Problemen met ventiel???
Moderator: GVN
Problemen met ventiel???
Ik ben (zoals mijn avatar aangeeft) een neo op de weg als het over 2 wielen gaat, ik rijd pas sinds 1 juni ll. En zaterdag was't zover, ik wilde mijn F650 GS even verplaatsen, achterband volledig plat, even nakijken, dikke schroef erin.
Niet getreurd, ik had al zo'n repair kit, en aanwijzingen genoeg hier op het forum... dus eens geprobeerd, dat leek goed te lukken, na een half uurke wachten terug druk op mijn band gezet... Een uur later terug plat... Terug opgepompt, met zeepsop getest waar die wiek stak, geen verlies... verder gezocht, nergens op het loopvlak iets te vinden...
Grondig nagekeken, lijkt het of er verlies is aan het ventiel, en dat het moertje dat het ventiel tegen de velg moet drukken een beetje los zat...
Dus nu is mijn vraag, kan door het feit dat de druk volledig weg was, het ventiel bewogen hebben en nu niet meer correct afsluiten?
Niet getreurd, ik had al zo'n repair kit, en aanwijzingen genoeg hier op het forum... dus eens geprobeerd, dat leek goed te lukken, na een half uurke wachten terug druk op mijn band gezet... Een uur later terug plat... Terug opgepompt, met zeepsop getest waar die wiek stak, geen verlies... verder gezocht, nergens op het loopvlak iets te vinden...
Grondig nagekeken, lijkt het of er verlies is aan het ventiel, en dat het moertje dat het ventiel tegen de velg moet drukken een beetje los zat...
Dus nu is mijn vraag, kan door het feit dat de druk volledig weg was, het ventiel bewogen hebben en nu niet meer correct afsluiten?
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
kan een oplossing zijn
als de afsluitrubber niet stuk zit
als de afsluitrubber niet stuk zit
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Persoonlijk heb ik met die soortgelijke raparaties banden verder versleten was wel een met een raketkop die niet meer door het gat kan type stop&go of je kan ook een reparatie (vulcanisatie) laten doen van de binnenkant is net zo goed als voordien.GinoRT schreef:Wel even in de gaten houden dat zo een prop in je band een noodreparatie is. Eigenlijk dien je je band te laten vervangen.
Veel mensen rijden verder met een wiek, dat er een bepaald risico is zal in niet ontkennen.
Volgende oplossingen in dalende rangorde:
Nieuwe band
Vulcaniseren aan binnenkant
Wiek laten zitten
Stoppen met rijden
-
Walter Adventure
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:26
- Locatie: Schoten
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
dit kan je kleven
maar indien er aan het ventiel een scheur is met je hem vervangen
maar indien er aan het ventiel een scheur is met je hem vervangen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ik vermoed dat er aan het ventiel niks scheelt.
De schroef zat vrij ver van het ventiel, de wiek houdt waarschijnlijk perfect, maar de binnenband verliest lucht, die komt dan tussen binnen- en buitenband te zitten en ontsnapt dan langs de enige opening die overblijft, nl het gaatje in de velg voor het ventiel. Hoop ik althans.
We zullen vanavond wel eens zien. Is het uitbouwen van zo'n achterwiel complex? Of volstaat de uitleg in de handleiding? En een band van de velg afhalen, is dat vergelijkbaar met autowiel?
De schroef zat vrij ver van het ventiel, de wiek houdt waarschijnlijk perfect, maar de binnenband verliest lucht, die komt dan tussen binnen- en buitenband te zitten en ontsnapt dan langs de enige opening die overblijft, nl het gaatje in de velg voor het ventiel. Hoop ik althans.
We zullen vanavond wel eens zien. Is het uitbouwen van zo'n achterwiel complex? Of volstaat de uitleg in de handleiding? En een band van de velg afhalen, is dat vergelijkbaar met autowiel?
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
maar ik heb zo eens iemand met veel geluk toch kunnen verder helpen
toen hij bij de bandenboer kwam om zijn band te vervangen (beide)
stond die raar te kijken dat er een wiek of prop (of hoe je het ook noemt) de binnen en buitenband aan elkaar hield
toen hij bij de bandenboer kwam om zijn band te vervangen (beide)
stond die raar te kijken dat er een wiek of prop (of hoe je het ook noemt) de binnen en buitenband aan elkaar hield
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Iron Gonzo
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
als je het zelf wil doen
draai het ventieltje uit de houder zodanig de band volledig leeg loopt
druk de band met behulp van goede lepels naar het midden van de velg (dit aan bijde zijden)
dan lepel je de ene zijde over de velg: zorg dat de band aan overstaande zijde mooi in het midden van de velg blijft.
haal de binnenband eruit
nu kan je een nieuwe binnenband steken of verder de buitenband er volledig aflepelen
zweten ga je zeker doen
zweten ga je zeker doen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
Dirk Pauwels
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Er bestaan ook banden centrales voor mensen die geen idee hebben hoe je het achterwiel demonteerd...Ik zou Rudy niet aanraden om het zelf te doen, aangezien hij blijkbaar niet veel ervaring heeft . Als de bandenboer het even voordoet weet hij ineens hoe hij zijn achterwiel kan monteren.
Bij ne moto met binnenbanden kan je beter (tijdelijk) repareren met een schuimbusje en dan een andere binnenband laten steken. Uiteraard moet die wiek eruit uit je band. een wiek haalt niets uit bij binnenbanden
. Je kan die binnenband ook in verschillende diktes kopen, tot zelfs 8mm dacht ik, rij je minder vlug lek. Wordt vooral bij crossers gebruikt. Nadeel is misschien wel dat je velg minder goed is uit te balanceren. Als je je band terug monteerd, moet je ook nog je wiel uitbalanceren hé Rudy...Bij een achterwiel minder belangrijk maar toch nooit slecht.
Kleine tip: Bij binnenbanden zit er op het ventiel altijd nog een moertje dat het ventiel tegen de velg houdt...schroef dit NIET tegen de velg en zeker niet met enige kracht want dan trek je de binnenband kapot. Laat dit schroefje gerust enkele omwentelingen van de velg afzitten.
en de bandjes op de voorgeschreven spanning houden helpt ook tegen lekrijden.
Er bestaan ook produktje in de handel die je preventief in je banden spuit en dan effe gaan rijden, dat spul verdeeld zich over de band en werkt zeer goed (uitgetest in Senegal en op 3500 km geen lekke banden gehad).
Bij ne moto met binnenbanden kan je beter (tijdelijk) repareren met een schuimbusje en dan een andere binnenband laten steken. Uiteraard moet die wiek eruit uit je band. een wiek haalt niets uit bij binnenbanden
Kleine tip: Bij binnenbanden zit er op het ventiel altijd nog een moertje dat het ventiel tegen de velg houdt...schroef dit NIET tegen de velg en zeker niet met enige kracht want dan trek je de binnenband kapot. Laat dit schroefje gerust enkele omwentelingen van de velg afzitten.
en de bandjes op de voorgeschreven spanning houden helpt ook tegen lekrijden.
Er bestaan ook produktje in de handel die je preventief in je banden spuit en dan effe gaan rijden, dat spul verdeeld zich over de band en werkt zeer goed (uitgetest in Senegal en op 3500 km geen lekke banden gehad).
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Ik wil jullie alvast allemaal bedanken voor de vele goede raad.
Dat achterwiel, dat was er rap af... dat heeft weinig moeite gekost, ik denk het moeilijkst was de juiste pagina vinden in de reparatiehandleiding
(ik had die nochthans al ne keer of 3 gelezen).
En als ik geweten had dat de F650 binnenbanden heeft, dan had ik waarschijnlijk deze posting anders begonnen. Nu, als ik beter gekeken had naar het ventiel had ik dat moeten zien.
Ik heb jaren zelf mijn wagens onderhouden (en dan spreek ik niet van olie bijgieten, maar ook kleppen stellen, voorontsteking afregelen, een achterbrug vervangen...), automechanica is me in het geheel niet vreemd. Soms stel ik me alleen de vraag hoeveel ik van die ervaring kan gebruiken. In dit geval nogal veel, blijkbaar...
Toch weer nog 1 vraagje voor Gonzo, als je het hebt over 'lepels' wat moet ik me daar dan bij voorstellen... Zijn dat 'bandenijzers' zoals ze ook wel eens geheten worden?
Dat achterwiel, dat was er rap af... dat heeft weinig moeite gekost, ik denk het moeilijkst was de juiste pagina vinden in de reparatiehandleiding
En als ik geweten had dat de F650 binnenbanden heeft, dan had ik waarschijnlijk deze posting anders begonnen. Nu, als ik beter gekeken had naar het ventiel had ik dat moeten zien.
Ik heb jaren zelf mijn wagens onderhouden (en dan spreek ik niet van olie bijgieten, maar ook kleppen stellen, voorontsteking afregelen, een achterbrug vervangen...), automechanica is me in het geheel niet vreemd. Soms stel ik me alleen de vraag hoeveel ik van die ervaring kan gebruiken. In dit geval nogal veel, blijkbaar...
Toch weer nog 1 vraagje voor Gonzo, als je het hebt over 'lepels' wat moet ik me daar dan bij voorstellen... Zijn dat 'bandenijzers' zoals ze ook wel eens geheten worden?