levensgevaarlijk

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jovdt

levensgevaarlijk

Bericht door jovdt »

Vandaag vertrokken met de motor naar Tongeren...
Mooi weer kortom alles in orde....Na ongeveer 3km even moeten afremmen op de motor en ja daar was het terug ongeveer op dezelfde plaats alleen 6maand later.De motor valt uit en het achterwiel probeert eerst links dan rechts even te komen kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is.Gelukkig gebeurde dit aan een snelheid van pakweg 70km en is de koppeling snel ingetrokken.De ganse weg met een onveilig gevoel verder(het zal maar gebeuren op de snelweg op het derde rijvak).Toen het de eerste keer gebeurde dacht ik even te snel gestart;niet gewacht tot alle lichtjes uitwaren...Nu wacht ik altijd tot alles o.k.is maar toch blijft het euvel onderhuids aanwezig.Bij de dealer konden ze de eerste keer niets vinden....Ik denk niet dat ze nog moeten zoeken...weg met dat ding en dat na 5 probleemloze B.M.W.s(1100en 1150) met gemiddeld 50à 60 duizendkm. Hoe duurder hoe slechter wordt dat de nieuwe leuze ????
jovdt

Re: levensgevaarlijk

Bericht door jovdt »

[quote="jovdt"]Vandaag vertrokken met de motor naar Tongeren...
Mooi weer kortom alles in orde....Na ongeveer 3km even moeten afremmen op de motor en ja daar was het terug ongeveer op dezelfde plaats alleen 6maand later.De motor valt uit en het achterwiel probeert eerst links dan rechts even te komen kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is.Gelukkig gebeurde dit aan een snelheid van pakweg 70km en is de koppeling snel ingetrokken.De ganse weg met een onveilig gevoel verder(het zal maar gebeuren op de snelweg op het derde rijvak).Toen het de eerste keer gebeurde dacht ik even te snel gestart;niet gewacht tot alle lichtjes uitwaren...Nu wacht ik altijd tot alles o.k.is maar toch blijft het euvel onderhuids aanwezig.Bij de dealer konden ze de eerste keer niets vinden....Ik denk niet dat ze nog moeten zoeken...weg met dat ding en dat na 5 probleemloze B.M.W.s(1100en 1150) met gemiddeld 50à 60 duizendkm. Hoe duurder hoe slechter wordt dat de nieuwe leuze ????
De motor is een gsa van 2006 met 6000km.
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Bij de 1200 heb ik er nog nooit van gehoord of zelf last van gehad. Wel is het mij diverse keren overkomen op m'n ex 1100 GS. Afrit nemen, 2 of 3 tikjes terugschakelen en koppeling terug op laten komen. Hevig blokkerend/slingerend achterwiel want de motor bleek te zijn afgeslagen. Na wat afstelwerk door de dealer nooit meer last van gehad. Kan me voorstellen dat je ervan geschrokken bent maar om hiervoor nu direct je motor de deur uit te doen..... Kijk eens op fora van andere merken en je komt al snel tot de conclusie dat een eventuele keus voor een ander merk ook geen garanties biedt! Gewoon weer terug naar de dealer en hem het probleem op laten lossen naar mijn mening.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
John
Contacteer:

Bericht door John »

Aan je reactie te lezen heb ik het gevoel dat je niet of nauwelijks technisch onderlegt bent. Na 3Km kan een motor niet voldoende opwarmen en als hij dan niet goed staat afgesteld, meestal te arm, durft hij afslaan. Ongeacht het merk Dus laat die motor eens goed afstellen voor je gaat praten over de deur uit. Je mag niet vergeten dat je met een zware tweecylinder bezig bent en geen vier cylinder. De kracht die nodig is om dit beestje terug te laten aanslaan is vrij hoog. Als je dan ook nog in een lage versnelling zit werkt dat blokkerend achterwiel alleen maar in de hand.

Maar ik wil em altijd overnemen voor een zéér zacht prijsje aangezien er niet met te rijden valt en die motor van jou niet betrouwbaar is. :lol: :lol:
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Mijn zware twin van dat "ander" merk is nog nooit never jamais stilgevallen....

Da zijn toch dingen die niet mogen gebeuren zeker, wasdanu :roll:
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Als je met dat "ander merk" doelt op de Italiaanse broeders, zoek eens op het internet en ook de Japanners kennen echt wel hun probleempjes.
Was jovdt geen forumlid geweest had je waarschijnlijk nooit van het "probleem" gehoord. Het www maakt dit soort zaken inzichtelijk en geeft ons het voordeel dat we ons niet af hoeven laten schepen door de dealer met "je bent de enige". Die dagen zijn echt voorbij.
Ik ben een alpinist.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Al rijdend stilvallen, zomaar, zonder aanleiding? Nooit voorgehad, wel bij 1 cilinders bij het aanremmen, die dierven al eens stil vallen met een droge "tic..." maar bij mijn 3 GS'en nog nooit voorgehad. Stel je voor dat je dat hebt in een haarspeld naar boven in de cols...mag er niet aan denken.....Mag nie en kan nie. Zou kunnen bij het vertrekken, of indien je in een te hoge versnelling traag de hoek om wil bv, maar al rijdend....Laat de dealer maar zoeken
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

het blijkt mijn geen garantiegeval te zijn, of een veelvoorkomend probleem.

Volgens mij heeft het eerder (zoals John zei) met een niet opgewarmde motor (en daarvoor heb je toch wel minstens 10km nodig) en misschien, maar daarvoor ken ik de rijder niet met schakeltechniek/gasdosering?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Obiwan schreef:Als je met dat "ander merk" doelt op de Italiaanse broeders, zoek eens op het internet en ook de Japanners kennen echt wel hun probleempjes.
Was jovdt geen forumlid geweest had je waarschijnlijk nooit van het "probleem" gehoord. Het www maakt dit soort zaken inzichtelijk en geeft ons het voordeel dat we ons niet af hoeven laten schepen door de dealer met "je bent de enige". Die dagen zijn echt voorbij.
Ik heb naast mijn RT ook nog een Varadero. Behalve een lekje in het koelcircuit (garantie) heeft daar nog geen halve vijs aan gemankeerd.

Aan mijne RT ook niet trouwens, maar daar ligt wel elke morgen een plekje olie onder :?
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Ja, de jouwe wel;

http://57777.rapidforum.com/topic=100472834281

Goh, op zo'n Honda kan het ook;

« on: 17.02.2007 12:33 »

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo, ik ben Jack Kemkers uit Donderen en heb een Varadero van 2004, nieuw gekocht bij een Honda exlusief dealer uit Veendam en heb dezelfde problemen als jullie.

Na de eerste beurt begon die ook steeds af te slaan ook op momenten dat je dat liever niet hebt (in bochten). Ik ben dan ook meerdere malen bijna gevallen. Na vijf keer bij de dealer te zijn geweest voor dit probleem, vakantie op leenmotor gereden, denk je dat het nu wel goed zou zijn ??! mijn motor had nu ongeveer 5000 km gereden.

Maar afgelopen jaar heb ik de vijfdagse midweektoer van de KNMV gereden, naar Zuid Dld. en Tjechië. Na de tweede dag begon de ellende weer, elke keer weer afslaan. Na gewoon door te rijden, zo goed en zo kwaad als dat ging (de lol was er toch al al af), kwam ik tot stilstand op de terugreis op de autobaan 31 in Duitsland. Ik ben toen afgesleept naar huis. Dus weer naar de dealer, zesde keer.

Na drie weken kon ik de motor weer ophalen, na wat proef ritjes wou die alweer niet starten ! Nu iets aangebrand weer naar de dealer voor een gesprek hoe we dit konden op lossen.
Misschien samen met Honda ? Mijn vertrouwen in deze motor was nu gezakt tot 0.

Na wat gespreken heen en weer en voorstellen van de daeler voor een andere motor, kom ik tot de volgende conclusie: Van Honda hoef je helemaal niets te verwachten, want die doen niets, die zeggen gewoon: dat moet je maar met je dealer regelen. En je dealer doet niets zonder dat er veel geld op tafel komt.

Het enige wat ik nu kan doen is deze motor bij een andere dealer slijten voor een niet Honda. Ik heb hiervoor een VFR gehad en heb daar 70.000 km op gereden zonder problemen. Beter dan dit kreng uit Spanje.

Groet Jack.

Lees ook effe verder over het bij vele aanwezige "Hikken" van de injectie.

En zo is er van ieder merk wel iets te vinden.
Ik ben een alpinist.
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Heb dit ook al twee maal voorgehad met mijnen GS1100.
Was met koude motor in het terugschakelen van 4de nr 3de.
Had het gezien en dacht, koppeling los en dan slaat hij vanzelf aan, hm :cry:
Achterwiel blokkeerde, snel koppeling in en aan de kant terug gestart.
T'is zoals John schreef, kan altijd eens gebeuren.
Maak daar geen probleem van.

Mvg Motard de l'Allier
jovdt

Bericht door jovdt »

Allemaal bedankt voor jullie reacties.Ik wil er geen welles nietjes spelletje van maken maar heb toch een paar bedenkingen.Of ik al of niet technisch onderlegt ben daar kan ik bevestigend op antwoorden...en wat John zegt begrijp ik ten volle.Het probleem zo stellen lijkt me iets te eenvoudig.Ik rijd al lang en ken de streken van onze dikke tweecylinders.Op mijn traject stop en vertraag ik de eerste keer reeds na een km. en daar gebeurt niets ondanks een koude motor en terugschakelen....Het gebeurt aan een snelheid van pakweg 80km.je lost de gas en schakelt een versnelling terug van 5 naar 4(niet echt een lage versnelling)je laat de koppeling terug opkomen en denkt nu voorbij die vrachtwagen en ja dan kan je het schudden en hopen dat de auto achter jou niet hetzelfde dacht over die vrachtwagen...een tekening hoeft niet denk ik.Volgens mij zit dit in de elektronica en ja zoek maar...We vinden niets ...breng nog maar eens binnen...Ik bedoel niet dat men niets doet of wil doen ...maar je blijft altijd met een onveilig gevoel ronddokkeren en dat is het me niet waard.Maar nogmaals bedankt voor de reacties.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

op het ogenblik dat je na terugschakelen de koppeling terug laat opkomen geef je beter wat gas bij. Net zoveel dat je terug grip krijgt op ongeveer dezelfde snelheid van voor het terugschakelen. Hierdoor krijgt je motor geen dipje en zal je achterwiel niet blokkeren. Doe je dit niet, dan moet de motor zelf dit verschil goedmaken en resulteert in een blokkerend achterwiel.

Met jouw beschreven techniek ga je eerstdaags echt tegen de vlakte.

Conclusie:

Ik denk dat je het niet meer zal hebben wanneer je dus wat gas bijgeeft bij het terugschakelen in plaats van enkel de koppeling te lossen zonder gassen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
vlieger
Contacteer:

Bericht door vlieger »

2 kleppers slagen ook soms af bij een koude motor maar daar rij je anders mee :? volgens mij is de injectie effe in de war :?
2 dingen zijn oneindig: het universum en de domheid der mensen, en van het eerste ben ik niet eens zeker!! (Einstein)
R80GS Matzwart!
Used, Abused, Trashed and Crashed!!!!
jovdt

Bericht door jovdt »

JH. schreef:op het ogenblik dat je na terugschakelen de koppeling terug laat opkomen geef je beter wat gas bij. Net zoveel dat je terug grip krijgt op ongeveer dezelfde snelheid van voor het terugschakelen. Hierdoor krijgt je motor geen dipje en zal je achterwiel niet blokkeren. Doe je dit niet, dan moet de motor zelf dit verschil goedmaken en resulteert in een blokkerend achterwiel.

Met jouw beschreven techniek ga je eerstdaags echt tegen de vlakte.

Conclusie:

Ik denk dat je het niet meer zal hebben wanneer je dus wat gas bijgeeft bij het terugschakelen in plaats van enkel de koppeling te lossen zonder gassen.
Sorry dat mijn beschrijving en mijn rijtechniek niet op hetzelfde niveau staan..Ik kom nog van de generatie tweekleps waar tussengas een noodzaak was om de goede versnelling te vinden ...dit ben ik zo gewoon dat ik er bij het neerpennen niet eens bij stilsta dat ik het doe...Al mijn andere boxers(4 vierkleppers) hebben dit nooit gedaan...(stilvallen)ondanks mijn rijstijl :? Toch bedankt voor je bezorgde reactie.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Het is allemaal maar wat gissen hé, hier achter of voor dat schermke. Maar staat je rolantie niet wat te laag? Probeer eens die wat hoger te zetten.
jovdt

Bericht door jovdt »

John bij het starten met koude motor draait hijeen1300à1400toeren en bij warme motor draait hij ongeveer1100toeren....Mijnen 80gs draait er maar 800 en dat ding valt nooit stil...Ik heb zelfs de indruk dat hij stilvalt als ik afrem en de koppeling intrek dus niet eens bij het terug opnemen...maar het is natuurlijk pas dan dat je het ontdekt met alle gevolgen vandien :evil:
Joss

Re: levensgevaarlijk

Bericht door Joss »

jovdt schreef:Vandaag vertrokken met de motor naar Tongeren...
Een vriend van mij heeft hetzelfde probleem en al enkele keren
terug aan de computer gehangen maar geen oplossing,
Dit betreft een GSA met 4000km
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Bij een 1100 en 1150 moet je de toerentalverhoger manueel instellen, en als die er te vroeg af gehaald wordt, dan kan je dit verschijnsel wel eens voorhebben.
Bij een 1200 zou dit gewoon door de electronica moeten opgevangen worden, en mag dit niet gebeuren. Blijven zeuren tot het opgelost is :wink:
Bij een tweetact kinderquad met electrische choke kan dit nog wel eens voorvallen, als je gas lost net op het ogenblik dat de choke zichzelf uitschakelt. Maar ik dacht dat het hier over een andere machine ging :roll:
carl theeuwes

r1150gs

Bericht door carl theeuwes »

Ik heb het probleem ook gehad mey mijn gs 1150 van het jaar 2003 het stilvallen de bedadrading van de injectie verlegt door dealer en het probleem was opgelost kun je ééns voorstellen aan je dealer zijn geen kosten alléén maar een uurtje werk

groetjes carlgs
Jo R1100R

troost ...

Bericht door Jo R1100R »

ik ben zo eens "stilgevallen" :( met 25 andere motorrijders achter me aan , onderweg naar Frankrijk ... ik had de rit in elkaar gezet , dan weet je niet waar kruipen .. :oops: :oops: :oops:

van opnieuw starten was er geen sprake meer :x

R1100R van 99' met defecte Hall-sensor ... ondertussen gelukkig terug enkele jaren probleemloos rondtuffen :D

groeten

Jo
Plaats reactie