fabricatiedatum van banden
Moderator: GVN
-
Wulf
algemeen wordt aan genomen dat bij banden na drie jaar, door het uitdrogen van het rubber, scheurtjes kunnen optreden. Dan wordt het toch tijd om ze te vervangen. Soms kan je banden kopen aan een lagere prijs doordat de leeftijd meer dan drie jaar is.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
banden
Sinds de aanschaf van mijn motor (4 weken geleden) heb ik het idee dat ik aan de banden moet wennen of dat ze niet 100% goed zijn. Ondanks dat ik rustig door de bocht ging lag ik vanmiddag BIJNA op het asfalt! achterwiel gleed weg.
Net effe gekeken naar de fabricagedatum van mijn banden, achter van aug 2000, voor van juni 2002.
Verder geen haarscheurtjes of andere zichtbare gebreken.
Kan het zijn dat ze "grip" verliezen naarmate de leeftijd?
mzzl
Cees
Net effe gekeken naar de fabricagedatum van mijn banden, achter van aug 2000, voor van juni 2002.
mzzl
Cees
-
Iron Gonzo
om de fabrikage datum te weten moet je zoeken achter DOT
meestal staat daar bij 4 cijfers
Vb: 0100
01 is de fabrikage week
00 is het jaar
dus hier week 01 jaar 2000
heb je er nog 1 met 3 cijfers heb je een zeer oude band vast.
meestal staat daar bij 4 cijfers
Vb: 0100
01 is de fabrikage week
00 is het jaar
dus hier week 01 jaar 2000
heb je er nog 1 met 3 cijfers heb je een zeer oude band vast.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
TonTon
Re: oude band
al eens uw banden spanning gemeten ? die is zéér belangrijkcees schreef:oh, klein foutje
achter = week 8 van het jaar 2000
voor week 6 jaar 2002
maar de vraag: verliezen ze grip als ze zo oud zijn?
mzzl
Cees
normaal achter 2.9 en voor 2.5 bar als ik het goed voorheb ?
oude banden
vandaag "met droog weer"een paar bochtjes genomen.
Geen enkel probleem.
Hiervoor altijd op Bridgestones gereden en was niet 100% tevreden over banden met nat wegdek.
Nu Metzelers erop liggen en vergeleken met de Bridgestones minder grip op nat wegdek!
Oftewel: ik moet (nog) rustiger rijden met deze banden als het nat is.
Geen enkel probleem.
Hiervoor altijd op Bridgestones gereden en was niet 100% tevreden over banden met nat wegdek.
Nu Metzelers erop liggen en vergeleken met de Bridgestones minder grip op nat wegdek!
Oftewel: ik moet (nog) rustiger rijden met deze banden als het nat is.
Re: banden
Vandaag nieuwe banden gemonteerd. aan de bandenboer gevraagd wat de"leeftijd van de banden voor invloed heeft op de grip.cees schreef:Sinds de aanschaf van mijn motor (4 weken geleden) heb ik het idee dat ik aan de banden moet wennen of dat ze niet 100% goed zijn. Ondanks dat ik rustig door de bocht ging lag ik vanmiddag BIJNA op het asfalt! achterwiel gleed weg.
mzzl
Cees
Volgens hem worden de banden "harder"en daarom o.a. ook bij nat wegdek veel minder grip.
daarom was ik dus ook bijna op mijn "bek" gegaan!
mzzl
Cees