Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.
Op een avond tijdens ons verlof in Frankrijk ontdekte ik deze 'barst'.
Eerst dacht ik aan een barst.
Bij de BMW-dealer in Gap zei men echter dat dit een messnede zou zijn.
Mijn zoon vond het dan wel vreemd dat de snede in het profiel niet op dezelfde plaats ligt als in het loopvlak van de band. Het bevond zich enkele mm's hoger.
Zou dit een barst kunnen zijn? En zoja, wat zou daar de oorzaak kunnen van zijn?
Of is dit toch een snede?
Over een scherpe baanrand gereden bij werken, of materiaal geraakt dat op de weg lag, het is allezinds niet alledaags vermoed ik?Als het door de band is kan je het toch een beetje openplooien, dan kan je goed zien of het een snede is of een barst.
Als er al kwaad opzet zou gemoeid zijn, dan denk ik dat het duistere individu dan een puntig voorwerp of mes in de wang van de band zou steken, en niet zomaar een snede maken over het loopvlak.
Uiteindelijk was het niet zo erg, ik was immers van plan om eind deze maand een nieuwe te laten steken. Dit is nu een maandje vroeger gebeurd.
'k Mag er alleen niet aan denken wat het zou gegeven hebben als de band plotseling zou geklapt zijn, bijvoorbeeld op volle snelheid....
De voorband is echter volledig intakt gebleven. Immers bij vervanging van de achterband bij de franse BWM-dealer hebben we ze de voorband nagekeken.
Geen probleem met die voorband.
Ze zeiden wel dat hij aan de ene zijde wat meer versleten was dan aan de andere zijde, maar 'k heb dit zelf nagekeken en vind dat ze onzin uitkramen.
Ongetwijfeld had ze graag hun verkoopscijfers wat opgeschroefd...
Heb een aantal jaren geleden een soortgelijk verschijnsel vastgesteld, maar dan aan de zijkant van de achterband. Bleek volgens Peter van Quickly hier in Beveren uiteindelijk een barst de zijn van de naad waar het loopvlak en het zijvlak aan elkaar zijn gevulcaniseerd. De oorzaak zou een (te) lage bandendruk zijn geweest, waardoor er teveel heen en weer wiebelende krachten op de achterband zijn gekomen. Kan kloppen, want ik kwam toen net terug van een zigzag-weekendje Vogezen.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Kan best zijn dat je voorwiel één of ander stuk metaal opgeworpen heeft wat het achterwiel dan perfect opneemt. Waarom denk je dat je 9/10 altijd achteraan lek rijdt ?
Ben zo ooit met een XJR over een T-profiel gereden, beide banden onmiddellijk kapot en voor de vuilbak. Gelukkig aan een niet te hoge snelheid en al zwabberend aan de kant geraakt...
Stelo schreef:Uiteindelijk was het niet zo erg, ik was immers van plan om eind deze maand een nieuwe te laten steken. Dit is nu een maandje vroeger gebeurd.
Stelo
Stelo,
waarop baseer je U om die band als versleten te beschouwen en hem dus wou vervangen de maand erna?
Ik heb dezelfde band, die ligt er waarschijnlijk bij vele standaard vanuit de fabriek op.
Mijn band ziet er ongeveer hetzelfde uit als op de foto.
Donderdag gaat hij binnen voor onderhoud en dan moet ik beslissen wat ik met mijn band ga doen: vervangen of nog niet!
Voorlopig heb ik beslist NIET te vervangen, tot het tegendeel bewezen wordt.
Ik was van plan om eind augustus, begin september te vervangen om twee redenen :
* Het profiel dat tot bijna het midden van de band komt, was al grotendeels aan het verdwijnen. Bij het insturen in een bocht had ik al licht het fenomeen dat ik de moto over een kantelpunt voelde gaan, en dit omdat er ook al een afvlakking was.
* Halfweg september plannen we een 4-daagse trip naar de Moezelstreek, met duozitster. En dat schoon meiske wil ik in alle veiligheid vervoeren.
En de banden gaan bij mij ook in onkosten, wat maakt dat ik mogelijks al wat sneller beslis om te vervangen.
Ik ben niet van plan om te besparen omwille van de kosten.
Dat is gevaarlijk en onverantwoord.
Daarenboven breng ik ook de kosten in, dus zo veel kost het mij ook niet.
Aan de andere kant vind ik nutteloze kosten ook niet nodig.
Wanneer iedereen nutteloze kosten begint te maken, dan zal het ook rap gedaan zijn met de terugbetalingen.
Dus wil ik als goede huisvader beslissen:
* indien nodig, gewoon doen.
* indien technisch nog niet nodig: nog even wachten.
Ik ga ook Mabbe zijn mening vragen, en hoop daar dan ook op een eerlijk antwoord.
Metzeler Z6 verre van slechte band. Ik rijd er zelf heel graag mee en volgende is reeds besteld. Vooral in regen en koude vind ik hem fantastisch. Beter zelfs dan BT020 waar ik vroeger grote fan van was. Qua levensduur zeker evengoed. +18.000 op RT. Iedere band is goed op droog in de zomer... voor mij tellen kwaliteit in weer en wind.