ABS probleemke??

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

ABS probleemke??

Bericht door Ca4Ya »

Ik heb een K100rs 16v uit 1993.
Midden op het dashbord staat het rode lampje met de gevarendriehoek in.
Ik start de motor. Dit lampje brandt.
Ik druk de voorrem en achterrem eens in en dan begint het lampje te pinken.
En dit stopt niet (ook niet tijdens het rijden).
Wanneer ik dan tijdens het rijden op de ABS-knop duw, stopt het met pinken maar blijft het constant branden.

Is dit een ABS probleem?
Heb al verhalen gehoord over te lage batterijspanning enzo... (maar er zit pas een nieuwe in)
M'n achterlicht is ook niet kapot :-)
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

en werkt je ABS nog?
achteraan toch eenvoudig te testen, eens hard op je pedaal duwen
vooraan ook eens durven proberen

zoals je wel weet blijkt die driehoek branden als achterlicht of remlicht defect is, maar dan knippert die niet.

Als die driehoek knippert, knippert het ABS lampje onder je snelheidsmeter ook mee?

anders eens kijken op bert zijn site http://home.hetnet.nl/~meijerink.ln/index.htm
véél info over ABS en resetten en zo, kijken bij "sleutelen"
K100 RS 16v
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

Bericht door Ca4Ya »

Onder de snelheidsmeter heb ik naar mijn weten geen ABS-lichtje.
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

Lampje 1 en 3 zouden moeten branden als je je contact aanlegt. voorrem en achterrem inknijpen voor starten en ze zouden beiden moeten knipperen, tot wanneer je rijdt, dan gaan ze normaal uit.

EDIT: om 1 of andere reden krijg ik die foto niet gepost, kijk zelf anders op volgende link
bij hoofdstuk 6 de ABS regelcomputer; foto 13
Laatst gewijzigd door jerre op 04 jun 2007, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
K100 RS 16v
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Re: ABS probleemke??

Bericht door jerre »

Ca4Ya schreef:Ik heb een K100rs 16v uit 1993.
Wanneer ik dan tijdens het rijden op de ABS-knop duw, stopt het met pinken maar blijft het constant branden.
De ABS schakelaar op het dashboard dient er alleen voor dat het asynchroon knipperen van de ABS lampen voor ongeveer 5 minuten gestopt wordt. Na deze 5 minuten zullen de lampen weer gaan knipperen. Dit heeft men gedaan omdat het knipperen van de lampen nogal storend is en is tevens een indicatie voor de regelcomputer dat de bestuurder de storing heeft opgemerkt. Bij de K1200 is deze schakelaar trouwens niet toegepast.

die knop is niet echt een reset knop, wel een stop-met-pinken-want-ge-ambeteert-mij-knop
echte fout kan de dealer uilezen
of als je handig bent, kan je dit zelf, mits wat geknutsel.
K100 RS 16v
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

Bericht door Ca4Ya »

ik denk dat ik eens ga resetten volgens de procedure beschreven op Meijerinck
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Voordat je gaat resetten, kijk eens of uw remlicht en achterlicht normaal werken. Bij mijn K75RT, ook van 93 en met ABS, dient die lamp in het midden, met gevarendriehoek, namelijk voor de check van achterlicht, remlicht, remschakelaars voor en achter, en bekabeling van dit alles.
Indien alles normaal is, dan brand de lamp gewoon continu, tot je voor-en achterrem bediend hebt, daarna moet ze doven.
Misschien is het op een 100RS natuurlijk anders, maar dan staat de werking ervan zeker ook in de gebruikershandleiding.
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

Bericht door Ca4Ya »

Het achterlicht en het remlicht werken correct.
Kijk,
Ik schakel het contact in en ik zie ENKEL het rode lampje branden in het midden van het dashbord (dat met de driehoek in).
Als ik beide remmen indruk, begint ditzelfde rode lampje te knipperen.
Verder zie ik niets branden.

Aan wat ligt dit dan?
ABS of niet?
Reset ik of niet?
In de reset-procedure zie ik een uitleg over synchroon of asynchroon knipperen van 2 lampjes.
Bij knippert er maar 1 lampje. Heb nog geen enkel ander rood lampje gezien.
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

dan zal dat ander lampke kapot zijn, of is er een ouder dashboard gemonteerd ipv dat wat er normaal moet opzitten bij een K 100 RS 16v

soit als die rode driehoek blijft knipperen nadat ge vertrekt, zal het een ABS probleem zijn e. Dus resetten dan.

voor dealer 5 min werk, maar dat wel iets kosten.
je kan het mbv die site ook zelf proberen.
K100 RS 16v
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Bericht door LOMAX »

Het lampje met de driehoek kan de testen pas uitvoeren als eerst de abs controlelamp is uitgegaan. En die gaat pas uit als je enkele meters gereden hebt. Maar vermits bij u de abs controlelamp niet brand, zou ik inderdaad eerst het lampje zelf eens checken. Als dat nog goed is, dan zou je een reset kunnen proberen. Heel die lampjes en flikkertoestanden zijn aan mekaar gekoppeld, en soms zelfs een deel van het circuit.
Heb je trouwens nooit dat lampje links zien flikkeren (staat duidelijk woord abs in het lampje zelf)? Schijn er eens met een zaklamp op, misschien kan je de letters dan lezen.
En als je het contact opzet, hoor je dan ergens een getik?
Ca4Ya
Berichten: 240
Lid geworden op: 09 mar 2005, 16:42
Woonplaats: Wetteren

Bericht door Ca4Ya »

Nope;
Nergens een getik.

Volgens Bert Meijerink moeten er 2 lampjes zijn.
Het ene lampje (al dan niet met letters ABS), heb ik nog nooit zien branden!

Misschien is enkel het lampje kapot en begint daardoor het andere lampje te flippen
Ca4Ya
K100RS - K1100RS Special Edition - Honda XL250 Motosport
Plaats reactie