.

Handig is het echter wel..; Met weinig moeite hef je de voorkant op om het voorwiel een beurt te geven en vice versa.

Voel je je niet veilig bij deze situatie tijdens een poetsbeurt, leg dan een baksteen onder je voorwiel, zodat hij niet voorover helt.

Het is niet echt nodig, maar als je je er goed bij voelt... waarom niet!

Probeer zoveel mogelijk op je middenbok te parkeren (zeker voor langere tijd)
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Tja, de middenbok bij een RT staat nu eenmaal vlak onder het zwaartepunt van de moto.
Dat is zeer gemakkelijk voor onderhoud en kuiswerk, maar mijnen tikker heeft ook al nu en dan ne keer ne slag overgeslagen.
Zeker als hij van achterwiel naar voorwielsteun gaat denk je dat hij zo gaat verder bollen :shock:

En hij is gemakkelijk op de middenbok te krijgen dus gaat hij er ook gemakkelijk af. Ach ja, hij heeft 9 jaar op zijn zijpoot gestaan zonder problemen, dus 't zal nu niet te veel meer uitmaken denk ik :D
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Raar maar waar: de middenbok van de Roadster gaf mij ook meer vertrouwen dan die van de RT. Lijkt wel of de pootjes iets dichter bij elkaar staan op de RT zodat hij minder nodig heeft om om te vallen. De zijstandaard is daartentegen perfect, maar na verloop van jaren gaat elke motor meer en meer doorhangen op die zijpikkel doordat die arret wat uitslijt en dan helt de motor op de duur zover over dat hij, vooral goed volgepakt met bagage, gewoon dreigt om te kieperen.

Daarom krijgt mijn oude Roadster er nu een nieuwe zodat het vrouwke hem veiliger eerst terug op die zijpikkel kan zetten, afstappen om hem vervolgens op de bok trekken :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Henk.K

Bericht door Henk.K »

Hoi xantingo,
bij het op de zijstandaard parkeren dien je het stuur naar links (richting zijstandaard) te draaien. Door de hefboom-werking is het onmogelijk dat de motor van de standaard af rolt.

Met stilstaande motor kun je, mits in z'n versnelling, dit zelfs zonder risico behoorlijk bergafwaarts toepassen.

Naar mijn idee staat de motor op de zijstandaard stabieler dan op de middenbok, de drie steunpunten zijn namelijk verder van mekaar verwijderd.

Suc6 Henk
CB350 -> CB550 -> CM400T -> ST1100 -> ST1100 ABS-TCS-D-CBS -> R1200RT
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Ik heb nu geen problemen met de plaatsing van mijne RT. Als hij op de middenbok staat, rust hij steeds op het voorwiel. Op de zijstandaard heb ik een vergrotingsplakkaatje gevezen, daardoor staat hij iets rechter en ook stabieler op lossere ondergrond. In den beginne heb ik eenmaal mijn motor moeten herzetten en dat was op afhellende echte ouderwetse kinderkopjes met grote voegen.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Relax

Bericht door Relax »

Laat 'm, hoe je 'm ook stalt, steeds in versnelling staan. Dan kan er weinig gebeuren.
't Is trouwens niet voor niks dat de middenbok net onder het zwaartepunt zit: wielen poetsen, banden vervangen en/of checken op lucht, motor makkelijk draaien op de middenbok,... Redenen zat.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie