R1200RT - bereden en besproken
Moderator: GVN
R1200RT - bereden en besproken
Vandaag kreeg ik de kans de nieuwe Rt onder den lijve te voelen.
En... waar kan men zijn bevindingen beter kwijt dan op een BMW forum ?
Ik ben helemaal niet akkoord wanneer men stelt dat dit nieuw concept RT niet mag vergeleken worden met allomgekende 1150Rt.
Integendeel, men kan deze vervanger met niks beter vergelijken dan zijn voorganger. Geen delete-switch maar de bedoeling om een "objectieve" vergelijking te formuleren.
(delete wel alle positieve BMW-vooringenomendheid)
In het kort...
PRO:
° kracht en soepelheid van motor
° schakelarm want stevig koppel
° bestuurbaarheid (lager gewicht)
° zithoogte duo-passegier
° vlot schakelen
CONTRA;
° uitzicht (sommigen spreken van PlayMobil allures)
° afwerking (niet alleen de twee doorzichtige plasticjes vooraan maar ook her en der spleten en zichtbare lasnaden)
° LT allures (de afschuwelijke knopjes radio, verwarmd achterwerk, uiterlijk..)
° scherm vertoont een dubbelbeeld aan de zijkanten (ongeoorloofd en kan zeer verraderlijk zijn..
° de vele opties maken de machine uiteindelijk vrij duur
° de zijbakken hebben een schuine binnenkant wat niet echt praktisch is.
Ik heb er lang over nagedacht, na de eerste foto's, na de eerste ontmoeting op het salon en nu na de uiteindelijke testrit want vernieuwing is altijd moelijk. Maar verbetering is nooit een probleem. De reeds beproefde motor in de GS 1200 is zonder twijfel een vooruitgang. Maar ook de GS 1200 was in verschijning een ontgoocheling t.o.v. zijn voorganger.
En inderdaad de ontgoocheling is ook hier aanwezig.
Een verschuiving van een LT publiek naar de pré LT.
Ik wil eindigen met een positieve noot natuurlijk.
Ik was vandaag gelukkig om terug plaats te nemen op mijn RT1150. De bokkigheid, het moeilijker schakelen etc. nam ik er graag bij.
Ik raad iedereen aan, die deze mening deelt, zijn motorrijwiel RT 1100/1150 niet te verkopen. Het wordt een innig te koesteren verzamelingsitem. Ik meen dat de opvolger dat nooit zal worden.
Misschien wordt door deze reaktie het concept in vraag gesteld en zal het volgende model RT herzien worden en terug BMW waardig zijn naar verschijning en afwerking.
Mijn verontschuldigingen voor wie zich aangevallen voelt maar ook mijn merkvoorkeurliefde heeft zijn beperkingen.
Het kon echt beter....
En... waar kan men zijn bevindingen beter kwijt dan op een BMW forum ?
Ik ben helemaal niet akkoord wanneer men stelt dat dit nieuw concept RT niet mag vergeleken worden met allomgekende 1150Rt.
Integendeel, men kan deze vervanger met niks beter vergelijken dan zijn voorganger. Geen delete-switch maar de bedoeling om een "objectieve" vergelijking te formuleren.
(delete wel alle positieve BMW-vooringenomendheid)
In het kort...
PRO:
° kracht en soepelheid van motor
° schakelarm want stevig koppel
° bestuurbaarheid (lager gewicht)
° zithoogte duo-passegier
° vlot schakelen
CONTRA;
° uitzicht (sommigen spreken van PlayMobil allures)
° afwerking (niet alleen de twee doorzichtige plasticjes vooraan maar ook her en der spleten en zichtbare lasnaden)
° LT allures (de afschuwelijke knopjes radio, verwarmd achterwerk, uiterlijk..)
° scherm vertoont een dubbelbeeld aan de zijkanten (ongeoorloofd en kan zeer verraderlijk zijn..
° de vele opties maken de machine uiteindelijk vrij duur
° de zijbakken hebben een schuine binnenkant wat niet echt praktisch is.
Ik heb er lang over nagedacht, na de eerste foto's, na de eerste ontmoeting op het salon en nu na de uiteindelijke testrit want vernieuwing is altijd moelijk. Maar verbetering is nooit een probleem. De reeds beproefde motor in de GS 1200 is zonder twijfel een vooruitgang. Maar ook de GS 1200 was in verschijning een ontgoocheling t.o.v. zijn voorganger.
En inderdaad de ontgoocheling is ook hier aanwezig.
Een verschuiving van een LT publiek naar de pré LT.
Ik wil eindigen met een positieve noot natuurlijk.
Ik was vandaag gelukkig om terug plaats te nemen op mijn RT1150. De bokkigheid, het moeilijker schakelen etc. nam ik er graag bij.
Ik raad iedereen aan, die deze mening deelt, zijn motorrijwiel RT 1100/1150 niet te verkopen. Het wordt een innig te koesteren verzamelingsitem. Ik meen dat de opvolger dat nooit zal worden.
Misschien wordt door deze reaktie het concept in vraag gesteld en zal het volgende model RT herzien worden en terug BMW waardig zijn naar verschijning en afwerking.
Mijn verontschuldigingen voor wie zich aangevallen voelt maar ook mijn merkvoorkeurliefde heeft zijn beperkingen.
Het kon echt beter....
Ach Wert, smaken verschillen én gelukkig maar.
Ik vind persoonlijk de R1150RT ook veel mooier.
Wat ik erger vind, is als je de nieuwe 1200 koopt, je met als je toebehoren van de 1150 niks meer kan doen....dwz weer extra uitgaven!
Ben op het salon geweest en de enige BMW die me kon bekoren was de 1150GS Adventure.
Ik vind persoonlijk de R1150RT ook veel mooier.
Wat ik erger vind, is als je de nieuwe 1200 koopt, je met als je toebehoren van de 1150 niks meer kan doen....dwz weer extra uitgaven!
Ben op het salon geweest en de enige BMW die me kon bekoren was de 1150GS Adventure.

-
AdventureQ
Wert, bedankt voor deze interressante info. Ik hou me aan m'n bokkige 1150
vind hem trouwens mooier.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
pvde
- Contacteer:
Als ik vandaag mijne R1150RT zou moeten vervangen dan kies zeker NIET voor de nieuwe R1200RT maar voor de K1200GT.
Dit model lijkt nog het meest op de R1150RT, want de R1200RT vindt ik verschrikkelijk lelijk.

Dit model lijkt nog het meest op de R1150RT, want de R1200RT vindt ik verschrikkelijk lelijk.

ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Als ik Wert zijn pro's en contra's vergelijk, vind ik de pro's wel doorwegen.
Of je hem nu mooi vindt of niet, dat is bijzonder subjectief (stel je voor dat we allemaal zouden vallen op dezelfde vrouw - al heb je daar natuurlijk wel meer keuzemogelijkheden, maar je kan ze anderzijds niet customizeren door het toevoegen van opties...
). Ik vind de nieuwe RT qua looks hoe langer hoe meer geslaagd. Qua rijden ben ik benieuwd naar de mening van de kenners in de "boekskes" (M&T zal wel een goede test opzetten veronderstel ik). 
Of je hem nu mooi vindt of niet, dat is bijzonder subjectief (stel je voor dat we allemaal zouden vallen op dezelfde vrouw - al heb je daar natuurlijk wel meer keuzemogelijkheden, maar je kan ze anderzijds niet customizeren door het toevoegen van opties...
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Jup,
Mannen zijntoch raar héééé...
Als ze een lelijke motorfiets ( pakweg een R1200RT) zien willen ze er voor geen geld van de wereld op rijden en schieten de gruwelijkste superlatieven tekort....
ECHTER, als een ze pinten binnen hebben en ze zien een schreeuwlelijk vrouwmens speelt het uitzicht opeens geen rol....
Hoe zit da nu eigenlijk...
Amicaal
Chiepe
Mannen zijntoch raar héééé...
Als ze een lelijke motorfiets ( pakweg een R1200RT) zien willen ze er voor geen geld van de wereld op rijden en schieten de gruwelijkste superlatieven tekort....
ECHTER, als een ze pinten binnen hebben en ze zien een schreeuwlelijk vrouwmens speelt het uitzicht opeens geen rol....
Hoe zit da nu eigenlijk...
Amicaal
Chiepe
-
Iron Gonzo
zou de welness kliniek hier iets aan kunnen doen.peter00000001 schreef:Maar jong toch. Zeker Extreme Makeover nog niet gezien zekerGeert VN schreef:je kan ze anderzijds niet customizeren door het toevoegen van opties

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Veel commentaar over een nieuwe fiets. Als we nu het model eens anders noemen want volgens mijn gaat de vergelijking hier niet meer op. Het is dezelfde naam, maar een volledig nieuw ontwerp, een andere blok, frame, kuip, elektrisch systeem en over de details nog niet gesproken. Een beetje te vergelijken met de overgang van de oude K LT naar het huidige model. Smaken verschillen nu eenmaal.
-
AdventureQ
Brik schreef:Veel commentaar over een nieuwe fiets. Als we nu het model eens anders noemen want volgens mijn gaat de vergelijking hier niet meer op. Het is dezelfde naam, maar een volledig nieuw ontwerp, een andere blok, frame, kuip, elektrisch systeem en over de details nog niet gesproken. Een beetje te vergelijken met de overgang van de oude K LT naar het huidige model. Smaken verschillen nu eenmaal.
volgens mij is het ontwerp nog just hetzelfde, gebouwd rond een ander boxer-motorblok. paar buisjes verlegd om het weer te doen passen, en een paar anders gevormde tupperware onderdelen.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Ja, waarom niet R1200LT noemen. Ik heb ook mijn mening over het uiterlijke van de moto, maar zouden zij die indertijd net de oude hadden gekocht, en ik bedoel het oude hoekige R-RT model, ook niet zo hebben gereageerd? Iedere vernieuwing vraagt tijd. Vorig jaar ben ik overgestapt van een Pan op de RT. Gelukkig met een tussenstop van enkele jaren, dus een vergelijk was niet echt mogelijk. Ik vond toen ook de nieuwe Pan ook maar niets, maar nu begint deze me wel te bevallen. Waarom dan geen Pan gekocht? Wel BMW had meer te bieden voor minder geld.
-
hla
- Contacteer:
Voor mij maakt de naam niets uit, kan mij echt niets schelen.
Maar waarom zou hij niet R...RT mogen noemen
Neem nu die andere topic : "oude pics" van Francis.
Daar wordt naar foto's gevraagt van een R...RT.
Wat heeft de R1150RT (of 1100RT) nog van dit vorig model over om het recht te behouden een RT te noemen
Ik vermoed ook niet veel meer. Op die foto's afgaande is er een hemelsbreed verschil.
Zo ook tussen de 1150 en de 1200.
Verandering in model kan volgens mij dus gerust zonder naamverandering
maar voor mij mag een nieuwe naam ook 
Maar waarom zou hij niet R...RT mogen noemen
Neem nu die andere topic : "oude pics" van Francis.
Daar wordt naar foto's gevraagt van een R...RT.
Wat heeft de R1150RT (of 1100RT) nog van dit vorig model over om het recht te behouden een RT te noemen
Ik vermoed ook niet veel meer. Op die foto's afgaande is er een hemelsbreed verschil.
Zo ook tussen de 1150 en de 1200.
Verandering in model kan volgens mij dus gerust zonder naamverandering
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Heb gisteren een testrit gedaan met de nieuwe R1200RT. Dit was de eerste keer dat ik met een beemer reed dus ook met een boxer. Het viel allemaal mee met die boxer, het is iets anders maar geen onoverkomelijk iets, zal wel een kwestie van gewoon worden zijn denk ik.
Wat mij opviel is dat hij inderdaad licht aanvoeld. Verder vond ik dat in tegenstelling wat ik verwachtte hij vlot schakelde. Wanneer ik mij liet uitbollen, de koppeling inhield waardoor de moter op staionair draaide en ik vervolgens aan de gashendel draaide dat je dit voelde aan het stuur en rijgedrag. Hij had de neiging om zeer lichtjes naar rechts te trekken. Dit zal wel typisch zijn voor een boxer zeker, vond dit wel niet storend alleen verrassend.
Mindere punten vond ik dan wel dat het scherm mij niet echt stevig leek. Het trilde behoorlijk en vervomt ook het zicht door het scherm.
Het rempedaal stond ook zeer laag maar dit kan je volgens de dealer aanpassen
Waar ik het meeste van verschoot was terug bij dealer toen hij mij een prijs maakte. Ik stelde hem voor om naast enkele andere opties de cilinderbeschermers er bij te nemen (koste trouwens 99 eur, en dat voor een plastiek dingetje) maar hij vertelde dat daar wel nog iets bijkwam voor montage. Ze kwamen dus op 125 eur. Nu, ik dacht dat de prijzen in een optielijst altijd gemonteerd zijn. Hij zei omdat deze niet af fabriek gemonteerd worden en hij de kuip moest demonteren om deze erop te plaatsen, maar je moet toch ook niet extra meer betalen voor de radio of alarm of BC (deze zijn wel af fabriek maar die komen er toch ook niet vanzelf erop hé). Is dit bij jullie ook het geval geweest als je cilinderbeschermers bijnam
Of wou hij gewoon profiteren.
Wat mij opviel is dat hij inderdaad licht aanvoeld. Verder vond ik dat in tegenstelling wat ik verwachtte hij vlot schakelde. Wanneer ik mij liet uitbollen, de koppeling inhield waardoor de moter op staionair draaide en ik vervolgens aan de gashendel draaide dat je dit voelde aan het stuur en rijgedrag. Hij had de neiging om zeer lichtjes naar rechts te trekken. Dit zal wel typisch zijn voor een boxer zeker, vond dit wel niet storend alleen verrassend.
Mindere punten vond ik dan wel dat het scherm mij niet echt stevig leek. Het trilde behoorlijk en vervomt ook het zicht door het scherm.
Waar ik het meeste van verschoot was terug bij dealer toen hij mij een prijs maakte. Ik stelde hem voor om naast enkele andere opties de cilinderbeschermers er bij te nemen (koste trouwens 99 eur, en dat voor een plastiek dingetje) maar hij vertelde dat daar wel nog iets bijkwam voor montage. Ze kwamen dus op 125 eur. Nu, ik dacht dat de prijzen in een optielijst altijd gemonteerd zijn. Hij zei omdat deze niet af fabriek gemonteerd worden en hij de kuip moest demonteren om deze erop te plaatsen, maar je moet toch ook niet extra meer betalen voor de radio of alarm of BC (deze zijn wel af fabriek maar die komen er toch ook niet vanzelf erop hé). Is dit bij jullie ook het geval geweest als je cilinderbeschermers bijnam
-
yann
- Contacteer:
Op mijn 1150RT zijn de cilinderbeschermers er zonder montagemeerprijs opgezet. Kwestie van onderhandelen. Wat ik wel heb vernomen is dat de dealers hun scholing over de technische kantjes van de 1200RT nog moeten krijgen, misschien daardoor de onzekerheid van je dealer en die meerkost.
to beem or not to beem, that's the question
R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004
R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Peter,peter00000001 schreef: maar hij vertelde dat daar wel nog iets bijkwam voor montage.
Ik heb m'n fiets nieuw gekocht bij de dealer, en alle opties die ik er toen bij aankoop bijkocht zijn kosteloos gemonteerd. Zo hoort het ook.
Groeten
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Consigliori Wim
- Contacteer:
@Peter,
Daar ik mijn R115OR bij dezelfde dealer als Jürgen gekocht heb, kan ik alleen maar beamen dat ze daar opties gratis monteren (bij mij was het een alarm, en daar zijn ze toch snel een tweetal uurtjes zoet mee ). Kwestie van onderhandelen, ik kreeg trouwens ook een mooi afgeronde prijs, dus net iets meer dan de standaard maximum korting.
Daar ik mijn R115OR bij dezelfde dealer als Jürgen gekocht heb, kan ik alleen maar beamen dat ze daar opties gratis monteren (bij mij was het een alarm, en daar zijn ze toch snel een tweetal uurtjes zoet mee ). Kwestie van onderhandelen, ik kreeg trouwens ook een mooi afgeronde prijs, dus net iets meer dan de standaard maximum korting.
thx yann, JüRgen en Wim
Dat (gratis monteren) is tenminste ook wat ik dacht.
@Wim en yann: ik vind trouwens niet dat je daarvoor dient te onderhandelen. Natuurlijk zou ik dit op het moment van aankoop wel onderhandeld hebben, maar ik denk dat de dealer het wel via een andere weg (bij onderhoud ofzo) wel zal "recupereren". Het gaat mij vooral om een faire deal en bij deze dealer heb ik geen goed gevoel na deze anekdote.
Trouwens, is er iemand die weet hoe dat nu precies in elkaar zit met die korting want normaal geven ze 3% maar als je optie(s) neemt dan krijg je 4%. Maar bij de berekening deed hij toch rare toeren door eerst een optie af te trekken van de prijs, dan 4% te rekenen en dan moest dat bedrag die andere optie dekken
Of toch zoiets
Waarom gewoon niet op basis van de totale prijs uitgaan
of was dit ook weer een spitsvondigheid van hem 
Dat (gratis monteren) is tenminste ook wat ik dacht.
@Wim en yann: ik vind trouwens niet dat je daarvoor dient te onderhandelen. Natuurlijk zou ik dit op het moment van aankoop wel onderhandeld hebben, maar ik denk dat de dealer het wel via een andere weg (bij onderhoud ofzo) wel zal "recupereren". Het gaat mij vooral om een faire deal en bij deze dealer heb ik geen goed gevoel na deze anekdote.
Trouwens, is er iemand die weet hoe dat nu precies in elkaar zit met die korting want normaal geven ze 3% maar als je optie(s) neemt dan krijg je 4%. Maar bij de berekening deed hij toch rare toeren door eerst een optie af te trekken van de prijs, dan 4% te rekenen en dan moest dat bedrag die andere optie dekken
Waarom gewoon niet op basis van de totale prijs uitgaan
Jup,peter00000001 schreef:Trouwens, is er iemand die weet hoe dat nu precies in elkaar zit met die korting want normaal geven ze 3% maar als je optie(s) neemt dan krijg je 4%. Maar bij de berekening deed hij toch rare toeren door eerst een optie af te trekken van de prijs, dan 4% te rekenen en dan moest dat bedrag die andere optie dekkenOf toch zoiets
![]()
Waarom gewoon niet op basis van de totale prijs uitgaanof was dit ook weer een spitsvondigheid van hem
Lijkt me toch een uitzonderlijke manier van zaken doen bij deze heer...
Vraag maar eens elders prijs... kost geen geld en geeft je een correcter beeld van de handelswaarden bij de aankoop van een nieuwe BMW
Amicaal
Chiepe