Lamp GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

gdh

Lamp GS

Bericht door gdh »

Nog lotgenoten die dit voor gehad hebben ?
R 1200 GS ( afgeleverd 14 Juli 2006) , vandaag net geen 12000 km( 11.998) krijg ik melding op display " LAMPF" ...
Inderdaad kruislicht heeft de geest gegeven .
Is dit normaal ? Lamp slijt dus blijkbaar sneller dan de banden ...( over de remmen hebben we het even niet ...)
Ik vermoed dat dit wel niet onder de garantie zal vallen ?
Heeft er iemand enig inzicht of verklaring voor dit volgens mij toch niet normaal vroegtijdig "slijten" van een onderdeel .
Dient er een dieper oorzaak gezocht te worden ? Of is dit eerder onder de noemer " pech" te klasseren ?

Groeten,

Guido
Lid BMW Club
Oneshark

Bericht door Oneshark »

Guido, bij uw (gerespecteerde) dealer mag een nieuwe lamp geen probl zijn !
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Wat is er nu precies kapot?

een dom eenvoudig lampke?

de lampunit die geen kik meer geeft?

...?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Touring bellen en een dokter voor een kalmeerspuitje. :twisted:
Alain GS

Vijfde lamp al !

Bericht door Alain GS »

Voor niets gaat de zon op : die geeft ook licht, en voldoende.
Ik zou mij niet bij mijn dealer zó belachelijk laten maken door een nieuwe H7- lamp gratis te vragen omdat die gesprongen is. Hilariteit verzekerd !
Ik heb reeds 34.000 km met mijn 1200 GS en reeds vier (4 !) keer is de H7 voor de kruis (of dim-) lichten gesprongen. De vijfde (5 !de) lamp zit er nu in. Ik heb nu steeds een H7 in reserve mee in mijn tankzak, want ik verwacht dat ze nog wel eens springt. Aan de alternator zou het niet liggen, zegt een BMW-mecano mij. De gewone H7-lampen die ze dus in personenwagens steken en dezelfde zijn voor moderne moto's zijn blijkbaar niet opgewassen tegen de soms wel hevige schokken die door de GS en in casu het lampenhuis gaan.
Er zouden op de markt H7 lampen moeten te verkrijgen zijn die speciaal voor motoren bestemd zijn en véél schokbestendiger zijn. Ik vind echter nergens een zaak die zo 'n lampen verdeelt.
Het wordt tijd dat ze bij BMW eens werk beginnen maken om het gebruik van krachtige LED-lampen (Hochleistungsdioden, in 't duitsch) te stimuleren. Die bestaan in een proefstadium ook voor dimlicht (of kruislicht), maar geen enkel serieuze lampenfabricant die er momenteel mee op de markt wil of durft te komen : ze gaan té lang mee en zijn niet onderhevig aan schokken, begrijp je ... .
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
gdh

Lamp GS

Bericht door gdh »

Het is mij inderdaad niet om dat stomme lampje te doen.
De bekommernis was eerder in de richting van een "electrisch"probleem .
( iets gelijkaardig voor gehad met wagen ...waar dan later bleek dat er bij de montage ,in serie , een verkeerd onderdeel gemonteerd was ..)
Zoals Alain schrijft, zou de oplossing misschien te vinden zijn in het monteren van schokbestendige lampen, voor zover ze te vinden zijn natuurlijk.
Zal dus goede raad van Alain opvolgen en steeds een reservelamp meenemen...
In dit verband: is vervanging vlot zelf uit te voeren ?
Dirk Pauwels

Re: Lamp GS

Bericht door Dirk Pauwels »

gdh schreef:Het is mij inderdaad niet om dat stomme lampje te doen.
( iets gelijkaardig voor gehad met wagen ...waar dan later bleek dat er bij de montage ,in serie , een verkeerd onderdeel gemonteerd was ..)
Zoals Alain schrijft, zou de oplossing misschien te vinden zijn in het monteren van schokbestendige lampen, voor zover ze te vinden zijn natuurlijk.
Fluitje van een cent, met kleine vingers 2 min, met dikke 5 min...
De mijne heeft 40000km en 1 maal lampje vervangen, maak er mij niet druk om, en heb ook geen reserve lamp mee, want die dingen kun je in elk benzinestation kopen, en anders grootlicht op en iets naar beneden afregelen om in noodgevallen thuis te raken in het donker....
Wel best iets duurdere merk lampen kopen en niet het chinese spul, want die zijn wel heel snel kapot (ervaring op mijne landrover)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Ik heb ook ondervonden dat de H7 lampen sneller kapot gaan dan de vroegere H4.

Bij mijn vrachtwagen is een H7 lampje steken maandelijkse kost :shock:

misschien Xenon steken?
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
Alain GS

Gene chinese brol !

Bericht door Alain GS »

Ik heb nog geen enkele maal een chinese brollamp in mijne GS aangebracht ! Alleen en slechts alleen Philips gaat er in ! En dan nog wel de duurdere exemplaren. Mijn laatste heb ik zo 'n 20 € betaald.
Wanneer je op de URL van Philips wat tijd maakt om die schokbestendige H7-lampen te bekijken, dan zul je wel zien dat ze wel degelijk bestaan. Alleen : tracht ze maar eens te vinden op de markt.
Zo 'n lamp is makkelijk te vervangen, juist, maar de eerste keer is het toch even wennen om de juiste voeling te krijgen, vnl voor wat betreft het spanveertje.
Aan Dirk Pauwels : wat doe je als je plots midden in de nacht ergens te velde of in een godvergeten gat plots een H7 hebt die stukgaat ? Vloeken zal je !
Oneshark

Bericht door Oneshark »

wat doe je als je plots midden in de nacht ergens te velde of in een godvergeten gat plots een H7 hebt die stukgaat ? Vloeken zal je !
Dirk Pauwels schreef: en anders grootlicht op en iets naar beneden afregelen om in noodgevallen thuis te raken in het donker....

Is reeds van toepassing geweest, en (en passant) een nieuwe lamp gratis gemonteerd door mijn dealer 8)
Lid BMW MC Vl
JohanGS

Bericht door JohanGS »

Dirk Pauwels schreef:
gdh schreef:Het is mij inderdaad niet om dat stomme lampje te doen.
Fluitje van een cent, met kleine vingers 2 min, met dikke 5 min...
De mijne heeft 40000km en 1 maal lampje vervangen, maak er mij niet druk om, en heb ook geen reserve lamp mee, want die dingen kun je in elk benzinestation kopen, en anders grootlicht op en iets naar beneden afregelen om in noodgevallen thuis te raken in het donker....
Wel best iets duurdere merk lampen kopen en niet het chinese spul, want die zijn wel heel snel kapot (ervaring op mijne landrover)
Je kruislicht is dezelfde lamp als het dimlicht dacht ik, dus je kan ze gewoon wisselen als de ene springt.
Ik heb wel altijd een reseve exemplaar van GE bij op reis, maar heb die in mijn 24000km nog niet nodig gehad.
Wel heb ik regelmatig slecht contact met da parkeer licht, gewoon nen tik tegen en twerkt terug :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
den bakker

Bericht door den bakker »

ik heb op 20000 km lamp moeten vervangen in Italië. volgens Toedel (forumgebruiker hier en ook GS rijder) is dat volkomen normaal. elke 10000 km gaat er bij hem een lamp aan zei ie.
PLAT IN DEN BOCHT EN STILLEKES RECHTDEUR
gdh

Lamp GS

Bericht door gdh »

Na wat zoekwerk,spijtig genoeg alleen en Français.. : http://www.philips.be/fr/about/news/sec ... 14464.html ( info Philips Motovision ...blijkbaar speciaal voor motoren )
Nu nog een verkooppunt vinden.
Ondertussen lamp laten vervangen ...fluitje van een cent als men het éénmaal gezien heeft .
Guido
gdh

Lamp GS

Bericht door gdh »

Oneshark

Bericht door Oneshark »

gdh schreef: Nu nog een verkooppunt vinden.

Guido

Meen ze daar gezien te hebben :o

Afbeelding
Lid BMW MC Vl
one-one

Bericht door one-one »

typisch ook bij mijn GSA 1150
af en toe een lampje vervangen om en bij de 7 euro ...
maar anders geen problemen :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
Ludo vp

Bericht door Ludo vp »

gdh schreef:Na wat zoekwerk... info Philips Motovision ...blijkbaar speciaal voor motoren... Nu nog een verkooppunt vinden.
Guido
Kijk eens bij Auto 5. Daar heb ik mijn lamp gekocht.

Ludo :wink:
R1150GS
Scotland Rider 2006

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Al dik 30K km met een Xenon van bij John, en nog geen problemen gehad (hout vasthouden :roll: ), en de 10K km daarvoor met de ori. lamp ook geen troubles gehad. Wel altijd een reservelampje mee, in den topcase.
Wel opletten bij 't vervangen, sommige lampfittingen spannen nogal, en bij te veel handkracht gebruiken kan er een klemmeke losspringen, dan moogt ge naar de garage om uwe spiegel terug op plaats te laten steken :?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Met al die springende halogeenlampkes vraag ik mij dan af of we die lampkes gewoon met ons vingerkes vastpakken en erin doppen, of dat we ons best doen en die lampkes met een voddeke, zakdoek of het moeske dat in het doosje zit in de lamphouder duwen.

8)
Nil volentibus arduum
den bakker

Koppel!! schreef:YOO

Al dik 30K km met een Xenon van bij John, en nog geen problemen gehad (hout vasthouden :roll: ), en de 10K km daarvoor met de ori. lamp ook geen troubles gehad. Wel altijd een reservelampje mee, in den topcase.
Wel opletten bij 't vervangen, sommige lampfittingen spannen nogal, en bij te veel handkracht gebruiken kan er een klemmeke losspringen, dan moogt ge naar de garage om uwe spiegel terug op plaats te laten steken :?

Grtz, Philip!
en kan zo'n Xenon zomaar in de fitting van een gewone lamp? (of is dees een stomme vraag?)
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
den bakker schreef:
Koppel!! schreef:YOO

Grtz, Philip!
en kan zo'n Xenon zomaar in de fitting van een gewone lamp? (of is dees een stomme vraag?)
Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden :wink:

Dus, ja, die Xenon kan/kon gewoon in de fitting van de orginile lamp, da's ook de reden dat die Xenons er in verschillende formaten zijn, want de lamp zelf is in principe 't zelfde, 't is enkel de fitting die verschilt (tenzij bij een GS1100, da's zo'n dubbelfunctie lamp)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

den bakker

Koppel!! schreef:
Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden :wink:

Dus, ja, die Xenon kan/kon gewoon in de fitting van de orginile lamp, da's ook de reden dat die Xenons er in verschillende formaten zijn, want de lamp zelf is in principe 't zelfde, 't is enkel de fitting die verschilt (tenzij bij een GS1100, da's zo'n dubbelfunctie lamp)

Grtz, Philip!
ikke weeral blij :D (dat stomme vragen niet bestaan wil ik zeggen :wink: )

ineens dan maar een hele rist vragen he:

kan de lamp in de verstraler ook door een xenon vervangen worden? de lamp die er nu inzit geeft mijn gedacht nog minder licht dan het lampje op mijn nachttafel.
stoort een xenon lamp in het kruislicht de tegenliggers niet te veel?
zijn dat zware kosten?
wie is John?

ik lees het wel! :P

tot in den bocht

peter
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Oeioeioei, ik dacht dat ge op de hoogte waart van de actie die John indertijd (zo'n anderhalf jaar geleden) opgestart had. Daar hebben enkele motards van hier hun gewone lampen ingeruild voor een xenon, sommigen met wisslend sucses tot gevolg :?

Blijkt dat enkele van die xenons niet zo bedrijfszeker zijn, en reeds stuk gegaan zijn, ik zit blijkbaar met ne goeie :)

Soit, John gaat waarschijnlijk zo'n actie niet meer opstarten, al was 't maar om niet meer de beschoten boodschapper te moeten zijn, want laat 't ff duidelijk zijn, John kan aan die stukgegane lampen aboluut niets doen, hij kan de koper enkel doorverwijzen naar de verkoper.
(@ John: toch nog altijd bedankt om in der tijd uwe nek te willen uitsteken, en uwen tijd in die actie te willen steken :wink: )

Wat ge wel kunt doen is naar een autoaccessoirewinkel stappen, en daar is informeren naar een aftermarket kit voor de auto, dan hebt ge er wel twee, dus ééntje te veel.

De verstraler zou ik niet vervangen, vermits een xenon een reactietijd ndig heeft van enkele seconden, en de verstralers als signaallichten worden gebruikt is dit uitermate onhandig. Trouwens, bij mij zit de originele lamp in de verstraler nog altijd op z'n plaats, en doet z'n werk perfect, heb ik in Mei ll. nog kunnen merken :P

Of de xenon de tegenliggers stoort, als m'n z'n licht perfect afregelt moet dit al vele minder zijn, maar perfect gaat 't nooit zijn, de lamp geeft nu eenmaal meer licht. Anderzijds, dan zijt ge wel zeker dat ge opgemerkt wordt 8)

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Alain GS

LEDs

Bericht door Alain GS »

Ik blijf erbij : de (nabije) toekomst is : Hochleistungsdioden zoals Hella ermee experimenteert bij de huidige Golf V. Ziehier een voorbeeld voor dim (kruis)-lichten ... Afbeelding ... en verstralers en pinkers (ook LED) ... Afbeelding.
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

"De verstraler zou ik niet vervangen, vermits een xenon een reactietijd ndig heeft van enkele seconden, en de verstralers als signaallichten worden gebruikt is dit uitermate onhandig.

Gebruik al enkele jaren deze van Touratech met zeer grote tevredenheid nochthans!
http://www.touratech.com/shops/001/prod ... 9ef5de8263
Mijn kruislicht is na 4 jaar vervangen door Philips blue vision plus.
Grtz Kurt
Plaats reactie