Terugschakelen loopt moeilijk

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kodr

Terugschakelen loopt moeilijk

Bericht door kodr »

Bij het terugschakelen lukt het mij regelmatig niet om een versnelling lager te geraken. Regelmatig zit ik tussen twee versnellingen en als ik probeer in een lager versnelling te geraken, doe ik mijn tandwielen pijn, vrees ik.
Dan is het wat uitbollen, of soms bijna tot stilstand , tot ik traag genoeg rijd om terug in een versnelling te geraken

Heeft dit te maken met onhandigheid of wijst dit op slijtage/defect?

dank voor je reactie
J
Contacteer:

Bericht door J »

Miss slijtage, maar een tip tot zolang het niet gemaakt is, kan tussengas geven wel een optie zijn.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

J schreef: kan tussengas geven wel een optie zijn.
Woordje uitleg :?: :?:

Mvg Motard de l'Allier :wink:
J
Contacteer:

Bericht door J »

je trekt je koppelingshendel in en voor je met de voet naar beneden schakelt geef je gas. Dus in vrije koppeling. daarna schakel je naar beneden.

Werkt zeer goed. Ik doe het nogal steeds als ik met de f650Gs van mijn vrouw rijd aangezien die nogal 'klakt' als je naar beneden schakelt.

J
Rafbmw

schakelen

Bericht door Rafbmw »

misschien eens proberen met nieuwe olie op de versnellingsbak te doen
ik heb er bij mij pas nieuwe opgedaan en hij schakelt als een nieuwe
weet niet of het een oplossing is maar ik zou het toch eens proberen

grts
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

J schreef:je trekt je koppelingshendel in en voor je met de voet naar beneden schakelt geef je gas. Dus in vrije koppeling. daarna schakel je naar beneden.
Zo moest je trouwens vroeger ook schakelen met de niet-gesynchronisserde koppelingen van auto's :wink:

(Shit ik ben oud aan't worden :? )
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

BiemeRT schreef:
J schreef:je trekt je koppelingshendel in en voor je met de voet naar beneden schakelt geef je gas. Dus in vrije koppeling. daarna schakel je naar beneden.
Zo moest je trouwens vroeger ook schakelen met de niet-gesynchronisserde koppelingen van auto's :wink:

(Shit ik ben oud aan't worden :? )
Ja BiemeRt ik heb daar ook mee gereden. De MAN Trucks (de vierkante neuzen) van het leger hebben ook nog een halfgesyncroniseerde Boitte. ik vond dat best grappig, het was echte fitnes in je stuurcabine. Op den duur was je het zo gewoon.

J
Motard de l'Allier
Contacteer:

Bericht door Motard de l'Allier »

Werkt zeer goed. Ik doe het nogal steeds als ik met de f650Gs van mijn vrouw rijd aangezien die nogal 'klakt' als je naar beneden schakelt.

J
Was aan't verwarren met dubbel koppelen, want dat gaat niet bij ne moto, omdat men geen neutraal heeft tussen elke versnelling.
Thanks

Mvg Motard de l'Allier :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

een r850r.... lijkt mij een te recente motor om onderhevig te zijn aan kwalen door het al dan niet tussengassen.

Gewoon een goeie stamp naar beneden voor het afkomen van versnelling.

indien dit niet helpt zit je echt met een probleem...

De motor "gewoon" worden zal hier waarschijnlijk een grote rol spelen?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Niet op z'n Japans schakelen, maar koppeling effectief helemaal inknijpen en schakelpedaal telkens tot aanslag duwen. Andere olie help inderdaad ook wel eens.
Slijtage of defect? Indien het een 96-bak is, dan kan je wel eens pech hebben, of bij extra hoge kilometerstand en verkeerd gebruik. Maar in normale omstandigheden gaan die dingen behoorlijk lang mee. Doet ie het van in het begin, of is het iets van de laatste tijd? En hoe lang kennen jullie mekaar al (jij en bak)?
Clutch-double clutch, tussengas dus, hoort als volgt te gebeuren: ontkoppelen, uit versnelling trekken, koppeling los, gas geven, weer ontkoppelen en in versnelling trekken. Dit was om de tandwielen van de volgende configuratie aan dezelfde snelheid te laten draaien als de hoofdas, omdat er geen syncronisatie op zat. Zal hier niet veel uithalen, behalve dat je door dit systeem bewust beter ontkoppelt en schakelt. Maar dat krijg je ook als je mijn eerste zin eens herleest.
Plaats reactie