remblokken

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Nand

remblokken

Bericht door Nand »

Hoi ik heb een probleem met de remmen, bij de laatste smering heeft men ander remblokken gestoken en nu maken die een sjirpend geluid bij het remmen, in de garage zei men dat het kwam omdat die nieuwe remblokken volledig asbestvrij zijn. Ook heb ik het gevoel dat de remschijven nu harder inslijten. Heeft er nog iemand dat probleem? Groetjes Nand.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

De nieuwe remblokken kunnen idd harder zijn dan de originele (hebben we natuurlijk het raden naar) maar waarschijnlijk zijn ze ten dele verglaasd.

Nieuwe, gladde remblokken op oneffen remschijven hebben in het begin altijd een beperkt aantal raakvlakken. Wanneer je te hard aan het remmen gaat (of de oneffendheden in de schijven gewoon te groot zijn) dan gaan die kleine raakvlakken door verhitting verglazen, vandaar het piepende geluid.

Als het niet te erg is kan het uit zichzelf weggaan, maar evengoed is de verglazing te erg waardoor je minder remkracht hebt én de schijven veel sneller gaan slijten. Zonder van het irritante gepiep te spreken.

Je kan de remblokken, indien ze nog voldoende dik zijn, opnieuw opruwen (houten blok met ruw schuurpapier bvb), als de verglazing te diep zit kan je enkel nog nieuwe blokken monteren.
Nil volentibus arduum
eeddy

uwe garage daeler is een maft

Bericht door eeddy »

omdat de remblokjes asbest vrij zijn,wat een snul
al meer dan 15 jaar asbest vrij
zelfs met zijn défaut's is hij de beste,r1200rt
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Ik heb net hetzelfde verschijnsel op mijn Vrommobiel (R850RT).

Net zelf nieuwe blikjes gestoken voor en achter en ook dat snerpend geluid :-? Eigenlijk ben ik al een beetje gerust gesteld dat die van u bij de dealer geplaatst zijn want ik dacht al dat het aan mezelf lag .

De remkracht is dezelfde als tevoren en de blokjes blijven ook niet hangen want de pistons heb ik gereinigd en ik kan de moto moeiteloos aan de hand verplaatsen. En toch baart dat snerpend geluid me zorgen :-?

De schijven zijn wel wat oneffen, dus Raket z'n uitleg zal er zoals altijd wel het meest mee te maken hebben :wink:
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi?

Wel goed lezen......bij Nand zitten juist nieuwe remblokken in.Dat heeft zekers niets met verglazing te maken.Verglazing komt voor,dat de remblokken oud zijn,daar pekel (zout),zeep produkten,enzo....
Dat kan men oplossen gelijk raketman hier aanhaald,met schuurpapier. Maar dat is niet voor lang.
Mijn gedacht,rommel blokken en veel te duur :twisted:

grts paul
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Wat nog wel eens wil helpen: anti-piep-plaatjes achter de blokken steken, als ze er tenminste standaard horen te zitten. Bij piraat-blokjes zitten die er vaak niet bij. Als ze niet voorzien zijn, dan kan je ook de achterzijde, ik herhaal: achterzijde, van de blokjes insmeren met kopervet, in het duits soms ook verkocht als "antiquietschpaste". Enkel daar smeren waar de blokjes de zuigertjes raken (cirkel). Zeker geen ander vet gebruiken, daar dit smelt door de hitte van de blokjes :-?
Volgende keer misschien Carbone Lorraine steken, gesinterde blokjes waar ik tot nu toe niet over kan klagen.
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi Lomax,

Ik ken die moto.Nand gaat altijd naar zijn daeler,dus daar ligt het niet aan.
Ik weet dat toen de 1200 Lt uit kwam.De achter remblokken hadden dat probleem ook al.Achteraf zijn op de remvoering schuine kanten aangekomen maar na wat Km het zelfde probleem.Als je daar mee moest stoppen was het juist ijzer op ijzer.en dan nog deden we daar koper of never-seez op (achterkant :grin: )hielp niets.Ti,s de remvoering die op niets trekt.

Grts paul
Kurt Steyaert

Bericht door Kurt Steyaert »

Paul vde schreef:Hoi?

Wel goed lezen......bij Nand zitten juist nieuwe remblokken in.Dat heeft zekers niets met verglazing te maken.Verglazing komt voor,dat de remblokken oud zijn,daar pekel (zout),zeep produkten,enzo....
Dat kan men oplossen gelijk raketman hier aanhaald,met schuurpapier. Maar dat is niet voor lang.
Mijn gedacht,rommel blokken en veel te duur :twisted:

grts paul
Even verduidelijken... verglazing van het remoppervlak treed op als de remblokken te heet zijn geworden.
Producten op de remschijf zorgen ervoor dat de schijf gaat doorslippen. Bijgevolg de remafstand wordt groter en dus ook de tijd waarin we het remhendel inknijpen. Dit zorgt er dan weer voor dat de periodes in welke de blokken en schijven opwarmen, langer worden en de afkoelingsperiodes korter zijn, met als gevolg dat de temperatuur in de blokken oploopt omdat de warmte niet meer tijdig kan worden afgevoerd. Bij veel en stevig remmen, loopt die temperatuur zodanig hoog op dat de blokken en schijven beschadiging kunnen oplopen zoals kromtrekken en verglazen.
Naarmate de remblokken en schijven dunner worden door ouderdomsslijtage (dus minder materiaal om de warmte te verwerken), zal de kans op beschadiging ook toenemen. Gebarsten remschijven, verglaasde remoppervlakken of zelfs loskomende remvoeringen kunnen hiervan het gevolg zijn!
Raketman zijn uitleg is correct en daarom dient voor nieuwe remblokken toch een inrijperiode van een 500 km in acht genomen te worden.
Grtz Kurt
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Hoi,

Ik had er ook moeten bij zetten,remblokken te heet gereden....daar heeft u gelijk in.Maar die remblokken hebben het al op 100 km of minder en ik ken het probleem al veel langer,van af zij met astbest (vrij) remblokken op de markt zijn gekomen,is het een probleem geworden.We hebben op de curses in Bornem over gehad en meer als één keer,maar geen oplossing.Voor mij blijft het rommel.Stop maar is met ne BMW met zo een geluid....erg.De jappen doen het beter.

grts paul
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Paul vde schreef:Hoi,

Voor mij blijft het rommel.Stop maar is met ne BMW met zo een geluid....erg.De jappen doen het beter.

grts paul
Die jappen gebruiken dezelfde blokken zenne...Of dacht je dat een fabrikant speciaal voor BMW een remvoering zal ontwikkelen? Bij mijn weten worden er nergens meer van die anti piep plaatjes op de achterkant vd blokken gebruikt. Ik heb op mijn verschillende BMW's nooit piepende remblokken gehad, op andere merken wel. Mijne maat zijne Cagiva Elephant had er ook van, vanalles geprobeerd, niet hielp. ik doe wel telkens kopervet ad achterkant vd blokken. Ook schuur ik de blokken eerst effe met de voering tegen elkaar voor ze te monteren, deden we op circuit ook, omdat daar geen tijd is om blokken fatsoenlijk te roderen. En de hoeken vd remvoering afvijlen kan soms ook wel eens helpen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie