K1100LT - Dashboard verlichting

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Desoete Herman

K1100LT - Dashboard verlichting

Bericht door Desoete Herman »

Ik kom 's avonds met mijn K1100LT altijd te laat thuis. Na enig speurwerk heb ik het euvel gevonden. De verlichting achter het klokje op het dashboard is defect. Is dit gemakkelijk te vervangen? Kan iemand mij enkele tips aan de hand doen?
Danny

Bericht door Danny »

klok demonteren, daarmee bedoel ik de hele behuizing, vier inbusbouten achter op het huis en één mini inbus midden op de multistekker in't midden van de stekker daarna het huis eraf nemen en openen ,een tiental kruisschroeven, het deksel verwijderen en de juiste lamp eruit nemen en evt. vervangen door een nieuwe, plaats eerst effe een lampje uit een andere houder in de vermoedelijk kapotte zijn plaats en plug de multistekker even in opdat je kan zien of de lamp wel degelijk 't probleem is (dit kan je doen zonder de doos weer af te sluiten, als 't probleem oxydatie is moet je heel voorzichtig de flinterdunne contactjes met wattenstaaf en contactcleaner te lijf gaan. als je de test niet doet moet je anders met de hele demontage herbeginnen

TIP: prop achter in de klok twee zakjes silicagel (zoals je die bij nieuwe fototoestellen vind) leg die zakjes en de hele klok effe in de oven alvorens het geheel weer te sluiten(geen magnetron) op 55 a 60 graden met de deur vd oven open (niet vlakbij 't verwarmingselement en je houd het nauwlettend in de gaten, de klok sluiten in de oven en daarna heb je dan ook geen last van condens meer, de schroefgaten voor de vier montage inbusbouten kleef je eerst aan de buitenzijde af met een stukje dunne tape, zo kan er weer minder vochtige lucht via daar naar binnen dringen...
tegelijk met de lamp vervang je ook best de grote sluitring van de klok
voila zo simpel als iets en een plezant klusje :wink:
frank

Bericht door frank »

Herman,

Nog even dit,wees zéér voorzichtig met de printfolie is flitterdun.
Heb op mijn K75RT uit voorzorg alle lampjes vernieuwd.
Ook de rubber is vervangen.
Stekker goed inspuiten met siliconen-contact-spray.
Succes
Desoete Herman

Dank je wel voor jullie tips, ik zal er in het weekend eens aan beginnen.
K1100LT
jo

Bericht door jo »

Ik ben benieuwd want volgens mij is er geen licht :idea: in het klokje van een k dashboard.
Tenminste ik heb er geen en alle k rijders die ik dat gevraagd heb beamen dit.
Ik heb dat wel altijd een constructieflater van formaat gevonden.
Danny

Bericht door Danny »

dan rijden die allemaal al jaren met een kapot lampje want alle K's die ik ken (en dat zijn er heel wat) en zelf had daar zijn de klokken van verlicht !!
BMW levert daar een klok af die zijn tijd (1984) jaren vooruit is (was) en dan zou de klok niet verlicht zijn :roll:
Desoete Herman

Er zit wel degelijk een lampje achter het klokje. Het lampje was defect. Normaal zit er een groen lampje van 0,3 Watt in. Ik heb er nu een blank lampje ingestoken. Alvorens aan de bouten te kunnen om de hele behuizing van de support te halen, heb ik wel de voorruit met van de kuip moeten demonteren. Ondertussen heb ik ook gezien dat er maar aan één kant een veer zit om de ruit terug naar beneden te halen. Ik ga binnen kort nogmaals alles demonteren om die veer te kunnen plaatsen.

Heren, alvast bedankt voor jullie wijze raad. :D
K1100LT
Danny

Bericht door Danny »

ja den eerste keer is 't misschien beter wat plaats te nemen de volgende keer gaat het zonder die demontage en doe je die inbussen op de tast :wink:
Blauw

Bericht door Blauw »

Kheb het al meerdere keren gedaan (er zit dus wel een lampje) maar heb de klokbehuizing benadert vanaf de voorvork. Zo kun je er prima bij zonder gedeelten van de kuip en/of binnenbekleding te moeten demonteren.
Glaasje op; dan achterop.
Plaats reactie