K doet moeilijk.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

LOMAX

K doet moeilijk.

Bericht door LOMAX »

Ik heb dus een legendarisch betrouwbare K75RT in gebruik genomen, 35000 km en in nieuwstaat, dealeronderhouden, bouwjaar 1993.
En op 300 km is hij al drie keer finaal stilgevallen. Aan 120 per uur, na een half uur rijden, valt de motor gewoon uit. Ook in versnelling nog honderden meters uitbollen, met contact aan, levert niks op. En na twee tot drie minuten wachten, start ie weer gewoon en rijdt als een nieuwe. Tot een half uur later weer hetzelfde gebeurt. Niet pruttelen of horten en stoten, gewoon meteen dood.
Wat het al niet is:
Benzine, meer dan genoeg.
Contact werkt perfect, alle lampjes branden, ook als de storing zich voordoet. Geen kabelbreuken of slechte stekkers, alles is nog als nieuw.
Noodstopschakelaar perfect.
Batterij in orde.
Startmotor werkt prima, ook tijdens storing.
Bougies zijn mooi droog beige, ik zal ze er nog eens moeten uitdraaien tijdens storing, kijken of ze dan evt nat zijn.
Koeling doet het perfect, bij aanschuiven slaat ventilator mooi op tijd aan, en blijft hij mooi draaien.
Benzinepomp levert stroming bij het starten, ook tijdens storing.
Wat ik nog ga testen, maar dat is niet zo eenvoudig, omdat ie maar heel af en toe stilvalt, en dan nog maar voor even: kijken of ik tijdens stilvallen nog een vonk heb (ik zal proberen een stroboscooplamp tussen bougie en kabel te schakelen, met lamp voor mijn neus).
En checken of de injecteurs sproeien tijdens de storing zal volgende fase zijn.
Denk beetje richting hallgevers, maar na twee minuten zijn die toch niet genoeg gekoeld om weer goed te functioneren. En ziek op die lage kilometerstand?
Help eens allemaal meedenken :wink: , zoniet moet ik blijven rijden tot hij helemaal kaduuk is, dan vind je zo'n storing rapper. De aanhangwagen staat in standby, de gsm is opgeladen, testlampjes en multitester en leesbrilleke zitten aan boord, nu nog de gouden tip :?
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

benzinepomp die ergens ?

bobijn die te warm wordt ?

zit uw ontluchtings gaatje vrij van de benzine dop ?
er is daar een uitsparing voor
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

Temperatuur sensor die op het blok zit vervangen.
jerre

Bericht door jerre »

John schreef:Temperatuur sensor die op het blok zit vervangen.
en hoe kan die zoiets veroorzaken? Ik weet ook dat die sensor ao verbonden is met de ontsteking en die temperatuurmeetmodule.
Maar zijn ventilator wordt toch ook gestuurd door die sensor, en die werkt wel goed?
'k trek uw K-kennis niet in twijfel, versta gewoon het verband niet :wink:

EDIT ik dacht aan contactslot, der zitten daar 3 (of 4) draadjes op gesoldeerd, en ik heb het al gehad dat er een draadje afgebroken was, maar ik merkte dit enkel als ik mijn stuur uiterst rechts draaide, toen viel hij uit.

EDIT2:van die 4 draadjes op het contactslot, dienen die allemaal voor het zelfde? bedoel, wordt dashboard en startrelais niet apart gestuurd via contactslot? dus dat dashboard nog brandt, maar je niet meer kan starten?

enfin, 't is maar wat gokken...
K100 RS 16v
Iron Gonzo

ik zal het electrische schema eens scannen en posten
effe geduld he :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Willy

Bericht door Willy »

De redenering dat zich bepaalde mankementen (nog) niet zouden mogen voodoen na 35.000Km klopt wel,
maar er is natuurlijk ook de leeftijd op zich, een aantal dingen worden er niet beter op zelfs (of net omdat) ze niet of weinig gebruikt worden/zijn.
Met andere woorden: als je nadenkt over de mogelijke oorzaak dien je best "sleet door ouderdom" ook in acht te nemen.
@Jerre:
Wat de bedrading van het kontaktslot betreft: in de positie "P" wordt groen met rood verbonden om het parkeerlicht te kunnen laten branden zonder sleutel in 't slot, in de positie "On" zijn alle vier de draden met elkaar verbonden (in de positie "Off" zijn er geen verbindingen, zaken zoals anti-diefstal krijgen hun voeding uiteraard niet via het slot).
Willy
Iron Gonzo

ze zijn mischien een beetje groot maar het is in kleur :wink:
sla ze op en zet ze aan elkaar, dan heb je een mooi bureaublad

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TRIUMPH TROPHY SE
John
Contacteer:

Bericht door John »

jerre schreef:
en hoe kan die zoiets veroorzaken? Ik weet ook dat die sensor ao verbonden is met de ontsteking en die temperatuurmeetmodule.
Maar zijn ventilator wordt toch ook gestuurd door die sensor, en die werkt wel goed?

quote]
Die sensor moet een bepaalde weerstand genereren, slaat deze op hol dan slaat alles tilt (ut). Dus ik denk dat die sensor de oorzaak is.
Iron Gonzo

kan je die overbruggen John :?:

zo zou hij hem eventueel eens kunnen testen :idea:
TRIUMPH TROPHY SE
John
Contacteer:

Bericht door John »

Neen
LOMAX

Bericht door LOMAX »

jerre schreef:

EDIT ik dacht aan contactslot, der zitten daar 3 (of 4) draadjes op gesoldeerd, en ik heb het al gehad dat er een draadje afgebroken was, maar ik merkte dit enkel als ik mijn stuur uiterst rechts draaide, toen viel hij uit.

EDIT2:van die 4 draadjes op het contactslot, dienen die allemaal voor het zelfde? bedoel, wordt dashboard en startrelais niet apart gestuurd via contactslot? dus dat dashboard nog brandt, maar je niet meer kan starten?

enfin, 't is maar wat gokken...
Als de John dat zegt, geloof maar dat er een verband kan zijn :wink:
De sensor bevat eigenlijk twee sensoren, eentje stuurt de ventilator via een relais, en de andere stuurt het motormanagement voor wat betreft de inspuiting, in functie van de motortemperatuur. De tweekleppers hebben geen Motronic, waar ook de ontsteking wordt geregeld, maar een L-jetronic, die uitsluitend de inspuiting regelt. De twee sensoren zitten samen in één behuizing, en kunnen apart kapot gaan. Ventilator werkt dan perfect, maar de jetronic krijgt foute info. Ze zijn uit te meten, wat ik morgen ook ga doen. Maar voordat ik tot vervangen overga, zal ik eerst moeten weten of de ontsteking uitvalt. Dan zit de sensor er voor niks tussen, de ontsteking wordt door een aparte module geregeld, op impulsen van de hallgever.
Startmotor doet het bij de storing perfect, alle componenten krijgen de nodige stroom, kabels en contactslot sluit ik dus al uit.
Maar zeker niet stoppen met meedenken :wink:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

John schreef:Neen
Inderdaad :wink:
LOMAX

Bericht door LOMAX »

IRON GONZO schreef:kan je die overbruggen John :?:

Testen kan wel, overbruggen niet. Zoals John al zei, genereren die dingen een weerstand, afhankelijk van de temperatuur. Op kamertemperatuur bvb 2700 Ohm. En die weerstand stuurt de 'computer' onder het zadel.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

IRON GONZO schreef:benzinepomp die ergens ?

Pomp en ontluchting ok, als hij uitvalt doet ie ook niks met geopende tankdop. Bobijn lijkt mij niet waarschijnlijk, zal als laatste aan de beurt komen.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Heb net een stroboscooplampje (eentje zonder voeding, werkt op hoogspanning van bougiekabel) gemonteerd. Zodra het weer een beetje goed is, ga ik rijden tot ie uitvalt. Als de stroboscooplamp bij het stilvallen toch blijft flikkeren, dan is de ontsteking ok, en zal ik inderdaad als eerste die sensor vervangen. Is waarschijnlijk het goedkoopste onderdeel dat ik preventief kan vervangen.
Stopt het lampje met flikkeren, dan vrees ik voor de hallgever.
Breng wel verslag uit.
Fox30

Bericht door Fox30 »

LOMAX schreef:

Pomp en ontluchting ok, als hij uitvalt doet ie ook niks met geopende tankdop. Bobijn lijkt mij niet waarschijnlijk, zal als laatste aan de beurt komen.
Ik zou ook maar eens kijken in de richting die Iron aangaf:
Bobijn die te warm wordt en geen contact meer doorgeeft.
Steek eens een losse bougie in je motovest. Ga rijden tot ie stilvalt.
Als je stilvalt, trek je een bougiekabel los en steekt de ene bougie in de bougiekop.
Dan onmiddellijk starten en kijken of er een vonk komt.
Ziezo, diagnose zonder gereedschap.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Fox30 schreef:
LOMAX schreef:

Ik zou ook maar eens kijken in de richting die Iron aangaf:
Bobijn die te warm wordt en geen contact meer doorgeeft.
Steek eens een losse bougie in je motovest. Ga rijden tot ie stilvalt.
Als je stilvalt, trek je een bougiekabel los en steekt de ene bougie in de bougiekop.
Dan onmiddellijk starten en kijken of er een vonk komt.
Ziezo, diagnose zonder gereedschap.
Bougie zit al in dashboard-opbergvak, samen met kabeltje om bougiekop razendsnel los te trekken. Afdekkap zit er ook al niet meer op, want ik zal moeten snel handelen, na twee minuten doet ie weer normaal. Je ziet, ik probeer echt alles :wink:
Blijven meedenken, tks for coop.
Iron Gonzo

LOMAX schreef:
IRON GONZO schreef:kan je die overbruggen John :?:

Testen kan wel, overbruggen niet. Zoals John al zei, genereren die dingen een weerstand, afhankelijk van de temperatuur. Op kamertemperatuur bvb 2700 Ohm. En die weerstand stuurt de 'computer' onder het zadel.
weer iets bijgeleerd zie :D
TRIUMPH TROPHY SE
jerre

Bericht door jerre »

LOMAX schreef:[
De sensor bevat eigenlijk twee sensoren, eentje stuurt de ventilator via een relais, en de andere stuurt het motormanagement voor wat betreft de inspuiting, in functie van de motortemperatuur. De tweekleppers hebben geen Motronic, waar ook de ontsteking wordt geregeld, maar een L-jetronic, die uitsluitend de inspuiting regelt. De twee sensoren zitten samen in één behuizing, en kunnen apart kapot gaan. Ventilator werkt dan perfect, maar de jetronic krijgt foute info.
't is juist even vergeten, er zitten inderdaad 2 draden op die sensor
wist het nochtans :lol: 't zou kunnen dat ik nog zo'n sensor liggen heb, zal eens kijken en anders mag je hem gerust komen halen als je hem zou willen, indien de jouwe kapot is. (of regelen we wel iets)
K100 RS 16v
LOMAX

Bericht door LOMAX »

@Jerre: bedankt voor het aanbod, zal het zeker onthouden.
@Gonzo & Fox: bobijn sluit ik ook al uit, zijn namelijk drie exemplaren op een rij, zou moeten lukken dat die alledrie tegelijk warm krijgen.
Willy

Bericht door Willy »

Aangezien de sensor een temperatuursgevoelige weerstand is kan je ook testen of de motor er al dan niet door uitvalt.
Eerst uitvissen of de weerstand stijgt of daalt met stijgende temperatuur (NTC of PTC), dan een potentiometer nemen en aansluiten ipv de sensor.
Met de potmeter kan dan op een draaiende motor gesimuleerd worden.
Je zou ook kunnen proefrijden met een normale weerstandswaarde ingesteld op de potmeter ipv de senor.
Willy
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Willy schreef:Aangezien de sensor een temperatuursgevoelige weerstand is kan je ook testen of de motor er al dan niet door uitvalt.
Eerst uitvissen of de weerstand stijgt of daalt met stijgende temperatuur (NTC of PTC), dan een potentiometer nemen en aansluiten ipv de sensor.
Met de potmeter kan dan op een draaiende motor gesimuleerd worden.
Je zou ook kunnen proefrijden met een normale weerstandswaarde ingesteld op de potmeter ipv de senor.
Willy
De sensor is van het NTC type, en de weerstand daalt inderdaad mooi met het stijgen van de temperatuur. De weerstand van de sensor wordt echter niet gebruikt door een Motronic, zoals bij de moderne BMW, maar door een L-jetronic, die enkel de inspuiting regelt. Bij de Motronic valt de ontsteking effectief ook weg bij een foute weerstand. Ik hoop, aan de hand van mijn permanent aangesloten stroboscooplamp, uit te vissen of de ontsteking of de inspuiting stopt. Gisteren nog een lange testrit gaan doen, en natuurlijk valt ie dan niet stil :cry:
Niets zo moeilijk als een storing die maar af en toe opduikt :?
Willy

Bericht door Willy »

Ja, dat was nog niet vermeld: Murphy (die hadden ze nu eens mogen verbieden om zijn wet op te stellen vind ik :D ).
Maar zoals je nu bezig bent zal de aap wel uit de mouw komen, eliminatie zal wellicht resultaten opleveren!
Willy
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Kleine update:
dagenlang, uren per dag, niet willen stilvallen, maar vandaag was het weer zover. En toevallig weer net als ik naar het werk reed :evil: Drie keer prijs, en telkens na enkele minuten weer gewoon starten, en perfect rijden.
Tijdens de storing heeft hij dus een goede ontsteking, en ruik ik geen benzine bij herhaaldelijke startpogingen. Benzinepomp draait vrolijk rond, en toch geen injectie dus (denk ik zo een beetje).
Zieke Hallsensor lijkt me dan ook niet erg waarschijnlijk, anders zou de vonk er ook niet zijn. Blijft dan nog de inspuitrelais of de motortemperatuursensor, zoals John al voorstelde. Die sensor meet goede waarden, maar misschien flippen die dingen gewoon af en toe, om daarna weer normaal te doen. Ik kan natuurlijk gaan rondrijden met een multitester op de sensor aangesloten, zodat ik kan zien of tijdens de storing de weerstand plots gek doet. En de relais preventief vervangen, kan de kostprijs toch niet zijn...
Zie ik nog iets over het hoofd?
Fox30

Bericht door Fox30 »

LOMAX schreef:Kleine update:
./..
Tijdens de storing heeft hij dus een goede ontsteking, en ruik ik geen benzine bij herhaaldelijke startpogingen. Benzinepomp draait vrolijk rond, en toch geen injectie dus (denk ik zo een beetje).
Zie ik nog iets over het hoofd?
Bij Frank12RS zijn K1200RS, vorig jaar soortgelijke situatie.
En wat bleek:
rubber slangetje in de benzinetank (aanzuigleiding van de benzinepomp) bleek wat verouderd en zoog af en toe lucht.
Was bij de dealer een bekend fenomeen, maar dan wel bij moto's die ouder waren dan van 2001.
Misschien helpt deze tip?
Plaats reactie