Ik weet niet hoe het is voor jullie maar dikwijls heb ik de drang om voor even af te stappen van moderne geïnjecteerde, door ontelbare electromotoren gestuurde, geregelde, bekrachtigde en verwarmde toestanden en terug te keren naar de basisfilosofie van het motorrijden. Niets abs, gps, canbus of ESA frullen. Een stuur, twee wielen en de smoel in de wind.... Oldtimers en classics zijn vaak de uitkomst maar als technisch analfabeet meestal niet haalbaar. Maar gelukkig zijn er moderne marketing jongens en meisje die in "mijn" soort een doelpubliek gezien hebben waar ze potentieel een tweede motor kunnen aan verkopen: Triumph heeft de wondermooie Thruxton in het gamma en Ducati doet ook een stevige duit in het zakje met de nieuwe Sportsclassics reeks.
Europese merken met een sportieve stamboom die moderne (lees betrouwbare) technologie in een "oude" verpakking op de markt gooien. Iets voor voor BMW die volop de niche kaart aan het trekken is met de X modellen? Een naakte R met clipons & spaakwielen? Een "s" variant à la R90S?
Ge hebt misschien te lang in de zon gezeten maar je dan toch met ne hoge beschermingsfactor ingeschreven, want ik vind dat een fan-tas-tisch idee.
Ik smelt ook weg bij die Triumph's en Ducati's als van weleer ... Ik denk dat BMW wel met zoiets op de proppen zal komen binnenkort, heb zo een vermoeden.
hasta la pasta
j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017) Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Ik zal je maar 90S noemen, omdat dat zo'n mooie, unieke, motor is.
Of je te lang in de zon gelegen hebt weet ik niet, de kans dat BMW een "pure spartan" motor zou bouwen zal zeker wel afhangen van statistische en andere marketing-overwegingen, want "money, honey" is wat telt.
Het is zo dat, in de automobielwereld er, en zeker ook bij BMW (en nog méér in Amerika), nogal "retro" tendenzen waarneembaar zijn, maar steeds met "moderne" techniek onderhuids. Modern, want er moet willens nillens ook steeds meer rekening gehouden worden met de "echte" wereld: de kosten van benzine, ecologische overwegingen, CX, veiligheid...
Echte Porsche amateurs zien met lede ogen hoe hun geliefde 911 ontworden is tot een erg luxueus voertuig (€100.000) in hetwelke weelderig aanwezige airco, electrische ruiten, -stoelen, -achterwerkverwarming, EDS, EPS, GSM, ABS, GPS, -cigarenaansteker en koffiekophouder moeten gecompenseerd worden door enkele honderden PK méér om die auto ten slotte, op circuit, de bochten minder snel te laten nemen dan het eerste beste Lotus Elise(ke) (max. €60.000) met (heden) Toyota motor van rond de 220 PK.
Echte 911 liefhebbers kwijlen van de oude RS. Een sportauto, tout court.
Maar Porsche heeft nog nooit naar hen geluisterd. Héél spijtig, hé. Die elegante mensen zitten op hun omwald Oostenrijks domein zonnebrillen te ontwerpen, terwijl moderne rijke Duitsers er, heden ten dage, meer uitzien als goed opgevoede Italianen met een oranje zonnetint, dan als varkensvleesvretende bierzuipende rondbuiken in lederhosen. (Oops, nogal incorrect, vrees ik).
En daarom denk ik niet dat BMW je droom zal waarmaken: it's not done.
Ja, wel bij Royal Enfield (India) en Triumph (is dat nog echt Engels? - ik vermoed van wel, de Engelsen zijn overigens nog "autozot" genoeg om de F1 te runnen, grootse, prachtige retro-meetings te organiseren, en om Aston Martin te kopen, waarbij ik de -moedige- kopers sukses toewens!). Tussen haakjes, Lotus is heden ... Maleis !
Uit één blok metaal gehouwen (...de motor...)
Lid van bmw-mc-vl (...de rijder...)
Is een R100R niets voor je? Dit waren volgens mij de laatste 2-kleps boxers uit 1993 (kan het mis hebben). Deze modellen zijn toen uitgebracht omdat er ondanks de komst van de 4-kleppers nog steeds grote vraag was naar een 2-klepper. Bij http://www.dejongalphen.nl staat er nog ééntje. Kost niet de kop en je hebt beproefde techniek in een wat moderner jasje.
Jazaker mooi spul allemaal! Ik vind alleen zo jammer dat ze zo verschrikkelijk veel geld vragen voor de nieuwe "klassieke" Ducati's, Norton's enz. Kan je beter een oudere R100S of R90S kopen en deze opknappen. Rij je nog zonder wegenbelasting en goedkope verzekering ook. En met de betrouwbaarheid zit het wel snor.
3kes schreef:Jazaker mooi spul allemaal! Ik vind alleen zo jammer dat ze zo verschrikkelijk veel geld vragen voor de nieuwe "klassieke" Ducati's, Norton's enz. Kan je beter een oudere R100S of R90S kopen en deze opknappen. Rij je nog zonder wegenbelasting en goedkope verzekering ook. En met de betrouwbaarheid zit het wel snor.
IDD, 3kes, toch zeker voor mensen die wat kunnen knutselen.
Er worden op het web regelmatig interessante motoren aangeboden voor maximum €3000 en dikwijls veel minder. (Alhoewel...de R90S? - Da's dan ook de max, hé). Een andere grote klassieker in wording lijkt me de K1 (lusten of niet).
PabloElFlamenco schreef:
IDD, 3kes, toch zeker voor mensen die wat kunnen knutselen.
Er worden op het web regelmatig interessante motoren aangeboden voor maximum €3000 en dikwijls veel minder. (Alhoewel...de R90S? - Da's dan ook de max, hé). Een andere grote klassieker in wording lijkt me de K1 (lusten of niet).
De R90S is idd wel de max. Heb zelf een R100S en die is aanzienlijk goedkoper in aanschaf en minstens zo leuk. Heb er vorig jaar één gekocht voor 1500 euro, moest wel voor ca. 1000 euro aan verspijkert worden. K1 vind ik ook smullen, dat is natuurlijk een dijker van een fiets met zat vermogen en vertrouwde techniek.
Hé, mannekes, 't is ahie da zit de goeie smoak
wette wel, dei masjinnekes dei goan in volle voat
'en 'et iss nog nie te loat
oem 'n ritje te doeng met eulle moat
('k em nogtans nie gezope)
(of nie iens gesmoake)
(allez, deze post is hiemee geslote)
Proest (het maar uit van het lache)
('t is er aan te zien dat ik vandaag congé heb)
In december een R100gs bijgekocht, ondertussen een 5000km mee gereden. Is een dijk van een motor, den 1200 is haast niet meer uit de garage geweest. Zal hem dit weekend eens uit zijn winterslaap halen, vertrek morgenvroeg om te gaan Sjeezen in de Vogezen
Hier nog ne mooie; http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Dir ... ler-62.htm
Het is idd zo dat de klassiekers iets hebben wat de hedendaagse bikes misschien missen. Ik zou het een "soul" noemen. Daarenboven kon je aan die bikes bijna alles zelf doen. Met de moderne technologie is dit moeilijk geworden en je hebt een arsenaal aan materiaal nodig. Hierdoor moet je bijna een dealer opzoeken om bepaalde werken te laten uitvoeren. Mijn R100RT van begin '80 kon je gewoon thuis uit elkaar halen, afstellen, onderhouden...maar nu ???? We hebben wel meer vermogen gekregen, comfort, snufjes, looks..en een grotere rekening bij een onderhoudsbeurt.
En als we het bij BMW houden,lust ik wel pap van dit
Heb vroeger zo een aantal echte"seventy's"moto's gehad,Vespa P200E,Yamaha XS 650,en een Norton 850 Commando"roadster"en inderdaad,heel"nostalgisch"echte"eyecatchers"maar verre van probleemloos voor dagdagelijks gebruik,dus geef mij maar mijne K1100RS en als de"portomonee"het toelaat een echte classic bike voor zonnige zomernamiddag uitstapjes
Of je moet naar een"retro"nieuw model gaan,zoals de"Triumph Truxton"of ik weet niet of ze die nog maken,de Kawasaki W650.(met"koningsas" )
Frank
sprint schreef:wie dan toch eens zijn geld wil laten rollen, je kan deze hier kopen.
klikkerdeklik
Amaai, dat is pas geld! Ik moet zeggen dat dit de éérste keer is dat ik verschiet van de prijs van een oude motor, meestal vind ik de prijzen nogal meevallen, en als ik bvb. zie (zoals onlangs nog, of was dat nep?)dat er K1's worden verkocht voor €3000 dan vind ik dat echt niet duur hé, voor zo'n machine.