Loszittende uitlaat

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Peter Bosman

Loszittende uitlaat

Bericht door Peter Bosman »

Vandaag bij terugkomst gemerkt dat mijn uitlaat enige beweging heeft. Was mij nooit eerder opgevallen, ook niet bij het reinigen. Is dit normaal of moet morgen als eerste de tupperware eraf voor controle.(R1100RT)
Doe niet of elke bocht de laatste is, er komt hierna vast nog wel een volgende
Peter Bosman

Ter verduidelijking de gehele uitlaat beweegt, maar niet de bochten vooraan.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

een kleine check up kan nooit kwaad :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
11rt

Bericht door 11rt »

Het lijkt me dat de achterophanging gebroken is,achter aan de voetsteun-schetsplaat.Ophanging achter="vinger" aan zijplaat van de uitlaat.De "vinger" schuift in een demonteerbaar steunblokje. (en een rubberdemper in het montagegat)
Zelf al (2x)voor gehad:buisje gebroken.
Laatste keer, hersteld(lassen) met 3 stukjes vol-rvs-baar,doormeter 8mm:een baar links en rechts terzijde tegen het originele holle ophangbuisje, en de holle baar opgeslepen en in het overblijvende halfopenbuisje,ook een baar gelast.Schuren en polieren =niet van origineel te onderscheiden,blinkt gelijk origineel.Toch wel wat werk hoor ,het moet passen uiteraard.
De eerste herstelling, met tweemaal 6mm baar links en rechts tegen het originele buisje, was blijkbaar te licht.... of de bult in de rijweg te hoog ,of snelheid te hoog aan die bult ,of alle drie samen ??? :o

Het montageblokje zie je nr 1,2,3,4 bij realOEM ,Exhaust system.
Het blokje hangt met een inbusbout aan de voetsteun achter dacht ik.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=18&fg=05
de uitlaat tekening zelf, is niet gedetailleerd,dat is een "fout" beeld.
Coplin

Bericht door Coplin »

Ik heb nog even voor jou aan de uitlaat van mijn RT getrokken. :oops: Helaas geen beweging in te krijgen. Toch maar even het plastic eraf en kijken wat er mis is.

:wink: Groetjes en succes
Coplin.
Keep him on the road.
Peter Bosman

Gevonden en opgelost............:

Ten eerste er was niets (gelukkig) afgebroken, maar er zat wel ruimte in de ophanging van de uitlaat. Hier ontbrak een rubber vulling waardoor de uitlaat langzaam maar zeker 7 mm naar achteren schoof op de rvs pen die in de bevestigingsblok zit. Hij kon niet verder als de borgring, dus afvallen was niet mogelijk. Ook de klemring tussen de uitlaatbochten en uitlaat ontbrak zoals op de tekening van 11RT wel te zien was. Gewoon los in elkaar geschoven. Als ik de uitlaat weer 7 mm naar voren schuif zit er inderdaad geen beweging meer in. Precies zoals ik mij dit herinner bij het schoonmaken. De dealer mag dit oplossen aangezien zij laatst de uitlaat hebben gedemonteerd en gemonteerd na een reparatie aan de versnellingsbak. Ik denk dat uit tijdsgebrek vergeten was. (vrijdagmiddag 18.00 uur) Maar ik vind dit wel slordig..................... :oops:
Plaats reactie