Kastanjetten in de uitlaat

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ErikD

Kastanjetten in de uitlaat

Bericht door ErikD »

Heeft er nog iemand dit tegen gekomen? Ik was aan het toeren met de 1150GS in zuid frankrijk op een hete dag. Ik had net een file gedaan in een stadje en begon aan de klim van de mont Ventoux. Halverwege de klim merkte ik dat als ik flink gas gaf boven de 4000 toeren er een vreemd geluid in de uitlaat vooraan bij kwam. Het was het best te vergelijken met kastanjetten. Het geluid volgde niet het ritme van de kleppen. Bleek ook dat de olie er door joeg aan een duizelingwekkend tempo: 400ml op 400km.
Een motogarage die alle merken doet zei me dat de motor aan het dood gaan was. Toch maar voor een tweede opinie gegaan bij Bavaria moto in Toulon: "geen probleem, bekend fenomeen bij de 1150 blokken bij warm lopen".
De 1200km naar huis zijn verder zonder problemen en bijgeluiden verlopen, en zonder abnormaal olie verbruik.
Na wat nalezen over welk type olie (er zijn wel wat topics hierover :lol: ) denk ik dat de olie van de garage (Castrol 10w60) te dun is, en ik heb er 10w40 bijgekapt, beter was 20w50 geweest.

Nog iemand dit fenomeen meegemaakt?

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Benj

Bericht door Benj »

Hey Erikd,
Ik weet nu niet direct of ik dit kletterend en rammelend geluid met kastanjetten kan vergelijken, maar het zou er inderdaad ook iets kunnen van mee hebben.
Verschil is dat het bij mij niet vanzelf overging, of verbeterde met andere olie ...
Ondertussen heb ik wel contact met nog een GS-er die dit ook heeft en die nu binnenkort onderhoud heeft en het eens aan zijn garagehouder zal vragen. Dit is het eerste waarop ik wacht.
Daarnaast heb ik ook van enkelen, reeds meerdere malen, gehoord dat je met GS best 98octaan tankt ipv 95octaan. Ik doe dit nu en heb ook de indruk dat het hiermee verminderd is.
Dus nog beetje verder zoeken en vragen ? Voor de rest rijdt hij prima !
Benj
ErikD

Bericht door ErikD »

Hey Benj,

De bmw garage in Toulon zei inderdaad ook dat 98 octaan helpt. "c'est la polutiong" zeiden ze, wat ze daar ook mee mogen bedoelen. Ik heb de indruk dat dit fenomeen, als we het tenminste over hetzelfde hebben, een gevolg is van het feit dat de motor olie verbrandt, en deze nog naverbrand in de uitlaat. Ik merk geen vermogenverlies of abnomale trillingen of zo.
Het geluid doet ook soms denken ijzeren deeltjes die door de uitlaatbochten gaan. Het was in ieder geval geen aangename ervaring, zeker niet als men je zegt dat je motor, die je nog geen jaar hebt, om zeep is. De terugreis heeft me wel gerustgesteld.
Moest je meer te weten komen hoor ik het graag.

Wat is de ouderdom en KM-stand van jouw beest?

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Gino GS

Bericht door Gino GS »

10W60 olie is warm dikker dan 20W50 of 10W40 olie. Je hebt er dus een olie bijgedaan die op temperatuur dunner is.

Hoe hoger het getal hoe dikker. Het getal voor de W geeft de dikte aan als de olie koud is. Het getal na de W is de dikte bij warme olie.
F800GS
J
Contacteer:

Bericht door J »

Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

het geknetter heeft niks te maken met olieverbruik.

dat een GS ineens 400ml op 400km verbruikt, komt alleen omdat je panikeerde toen je geen olie zag staan in het peilglas, en onnodig bijgevuld hebt. Die olie is er weer uitgeblazen, staat mogelijk bij je luchtfilter.

Dat geknetter is pingelen als je het goed kan reproduceren onder zwaarste belasting: tegen 1500toeren in zesde vitesse bijvoorbeeld.
Als je dan de gaas opentrekt en er steekt een vuurwerkgeluid af in je cilinders, pingelt ie.
98 helpt in dees geval vooral in het hoofd.
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

zo nu en dan heb ik een gelijkaardig probleem.
Vb.: 130 km/u en dan plots gas open. Een klepperend lawaai, geen vermogen en een vies rookje uit de uitlaat.
Als ik dan even gas toedraai en daarna weer open gaat hij weer zonder probleem.
En tussen haakjes: ik heb altijd al met 98 oktaan gereden.
Feit is wel dat bij warm weer 95 onbruikbaar is voor mij, bij iedere acceleratie gaat hij pingelen.

Groeten, Stef 8-)
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Stef RT schreef:Hallo,

Vb.: 130 km/u en dan plots gas open. Een klepperend lawaai, geen vermogen en een vies rookje uit de uitlaat.

Groeten, Stef 8-)

Bougies vernieuwen.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Benj

Bericht door Benj »

ErikD schreef:Hey Benj,

De bmw garage in Toulon zei inderdaad ook dat 98 octaan helpt. "c'est la polutiong" zeiden ze, wat ze daar ook mee mogen bedoelen. Ik heb de indruk dat dit fenomeen, als we het tenminste over hetzelfde hebben, een gevolg is van het feit dat de motor olie verbrandt, en deze nog naverbrand in de uitlaat. Ik merk geen vermogenverlies of abnomale trillingen of zo.
Het geluid doet ook soms denken ijzeren deeltjes die door de uitlaatbochten gaan. Het was in ieder geval geen aangename ervaring, zeker niet als men je zegt dat je motor, die je nog geen jaar hebt, om zeep is. De terugreis heeft me wel gerustgesteld.
Moest je meer te weten komen hoor ik het graag.

Wat is de ouderdom en KM-stand van jouw beest?

ErikD.
De mijnen ik (ook) van 2002 en heeft ongeveer 27000 km. Dus ongeveer zoals den uwen ...
Ik hou je op de hoogte van zodra volledige duidelijkheid en zekerheid !
Benj
WALTER GSAdventure

Bericht door WALTER GSAdventure »

:D Jongens ik heb iets geschreven hoe je best olie peilt.
Ik weet nog altijd niet waarom jullie 10 w 60 of andere gebruikt. Het is 10 w 40 .aan de lijn en half synth. is het beste wat er is. Of je nu 95 of 98 tankt het geeft niet, 98 trekt iets beter.
;)
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
ErikD

Bericht door ErikD »

Die 10w60 heeft wingemotors er bij mij ingekapt...

Vandaag gereden in Brussel zonder enig probleem en met veel koppel :twisted:

ErikD.
BMW 1150GS zwart - 2002
Husqvarna WR 250 - 1988
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Het is ne lucht/olie gekoelde boxer, dus 10w40 onder extreme omstandigheden kan te dun zijn, hoeft geen probleem te zijn, (hoe vaak hebben wij hier extreme temperaturen?) maar ik gebruikte in de zomer op de 1100 en 1150 10w60 en in de winter 0w40, telkens vol synth maar dat hoeft idd niet. In de bergen, met franse of italiaanse naft (bedenkelijke kwaliteit meestal) en zeer warme temperaturen kun je weinig doen aan dat gepingel, tenzij een dope/octaneboost gebruiken die de benzine meer klopvastheid geeft. Wel iets gebruiken dat geschikt is voor een kat natuurlijk. Verder niet te veel zorgen maken, en indien hij pingelt, probeer een vitesse lager te rijden.
Lijkt mij trouwens sterk dat uwe moto 400ml op 400 km zou verbruiken, verkeerd gepeild en te veel bijgevuld, denk ik ook.
Wat ook zou kunnen afhankelijk van uw km's is dat de olie zeer dun werd waardoor de druk vd (eventueel versleten kettingspanners) afnam en je het klapperen vd distributiekettingen hoorde, maar da's dan meestal bij gaslossen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie