hoe en waar gelijkvormings attest aanvragen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

seppe1949

hoe en waar gelijkvormings attest aanvragen

Bericht door seppe1949 »

heb moto vanuit nederland endaar bestaad geen attest jef :oops:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

welkom op het forum...

Hier alvast de omgekeerde weg... van België naar Nederland dus.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Gustje

Bericht door Gustje »

een gelijkvormigheids attest zou er normaal moeten bijzitten.als je er geen hebt is dit enkel te verkrijgen bij de invoerder tegen kostprijs of anders moet je die motor laten keuren(schouwing).ze doen dit in Stekene,het is te zien op hun site http://www.sbat.be/ en http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immoton.pdf. De voorwaarden staan erbij

Veel geluk
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

De eerste eigenaar van mijn motor was het gelijkvormigheidsattest kwijt toen ik hem kocht.
Ik heb dan contact opgenomen met BMW in Bornem, en kon een nieuw krijgen mits ik langskwam met de motorfiets en 100 euro.

Gelukkig vond de eerste eigenaar het attest nog terug voor ik me in Bornem gemeld had... :mrgreen:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Voila:

zo ga je te werk...

je MOET het bewijs hebben dat die motor ontdaan is van zijn Nederlandse nummerplaat. Dus je hebt een papiertje van de eigenaar nodig dat die motor in Nederland is uitgeschreven. Met het gelijkvormigheid attest of hoe het ook mag genoemt worden in Holland moet die gast naar BMW Belgie om dit te laten omzetten. Kost(e) 100 Euro
Als het brommertje klaar is om te bollen ga je naar de duane om in te voeren, dit kost inderdaad minder dan 1 euro. En dan je nummerplaat gaan halen en rijtaks betalen. Meer is het niet.

(Je kan zelfs Bornem (BMW) vermijden als je op de DIV het PVG nummer opvraagt (proces verbaal gelijkvormigheid) voor dit model. Ook de verzekering kan dit doen voor u. Als je niet gehaast ben bespaar je zo 100€. BMW Bornem zoekt dit ook maar op in hun database. Verder bekijken ze de moto ook niet. )
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
alfa

Re: hoe en waar gelijkvormings attest aanvragen

Bericht door alfa »

JH. schreef:Voila:

(Je kan zelfs Bornem (BMW) vermijden als je op de DIV het PVG nummer opvraagt (proces verbaal gelijkvormigheid) voor dit model. Ook de verzekering kan dit doen voor u. Als je niet gehaast ben bespaar je zo 100€. BMW Bornem zoekt dit ook maar op in hun database. Verder bekijken ze de moto ook niet. )
Alle papieren verloren !!
Iemand op de hoogte van deze materie?
Mijn copy van DIV heb ik al.
Is een gelijkvormings attest een verplicht boord document?
Klopt het dat verzekering het PVG van mijn model goedkoper kan aanvragen ?
Iemand al meegemaakt ?
Bij voorbaat dank
Groeten
Chris
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black

Bericht door Man in Black »

CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa

Bericht door alfa »

Attest van verlies gelijkvormings attest heb ik ook.
Op moto hangt een officieel plaatje met naam van invoerder "Bornem" en nummer van moto.
Is dat eigelijk geen bevestiging dat moto gehomologeerd is door invoeder?
Maar is het een verplicht boord document bij moto's?
Auto's wel, van moto's vind ik daar niets van terug buiten dat het aanwezig moet zijn bij verkoop.
groeten
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black

In België is het een verplicht boorddocument bij ieder voertuig, wordt wel mee gefoefeld bij bv zelfgemaakte enduro's.
Als je een PVG-nr hebt van een gelijkaardig voertuig, dan kan je dit op het roze inschrijvingsformulier invullen en kreeg je zonder problemen een plaat en verzekering, maar legaal is het niet.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa

Bericht door alfa »

Man in Black schreef:In België is het een verplicht boorddocument bij ieder voertuig, wordt wel mee gefoefeld bij bv zelfgemaakte enduro's.
Als je een PVG-nr hebt van een gelijkaardig voertuig, dan kan je dit op het roze inschrijvingsformulier invullen en kreeg je zonder problemen een plaat en verzekering, maar legaal is het niet.
Copy inschrijvings formulier (nu in lichtgroen en tweeluik)+ plaat heb ik al.
Is er een link naar verwijzing dat het verplicht is bij moto's?
juist gevonden http://www.goca.be/nl/p/vereiste-documenten-ui" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo blijkt dat iedereen met een oude gelijkvormings attest niet in orde is, vanaf 1999 is een europese COC verplicht.
Klopt dit ?of voor moto's niet vereist. http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... motorfiets" onclick="window.open(this.href);return false;
groeten.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:
Man in Black schreef:In België is het een verplicht boorddocument bij ieder voertuig, wordt wel mee gefoefeld bij bv zelfgemaakte enduro's.
Copy inschrijvings formulier (nu in lichtgroen en tweeluik)+ plaat heb ik al.
Is er een link naar verwijzing dat het verplicht is bij moto's?
juist gevonden http://www.goca.be/nl/p/vereiste-documenten-ui" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo blijkt dat iedereen met een oude gelijkvormings attest niet in orde is, vanaf 1999 is een europese COC verplicht.
Klopt dit ?of voor moto's niet vereist. http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... motorfiets" onclick="window.open(this.href);return false;
groeten.
Kzou het niet weten, ik weet alleen dat als je een moto of auto invoert die geen COC heeft dat je dan wat extra loopwerk te wachten staat. Ik blijf gewoon met de bestaande papieren voorttuffen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GS1995

Bericht door GS1995 »

:salut:
Laatst gewijzigd door GS1995 op 06 jan 2014, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
alfa

Bericht door alfa »

Iets echt gevonden heb ik ook niet.
Een meevallertje, de 100 euro blijft waar ze is. :grin:
groeten
Chris
BMW R1100R zonder KFR
Man in Black

alfa schreef:Iets echt gevonden heb ik ook niet.
Een meevallertje, de 100 euro blijft waar ze is. :grin:
groeten
Chris
Wacht tot je hem moet verkopen en dan?
Lid BMW MC VL.
alfa

Bericht door alfa »

Gaat geen probleem zijn , word niet meer verkocht.(1,5 jaar moeten zoeken voor deze R in nieuwstaat)
Dat ezeltje krijgt zijn vaste stek :wink:
BMW R1100R zonder KFR
Bob

Bericht door Bob »

GS1995 schreef:Als iemand mij een wettekst kan voorschotelen waarin ondubbelzinnig staat dat een gelijkvormigheidsattest een voor een motorfiets verplicht boorddocument is krijgt die van mij minstens een dikke proficiat: zelf heb ik zo'n wettekst totnogtoe nl. nergens gevonden
Een expliciete vermelding omtrent het verplicht bijhebben heb ik inderdaad ook (nog) niet gevonden. Anderzijds staat in het KB van 10 oktober 1974 (technische eisen brom- en motorfietsen) wel dat je een niet-goedgekeurd type motorfiets niet in het verkeer mag brengen, dat een gelijkvormigheidsattest het middel is om te bewijzen dat je motorfiets van een goedgekeurd type is en dat politiemensen gemachtigd zijn om het bestaan van een gelijkvormigheidsattest voor je moto te controleren. Hoewel misschien niet strikt wettelijk voorzien, lijkt het me bij zo'n controle toch maar aangewezen dat je het gelijkvormigheidsattest bij je hebt. Tenzij je graag het risico loopt dat je je machine aan de kant moet laten staan terwijl jij thuis je formuliertje mag gaan halen.

Hoedanook : de redenering van vriend alfa dat hij dan evengoed helemaal zonder gelijkvormigheidattest kan, lijkt me redelijk kaduuk. Al zal hij dat hoogstwaarschijnlijk wel in 1000 toonaarden gaan betwisten.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
alfa

Bericht door alfa »

@ Bob,
Het plaatje met nummers op balhoek "" BMW Belgium uit Bornem"" heeft volgens u geen wettelijke waarden?
Met chassis nummer en inschrijving DIV heb je een bewijs dat motor ingeschreven op uw naam.
Het plaatje op balhoek is toch een bewijs dat motor in Belgie is gehomologeerd.
Enkel het papiertje COC ontbreekt het bewijs hangt officieel aan moto.

Nog een teksje gevonden uit :
http://www.mobilit.belgium.be/nl/wegver ... bromfiets/" onclick="window.open(this.href);return false;""
Homologatieplicht
Sinds 1 oktober 1971 zijn motorfietsen en bromfietsen onderworpen aan homologatie.

Sinds 17 juni 2003 moeten nieuwe motorfietsen en bromfietsen over een Europese typegoedkeuring beschikken. Ze worden dus geleverd met een COC.
"""

Over oudere moto's voor 2003 staat niets in de wettekst betreft COC, enkel dat die gehomologeerd moeten zijn vanaf 01/10/1971
Hoe dat bewijs geleverd moet worden voor oudere moto's staat nergens.(kan evengoed met briefje of met officieel balhoekplaatje van BMW invoeder ).
groeten
BMW R1100R zonder KFR
alfa

Bericht door alfa »

http://www.assuralia.be/fileadmin/conte ... tellen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb er voor gebeld naar verzekering en plaatje op balhoek is voldoende als bewijs , zelfs inschrijving is voldoende als bewijs dat motor bij aflevering in 1995 gehomologeerd was/is. :grin:
BMW R1100R zonder KFR
Bob

Bericht door Bob »

QED
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
alfa

Bericht door alfa »

Inderdaad zelfs in latijn,
Bij oudere moto's hoe en met wat speelt geen rol , bewijslast(homologatie) van invoeder is genoeg .
Daar gaat geen enkel politierechtbank zich mee bezig houden.
BMW R1100R zonder KFR
Relax

Bericht door Relax »

Een verzekering is niet echt de beste referentie qua geloofwaardigheid. Ze vertellen de mensen ook dat zij zonder probleem mogen rijden zodra de verzekering in orde is, maar vergeten gemakkelijkheidshalve dat een aanvraag van een nummerplaat en de daarmee gepaard gaande inschrijving niet in evenveel tijd kan.

Het KB (1974) maakt geen melding van bewijs via één of ander plaatje, maar spreekt van een attest. De laatste keer dat ik keek, werd daarmee papier bedoeld.
I respect your opinion. But I don't give shit.
alfa

Bericht door alfa »

Relax,
Dat COC attest dient en heb je nodig om uw moto de éérste keer inschrijven bij DIV, staat nergens dat het een verplicht boorddocument is.
Groeten
BMW R1100R zonder KFR
GS1995

Bericht door GS1995 »

!
Laatst gewijzigd door GS1995 op 21 jun 2015, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Bob

Bericht door Bob »

Over het al dan niet verplicht bijhebben van het attest zijn we het volgens mij eens : dat staat nergens vermeld in de wetteksten die ik las (misschien ergens in één of ander wettekstje dat we nog niet gevonden hebben, maar laat ons ervan uitgaan dat het niet zo is), dus het stante pede voorleggen van dat document kan ook volgens mij niet afgedwongen worden. Maar vanaf dat punt gaan jouw en mijn redenering enigszins de andere richting uit.

Het KB in kwestie stelt duidelijk dat je je motorfiets niet in het verkeer mag brengen wanneer het geen goedgekeurd type zou zijn. Ook daarover zijn we het - denk ik - eens (al weten we allebei dat er wat dat betreft duchtig gefoefeld wordt/werd, bv met motoren die via parallelinvoer uit de USA hier beland zijn). De enige, of op z'n allerminst de best aangewezen manier om te bewijzen dat je een goedgekeurd type in gebruik hebt, is het voorleggen van het bijhorende gelijkvormigheidsattest.

De mensen van lokale en federale politie behoren tot die ambtenaren die door de Koning gemachtigd werden om toezicht uit te oefenen op de naleving van de reglementering, dus ook op het feit dat de door jouw bestuurde (en dus in het verkeer gebrachte) motorfiets van het goedgekeurde type is. Dat zullen zij doen aan de hand van dat gelijkvormigheidsattest.

Bij vaststelling van een inbreuk moeten politiemensen enerzijds die inbreuk ter kennis brengen van de bevoegde instanties (lees : proces-verbaal opstellen) én bovendien de inbreuk doen ophouden. Dat "doen ophouden" kunnen zij bewerkstelligen door jou te verbieden de motorfiets waarvan niet aanstonds bewezen wordt dat hij van het goedgekeurde type is (wegens het niet bijhebben van het gelijkvormigheidsattest) uit het verkeer te nemen. Dit kan een tijdelijke, preventieve maatregel zijn, die in de praktijk misschien op hetzelfde neerkomt, maar wettelijk gezien helemaal geen inbeslagname of inbeslagstelling is.

Om dergelijke miserie te vermijden, of om bij tegenkomen van een milder gestemde sjampetter ter vermijden dat je op later tijdstip nog eens langs het commissariaat mag rijden om je gelijkvormigheidsattest te gaan tonen, nadat je daar middels een proces-verbaal van waarschuwing binnen een bepaalde termijn toe verplicht werd, lijkt het mij al bij al beter om je gelijkvormigheidsattest bij te hebben wanneer je met de motorfiets de baan op gaat, zelfs al is dat niet bij wet verplicht gesteld.
Bob
alfa

Bericht door alfa »

Bob schreef:zelfs al is dat niet bij wet verplicht gesteld.
Meer moet het niet zijn :grin:

ps.
Als DIV alles keurig nakijkt kan een buitenlandse moto zonder COC of herkeurings attest nooit de eerste keer ingeschreven worden .
Dat attest dient voor de éérste keer, zolang er niets technisch gewijzigd word kan je de moto zo doorverkopen in Belgie en terug inschrijven.
Bij drastisch verbouwingen aan standaard moto heb je een aangepast attest nodig van construteur (is geen gewoon standaard COC).
En dat attest moet je wel kunnen voorleggen aan politie of moto gaat aan de kant zoals de gepimte autos zonder dergelijk attest.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie