k1200lt of goldwing 1500 SE

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
erteetje

k1200lt of goldwing 1500 SE

Bericht door erteetje »

Ik wil een andere motor kopen. Mijn vrouw vind het niet meer zo comfortabel achterop mijn r1100rt. Een kameraad heeft een goldwing 1800 en daar zit ze wel graag achterop (op de goldwing hé). Ze heeft er ook meer vertrouwen in wat betreft het meenemen van de kinderen. Mijn kameraad vindt dat de GW1500 geschikter is om met twee te touren. De 1800 zou het gewicht van de passagier te hoog plaatsen en daardoor "valt dat gewicht ineens op je na het kantelen in een bocht". Mijn vrouw vindt echter de k1200lt mooier dan de goldwing. Op diverse plaatsen op het internet heb ik echter niet zo een goede kritieken gehoord over de K1200lt. Ik heb hier op het forum gezocht (er is al een gelijkaardig topic) en ik heb twee forumleden om hun mening gevraagd. Hun beider meningen lopen uiteen en één van hun heeft ernstige bedenkingen bij de kwaliteit van de Lt . Ik dank hun voor hun bijdrage en hoop dat niemand me kwalijk neemt dat ik nu toch dit topic start. Is de k1200lt inderdaad duur in onderhoud en mankeert hij nogal eens iets?
Ik citeer even één van de forumleden:
"- duur in onderhoud ( 600€ voor een groot onderhoud is geen enkel probleem, als er geen remblokken of schijven moeten worden vervangen )
- De EVO versies durven geregeld "doorschieten" bij het remmen op een nat wegdek.
- Vrij temperatuur gevoelig. De LT heeft geen luchtmassameter aan boord. D.w.z. dat hij goed rijd bij koud weer, en een pak minder goed rijdt bij bv. 25°C.
- Blijvende mankementen, ondanks de derde genatie LT's. Nog steeds durft het schakelpedaaltje afbreken, gaan de grootlagers stuk, durft de koppelingspomp olie lekken op de droge plaat ( herstelling van om en bij de €1500 ), en dat gaat zo maar door.
- Hoog gewicht, en tot overmaat van ramp ook nog een hoog zwaartepunt.
- Belachelijk slechte schokdempers. Ik had op de mijne Öhlins gezet om deftig te kunnen rijden.
- Opletten bij een tweedehands, want 90% heeft die laten vallen. Op zich niet noodzakelijk dramatisch doch zeker de rechtuit stabiliteit controleren bij een proefrit.
- Ze verbruiken olie als je ze op de zijpoot parkeert, wat d levensduur van de lambdasonde en de cat aanzienlijk inkort.
- Als je een exemplaar koopt met weinig kilometers, bv. een model 2000 met 40.000 km op de teller, moet je opletten. De keerring tussen de motor en de boîte zit maar de helft in de olie als hij stilstaat. De bovenzijde is gevoelig voor roest, en durft motorolie lekken op de droge plaat, met alweer die dure hestelling tot gevolg.
- Het systeem van de achteruit is gebaseerd op de startmotor. Het vervangen van de koolborstels is niet eenvoudig. Gans de boîte moet daarvoor gedemonteerd worden.
- De stuurchappe is zeer gevoellig. Ik heb er op 40.000 km drie stuk gereden.
- Rammelende remschijf achteraan. "

Het andere forumlid meldt dat hij meer geluk heeft met onderhoud en techniet bij zijn klt. Hij verkiest de k1200lt boven de GW 1500 , maar zou voor de GW 1800 dan weer verkiezen boven de klt.
Ik zie in dat mijn budget moet opgetrokken worden, maar daar gaat het hier niet over.
Het wordt een moeilijke bevalling. Wie wil zijn ei even kwijt? Dank, groeten.
Highlander

Bericht door Highlander »

Wil hier toch nog even op reageren
Groot onderhoud LT heb voor mijn 20000 km onderhoud 250 euro betaalt, uiteraard geen remblokken of dergelijke.
Hier is ook al veel over geschreven, weet er verschillende waar je 600 euro en meer zal betalen.
Wat voor mij persoonlijk ook wel een groot voordeel is met de LT is de verstelbare ruit, die kan je voorlopig nog niet verkrijgen op de GW
Olieverbruik heb ik niet maar plaats hem bijna altijd op de automatische middenbok.
Wil je ze beiden of alle drie ééns naast elkaar zien, laat je het maar weten, dan spreken we wel iets af.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Als ik het verslag van erteetje lees zou ik het eigenlijk al weten :shock:

Mijn vader heeft heel zijn leven met GW gereden, maar persoonlijk heb ik er geen ervaring mee. Ik weet wel van hem dat die ongelooflijk soepel rijden, ook al zou je dat van zo'n toerbuffel niet verwachten. Zelfs veel soepeler en handiger dan een Pan :shock:

Ik durf niet goed gaan proefrijden met de GW uit schrik dat ik dan al mijn BMW-kleding op e-Bay kan gaan zetten :roll: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

De Lt is een prachtmachien.....

Laten stilstaan is voor geen enkele machine OK.... Vaak rijden is de boodschap.

Qua onderhoudskosten, hangt veel af van de dealer... kan vaak veel verschillen.

Op de middenbok staat ie het best... daarom gebruik ik die ook altijd en overal.

En... tja... op een bmw forum onze keuze vragen... dan weet je het antwoord al op voorhand... Voor mij de K1200Lt dus.

Voor mijn part kom je gerust eens tot hier met madam en mag ze eens mee achterop....
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
WilBikeRT

Bericht door WilBikeRT »

Ik reed ondertussen reeds met de drie. Vooreerst, aan de smeuïgheid van de Hondamotor kan een BMW helemaal niet tippen. Het is en blijft de top. Waarom rij ik dan nog steeds met een LT...
Veel hangt af van hoe je het bekijkt en wat je wil doen. Rij je (in verhouding) sportiever, grotere afstanden in het buitenland, heb je zitproblemen (rug?) of het model lijkt je wat... elke motor heeft zo zijn eigenheid.
De 1500 is wat mij betreft voorbijgestreefd, de TE kleine benzinetank en het bochtengedrag met passagier en volle bepakking en de ondertussen gedateerde vormgeving maken dat hij niet kan concurreren met beide andere modellen.
De 1800 is de klassebak maar voor mijn echtgenote (en zij niet alleen) is de zithouding en vooral dan voor de rug een onoverkomelijk probleem. Er zijn dames die goed zitten en er zijn er die na een uurtje of wat rugpijnen ontwikkelen door de bolle opmaak. De zetels van de 1500 waren stukken beter... Qua rijden moet de 1800 zeker niet onderdoen voor de LT alléén snap ik weer niet dat een groottoerist van deze orde een zo kleine benzinetank heeft. Geloof me dat je op een zondag in Frankrijk ooit wel eens zonder brandstof zal staan! Voor het overige niets dan lof al moet de lage zithouding je wel aanstaan.
De LT is een verhaal op zich. Eens hij bolt rijdt hij bijna als een fiets maar fout insturen maakt een soms wel wat werk om alles terug naar behoren te zetten. De zetels en dan vooral deze voor de duo zijn meer dan degelijk waardoor ritten van + 800 km secundair geen probleem geven (bij de Honda's niet altijd evident...) Ook de electrische ruit en zijschotten geven een onschatbare meerwaarde aan het comfort.
Wat betreft stukken had ik nog geen problemen tenzij een derde gelbatterij, voor het overige niets dan lof. De onderhoudsfactuur is inderdaad meer dan bij de Honda maar blijft in mijn geval redelijk. Een echte Ducatist hoor je ook niet klagen en dat zijn pas prijzen.
Ik zou zeggen, proefrijden zegt meer dan veel alinea's. Hou bij grote reizen echter steeds de aktieradius in het oog en met mijn LT is deze steeds meer dan 400 km, de Hondas daarentegen ...
Ook de vrienden in de BMW-club is een groot gemis wanneer je zou overschakelen, bij mij speelde dit ook voor een (te groot :D ) deel mee!

Vriendelijke groeten, :wink:

Wilfried
erteetje

Bericht door erteetje »

Allen bedankt voor de reacties. Toevallig kon ik proefrijden met een honda pan european en een goldwing 1800. Op de pan voelde ik me meteen thuis. Rijdt volgens mij net zo makkelijk als mijn r1100rt van 1996. Heeft iets minder weersbescherming, maar motorkarakter spreekt me meer aan. De 1800 rijdt ook erg goed, maar is me toch te groot/lomp "van uitzicht". Ik ben toch nog benieuwd naar een k1200lt, want die biedt volgens mij een mooie alternatief: voldoende krachtige motor, voldoende luxe, "het is nog een motorfiets t.o.v. de goldwing". Ze zijn ook in occasie te vinden zonder dat ze een godsonmogelijk fortuin kosten zoals de goldwing. Alleen ... die negatieve kritieken over de k1200lt en de algemene kwaliteitsdaling van bmw die blijven in mijn hoofd spoken. Dat twee onafhankelijke mechaniciens me duidelijk meedelen dat de honda's meer kwaliteit bieden, en dat zonder dat ze daar voordelen aan hadden, wel dat doet de balans overhellen naar een honda. Ik hoop dat me iemand nog kan overtuigen, want mijn hart, tja, dat ligt bij bmw, ook als het verstand misschien soms iets anders zegt.
groeten
K1200GT

Bericht door K1200GT »

"Ik hoop dat me iemand nog kan overtuigen, want mijn hart, tja, dat ligt bij bmw, ook als het verstand misschien soms iets anders zegt."
Sorry :? :? , maar je gaat toch geen 20.000 Euro of zo besteden aan iets waar je zelf niet helemaal achterstaat, enkel en alleen omdat "iemand me nog kan overtuigen"?

Of motor A nu beter is dan motor B, en om welke reden dat ook moge weze, is iets wat jij zelf moet beslissen, in functie van de beoordeling die jij maakt en de criteria die jij daarvoor in aanmerking neemt. Als je op basis van jouw informatie tot de conclusie komt dat een Honda beter is dan een BMW, en betrouwbaarheid een doorslaggevend criterium voor jouw is, dan is de zaak toch duidelijk? Waarom dan hopen op iemand die je van het tegendeel overtuigt, met het risico van er op termijn misschien spijt van te hebben? :?

De adviezen die je op internet(fora) kan lezen zijn zeker relevant, maar het kan geen kwaad er af en toe een kritische bedenking bij te maken. Internet werkt imho vaak als een soort vergrootglas... individuele problemen die je voor het bestaan van internet nooit ter ore waren gekomen, worden nu uitvergroot tot problemen die plots iedereen moet hebben. Auteurs van onheilspellende berichten op internet worden zelden ter verantwoording geroepen, met alle gevolgen van dien. Op andere :!: :!: :D fora heb ik al dingen gelezen waarbij ik mij echt de vraag stel of de schrijver weet waar hij/zij het over heeft wanneer ze bepaalde motoren afbreken, of ophemelen...; Google eens "instabiliteit" en "Pan European" :shock:

Voor wat het waard is, maak een testrit op de motoren die beantwoorden aan jouw criteria, liefste op dezelfde dag, met duo en kies dan, op basis van wat jij (en je duo :D ) ervan vinden Ga niet met een motor rijden die niet aan je criteria beantwoordt, want dan krijg je alleen maar verwarring :D .

Succes! :wink:
Spencer

Bericht door Spencer »

Wachten op de nieuwe LT, die er waarschijnlijk dit jaat nog komt.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Zou't ook niet makkelijk vinden in dat segment, heb bovendien met geen van beiden gereden. Maar 1500 verbruikt wel aardig als ik goed heb opgevangen. LT vind ik een knap machien maar de boxersound van een GW1800 en de power zijn niet te onderschatten. Ik kom er regelmatig ene tegen tijdens 't woon werk en moet niet onderdoen in de file :shock:
Laatst gewijzigd door Wingman X op 06 mar 2017, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
erteetje

Bericht door erteetje »

Ik geef toe, internet is een zegen... en een vergif. Op den duur weet je niet meer wat je moet geloven. Ik kan zelf best wel uitmaken waar ik graag mee rij. Maar ik ben technisch niet op de hoogte. Zijn er nu inderdaad bepaalde motoren die echt veel storingsgevoeliger zijn? Of moet je gewoon geluk hebben? Natuurlijk zal de behandeling die je je motor geeft ook wel meespelen. Bestaat er zoiets als de maandagmorgenmotor waar je de ganse tijd miserie mee hebt en zo ja, vind je die bij ieder merk? En dan tweedehands. Het grootste deel van de motoren heeft een kilometeraantal dat echt geen probleem is. Voor de kilometers die een gemiddelde rijder ermee rijdt, kan je zo een motor vaak met gerust hart kopen. Maar waarom wordt die motor weggedaan? Etc... Afin, ik ga nog wat testrijden en dan koop ik wat me aanstaat op gebied van rijervaring/-beleving en op basis van de technische toestand voor zover ik die met wat bijstand kan bepalen. En dan zien we wel waar we uitkomen. Ik moet de K1200lt nog ergens proberen. Het zal dan gaan tussen de pan european en de k1200lt, zoveel weet ik al. Er is ook een beetje de angst voor de grootte van die k1200lt. Ik kan met mijn r1100rt goed uit de voeten, ook in de haarspeldjes. Met de pan gaat dat net zo goed, ook met duo. Maar voor die k1200lt heb ik wat schrik, zeker met duo. Maar allee, dat had ik in het begin ook met de r1100rt.
Voor wat het waard is : eindconclusie wat internet betreft, ik vind het geweldig. Over je twijfels praten kunnen is altijd heel aangenaam. Bedankt aan allen.
stropke

Bericht door stropke »

Als je de Pan-European overweegt dan moet je hem wel vergelijken met de K1200GT en niet met de LT,zou zeker ook eens proefrijden met de GT

Groeten uit Gent
Stropke :wink:
Fun....is not a straight line
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Als je de Pan-European overweegt dan moet je hem wel vergelijken met de K1200GT en niet met de LT,zou zeker ook eens proefrijden met de GT
....had ik ook willen zeggen :D Maar, kleine waarschuwing :!: , de 06 GT is geen "klassieke" toermotor meer, maar een SPORTtoerer; de R1200RT, zoals hier al ad nauseam :roll: is geschreven, is ongetwijfeld het betere pure toeralternatief. Ik moet erkennen dat ik nooit met een LT heb gereden :oops: , maar na een dag met de R1200RT kan ik mij weinig beters voorstellen voor het betere toerwerk... Toch heb ik voor een GT gekozen, omdat ik ook andere criteria liet gelden om uiteindelijk mijn keuze te bepalen :D
ronny LT

Bericht door ronny LT »

Kijk ook eens naar het forum http://www.k12lt.be
wat mij betreft zou ik gaan voor de LT, een pracht machine, eens hij bolt is zijn gewicht geen probleem en daar is hij voor gemaakt. Heb persoonlijk nog geen last gehad van mankementen enkel dan de rammelende achterrem en dit werd dan door de dealer in een handomdraai geklaard.
BMW 525D (2005), BMW X3 (2007), BMW K 1200 LT (2003)
lid BMW CLUB VLAANDEREN
P-man

Bericht door P-man »

Hey Erteetje,
Ik rijd nu zo'n 2.5 jaar met de 1200LT (goed voor +/- 40.000km) en kan eigenlijk geen van bovenstaande issues bevestigen, behalve de hogere onderhoudskosten.
Ik reed al met vele toermachines van eenzelfde orde, steeds drie jaar (afschrijvingen, weet je). Wat voor mij een verschil was tegenover de GW, Venture1300 en 1100LT, was de langere gewenningsperiode. Het was voor mij de eerste keer dat ik zo'n lange periode nodig had om een motor 'gewoon' te worden. Dan spreek ik over een km of duizend.
Van de andere kant , hij is in z'n laatste jaar en ik kijk niet uit naar zijn afscheid. En eenzelfde kopen doe ik liever niet.
Kortom : Ik rijd er geweldig graag mee.
Kostenplaatje : Indien je interesse hebt in machienes van die orde, vind ik de 2dehands prijzen meer dan OK. GW en Pan: duur in aankoop, minder in onderhoud. LT: minder in aankoop, duur in onderhoud.
Veel plezier toegewenst, wat je keuze ook mag worden.
Cheers
Pieter
erteetje

Bericht door erteetje »

En voor wie denkt dat ik dit topic niet meer lees, mis hoor! Ik ben nog steeds op zoek en lees nog geregeld jullie bemerkingen, waarvoor dank. Veilige rit gewenst.
Zwerten
Contacteer:

Bericht door Zwerten »

erteetje schreef:En voor wie denkt dat ik dit topic niet meer lees, mis hoor! Ik ben nog steeds op zoek en lees nog geregeld jullie bemerkingen, waarvoor dank. Veilige rit gewenst.
Succes met uw keuze, als je zo'n budget hebt is de keuze inderdaad moeilijk :lol:
... Als er maar 2 wielen onderstaan ....
ludo V E

Bericht door ludo V E »

volgens mijn dealer komt er de eerste 3 jaar nog geen opvolger
voor de k 1200 lt , de huidige zal nog zeker 3 jaar moeten meegaan ,
omdat de kosten om een nieuw model te maken nu eenmaal te
hoog zijn .
Plaats reactie