...260 pk bij 12000 toeren en bij 8000 toeren 60 pk?
...met roodgloeiende uitlaat?
...en zo verder???
Ik weet niet of de Witten ernstig was toen hij suggereerde dat hij, in zijn automotor, een chip zou steken die deze van 190 naar 260 pk zou brengen. Ik ben nogal sceptisch over dat soort tuning, zeker als het gaat over het verhogen van de potentie

Ik weet van omstandigheden waar chip tuning zonder meer noodzakelijk is: oudere motoren, ontworpen voor 98 octaan benzine, die -door omstandigheden- verplicht zijn het met 89 te stellen. Dit komt veelvuldig voor in de USA, waar bvb. prachtige flat-six motoren ipv 217 pk er nog, met horten en stoten gepaard, met moeite drie-kwart van presteren. Ingeval deze chip injectie hebben, zegge Bosch K-Jetronic, zijn er goede chips waarbij het motormanagement wordt hertekend, en wel op die manier dat de motor beter overweg kan met de voorhanden brandstof. Maar meer pk (dan bij 98 octaan) zal hij echter niet voortbrengen, dat is overigens ook niet de bestaansreden van zulke chip.
En dan zijn er, natuurlijk, het soort programmeerbare chips die ontworpen zijn om de motor te herschapen in een koersmachine. Dit functionneert inderdaad, maar pas op: voor alles is er een prijs, en deze kan -in zekere omstandigheden- leiden tot gaten in de piston e.d. fraais meer. Bvb, wanneer -toevallig- de benzine niet voldoet aan de hoogste eisen. Knock knock, Santa!
Of zie ik dat verkeerd? Ben ik te ouderwets bezig? Allez, Witten, wat denk jij ervan? Of anderen, meer technisch bevoegd dan ikzelf?
beste groet,
Paul