Druk...

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Werner Von C.
Contacteer:

Druk...

Bericht door Werner Von C. »

Mannen ik zit met een probleem...

Tijdens de cursus in Brugge heb ik mijn Beemerken leren platleggen* en dat ging goed, zéér goed zelfs...tot hier géén probleem.

Tijdens de Boulogne Sur Mer-rit ben ik er meerdere malen eens stevig tegenaan willen gaan doch voelde meerdere keren dat ik weggleed met de achterkant...tempo was wel redelijk hoog :oops: met als gevolg dat m'n zelfvertrouwen sindsdien wat aan het wegebben is...ik heb zitten zoeken naar mogelijke verklaringen en het enige wat ik vind is dat ik, 2 dagen voor die rit aan een tankstation mbv zo'n digitale luchtdrukding m'n banden heb opgepompt...vooraan 2,5 en achteraan 2,9 bar...nu denk ik dat deze waarden zijn voor een RT met 2 personen én bagage...en ik rij steeds mono (zonder noemenswarige bagage).

Kan dit de reden zijn, dat ze te hard staan ?

Banden => Bridgestone Battlax BT020, tegelijkertijd opgelegd
Bike => Bmw R1100RT

Banden in goede staat, profiel ok, géén beschadigingen

Peliese help me to find again my confidence :oops: :wink:

*platleggen = niét vallen hé, ik bedoel hiermee ne schone hellingshoek :wink:
Laatst gewijzigd door Werner Von C. op 30 aug 2007, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

overschakelen naar pilot road 2

ergens gaan oefenen op een parking om de trukendoos weer op peil te zetten.

niet zo hard gaan met de RT :wink:

de aard van het baanbelleg heeft hier ook een rol.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Werner, niet direct gaan panikeren en van band gaan wisselen. Is gewoon weggesmeten geld, my 2 cents. BT 020 is een dijk van een band. Nu vervangen in het gamma door de BT 021.
Druk op je banden is idd van primordiaal belang. En aan een bezinestation is de drukmeter niet altijd even accuraat. Spring gewoon eens bij een echte garagist of bandenboer binnen die de juiste druk kan vaststellen.
Doe eens een controle van je banden. Ga op zoek naar platte stukken (heb je het gevoel dat je gaat kantelen in een bocht) of naar eventuele verborgen voorwerpen die de druk in je banden minimaal naar beneden brengen.
De druk die jij op je banden steekt is ok, ik heb 2.6 vooraan en 2.9 achteraan en rijd steeds solo en nagenoeg zonder bagage.
Staat je achtervering goed afgesteld? Heeft ook invloed op de wegligging van je achterband.
Afbeelding
VFooR

Bericht door VFooR »

De Druk solo is aan de hoge kant. Eerder 2.3 voor en 2.6 achter.

Als je pushed en op grote hellingshoek vol op de gas gaat, gaan de meeste sporttoerders wat schuiven (zeker met minder goed afsfalt).

BT020 is een prima band.

De wegen in noord-frankrijk staan er voor gekend om niet van hoge kwaliteit te zijn. Het asfalt is meestal in minder goede staat en is glibberiger. Tevens lag er af en toe vuil op de weg...ook wanneer je het niet goed kon zien (gedroogde aarde). Ideale voedingsbodem voor schuivers.

De cursus wordt gegeven op een afgesloten parcours met prima asfalt.

DUS:

Proef op de som...neem een prima geasfalteerde bocht of rotonde (in je buurt) met weinig verkeer en neem deze eens goed vlot. De kans dat je vertrouwen terug komt is groot.

PS: ik reed cap blanc nez op en achteraan ging hij ook weg. Ik had niet het gevoel dat ik op het einde zat, dus was het asfalt snel de boosdoener.

SUCCES
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
VFooR

Bericht door VFooR »

BTW: De GS wordt aan de grond gereden met een BT021-achterband met achter 2.9 en voor 2.5 op een prima geasfalteerde bocht.

Geen paniek.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

OK thx mannen, ik ga opnieuw effe de druk meten en aanpassen naar 2.3 en 2.6

Idd in Brugge was de baan kraaknet...asphalt kwalitieit is blijkbaar nogal verschillend per provincie/land...

Vering kan best hoe ingesteld worden (achteraan), standaard zoals het boekje het voorschrijfd ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Werner, bandendruk en vering moet je echt zelf als goed gaan ondervinden. Ik vind 2.3 en 2.6 als bandendruk echt VEEL te weinig.
In de winter ja maar in de zomer gaat dat voor mij persoonlijk de hoogte in. Maar ik rijd met een GS hé!
En wat de vering betreft, die van mij staat helemaal dicht en 3 klikskes terug gedraaid. Deze instelling gebruik ik nu al sedert ik met GS'sen rijd, nu toch al 3 jaar.
Afbeelding
VFooR

Bericht door VFooR »

(s)Campi schreef:OK thx mannen, ik ga opnieuw effe de druk meten en aanpassen naar 2.3 en 2.6

Idd in Brugge was de baan kraaknet...asphalt kwalitieit is blijkbaar nogal verschillend per provincie/land...

Vering kan best hoe ingesteld worden (achteraan), standaard zoals het boekje het voorschrijfd ?
kijk maar in boekje...daar staat de spanning van de banden ook in. 2.5 en 2.9 lijken me solo te hoog, maar deze kunnen wel prima!

De kwalitiet van de baan is vooral ook dooslaggevend en in Noord frankrijk is het inderdaad wat minder.
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Bij sologebruik staat bij mij voorgeschreven voor 2.2 en achter 2.5 bar (1200RT)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
VFooR

Bericht door VFooR »

Officieel raad bridgestone 2.5 en 2.9 aan voor de RT...dus kan het prima. Verlagen kan ook en hoeft zeker niet slechter te zijn. De slijtage gaat wel enkel de hoogte wat in.

De GS wordt solo VOOR op 2.2-2.3 gezet en achter 2.5...is officieel in GS-boekje van BMW.

Maar de druk in banden doet er eigenlijk weinig toe:

Lees dit maar eens onder VEEL sportiever omstandigheden:
http://www.motorfreaks.nl/index.php?opt ... mitstart=4
Staat onderaan, onder de foto van de blauwe CBR600RR.

Bocht met goed asfalt en probleem van de baan
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Ik rijd altijd solo, bandendruk voor 2.5 (Michelin Pilot Road2) , achter 2.9 (Michelin Pilot Road)

Wel je bandendruk meten bij koude banden, de druk kan nogal oplopen wanneer de band warm wordt.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

...om over bandendruk door te gaan...

Lig met een kersverse achterschoen (Metzeler Marathon ME880) om de LT, en werd door de bandenboer opgepompt zoals voorschreven door Metzeler zelf met 3.2...... Inderdaad, wereld van verschil.. zelfs tijdens het inrijden.

on-topic dan maar weer.

2.9 achteraan is perfect. Indien je dan wat druk verliest door temperatuur, rijden, belading, etc... heb je nog een deftige marge vooraleer je op een echt alarmpeil terechtkomt. Vergeet je dan eens te controleren, of doe je het niet regelmatig, dan heb je nog safety genoeg maw.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Meet je bandendruk liefst altijd met dezelfde meter, want die dingen zijn doorgaans niet geijkt en er kan wel wat verschil op zitten. Zo'n klein digitaal of analoog metertje kost doorgaans niet te veel.

Je bandendruk zoals je die vermeldt staat volgens mij goed. Hou er ook rekening mee dat je de gladheid van het wegdek niet altijd ziet, ook niet als het er droog bij ligt.

Bij moderne banden wordt het verschil vooral gemaakt op nat wegdek en op de levensduur, dus aan je BT020 zal het waarschijnlijk niet liggen.
Ik heb wel al ergens gelezen dat die BT020's eens ze voorbij een bepaalde slijtagegrens gaan niet meer de grip hebben zoals gewoonlijk...
Je moto op een cursus even neerleggen mag geen reden zijn om je vertrouwen te verliezen, dat overkomt de beste :wink:
Veel rijden en bochten pikken zal je helpen om het vertrouwen terug te winnen. Succes !
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Scampi,

Nie panikeren, rustig herbeginnen.

Iedereen heeft wel eens hartkloppingen als je achter (of voor!) wegbreekt, je wiel stuitert of je een sinuszwieper maakt aan 150/h in de regen :oops:

Het dagelijkse wegennet alsook rijstijl is niet steeds volgens het boekje...

Veel is hierboven gezegd en valt niet tegen te spreken.
2.9 achter vind ik wel veel.
Ik rijd nu met 2.3 V en 2.6 à 2.7 A. Maximaal neem ik resp 2.4 en 2.8
We spreken hier over Metzeler Roadtec Z6 op RT1150. Op Bridgestones hield ik dezelfde waarden aan.

Ik check wekelijks mijn bandendruk aan dezelfde pomp, evenver van huis bij vertrek. Achteraan verlies ik 0.2 bar op bijna 1.000km.
Goede druk is heel belangrijk.

Momenteel zit ik aan 't einde van mijn latijn wat mijn banden betreft: 20.000km op de Metzelers. Ik voel mijn RT ook wat wegbreken achteraan. Moet wel toegeven dat ik tijdens deze droge week deze risico's durf nemen. Normaal gaan er eerstdaags verse rubbers op.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Gino GS

Bericht door Gino GS »

Op mijn R1150Rt rijd ik met 2,5 en 2,9 bar. Dit gaat prima. Met minder spanning stuurt de motor gewoon niet lekker. Ik controleer mijn bandenspanning altijd met koude banden en met een digitale meter die je bij iedere motorzaak kan kopen. Bandenspanningmeters bij de pomp zijn vaak niet nauwkeurig, plus je hebt de kans dat je banden al warm zijn als je gaat controleren wat ervoor zorgt dat de druk hoger is. Je zou dus zelf een goede meter kunnen kopen en eventueel een voetpomp om de banden op te pompen indien nodig. Dit werkt goed. Ik heb zelf onlangs een simpele compressor gekocht en dat is ook wel handig. Verder gewoon iedere week of zeker iedere twee weken de spanning controleren. Voor een grote rit of als de buitentemperatuur sterk verandert is doe ik het meestal nog een keer extra.
F800GS
Plaats reactie