R 1200 ST
Moderator: GVN
-
MARCMOTARD
R 1200 ST
Heb ik het juist voor als ik meen vast te stellen dat er zo weinig R 1200 ST's rondrijden ?
Is dit een verkeerde vaststelling van mij of is de ST (om één of andere reden) toch niet zo'n goed verkopend model ?
Is dit een verkeerde vaststelling van mij of is de ST (om één of andere reden) toch niet zo'n goed verkopend model ?
O ME MOAR WEG ZUN
Beetje zoals de vroegere RS zeker...een uitzondering vindt het een mooie motor, de meesten vinden hem spuuglelijk.
En gezien optiek voor velen nogal hoog op het lijstje staat (meestal voor de rijkwaliteiten, da's dikwijls bijzaak
)...ziedus aldaar mijn mening over deze netelige kwestie.
En gezien optiek voor velen nogal hoog op het lijstje staat (meestal voor de rijkwaliteiten, da's dikwijls bijzaak
Nil volentibus arduum
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Ik kan het niet beter verwoorden... de ST is net als de vroegere R....RS een uitzondering in de verkoop. Andere landen verkopen er veel, in België loopt het voor geen meter.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

-
Iron Gonzo
en toch heb ik mijn zinnen gezet op de R1200ST
rij nu ook met een R1100RS
blijkbaar zijn wij uniekummen
na testritje op de R1200RT en daarna op de R1200ST
wist ik het direct.
kwa uiterlijk vindt ik de ST mooist in antraciet / bordeau.
de volledige zwarte uitvoering is ook niet slecht.
rij nu ook met een R1100RS
blijkbaar zijn wij uniekummen
na testritje op de R1200RT en daarna op de R1200ST
wist ik het direct.
kwa uiterlijk vindt ik de ST mooist in antraciet / bordeau.
de volledige zwarte uitvoering is ook niet slecht.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Hopelijk kan je de boxermotor gewoon worden, want dat geeft dikwijls de meeste problemen bij K-rijders. Een opvolger van de K1200RS is er in de vorm van de K1200R Sport of de K1200GT.
Groetjes en zeker proefrijden, dan beslissen
Groetjes en zeker proefrijden, dan beslissen
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007

-
DJAIRO
Dat valt best mee hoor!JüRgen schreef:Hopelijk kan je de boxermotor gewoon worden, want dat geeft dikwijls de meeste problemen bij K-rijders.
Heb voor m'n R1150GS 2K's gehad een K75 en een K1100RS,K's zijn soepeler,zeker de K75,de K1100RS heeft dan weer storende vibraties!!
De boxers zijn bruter,en hebben een niet zo linaire vermogensafgifte als een K,maar persoonlijk vindt ik een boxer leuker om te rijden,is iets meer een"karakterfiets"dan een K,let wel met de nieuwste generatie K's heb ik nog niet grondig genoeg mee gereden om daar een oordeel over te vormen,waarschijnlijk is dat wel andere"koek"dan de "Flying Brick's"generatie!!
Frank
M'n vorige moto was een Suz SV1000, het karakter van die fiets viel dik tegen. Ik heb op 2 jaar slechts 10.000km gereden met dat ding.
Daarvoor het ik een GSX1400, zeer soepel maar zuipen als een koe na 3000km was de achterband bijna kaal. Die is helaas gesneuveld in een ongeval, ik kon na 10 weken terug rijden.
Voor de 1400 had ik een GSX 1200 waarmee ik op 3 jaar 65000km gereden had, die viel dus serieus goed mee.
Als het karakter van een boxer in de buurt komt van zo'n V-twin zal ik er nooit eentje hebben. Volgens mij is de boxer wel anders, ik kan moeilijk geloven dat er zoveel kilometers worden afgemalen met een karakter zoals de SV
Daarvoor het ik een GSX1400, zeer soepel maar zuipen als een koe na 3000km was de achterband bijna kaal. Die is helaas gesneuveld in een ongeval, ik kon na 10 weken terug rijden.
Voor de 1400 had ik een GSX 1200 waarmee ik op 3 jaar 65000km gereden had, die viel dus serieus goed mee.
Als het karakter van een boxer in de buurt komt van zo'n V-twin zal ik er nooit eentje hebben. Volgens mij is de boxer wel anders, ik kan moeilijk geloven dat er zoveel kilometers worden afgemalen met een karakter zoals de SV
-
DJAIRO
Iedereen zal dit anders ervaren,ik heb op uitzondering van de 2 K's en een Yamaha XJR 1300 altijd"twins"gehad,Honda CX500,Ducati 907ie,Norton 850Commando en nu een R1150GS.
En inderdaad een"twin"is bruter dan een 3 of 4 cylinder,maar je moet toch met een BMW Boxer ééns rijden,ik vindt dit geen schokkerige alles of niets fiets zoals de Suz TL1000,want daar heb ik ooit ook eens mee gereden,net zoals op een Honda Firestorm,en inderdaad die rijden echt bruut!!!
Maar mischien is dat het concept van deze moto's,"sporttwins"
Frank
En inderdaad een"twin"is bruter dan een 3 of 4 cylinder,maar je moet toch met een BMW Boxer ééns rijden,ik vindt dit geen schokkerige alles of niets fiets zoals de Suz TL1000,want daar heb ik ooit ook eens mee gereden,net zoals op een Honda Firestorm,en inderdaad die rijden echt bruut!!!
Maar mischien is dat het concept van deze moto's,"sporttwins"
Frank
Ik zie daar niet echt een probleem in. Heb nu 6 maand en 20.000 km zo'n agressieve V-twin. Nog geen enkele moeite gehad met het karakter. Meer nog, daar heb ik hem juist voor gekocht (ondermeer).Dirk_R schreef: Als het karakter van een boxer in de buurt komt van zo'n V-twin zal ik er nooit eentje hebben. Volgens mij is de boxer wel anders, ik kan moeilijk geloven dat er zoveel kilometers worden afgemalen met een karakter zoals de SV
Erger nog : er zal zich een ernstig probleem voordoen op het moment dat den deze versleten is...want al de rest is maar saaie koek.
Nil volentibus arduum
-
Jo De Paepe
Na een 10- tal boxers nu voor de eerste keer met een K (K1200RS).
De K geeft mij zoveel plezier , vermogen en zachte vermogensafgifte dat ik er aan twijfel of er ooit nog een boxer hem zal opvolgen.
Ideaal zou een 1150 Adventure zijn in monobike look met en K 1200S blok erin .
Maar dat zullen ze zelfs op bestelling niet maken
De K geeft mij zoveel plezier , vermogen en zachte vermogensafgifte dat ik er aan twijfel of er ooit nog een boxer hem zal opvolgen.
Ideaal zou een 1150 Adventure zijn in monobike look met en K 1200S blok erin .
Maar dat zullen ze zelfs op bestelling niet maken
Grappig om te volgen. Een kennis van me is met een R1200R mee op tocht geweest naar de Alpen vooral om foto's te maken tijdens de testen van de R1200R en de GSA. Hij zwaaide zijn been voor het eerst over een boxer en was erg benieuwd. Wil nooit nog een vibrator was zijn uitleg
Ikzelf ervaar het omgekeerde. Na vele 4-cilinders in alle vormen van schreewers met enkel topvermogen tot dikke vette koppelbeesten kan ik het karakter van de boxer alleen maar bejubelen, lekker breed en uitgesmeerd linear vermogen met veel trekkracht, zuinig, en inderdaad, er zit wat leven in de brouwerij, je voelt dat je motor rijdt.
Ikzelf ervaar de meeste ongemakken wanneer de motor erg zwaar belast wordt van uit de buik, dan trilt hij het meest. Of tussen 5 en 6 op de toerenteller laat hij ook wel wat verstaan. Tussen 3 en 4,5 is het heerlijk zachte als zijde en als je het topvermogen zoekt, dan zit er best wat snee achter boven de 6,5 duizend.
Je moet wennen, ik kende het blok al van vorige motors en eerlijk gezegd, de 1200 is een goede evolutie geweest. Mijn ST bevalt me enorm.
Alleen begin ik na de vele kilometers ook te denken aan een GS of een RT, ik weet het allemaal nog niet, binnen een dik jaar moet de ST eruit vanwege de afschrijving, dan zien we wel.
Wat de verkoop betreft, ik volg de mening dat de ST slecht loopt. Het is een liefde/haat relatie wat zijn looks betreft. Maar al wat erop zit, zit goed en doet zijn werk. De windbescherming is vergelijkbaar met andere sporttoerders. De koplamp verlicht heel goed, veel lichtopbrengst.
Verder, tja, het hart spreekt ook altijd een beetje. Ik vond 'm het sportiefst in het blauw/magnesium. Denk er eventueel nog over een hogere ruit te monteren nu ik wat anders zit met het AC Schnitzer stuur wat me enorm bevalt en voor mijn part er niet meer af gaat.
Ikzelf ervaar het omgekeerde. Na vele 4-cilinders in alle vormen van schreewers met enkel topvermogen tot dikke vette koppelbeesten kan ik het karakter van de boxer alleen maar bejubelen, lekker breed en uitgesmeerd linear vermogen met veel trekkracht, zuinig, en inderdaad, er zit wat leven in de brouwerij, je voelt dat je motor rijdt.
Ikzelf ervaar de meeste ongemakken wanneer de motor erg zwaar belast wordt van uit de buik, dan trilt hij het meest. Of tussen 5 en 6 op de toerenteller laat hij ook wel wat verstaan. Tussen 3 en 4,5 is het heerlijk zachte als zijde en als je het topvermogen zoekt, dan zit er best wat snee achter boven de 6,5 duizend.
Je moet wennen, ik kende het blok al van vorige motors en eerlijk gezegd, de 1200 is een goede evolutie geweest. Mijn ST bevalt me enorm.
Alleen begin ik na de vele kilometers ook te denken aan een GS of een RT, ik weet het allemaal nog niet, binnen een dik jaar moet de ST eruit vanwege de afschrijving, dan zien we wel.
Wat de verkoop betreft, ik volg de mening dat de ST slecht loopt. Het is een liefde/haat relatie wat zijn looks betreft. Maar al wat erop zit, zit goed en doet zijn werk. De windbescherming is vergelijkbaar met andere sporttoerders. De koplamp verlicht heel goed, veel lichtopbrengst.
Verder, tja, het hart spreekt ook altijd een beetje. Ik vond 'm het sportiefst in het blauw/magnesium. Denk er eventueel nog over een hogere ruit te monteren nu ik wat anders zit met het AC Schnitzer stuur wat me enorm bevalt en voor mijn part er niet meer af gaat.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
-
HanzThePanz
Ga alsjeblieft eerst een (lange!) proefrit maken... Ik heb zeven jaar op dezelfde gele K1200RS gereden als in jouw 'avatar' (mijn eerste BMW), daarna nog drie jaar op de eerste K1200GT. Ik rij nu 15 maanden op een R1200RT en dat valt qua vermogen en motorkarakter enorm, maar dan ook ENORM tegen als je een R met een K vergelijkt.Dirk_R schreef:Ik zou 'm wel willen als ik m'n RS wegdoe. Al zou ik liever een K hebben maar daar is niet echt een opvolger voor de RS vind ik.
De K1200S is meer naar het sportieve en de K1200R is meer een naked.
Begrijp me goed, ik ben tóch tevreden met mijn RT vanwege het simpele feit dat hij een sublieme toermachien en véél luxer is dan de K-RS. Ook omdat mijn ega en ik meerdere keren per jaar de Alpen opzoeken en ik de RT met z'n kortere wielbasis veel makkelijker de hoek omkrijg dan de K ben ik 'om'. Maar zodra BMW een luxe viercilinder (nee, niet die nieuwe GT) uitbrengt met een korte wielbasis, stap ik resoluut terug op een K. Want het vermogen en de zijdezachte loop mis ik nog steeds...
P.S.: De ST vind ik (sorry hoor
Don't fix it if it ain't broken...
YOO
Een moto koop je toch niet omdat je 'm mooi vind, maar omdat hij verschrikkelijk goed rijdt, anders had ik m'n GS nooit genomen
Of ben ik nu de enige die zo rationeel denkt
Had ik de GS niet genomen had 'k zeker en vast de ST gekozen, rijdt perfect, maar 't ontbrekende off-roadgedeelte deed me voor de GS kiezen
Grtz, Philip!
Een moto koop je toch niet omdat je 'm mooi vind, maar omdat hij verschrikkelijk goed rijdt, anders had ik m'n GS nooit genomen
Of ben ik nu de enige die zo rationeel denkt
Had ik de GS niet genomen had 'k zeker en vast de ST gekozen, rijdt perfect, maar 't ontbrekende off-roadgedeelte deed me voor de GS kiezen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
YOO
Nope, maar daar kan ik me makkelijk overzetten hoor, ik wil dat 't ding goed rijdt, en niet persé goed smoelt, beide combineren lijkt me wel prettig, maar ik weet waar m'n prioriteiten liggen.
Anders had ik wel bij m'n TL1000R gebleven, zalig mooie moto, maar op verlof gaan was een corvée
Grtz, Philip!
Nope, maar daar kan ik me makkelijk overzetten hoor, ik wil dat 't ding goed rijdt, en niet persé goed smoelt, beide combineren lijkt me wel prettig, maar ik weet waar m'n prioriteiten liggen.
Anders had ik wel bij m'n TL1000R gebleven, zalig mooie moto, maar op verlof gaan was een corvée
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
-
DJAIRO
ik heb altijd 4cilinder gereden. Van alle merken en alle types. van goldwing tot suzuki bandit 1200. nu heb ik een R1100S. in het begin was het aanpassen. ik was de zijdezachte loop van de 4cilinders gewend en dan kruip je op een rammelbuik van een 2cilinder. maar dat is juist één van de charmes van een boxer.het koppel en trekkracht onderin is uiteraard meegenomùen, vooral als je zoals ik regelmatig wat gaat "bochtjes pakken".
ierdereen zijn mening maar ik ben tevreden met mijn boxer.

broem..broem..GAAAAZ
ik volg koppel wel voor een groot deel.
De ST is niet direct moeder's mooiste. Maar een dijk van een motor met een leuk blok. Ook ik heb met mijn verstand gekozen en niet alleen met het hart, dat kan je als jouw motor puur vrijetijdsbesteding is, voor mij is het een werkpaard. Daarom staat denkelijk er een GS(A) of RT op de wachtlijst tegen dat deze motor afgeschreven is.
Ik heb zelf een rare relatie met mijn ST, maar zeker met de aanpassingen is het een heerlijke stuurfiets met alle voordelen die ik eraan wou. Elke motor heeft zijn pro's en con's en ik heb zelf ook een gans pak 4_cilinder jappen versleten, toch geniet ik van het boxer karakter en tja, dat leeft wat meer.
Ik hoor ook altijd graag over vermogen spreken. Ik durf er heel wat op verwedden dat iedereen met een pk monster nooit het volle pond van die fiets gebruikt, misschien heel af en toe om eens tot aan de rode zone te accerleren op een snelweg.
Iemand die beweert dagelijks 150 pk aan de baan te smeren is in mijn ogen een lulijzer. De meeste gewone stervelingen gebruiken maximaal 50% van hun vermogen tijdens het rijden. Daarom was voor mij het vermogen van een boxer gepaard met de buikkracht meer dan voldoende en ik gebruik net die lekkere torque tussen de 3500 en 5000 toeren om bijna 90% van de tijd in te rijden.
Ik heb recentelijk de K1200RSport aan de tand gevoeld. Ik heb bijna nooit boven de 5000 toeren geweest, maar het is altijd fijn als je aan de toog kunt zeggen dat je 163 paarden onder je kont hebt. Ik heb er misschien 75 van gebruikt tijdens 3500 km
De ST is niet direct moeder's mooiste. Maar een dijk van een motor met een leuk blok. Ook ik heb met mijn verstand gekozen en niet alleen met het hart, dat kan je als jouw motor puur vrijetijdsbesteding is, voor mij is het een werkpaard. Daarom staat denkelijk er een GS(A) of RT op de wachtlijst tegen dat deze motor afgeschreven is.
Ik heb zelf een rare relatie met mijn ST, maar zeker met de aanpassingen is het een heerlijke stuurfiets met alle voordelen die ik eraan wou. Elke motor heeft zijn pro's en con's en ik heb zelf ook een gans pak 4_cilinder jappen versleten, toch geniet ik van het boxer karakter en tja, dat leeft wat meer.
Ik hoor ook altijd graag over vermogen spreken. Ik durf er heel wat op verwedden dat iedereen met een pk monster nooit het volle pond van die fiets gebruikt, misschien heel af en toe om eens tot aan de rode zone te accerleren op een snelweg.
Iemand die beweert dagelijks 150 pk aan de baan te smeren is in mijn ogen een lulijzer. De meeste gewone stervelingen gebruiken maximaal 50% van hun vermogen tijdens het rijden. Daarom was voor mij het vermogen van een boxer gepaard met de buikkracht meer dan voldoende en ik gebruik net die lekkere torque tussen de 3500 en 5000 toeren om bijna 90% van de tijd in te rijden.
Ik heb recentelijk de K1200RSport aan de tand gevoeld. Ik heb bijna nooit boven de 5000 toeren geweest, maar het is altijd fijn als je aan de toog kunt zeggen dat je 163 paarden onder je kont hebt. Ik heb er misschien 75 van gebruikt tijdens 3500 km
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/