Plotseling snelheid verminderen in de 5e versnelling.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Coplin

Plotseling snelheid verminderen in de 5e versnelling.

Bericht door Coplin »

Sinds 9 maanden rij ik op een R1100RT uit 96. Ik ben uiterst tevreden over deze machine. :grin: De beemer is voorzien 5 versnellingen, waarbij de 5e duidelijk een overdrive is.

Als ik nu bij het rijden in de 5 plotseling het gas dicht of bijna dicht draai, omdat het verkeer voor mij langzamer gaat rijden, dat gebeurd nog wel eens bij filevorming, voel ik een schok in de machiene komen. Het heeft naar mijn idee duidelijk te maken met het toerental van de motor en die van het achterwiel. Als ik heel langzaam snelheid verminder en bij ongeveer 90 km/h terugschakel naar 4 heb ik deze schok niet.

Mijn vraag aan julie, komt dit ook bij jullie voor en kan het kwaad voor bijvoorbeeld het Cardan en de overbrenging :-? (tandwielen ect)
Keep him on the road.
STerling Will

Bericht door STerling Will »

Miin RT van '95 heeft dezelfde symptomen gehad. Bij mij was dit te wijten aan de demping van de ingaande as. Zie onderdeel 4 en 5 van de tekening:
http://www.stolpje.nl/~cees/bmw/gearbox.pdf
Het begint met schokken bij het afremmen op de motor, dit wordt steeds erger en vervolgens ook bij het optrekken. Uiteindelijk heb ik de bak laten vervangen door een exemplaar van '97. Deze hebben een modificatie ondergaan maar schakelen minder vlot.
Plaats reactie