uitlijnen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
be-rt

uitlijnen?

Bericht door be-rt »

klinkt misschien raar maar als ik mijn handen van mijn stuur haal onder het rijden, gaat mijn r1100rt gelijk naar rechts....ben dit niet gewend. bij mijn vorige fiets (fjr) bleef die gewoon rechtdoor rijden..
waar kan dit nou toch aan liggen?????
gr
bert
carpe diem op de moto
John
Contacteer:

Bericht door John »

Twee mogelijkheden. Ofwel is je voor-frame krom of je zit verkeert. :lol:
Als ik wat meer op mijn rechterbil zit gaat mijn motor ook naar rechts. Enheuu...de baan waar je dat probeert helt toch niet af hé? Want dan is het normaal dat hij de kant gaat opzoeken.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Dat heeft te maken met het draaien van de motor.
Een R heeft een netto kantelmoment waardoor er een afwijking ontstaat.
Dus handen los, dan zal hij naar rechts neigen.
John
Contacteer:

Bericht door John »

CeesBmw schreef:Dat heeft te maken met het draaien van de motor.
:?: :?:
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Op het werk hadden we destijds 2 RT's

Den ene bolde bij lossen van het stuur gewoon rechtdoor, den andere ging lichtjes naar rechts. Ik had op beiden dezelfde zithouding en beiden hadden ook quasi dezelfde ongevalvrije historiek.

Ik geloof dat dit wel een veel voorkomend verschijnsel is bij RT's. De ene heeft het, de andere niet, hoe het komt ??? Dunno :?
haas

Bericht door haas »

Ik heb dat ook gasten :!:
Het is zelfs zo dat na 10000 a 12000 km dit te zien is aan de voorband.
Of het normaal is weet ik niet :?:
R1100RT + TTRider
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Ook mijn fiets heeft sterk de neiging rechts af te slaan als ik mijn handen los. Dit heeft volgens mij ook alles te maken met het aan één kant meer afslijten van de voorband. Maar daar is al heel wat over geschreven op dit forum.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

CeesBmw schreef:Dat heeft te maken met het draaien van de motor.

boink....

Het is inderdaad eigen aan een boxer om door de werking van de motor bij gasgeven wat naar rechts te deinen en bij afremmen wat naar links... maar om door deze reden nu zo extreem van je pad af te wijken door efkes de handen van het stuur te houden dat ie naar rechts vliegt is niet logisch... hij zou eerder naar links moeten gaan dan.... omdat bij je handen van het stuur de motor afremt :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

mijn 60/5 van 73 heeft dit
mijn R1100RS van 97 heeft het ook
maar dan in zeer lichte vorm
oftwel komt dat omdatik links minder weeg dan rechts
(doordenkertje voor de kenners)
het is inderdaad een beetje eigen aan boxer

maar het mag zeker niet in het extreme zijn
wat is de toestand van uw banden :?:
is alles goed uitgebalanceerd :?:
zit er toevallig geen zwaar slot of ander materiaal in 1 koffer gepompt :?:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
PabloElFlamenco

Bericht door PabloElFlamenco »

Hey Gonzo, draag jij boxer shorts? :lol:
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
amateurke

Bericht door amateurke »

aha, bij de mijne (1150 RT) kan ik gewoon gas lossen en em bolt rechtdoor, maar als ik em in zijn vrijloop zet (vitesse op nul dus, groen lamptje brandt) dan trekt ie wel enorm naar rechts. zou dit met het extra gewicht van de cardan te make hebben (die rechts zit) ? als ie in versnelling staat draait de cardan en compenseert voor het extra gewicht of zowiet ??? :roll: :?:
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
John
Contacteer:

Bericht door John »

amateurke schreef:aha, bij de mijne (1150 RT) kan ik gewoon gas lossen en em bolt rechtdoor, maar als ik em in zijn vrijloop zet (vitesse op nul dus, groen lamptje brandt) dan trekt ie wel enorm naar rechts. zou dit met het extra gewicht van de cardan te make hebben (die rechts zit) ? als ie in versnelling staat draait de cardan en compenseert voor het extra gewicht of zowiet ??? :roll: :?:
:lol: Voor alle duidelijkheid en zeker niet om je tegen te spreken, maarheuuu...die kardan draait even goed lustig rond. Of je nu in versnelling staat of niet. Het eenige dat verschil maakt is dat je motor wat afremt bij ingeschakelde versnelling. In vrijloop doet die dat dus niet. In ieder geval hé, als het zo moest zijn dat door het consept bij stuur loslaten het boeltje steeds de graskant of het voetpad gaat opzoeken wil ik er zeker niet mee in Engeland gaan rondbollen. Als je fiets echt wegtrekt bij stuur los is er wel degelijk iets niet in orde, geloof dat nu maar. Ofwel je frame, ofwel je zithouding en/of gewichts verdeling.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

heeft niets met de enkelzijdige ophanging te maken.
Het is puur het niet gebalanceerd zijn van de diverse draaiende onderdelen in de motor.
De roterende massa van de dynamo weegt niet op tegen de roterende massa van het vliegwiel dus is er een netto moment en wordt de motor iets naar rechts gedrukt.
Komt bijna bij elke bmw voor.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

CeesBMW, hoe verklaar je dan dat de R1200RT het niet heeft? Heb op 4 verschillende 1200RT's proefgereden en geen van allen trokken naar rechts. Is dat dan toeval geweest?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Rakthi

Bericht door Rakthi »

---
Laatst gewijzigd door Rakthi op 31 jul 2011, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
be-rt

Bericht door be-rt »

wat fijn dat er zo op gereageerd wordt. het is wel zo dat tie best snel naar rechts kantelt bij loslaten...over twee weken gaat mijn fiets voor afstellen naar de dealer en ga ik dat gelijk vragen...
en misschien zit ik wel scheef op mijn fiets, heb ook nog steeds wat last bij langere tochten van mijn linkerkant van mijn rug (oud ongeluk) ik ga eens goed bekijken hoe of wat, maar jullie weer bedankt voor de replys

bert
carpe diem op de moto
hakkekanniekakke

Bericht door hakkekanniekakke »

Mijn 1150rt heeft dit ook . Nieuw gekocht had dit al van km 1 (lichtjes naar re trekken bij het loslaten van het stuur). Volgens mijn dealer zou dit te maken hebben met het meergewicht van de cardan die re geplaatst is . Komt in meer of mindere mate bij bijna elke boxer voor. Indien ik in de li koffer extra gewicht steek verdwijnt dit fenomeen.
hakkekanniekakkewantzegatistoegebakke
John
Contacteer:

Bericht door John »

Er schijnt iets van waar te zijn ja. Dat lichjes afdwijken naar rechts. Als ik die Engelse tekst lees. Echter, bij mijn RT-tje en ook mijn K-tjes zit er ofwel een tweede batterij in het linkervak ofwel een radio. Ook zijn mijn motokes altijd wat zwaarder beladen door al die toeters en bellen. Dus dat kan hierdoor zijn dat ik niks gewaar wordt van dat lichjes wegtrekken naar rechts. Feit is dat ik, ook al sta ik al rijdend recht zonder handen aan het stuur ik geen hinder ondervind. Enkel wanneer de bandendruk vooraan te laag is durft dat ding wel gaan dijnen. Maar dat is dan weer iets anders hé :lol:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

PabloElFlamenco schreef:Hey Gonzo, draag jij boxer shorts? :lol:
nee ik draag strings 8) dan schuifelt het als ik een scheet laat :lol:

als je dat doordenkertje bedoeld zit je ernaast hoor :roll: :wink:
tis voor de echte kenners :P
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

In de nieuwe serie zijn de balansassen etc beter op elkaar afgestemt.
Een politie uitv. heeft er ook minder last van omdat daar een zwaardere dynamo gemonteerd is (meer vermogen en meer draaiend gewicht.)
Chris DL

Bericht door Chris DL »

Ooit had Paul Pl. 't zelfde voor met zijnen RT.

Hij heeft dan maar nen baksteen in Linker kuip-opbergplaats ('t handschoenkastje :wink: ) gedropt en 't probleem was verholpen.

We lachen der nog mee maar 't heeft wel zijn nut bewezen.

V-groeten

Chris.
amateurke

Bericht door amateurke »

Hij heeft dan maar nen baksteen in Linker kuip-opbergplaats ('t handschoenkastje ) gedropt en 't probleem was verholpen.
nu dagget zegt, ik heb een zwaar slot en een bandenrepairset in delinkerkoffer zitten, zou die dan als contrabalans fungeren ...
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Plaats reactie