R1150RT - Benzinelek ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

R1150RT - Benzinelek ?

Bericht door on4ajg »

Hallo ,

Eind augustus hebben we een R1550RT '02 aangeschaft.
We hebben er eind augustus/ begin september +/- 1600 km mee gereden totdat ik begin september een ruggewervel-fractuur opgelopen heb en de moto noodzakelijkerwijs stil bleef staan.
De batterij heb ik reglmatig aan een druppellader gehangen , maar verder is de moto niet meer gestart geweest.
Onderwijl gaat het weer wat beter met de gezondheid en kijken we uit naar de eerste rit.......Gisteren besloot ik een RVS-schroevenset erop te plaatsen, en omdat dan toch alles los was heb ik de bekleding er ineens afgenomen en het batterij-niveau nagekeken.
Toen alles terug gemonteerd was besloot ik hem te starten daar de eerste rit toch niet meer zolang op zich zal laten wachten.
Bij het contact opzetten hoorde ik een geluid dat ik eerder nog niet meende gehoord te hebben (pomp ? maar geen remsysteem-geluid ), gestart en hij was direct in gang, met een sterke benzinegeur.......Na een minuut droop er benzine op de grond ter hoogte van de uitlaat-pot, waar de 2 krommingen in uitmonden, het kwam niet uit één van de 5 overloop-buisjes die terzijde lopen, maar van ergens boven die "pot", het droop erop, een deel verdampte en de rest drupte op de grond.
Dadelijk stilgelegd en de rest opgedroogd.
Na een tijdje was alles terug droog en heb ik hem terug gestart; bij het contact opzetten ditmaal geen nieuwe, vreemde geluiden; starten ok, geen benzinegeur of verlies meer ?????
Ik ga niet zeggen dat het dit is, maar zou het niet kunnen dat er bij de eerste start benzine opgepompt is om de leidingen (?) en de "vlotterkamer" ( ik weet, dit is een injectie-model, maar misschien bestaat er hier een gelijkaardig iets) te vullen en zat de vlotter-afsluiter "vast" door het stilstaan, en is hij daarna losgekomen door de trillende en draaiende motor. Bij de tweede start was alles terug los en drupte hij niet meer.
Ik weet het niet, misschien zegt de beschrijving jullie iets meer.
Ik ga het in alle geval in het oog houden en als hij het nog doet maak ik zo snel mogelijk een afspraak met de dealer om dit eens te bekijken.
Groetjes,
Erwin.
F650GS - 2005 - Ijsberg Zilver metallic
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

soms durft de overgang van de rubberen slang (toevoer of retour benzine) op de metalen (met kunststofbuitenzijde of kunststof met metalen binnenzijde??) al eens lekken, dat kan heel tijdelijk zijn, de klembanden even aandraaien en 't is opgelost... effe rechterkuipdeel verwijderen om er bij te kunnen.
beter er tijdig bij zijn want benzine heeft de onhebbelijke gewoonte van je zilvergrijze lakdelen, rokersgeel te kleuren :wink:
doov
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 okt 2004, 22:59
Locatie: Rotterdam

Bericht door doov »

Bekende kwaal. Mijn 02 RT is er door BMW NL voor teruggeroepen naar de dealer. Kwestie van een ondeugdelijke bezineslangklem van een kwartje.
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

Bericht door on4ajg »

Hallo,

Bedankt voor de reacties; dan weet ik van het week-end wat te doen.

Groetjes,

Erwin.
F650GS - 2005 - Ijsberg Zilver metallic
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

Bericht door on4ajg »

Hallo,

Deze namiddag heb ik het rechter-paneel er afgenomen, op zoek naar het bovengenoemde benzine-lek.

Ik heb ter hoogte van de snelkoppelingen eens nagekeken : daar was echter alles droog en heeft er geen benzine gelekt; moest er hier benzine gelekt hebben dan zou die ook veel meer naar "voor" naar beneden gelopen zijn en er niet zoals bij mij ter hoogte van de "uitlaatpot" afgedruipt zijn.

Ik ben dan meer naar achteren gaan kijken en heb een plaats gevonden waar er leidingen en kabels "wit-grijs" uitgeslagen waren, vermoedelijk van verdampte benzine.

Dit waren leidingen die zich bevonden onder het luchtfilter-huis, maar het "ding" waar ze aan bevestigd zijn kan ik niet goed thuisbrengen.

Het "item" bevind zich onder het plastic luchtfilterhuis, maar het is
bevestigd aan de achter-(bovenkant) van de versnellingsbak, het draagt het opschrift "Magura" (24), heeft een plastic behuizing, is ongeveer een 3 a 4 cm in doormeter; aan de bovenkant komt er van "vooraan" een leiding toe met een 90 graden-verbindingsstukje en daarlangs is nog een verbinding gemaakt met een "darm" zou je denken, maar als je deze verder volgt naar achter zie je dat die "darm" eigenlijk maar een bescherming is en dat het een echte kabel is die erin zit en het uiteinde hiervan is bevestigd aan het achterframe in een rubberen behuizing.

Het rare is dat die kabel eigenlijk eindigt in die behuizing in de vorm van een imbusschroefje.............Ik kan mij met de beste wil van de wereld echter niet voorstellen wat dit voor iets is. Een gok : want ik kan het ook nergens vinden in de werkplaatshandboeken e.d. : is het misschien de aansturing voor de digitale uitlezing van de versnellings-aanduiding ??

Kan moeilijk, maar enfin, daar in de buurt had er blijkbaar wel benzine gelekt, vermoedelijk afkomstig van nog ergens anders......(tussen versnellingsbak-bovenkant en luchtfilterhuis-onderkant).

Ik heb hem dan nog eens gestart ( de laatse keer, HI, voor we een echte rit maken) en geen lek meer, geen benzine-geur, maar nog altijd die onzekerheid, HI, van is het nu gedaan of komt het nog terug.

Hopelijk kunnen jullie mijn beschrijving volgen en weet je welk voorwerp ik beschreven heb, laat me dan dan eens even weten.

Groetjes,

Erwin.
F650GS - 2005 - Ijsberg Zilver metallic
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

wat je daar ziet is de drukcylinder van uw koppeling, die drukt de koppelingsstift door de versnellingsbak tegen de koppeling...
het eindigen in een inbus is om de koppelingsolie te kunnen verversen, doorpompen
als die moest lekken is 't Dot 4 olie en gene naft...
hoedanook meestal lekt het aan de rechterzijde waar die leidingen achter de mogelijke snelkoppelingen overgaan in een plastic leiding
als 't niet vandaar komt dan kan het ook aan de drukregelaar zijn maar dan zou 't volgens mij blijven lekken, draai toch alle klembanden maar eens aan he...,zitten de overlopen van je tank nog goed in elkaar.
zet het contact enkele malen aan en uit of laat de moto stationair lopen terwijl je aan de benzineleidingen heen en weer friemelt dan zal je wel zien waar 't zit :wink:
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

Bericht door on4ajg »

Hallo Danny,

Bedankt voor de info, dat hebben we dan ook weer bijgeleerd, HI.

Wat betreft de spanbandjes : deze zijn op mijn moto van het "éénmalige" type en zijn niet bij te draaien, maar ik heb daar toch geen lek kunnen vastsstellen, ook niet als je ze bewoog met draaiende motor; er was zelfs helemaal niets meer te zien of te ruiken wat benzine betreft.

We gaan het in het oog houden, en als hij het nog moest doen dan zal ik eens langsgaan bij de dealer in Diest, er zit per slot van rekening nog steeds "tweedehands"-garantie op.


Groetjes, en een fijn week-end,

Erwin.
F650GS - 2005 - Ijsberg Zilver metallic
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

Bericht door ronaldo »

on4ajg schreef:Hallo Danny,

Bedankt voor de info, dat hebben we dan ook weer bijgeleerd, HI.

Wat betreft de spanbandjes : deze zijn op mijn moto van het "éénmalige" type en zijn niet bij te draaien, maar ik heb daar toch geen lek kunnen vastsstellen, ook niet als je ze bewoog met draaiende motor; er was zelfs helemaal niets meer te zien of te ruiken wat benzine betreft.

We gaan het in het oog houden, en als hij het nog moest doen dan zal ik eens langsgaan bij de dealer in Diest, er zit per slot van rekening nog steeds "tweedehands"-garantie op.


Groetjes, en een fijn week-end,

Erwin.
Hoi ik wist niet dat in diest ook een daeler van bmw heeft!Wat is de adres?
BMWFAN
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

Ronaldo

Ik denk dat ze deze bedoelen

http://www.motocare.be/

Heel fijne mensen en goede service
ronaldo
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jan 2005, 02:08
Locatie: St-Truiden

hoi

Bericht door ronaldo »

Stefken schreef:Ronaldo

Ik denk dat ze deze bedoelen

http://www.motocare.be/

Heel fijne mensen en goede service
Hoi Stefkens! hoe is het met u?
Ik geloof dat in Diest geen officiele bmw daeler is?
BMWFAN
stephen
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2004, 17:54
Locatie: Stabroek

Bericht door stephen »

Hoi,
Mijn 1150RT van '02 heeft dat ook eens gehad. Nadat ik hem gestart had en de garage terug gesloten had (enkele min) liep de benzine al op de grond. (rechterzijde, thv voetsteun) Dadelijk stilgelegd, binnengeduwd , de kuip eraf en niets meer ...
Niets te vinden totdat ik hem een nachtje "uitgekleed" heb laten staan en dan gestart. (lekte alleen maar als hij volledig koud was)
Bij mij lekte één van die snelkoppelingen die in de benzineleidingen zitten, er zit een o-ringetje in en dat was beschadigd.

Een tijdje later is er trouwens nog een terugroepactie geweest voor een of ander probleem aan die snelkoppelingen....
Dat van dat geel kleuren is trouwens een feit ... :(
Groeten,
Stephen
blommys
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 dec 2004, 22:52

Bericht door blommys »

Ik had zaterdag ook goesting eens een toerke te doen .... naar buiten met dat ding en starten maar, je raad het al "van het zelfde laken een broek" ... ook een lek dus, ook rechterzijde ook aan de snelkoppeling!
Denk dat we die snelkoppelingen beter vervangen naar iets wat je kan bijspannen, niet?
Maar bestaat er zo iets dergelijks, klein klemmeke
blommys
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 dec 2004, 22:52

Bericht door blommys »

concreet nu! wat zou ik doen?
een gewoon spanbandje om aan te schroeven?
wie heeft het anders opgelost???

txs
dirk
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

geknepen klemmen aan je benzine leidingen vervang je per defenitie beter door aanspan modellen...
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

er bestaan leiding-(knijpertjes) dit ziet er uit als een veertje met 2 oogjes.
je moet de oogjes samenduwen en dan kan het darmpje er door. als je het loslaat omsluit dit veertje (knijpertje) de darm rondom volledig af.
ze bestaan ook in zeer kleine maten.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
luc gs
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 sep 2004, 17:21
Locatie: lierde

Benzinelek

Bericht door luc gs »

Hoe is die gele kleur van de benzine te verwijderen op de grijze metalen onderdelen?Niet zo eenvoudig ???
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Benzinelek

Bericht door Iron Gonzo »

luc gs schreef:Hoe is die gele kleur van de benzine te verwijderen op de grijze metalen onderdelen?Niet zo eenvoudig ???
met benzine
gaat dit nog het best
daarna goed afwassen en simo der op
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Re: Benzinelek

Bericht door Paul vde »

R1100RS schreef:
luc gs schreef:Hoe is die gele kleur van de benzine te verwijderen op de grijze metalen onderdelen?Niet zo eenvoudig ???
met benzine
gaat dit nog het best
daarna goed afwassen en simo der op
neen,neen,neen.de grijse lak van BMW kan niet tegen benzine en zeker niet als de motor warm is.Als de gele schijn er toch is kunt u het best oplossen met een spuitbus MOTIP felgenspray.Ja zo is het.En niemand ziet er nog iets van.
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

@Bart,

zijn dit nu juist niet de klemmekes die Danny bedoeld....allez, diegene die ge best vervangt door gewone spanklemmen die ge moet aanvijzen. Ik heb slechte ervaringen met die zelfklemmers, want door oxidatie en vuil, blijven die nogal een "hangen"
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

je hebt verschilende soorten van die veer klemmetjes.
dus welke danny bedoeld weet ik niet.
die dat ik bedoel lijken een beetje op het hoofd van mikey mous
en spannen zeer goed;
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

yes die lijken op mikey mouse... belangrijk is dat ze doorlopen onder spanschroef en dus eigenlijk volledig rond de slang klemmen zonder er ergens in te drukken...
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

Bericht door on4ajg »

Hallo,

Vandaag heb ik de plaats kunnen bepalen waar de benzine "uitkomt"
( zie mijn eerste bericht ).

De benzine komt niet eruit gelekt ter hoogte van de snelkoppelingen, maar nog iets maar naar achter (aan de rechterkant).

Op deze plaats gaan er 3 leidingen "binnen" naar de drukregelaar die onder/in het luchtfilterhuis zit. Juist op de plaats waar deze 3 leidingen
( aanvoer en retour van/naar benzinetank en snelkoppelingen en de aanvoer naar de rechter-inspuiter) het luchtfilter-huis verlaten in een hulsje van rubber - daar komt de benzine uitgelekt ; het komt dus van nog verder, van "in" het filterhuis waar zich de drukregelaar bevindt. Waarschijnlijk gaat het NIET een spanband zijn die lekt want dan zou hij steeds moeten lekken als de druk is opgebouwd, wat niet het geval is. Hij lekt slechts éénmaal, bij het druk-opbouwen na een stilstand van ongeveer een 10-tal dagen, leg je hem dan stil en start je daarna weer dan lekt hij niet meer. Rij de volgende of na enkele dagen weer : geen lek; enkel als je wat langer wacht ( 10-12 dagen) dan lekt hij weer.
Het komt dus van de drukregelaar ( grote O-ring ??), maar dat is in alle geval iets voor de dealer want de plaats is zeer moeilijk toegankelijk.
Volgens mij moet minstens de tank en de batterijsteun eraf om iets "meer" te kunnen zien, misschien moet het luchtfilterhuis er wel helemaal uit.

Groetjes,

Erwin.
F650GS - 2005 - Ijsberg Zilver metallic
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

dan lekt het aan de drukregelaar daar zitten ook klembanden rond, demonteer hem eens dan ben je ineens zeker, dat is alleszins beter als één dezer een steekvlam tussen je benen zien uit te komen he :wink:
on4ajg
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 sep 2004, 13:55
Locatie: St Truiden

Bericht door on4ajg »

Danny schreef:dan lekt het aan de drukregelaar daar zitten ook klembanden rond, demonteer hem eens dan ben je ineens zeker, dat is alleszins beter als één dezer een steekvlam tussen je benen zien uit te komen he :wink:
Maar zoals ik reeds zei is dat demonteren een heel pak werk, niet ?

Hulpframe moet omhoog : daarom moet het wiel eruit, de vering los, enz....

Zo, met enkel de tank eraf en de batterijsteun eruit kun je er niet aan ,denk ik ??
F650GS - 2005 - Ijsberg Zilver metallic
Plaats reactie