GS 1200 KAN GSA 1200 NIET VOLGEN .

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pierre-pieter-pierrot

GS 1200 KAN GSA 1200 NIET VOLGEN .

Bericht door pierre-pieter-pierrot »

Op 01 dezer,samen met twee vrienden in "Dardennen" en G H Lux gaan toeren.Een dikke 450 km.
Tot mijn grote verbazing en telkens bij echt door trekken naar het hogere toerental kwam mijne vriend met zijne GSA er wel royaal mijne GS voorbij gevlogen.Niet in de topsnelheid maar wel bij het ophalen.
In eerste instantie dacht ik : Tiens tiens mijne vriend durft duidelijk nog verder door trekken dan ikke ! :oops:
Na een 300 km,samen rijden, was het mij evident.......ik wilde diene GSA toch wel persoonlijk even berijden.Zo gezegd zo gedaan:Mijne GS werd doorgegeven - en ik kreeg de GSA onder mijn kont.
Grote verbazing > De rijder die mij volgde - met mijne GS - kon duidelijk zijne eigen moto niet volgen!Dus niks te zien met "de man aan het stuur...kan of durft dieper gaan". :shock:
Onmiddelijk voelde ik al dat de GSA duidelijk verder door liep zonder morren naar 6500 t/m en nog meer......en dat deze moto ( lees moteur ) super snel herpakte.
Mijne GS werd echt met de fluwele handschoen ingereden en heeft slechts 8000 km binnen.De GSA,daarentegen - kwam net terug uit Marokko en had 14.500 km op de teller .
Zou het nu kunnen dat tussen beide motoren - van zelfde cc en kracht - op de baan zulk verschil neer zetten door een andere aanpak van inrijden?
Moet de GS nog los gereden worden ? -
Zou het eerste onderhoud bij 10.000 km daar enig verschil aan brengen?
Persoonlijk denk ik van niet...enkel - en dit in mijn nadeel misschien - Vaak probeer ik (90 % ) van mijn wandelingskes en uitstapjes mij te houden aan de rigerende sneldheidbeperkingen....en zie ik zelden het nut er niet van in,de GS hoogtoerig te laten draaien.Zou dit het verschil zijn : Mijne GS IS loom daar hij zelden of nooit boven de 5000/5500 draait....in vergelijk met diene mastadont v GSA dat ik zondag bereed.

Zeg eens ronduit uw gedacht : Luie GS : door eigen schuld ?
Shulty

Bericht door Shulty »

Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt, ik zeg wel "denk", de pro's zullen je hierop een beter antwoord kunnen geven. :wink:
Ik trek de mijne veel naar de rode zone toe, en heb niet het gevoel een luie motor te hebben, maar dat kan je pas testen met een andere in dezelfde omstandigheden.
R1150GSA '04
R1200GSA '10
ECM
Contacteer:

Bericht door ECM »

Leen me je GS eens uit, en je kent hem daarna niet meer terug :lol:

Flink losmeppen. Pas boven de 10.000km komen ze echt los, en dan moet je idd niet te zuinig hebben gereden.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Een rustig ingereden boxer is na 30000 km nog niet echt los. En op die manier haal je uit dat blok vlot 300.000 km.
Maar om daarvoor nu plots wat meer de zweep er op te leggen?
Je merkt het enkel als er iemand langs u staat die sneller gaat. Wat ga je dan doen als er een Japanse RR (van Redelijk Rap) of Blackbird langs u staat. Nitro? Als je je lekker voelt met jouw rijstijl, houwen zo. Is maar mijn idee natuurlijk, ik kan mechaniek geen pijn doen :? En de eerstvolgende bocht pak je die GSA toch gewoon terug :wink:
fast

Bericht door fast »

brommers gaan naar hun baas luisteren.
mijn motto is als de olie warm is , mag het brommertje werken
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
philipe

Bericht door philipe »

ik denk ook dat het afhangt van hoe een motor is ingereden. Mijn neefje heeft dezelfde GS als de mijne. Aan beide is hetzelfde veranderd,zijnde benzinedruk regelaar, aanzuigmonden en uitlaat. HEt verschil is dat met zijne GS ongeveer 100.000 km echt gebeuld is. Op mijne staan 50.000 km en die van hem is gewoonweg sneller.

:roll:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

en daar gaat hij 8)

Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Enkele bemerkingen :

1) Beiden zelfde inlaat en uitlaat systeem ? (luchtfilter, y-stuk) ?
2) Sportdemper ?
3) Het inrijden is idd belangrijk, daarna altijd eerst warmrijden en doortrekken met de handel ! Je gaat het blok heus geen pijn doen.
4) Je hebt 8.000km ; kom eens terug praten na het onderhoud van 10.000km en na een paar los-rij oefeningen, dan ga je het verschil wel merken :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Haggär

Bericht door Haggär »

Alles hetzelfde als m'n neefje...alleen 50 K verschil...Een boxer is nog niet los op 8 K ! Pas vanaf het moment dat ze geen olie meer verslinden( 30 à 40 K)......
Lekker warm rijden(15 km) en dan sportief rijgedrag bepaalt de verdere levensduur van je motor,benzinedrukregelaar van k-reeks, 3.5 bar,k & n en aanzuigmonden rt of rs....
Net compressietest gedaan op 104 K en nog 13 en 12.7 bar op cilinders....
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Mijne GS IS loom daar hij zelden of nooit boven de 5000/5500 draait....in vergelijk met diene mastadont v GSA dat ik zondag bereed.
:?: :?: :?: :?:
Mijne 1200GS en nu mijne 1200GSA kwam/ komt (bijna) nooit boven de 4500 toeren..... en niet vooruit gaan :?: :?: Dat gevoel ken ik niet :roll:

GRTS Danny
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik ken dat gevoel... Mijne GSA is ook nog nooit boven de 3.500 rpm geweest. :lol: :lol: :lol:
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Toedel

Bericht door Toedel »

Heb hetzelfde voorgehad met m'n 2PK, 25 jaar terug. Die kwam niet aan z'n topsnelheid (nu ja, snelheid...). Op controle in de garage, diagnose : motor is lui, draait niet genoeg in de toeren, geen angst hebben, eens goed doordraaien, dus laag beginnen, dan elke keer iets hoger laten draaien (dit natuurlijk bij warme motor). Resultaat : boxer draaide steeds vlotter. Race-eend.

Nu met m'n R1200GS heb ik hetzelfde gedaan. Na inrijperiode (nooit boven 4000 rpm) langzaam opgebouwd. En éénmaal boven de 5500 rpm is 't nu werkelijk een feest ! En overigens, bij dit alles : minimaal olieverbruik.
Boxers zijn subliem uitgebalanceerd, en hebben dus geen problemen met toeren.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
ErikD

Bericht door ErikD »

Ik heb dezelfde ervaring met m'n GS. Na 7000km (hij heeft er nu 20800, waarvan 7000 met mij) is dit een totaal andere motor. Het kantelpunt was een ritje naar normandie en terug in anderhalve dag.

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Plaats reactie