Chip tuning, van 190 pk naar 260...

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

PabloElFlamenco

Chip tuning, van 190 pk naar 260...

Bericht door PabloElFlamenco »

...en de motor van potentieel 300.000 km naar kapot?
...260 pk bij 12000 toeren en bij 8000 toeren 60 pk?
...met roodgloeiende uitlaat?
...en zo verder???

Ik weet niet of de Witten ernstig was toen hij suggereerde dat hij, in zijn automotor, een chip zou steken die deze van 190 naar 260 pk zou brengen. Ik ben nogal sceptisch over dat soort tuning, zeker als het gaat over het verhogen van de potentie :wink: Het lijkt me al even "interessant" als het tanken met nitro...ja, er zijn er die dat doen, maar...bye bye motor.

Ik weet van omstandigheden waar chip tuning zonder meer noodzakelijk is: oudere motoren, ontworpen voor 98 octaan benzine, die -door omstandigheden- verplicht zijn het met 89 te stellen. Dit komt veelvuldig voor in de USA, waar bvb. prachtige flat-six motoren ipv 217 pk er nog, met horten en stoten gepaard, met moeite drie-kwart van presteren. Ingeval deze chip injectie hebben, zegge Bosch K-Jetronic, zijn er goede chips waarbij het motormanagement wordt hertekend, en wel op die manier dat de motor beter overweg kan met de voorhanden brandstof. Maar meer pk (dan bij 98 octaan) zal hij echter niet voortbrengen, dat is overigens ook niet de bestaansreden van zulke chip.

En dan zijn er, natuurlijk, het soort programmeerbare chips die ontworpen zijn om de motor te herschapen in een koersmachine. Dit functionneert inderdaad, maar pas op: voor alles is er een prijs, en deze kan -in zekere omstandigheden- leiden tot gaten in de piston e.d. fraais meer. Bvb, wanneer -toevallig- de benzine niet voldoet aan de hoogste eisen. Knock knock, Santa!

Of zie ik dat verkeerd? Ben ik te ouderwets bezig? Allez, Witten, wat denk jij ervan? Of anderen, meer technisch bevoegd dan ikzelf?

beste groet,
Paul
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

DE nieuwste trend is de chip-tuning, nu toch alweer enkele jaren...

Kijk maar naar de automotoren... de constructeurs geven zelf het voorbeeld. Een 2 liter diesel bij BMW kan je krijgen met 150 of 163 pk, een 2,5 liter met 163pk of 177... alles voor vadertje staat...
Zelfs met de motorfietsen hebben ze voorbeelden... de K1200LT heeft lagere PK's, meer koppel, buiten dezelfde motor in een K1200RS...

De motoren kunnen heel wat aan dezer dagen, maar alles heeft natuurlijk zijn limieten... het belangrijkste is te weten wat je blok aankan... een Audi TT destijds had een 1,8l turbomotor, je kon hem krijgen met 180 - 200 - 225 pk... wat was het verschil... ja, idd de chip. Uiteraard zal je zelf wel weten welk blok het langste ging meegaan...
Als je dan nog eens op zo'n blok een aggressieve luchtfilter gaat monteren, en de uitlaat gaat aanpassen...

Chiptune niet zomaar en zoek een goede chipleverancier, die toch garanties geeft, die weet waarmee ze bezig zijn, die getest hebben...
Zorg er ook voor dat de secundaire krachten ook goed begeleid worden... versnellingsbak, cardans... alles werd tenslotte berekend...
Zo is bij een BMW motorfiets ; een R1200S bijvoorbeeld met de nodige chipaanpassingen wel één en ander te winnen, maar het meeste win je als je het blok mechanisch gaat fine-tunen... elk onderdeel op de perfecte manier in elkaar zetten, een graad krukasverdraaiing geeft soms al ettelijke power minder...

Het is dus niet iets wat je over één dagje beslist, en minder goede tuners bestaan er voldoende... dat kan je wel opmaken uit de zwarte rook uit de opgedraaide Tdi motoren...

Ik ben van oordeel dat (als ik spreek over BMW) de motoren voldoende pk's hebben en duurzaam ronddraaien. Wil je meer power, koop je een ander model. Voor de motoren heeft me ooit iemand gezegd (met veel ervaring :wink: ) "als je alle pk's van je motorfiets gaat gebruiken in een bocht, dan ga je al een heel eind...." en ik heb er maar 85... :P
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Euh, over welke motor hebben we 't eigenlijk? Da's zowat 't belangrijkste om te weten of 't zelfs mogelijk is, laat staan schade toebrengt.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
PabloElFlamenco

Bedankt voor beider reacties. Mijn post is eigenlijk een antwoord op een commentaar van de Witten, op een ander forumonderdeel. Deze scheen te suggereren dat hij, middels een chip, de pk van z'n auto van 190 naar 260 zou brengen, wat mij véél lijkt, en waarvan de consequenties mij -persoonlijk - niet zo aantrekkelijk lijken, gegeven de gevaren.

En ik ben het er volkomen mee eens dat een motor een mechanisch geheel is, waarvan de scheppende ingenieurs een heel gamma criteria zeer zorgvuldig hebben afgewogen. De limiet is, zoals iedereen al wel zal gehoord hebben, de lucht, koninkrijk der machtigste kastelen.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Vraag mij af wat die 260pk meer gaat geven dan de standaard 190pk (die toch ook al voldoende zou moeten zijn). Waarschijnlijk meer verbruik en meer vermogen in hoge toeren (onbruikbaar vermogen) maar of dat meer rijplezier gaat geven????? Als het een diesel is vraag ik mij ook af hoe dat ding nog door de keuring gaat geraken. (meer roetontwikkeling door meer inspuiting(hoeveelheid/druk))
Een goede chiptuner gaat volgens mij nooit meer dan 15-20% increase beloven. Voor de rest heb je mechanische aanpassingen nodig (nokkenassen, klephoek, hogedruk pistons, uitbalanceren etc...)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

WTF ben je met dergelijke upgrades? Levensduur wellicht naar 1.000 draaiuren of zo? Koppeling, versnellingsbak en assen zullen ook snel hun beste tijd hebben gehad.. Good luck.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Ik ben volledig akkoord met Dirk!!
Van 190pk naar 260pk , NO WAY :!: :!: 10 a15 % OK
En dan moet je maar eens denken aan de rest wat aan de moter hangt, zoals versnellingsbak :!: , differentieel :!: cardans :!: en dan gaan we nog niet spreken over de remmen en de ophanging die op dit vermogenverschil helemaal niet berekend zijn :!:
Met als gevolg een levensgevaarlijk voertuig.

Groeten Motard d'Allier
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Niet in alle gevallen hé gasten, kijk is naar de Porsche Cayman, die is er in 2 versies in België, een "gewone", voor de fiscus toegeknepen versie met 211Pk, en een S-versie, met identiek dezelfde motor, onderstel en remmen, en met standaard 285Pk. Die kan dan nog is, met garantie van Porsche gechipt worden tot 311Pk. Komt erop neer dat je bij de geknepen versie gewoon de restrictie er van tussen haalt, en 'm chipt, en je hebt 100Pk extra, zonder risico's of dergelijke.
En dit is dan nog een atmosferische motor, laat staan een drukgevoede motor, daar is makkelijk 25 tot 30% meer uit te halen.
Over de levensduur kunnen we nog lang argumenteren, moeten eerlijk zeggen dat er nog weinig eigenaars meer dan 100000km met dezelfde auto rijden, dus wie z'n bakske chipt zal de mogelijke gevolgen waarschijnlijk nooit tegenkomen. En wie een gechipte kar koopt, tja, die weet dat hij een kat ik een zak koopt :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Rakthi

Bericht door Rakthi »

-=-
Laatst gewijzigd door Rakthi op 23 mar 2011, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
PabloElFlamenco

IDD Rakhti, zo denk ik er ook over... het is blijkbaar geen enkel probleem om die BMW (motor) K1200S (?) van 167 naar 109 pk te "downgraden" (wettelijke limiet van de pk op motorfiets in France). Maar naar boven....dat is wat anders.
Tussen haakjes, Porsche is zeer, zéér conservatief van instelling. En dit niet alleen op technisch vlak!
Pablo
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Om nog maar van die remblokken te zwijgen ...

Stoffel
Afbeelding
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Ja, als deze blijven hangen zal het meer of drie pintjes kosten... :lol: :lol:

Mvg Motard d'Allier :wink:
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

als je zovéél meer wil inspuiten om 70pk extra te halen zal je wel de kleptiming ook moeten veranderen (andere nokkenassen). maar ik geloof er niks van dat je met enkel een chip 70pk meer haalt. in mijn tl1000s zit een andere chip en dat scheelt hooguit 12pk (samen met de termignoni uitlaten dan nog) en die is dan nog geplaatst om de motor soepeler te laten draaien omdat de originele niet echt stabiel was, niet om die pks te hebben. en zoals eerder gezegd hier, totaal nutteloos in mijn ogen. alles krijgt daar onder te lijden. waarom dan niet gewoon een auto of motor kopen met pk genoeg zonder eraan te foefelen? belastingen te duur? tja..
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Koppel!! schreef:YOO
Over de levensduur kunnen we nog lang argumenteren, moeten eerlijk zeggen dat er nog weinig eigenaars meer dan 100000km met dezelfde auto rijden
Ben ik dan de enige sukkelaar die een auto heeft met meer dan 200.000 km?
En ik zou er graag nog 100.000 bij krijgen...

om daarna dan weer een (niet-getunede) okkasie te kopen van iemand die op het model uitgekeken is na 3 jaar :mrgreen:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

mijn 1ste auto had 210000km voor ik hem weg deed (mazda 323F 1600cc benzine)
mijn 2de auto had 240000km voor ik hem weg deed (mazda 323F 2000cc V6 GT benzine) had ik geen ongeval met deze reed ik er nog mee.

mijn huidige auto heeft nu 132000Km (mitsubishi pajero 2500cc turbo diesel intercooler)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

koekblik
Laatst gewijzigd door Wingman X op 29 sep 2017, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

Mijn vorige mercedes had er 280
Mijn x5 maar 180 boite kapot en dit is normaal met en fn boite schrijft bmw. Is een boite die in de 525 geplaatst word en omdat de auto een beetje zwaarder word deze zwaarder belast, wat sneller slijtage geeft.
Prima bakske anders maar 4000 euro is ewa veel.

Nu ga ik terug naar een degelijk merk, met service en eergevoel. (en oude mensen)

Het gaat over een het blok 3000 ccc kan je hebben in 2 versie's
280 en 320 of 190 en 223 pk identiek kwa motor en aandrijflijn.
De boite van de 400 cdi is identiek dus daar zijn er geen problemen te verwachten.

Op deze manier is het maar een verhoging van 17 % 223 naar 260

Motor zal minder verbruiken ongeveer 1.5 liter !!
Meer info:

http://www.autotuneheinz.be/ (heb hier wel geen aandelen hoor)
Laatst gewijzigd door de witten op 30 mar 2007, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Witten,

Het idd zo dat Mercedes de laatste modellen gewoon gaat spelen met chips. Ze gebruiken een standaard 3 liter blok en gaan dan afhankelijk van de pk's een typeaanduiding geven van 280 of 320CDi.

De versnellingsbak is idem als een 400CDi, maar de aandrijflijn niet, want ik denk dat je het hebt over een automaat.
Tevens is mijn ervaring dat je Mercedes motoren best niet te veel opkittelt, want ze zijn net als BMW goed berekend.
Enige verschil is als je misschien overgaat naar een Mosselman-tuning, ( http://www.mosselmanturbo.com ) waarbij je een extra turbo (of grotere) gaat installeren (zoals bij de BMW 530 - 535d) waardoor je vermogen van 231pk naar 275pk stijgt zonder noemenswaardige problemen.

Nogmaals : een goed merk kiezen, en bij Mercedes zou ik dan gaan voor AMG, die toch de gekende huis-tuner is. Bij BMW zou dat Alpina, Hartge of Schnitzer kunnen zijn. Je betaalt iets meer, maar je zal de garantie krijgen !
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

JüRgen schreef:Witten,

Je betaalt iets meer, maar je zal de garantie krijgen !
Nog meer ... :shock:
Ze zuigen al genoeg de zakken leeg mijn gedacht!

Stoffel
Afbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Tja, ieder zn' meug, en het zijn m'n centen niet... ik vind persoonlijk dat de modellen van BMW en Mercedes voldoende pk's hebben, en als je meer wil er een modelletje hoger op na moet houden, zo "forceer" je nooit een blok... maar ja, er zijn altijd mensen die bijvoorbeeld een Audi A8 V8 kopen en hem dan laten tunen dat hij eruit ziet als een V12 ; met dezelfde pk's... iedereen zijn keuze :wink:

Wat wel frustrerend is, is dat de constructeurs zoals reeds aangehaald er tegenwoordig voldoende zware blokken in monteren en dat je dan vele euro's moet betalen voor een zwaardere versie.
Voorbeeld : Volkswagen met de TDI, je kan hetzelfde blok krijgen met 90-110-130 en 150pk, enkel de chip wordt aangepast, maar het prijsverschil is wel aanzienlijk :shock: Gelukkig voorzien ze dan ook een luxueuzere standaarduitrusting :? Maar ja, vadertje staat gooit ook soms roet in het eten... en met de Kyoto spullen zullen we binnenkort wel opnieuw evolueren naar kleinere, zuinigere, minder vervuilende, roetfilter-uitgeruste, euro5 motoren. Op termijn zal misschien iemand met een auto met een grote cilinderinhoud bekeken worden als een "vervuiler" ; een beetje hetzelfde effect als we nu aan het krijgen zijn met "roker" of "niet-roker". Eerst alles promoten, dan alles afkeuren... soit, my 2 cents :wink:
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Noem mij ouderwet.
Noem mij ne dikke zeveraar.
Noem mij bompa.

Maar ik vind dat tunen van moderne motoren dus ook dikke zever.
Theeft niks met motoren te maken volgens mij, maar alles met hormonen, egoos, machogedrag en machopraat.

Sorry zenne ...
Ok, shoot me !
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

maar alles met hormonen, egoos, machogedrag en machopraat
daarom noemen ze ons motorrijder :mrgreen:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Francis,

Klopt hoor... met een tuffertje ga je ook al aan 80 km/h door een bocht van 90°. Maar ja, we rijden ook met een BMW motorfiets, alhoewel het ook met een 125cc zou gaan... :roll: :twisted: :P
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

.....ach, ik stel dus vast dat er in dertig jaar nog niks verandert is 8) :wink: :roll:
Maar of dat een geruststelling is :?: :roll:
En sorry hoor Jurgen, ik kan mij zelfs bij 80 per uur nog goed amuseren !
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

kben eens benieuwd wie de 80-90-100-110... pk uit zijn beemer effectief 100% benut, zodanig dat hij er nog meer nodig heeft... :?:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Plaats reactie