Ik had vorig jaar onderstaande bloedstollende ervaring. De berichten komen hier vandaan:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/91819/19
donderdag 20 juli 2006
Over akkefietjes met de R1200RT gesproken... Ik ben nu ruim een week terug uit het zonnige zuiden (Frankrijk en Spanje). Na drie weken motorplezier in de Sierra Nevada en de Pyreneeën besloten we vrijdag 7 juli weer langzaam aan op weg naar het noorden te gaan. Op een gegeven moment had ik het idee dat ik een lekke band had, het zwabberde allemaal een beetje. Gestopt bij een tankstation in Villefort, een gehucht van niks. Motor op de bok en er even omheen gelopen. Niks mis met de voorband, eventjes aan het achterwiel draaien om te kijken of daar een spijker in zat. En toen tot de ontdekking komen dat het wiel erg zwaar draaide. Remmen misschien vastgelopen in de bergen? Dus even wat wrikken aan het achterwiel. Tot mijn schrik zat er dus 'gewoon' twee centimeter speling in...
Het nummer op m'n BMW Servicepas gebelt (Mondial Assistance in Den Haag). Bleek dat de dichtsbijzijnde dealer in Nimes zat, een kilometer of 90 naar het zuiden. Afijn, 4,5 uur later, vlak voor sluitingstijd door een 'berger' de motor achterop een karretje naar Nimes gereden. De dealer had nog nooit zoiets gezien. Motor pas drie maanden oud, dat kan eigenlijk niet. Een dag later (zaterdag) tot de conclusie gekomen dat het een fabricagefout was. Maar hij kon een noodreparatie doen. Het onderdeel in het wiel wat in de aandrijving van de cardan grijpt vervangen (hoe heet zoiets in het Nederlands?) met de mededeling erbij dat we hiermee de 1200 km naar Nederland wel konden halen. Maar volgens die dealer zou het ongetwijfeld wéér kapot gaan, want aan de cardan-kant was de boel ook beschadigd.
De hele zondag rustig en zonder problemen verder gereden, maar wel gezien dat er weer een beetje speling in het achterwiel kwam. Op maandagochtend, 600 km van huis bij Strasbourg, kon ik ternauwernood een vrachtwagen ontwijken toen m'n motor plotseling een stapje opzij deed. Op de vluchtstrook geconstateerd dat er wéér een enorme speling op het achterwiel zat. Mondial Assistance gebelt, de motor werd na enig aandringen (m'n vriendin ontzettend overstuur, ze vertikte het om nog maar een meter achterop te zitten) weer door een berger naar een depot gebracht en wij dus verder met de trein naar Nederland.
Gisteren (9 dagen later) maar eens gebelt naar Mondial Assistance waar m'n motor blijft. Werd keurig teruggebelt, hij zou nog dezelfde dag bij de dealer in Nederland worden afgeleverd. Nou niet dus. Vandaag is 'ie ook niet binnengekomen.
Dat er iets stuk gaat vind ik tot hier aan toe, BMW zal dat ongetwijfeld netjes op gaan lossen. Of ik alle door mij gemaakte extra kosten (rond de 800 euro) terug ga krijgen is nog de vraag. Maar is het godverdomme nou zo ontzettend moeilijk om je aan je afspraken te houden, of op z'n minst het fatsoen te hebben om mij telefonisch op de hoogte te houden van het transport naar Nederland?
Ik zit straks in het gunstigste geval met een onder garantie gerepareerde motorfiets met alle denkbare opties (rond de 24.000 euro) en een vrouw die NOOIT meer bij mij op een motor stapt omdat ze zich enorm de kelere is geschrokken. Dit is mijn derde en definitief de laatste BMW, ik vertrouw die fiets gewoon niet meer. Ik hoop dat mijn dealer uit coulance een leuk bod doet (als de motor tenminste heelhuids terug komt).
vrijdag 21 juli 2006
Ik werd vanochtend trouwens gebeld door m'n dealer dat mijn motor veilig en wel vanuit Frankrijk is aangekomen. Er meteen heengegaan en gelukkig gezien dat alles keurig en zonder krassen erbij staat.
Ook mijn dealer schrok van de schade aan de achterwielophanging. Ik had het vervangen conische onderdeel van de aandrijving in de topkoffer liggen en zijn eerste indruk is dat de hele cardan vervangen moet worden. Hij vertelde dat er in het begin voornamelijk problemen met de cardan van de 1200 GS zijn geweest, maar bij een RT had hij dit nog niet gezien. Ook het olielekken (zie post van 'Waal') was hem bekend, maar dat zou ook niet meer voor moeten komen.
Zou ik een (afgekeurde?) GS-cardan op mijn RT hebben zitten? Zoiets van op een vrijdagmiddag in de fabriek in München: "Oeps, de cardanunits zijn op, maar volgens mij heb ik er laatst nog een paar in een hoekje van het magazijn zien liggen! Pak er daar maar ééntje van, maandag komen er weer nieuwe."
Zou wel bizar zijn... Tip: check even of je achterwiel niet zijdelings te bewegen is. 2 milimeter is toegestaan, maar meer zeker niet!
[einde citaat]
Overigens is alles keurig door BMW Nederland onder garantie vervangen. Onze treinreis terug, de hotelkosten, de diners en lunches, zelfs m'n Bacardi-cola's aan het zwembad zijn allemaal vergoed. Ik hoop zoiets NOOIT meer mee te maken. M'n ega rijd trouwens weer lekker mee, al keek ze de eerste keren wel steeds of het achterwiel nog vast zat, voor ze achterop stapte... Mijn teleurstelling en woede zijn gelukkig ook bekoeld, ik heb er nu inmiddels 20.000 km op zitten en blijf voorlopig nog wel even BMW rijder!
Don't fix it if it ain't broken...