tikkend geluid - 12 GS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
noppenrijder

tikkend geluid - 12 GS

Bericht door noppenrijder »

op sommige momenten hoor ik een tikkend geluid, precies of er een metalen voorwerp van binnenuit tegen de kleppendeksels tikt; soms hoor ik het wel , soms niet; wat zou dit kunnen zijn?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

kleppen die meschien ietsje te wijd staan.

kan je weergeven op welke momenten dit hoord?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Benzine met te laag octaangetal? De 1200 kan daar wel mee om, omdat ie het kloppen (detoneren) herkent, en de computer verandert dan iets aan de instellingen, zodat je een klein beetje vermogen verliest, maar even goed op euro95 kan rijden.
Vanuit lage toerentellen fors gas opendraaien heeft dit geluid dan tot gevolg, pingelen, alsof er een koppel knikkers in de motor liggen. Als uw electronica in orde is, dan zou dat maar een fractie van een seconde mogen duren.
Dit is maar één van de mogelijkheden, geluid hoor je niet echt goed op dit forum :wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Je hoort alles beter als het warm is, zeker bij boxers.....als het geluid links en rechts ongeveer even luid is zou ik mij niet direct zorgen maken.
Verdwijnt het geluid als je gas geeft? Hoor je het enkel bij stationair of ook tijdens het rijden? Hoor je het enkel als je gas lost?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
geesje beemer

Bericht door geesje beemer »

Ik heb ook soms hetzelfde probleem, maar dan alleen aan aan de linkse cilinder, zowel stationair als rijdend een licht getik te horen. Rede tot (lichte) paniek en naar de dealer rijden, of gaat het steeds vanzelf over zonder verdere schade of dergelijks ? ? ?
G.B. :wink:
GEPAKT EN GEZAKT DE WEIDE WERELD IN, OP ZOEK NAAR HET AVONTUUR
noppenrijder

Bericht door noppenrijder »

net zoals GB; bij stationair draaien, traag rijdend of stilstaand, enkel aan de linker zijde, verdwijnt bij het gas geven. laatst wel 95 getankt ipv 98; wat tankte jij GB? Volgende tankbeurt probeer ik terug 98.
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Firmin -den boXer- schreef:net zoals GB; bij stationair draaien, traag rijdend of stilstaand, enkel aan de linker zijde, verdwijnt bij het gas geven. laatst wel 95 getankt ipv 98; wat tankte jij GB? Volgende tankbeurt probeer ik terug 98.
Daar zal 98 niks aan kunnen verbeteren. Zoals jij het omschrijft is het geen pingelen veroorzaakt door laag octaan. Dan zou je het heel hard moeten horen bij fors optrekken vanuit lage toeren. Hoe lang geleden is ie binnen geweest voor onderhoud? Hoe staat het met je oliepeil? Bij een laag oliepeil hoor je ook wat kleppengeluid. Waarschijnlijk gewoon de kleppen iets te ruime speling, niet veel zorgen om maken, beter te ruim dan te strak.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
geesje beemer

Bericht door geesje beemer »

Firmin -den boXer- schreef:net zoals GB; bij stationair draaien, traag rijdend of stilstaand, enkel aan de linker zijde, verdwijnt bij het gas geven. laatst wel 95 getankt ipv 98; wat tankte jij GB? Volgende tankbeurt probeer ik terug 98.
Ik tank octaan 95, misschien volgende tankbeurt 98 nemen, en dan afwachten maar ...
GEPAKT EN GEZAKT DE WEIDE WERELD IN, OP ZOEK NAAR HET AVONTUUR
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Als het geluid alleen links te horen is, een klein beetje rikketik, en na een paar honderd meter verdwenen is, dan kan je ook gaan denken aan de distributiekettingspanner. Bij een 1200 zou dit probleem haast niet meer mogen voorkomen, wegens verbeterde spanners.
Kan nog wel eens erger worden als er dikkere olie gebruikt wordt bij een verversing, kwaad kan het niet, alleen een beetje storend.
En kijk voor alle zekerheid inderdaad de klepspelling eens na, is kleine moeite. Speling verandert langzaamaan, behalve als er een stelschroefje niet goed vast is gezet (om u een beetje bang te maken: dan wordt het tikken snel akelig geratel :? )
Maar zoals bij alle geluidjes, via het forum is het toch maar behelpen. Laat eens een ervaren rot luisteren...
Plaats reactie