R1200RT versus K1200S
Moderator: GVN
R1200RT versus K1200S
Zit met een ontzettend moeilijk ei: kan niet kiezen tussen een R1200RT en een K1200S, mijn hart klopt voor de K maar ik ben een beetje bang dat deze moeilijker bestuurbaar is vooral in de scherpere bochten.
Daarom graag de meining van rijders met ervaring op deze modellen.
Daarom graag de meining van rijders met ervaring op deze modellen.
-
Boskrabber
-
Triker
qua zitpositie zit de RT beter, als je veel lange afstanden doetTor schreef:Bedoel wel degelijk de K1200S.
Heb vroeger met een R1100S gereden en nu met een R1200ST.
Heb reeds testgereden met de R1200RT maar een K1200S is moeilijker te vinden om test te rijden (volgens mijn dealer)
zou ik hem absoluut aanraden. Het bochten pakken gaat misschien
niet zo snedig maar je zou verschieten hoe ver je hem kunt "neerleggen".
Alleszins zou ik alle BMW dealers afbellen om een testrit te doen met de S,
je moet echt het verschil ondervinden voor een belangrijke aankoop.
Met de RT is het even wennen maar eens je hem onder de knie hebt
is het een zéér handelbare machine en het comfort bij lange ritten
is zeer aangenaam.
Nog een tip als je lange ritten doet, op het laatste moment heb ik de cruise control erbij genomen en ik ben zeer blij dat ik de meerprijs betaalde, het is enorm ontspannend niet steeds de gas te moeten aanhouden, en ook handig om niet over de snelheid te gaan.
Doe je meer korte ritten en haast nooit lange denk ik dat de S beter is vanwege het sportievere karakter. Maar nogmaals, rij eerst met beiden om het verschil te ondervinden
Beste Tor,
Een nadeel van de rt is dat hij bij korte scherpe bochten, zoals haarspeldbochten, met 'grote stappen' de bocht omgaat vanwegen het 2- cylinder karakter, veroorzaakt door de grote cylinders. De motor lekker door de bocht laten tokkelen lukt dan niet. Dan moet je een beetje met de koppeling spelen. Maar verder een dijk van motor. O ja, het zicht in de spiegels is niet optimaal. Je ziet een deel van je hand en de knie van een eventuele duo, wat dan weer is op te lossen door het plaatsen van 2 GS spiegels. Veel succes met het bepalen van je keuze.
Grtjs vutteRT
Een nadeel van de rt is dat hij bij korte scherpe bochten, zoals haarspeldbochten, met 'grote stappen' de bocht omgaat vanwegen het 2- cylinder karakter, veroorzaakt door de grote cylinders. De motor lekker door de bocht laten tokkelen lukt dan niet. Dan moet je een beetje met de koppeling spelen. Maar verder een dijk van motor. O ja, het zicht in de spiegels is niet optimaal. Je ziet een deel van je hand en de knie van een eventuele duo, wat dan weer is op te lossen door het plaatsen van 2 GS spiegels. Veel succes met het bepalen van je keuze.
Grtjs vutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
-
Triker
De spiegels vallen best mee, tis wel effe wennen maar met de stuurverhogers van Wunderlich, wat ook een nog betere zitpositie geeft, zie je je handen haast niet meer in de spiegels.VutteRT schreef:Beste Tor,
Grtjs vutteRT
-
HanzThePanz
Ik wil voorop stellen dat ik zeer tevreden ben over de wendbaarheid en het comfort (zeg maar: luxe) van mijn nu één jaar oude R1200RT. Maar mijn volgende motor gaat toch echt weer een 4 cilinder worden! Hiervoor had ik een K1200RS (1997) en daarna een K1200GT (2003). Die liepen inderdaad véél soepeler, lagen als een baksteen op de weg en hadden een fantastisch vermogen wat er zeer smeuïg en doseerbaar uit rolde. Het nadeel van die 'oude' K-modellen vond ik de wielbasis; het zijn nogal 'lange' motoren wat mij niet echt kon bekoren in de zeer bochtige Alpen met vrouw en bagage achterop, daarin wint de RT het dan weer.
Maar toch, het vermogen en hoe het wordt afgegeven vind ik belangrijker, dus over een paar jaar voor mij weer een 4 cilinder!
Maar toch, het vermogen en hoe het wordt afgegeven vind ik belangrijker, dus over een paar jaar voor mij weer een 4 cilinder!
Don't fix it if it ain't broken...
Ik heb de 1200rt gehad en rij nu met een k1200s.
Rij je vaak met duo doe het dan zeker tijdens de eventuele (aangeraden )
testrit.
Dan is de RT volgens mij superieur, hij blijft super wendbaar terwijl de s dan toch veel van z'n pluimen verliest.
Nu ga ik eens heel kritisch doen, geen enkele motorfiets is perfekt en elk z'n goesting.
min RT:
* voor mij een overdreven windbescherming, ik zat als het ware in een cocon.
* koppeling was na vervanging ( terugroep aktie ) nooit meer wat het was. Sprak abrubt aan en gaf weinig gevoel weet niet hoe het zit met de 2007-modellen.
* telever verwerkt grotere putten slecht (had geen esa).
min S:
* abs is veel te gevoelig.
*langere wielbasis zorgt ervoor dat je de ideale lijn soms moet laten voor wat het is (binnenbaandjes).
* alternator is ondermaats, bij remmen verlies je zeker 30% van je lichtopbrengst.
Dit zijn volgens mij de belangrijkste punten van kritiek.
Met de RT heb je minder vermogen (meer dan genoeg ) maar kan je veel meer spelen binnen de wettelijk beperkingen.
Ik heb enkel minpunten opgesomd daar het voor de rest beide fantastische motorfietsen zijn.
Maar dit zijn mijn ervaringen die jij nu kan toetsen als je een testrit uitvoert daar je er anders misschien geen aandacht zou aan schenken.
Ervaar je echter geen van deze minpunten vergeet ze dan zo vlug mogelijk het zit hem ook tussen de oren(bij mij dan toch
)
En nu gaan rijden
Rij je vaak met duo doe het dan zeker tijdens de eventuele (aangeraden )
testrit.
Dan is de RT volgens mij superieur, hij blijft super wendbaar terwijl de s dan toch veel van z'n pluimen verliest.
Nu ga ik eens heel kritisch doen, geen enkele motorfiets is perfekt en elk z'n goesting.
min RT:
* voor mij een overdreven windbescherming, ik zat als het ware in een cocon.
* koppeling was na vervanging ( terugroep aktie ) nooit meer wat het was. Sprak abrubt aan en gaf weinig gevoel weet niet hoe het zit met de 2007-modellen.
* telever verwerkt grotere putten slecht (had geen esa).
min S:
* abs is veel te gevoelig.
*langere wielbasis zorgt ervoor dat je de ideale lijn soms moet laten voor wat het is (binnenbaandjes).
* alternator is ondermaats, bij remmen verlies je zeker 30% van je lichtopbrengst.
Dit zijn volgens mij de belangrijkste punten van kritiek.
Met de RT heb je minder vermogen (meer dan genoeg ) maar kan je veel meer spelen binnen de wettelijk beperkingen.
Ik heb enkel minpunten opgesomd daar het voor de rest beide fantastische motorfietsen zijn.
Maar dit zijn mijn ervaringen die jij nu kan toetsen als je een testrit uitvoert daar je er anders misschien geen aandacht zou aan schenken.
Ervaar je echter geen van deze minpunten vergeet ze dan zo vlug mogelijk het zit hem ook tussen de oren(bij mij dan toch
En nu gaan rijden