the riding man schreef:
Mag ik heel even een correctie/aanvulling toebrengen Tzal overkomen als muggezifterij maar tkan een wereld van verschil maken:
Nadat men de ademhaling heeft gecontroleerd en blijkt dat het slachtoffer niet ademd begin je NIET met 30x hartmassage maar met 2x beademing, daarna controleer je hartslag en indien ook geen hartslag begin je NU PAS met 30x hartmasage, indien wel hartslag doe je verder met beademing. Dit omdat het niet altijd zo is dat er hartstilstand optreed bij het niet meer ademen (toch niet onmiddellijk). Dus we spelen graag op zeker he!
edit: ik heb gelezen dat er expleciet wordt vermeld dat men niet meer de hartslag mag controleren????? WTF! Dus je moet nu volgens de nieuwe richtlijnen maar in het wilde weg op de borstkas beginnen drukken? Dat kan er bij mij niet in en zal dit niet zo doen indien de situatie zich zou voordoen. Je controleert toch eerst of er al dan geen hartslag is vooraleer je begint met hartmasage!
Volgens de officiele richtlijnen van het ERC begin je wél met hartmassage!
Het is zaak om bij een witnessed arrest (het onwel zien worden van het slachtoffer) zo snel mogelijk te beginnen met CPR: met elke minuut niet reanimeren daalt de kans van overleven met 7-10%!
Als het slachtoffer niet ademd bij je eerste controle, begin dan met CPR en niet met beademen. Het is alleen maar tijdsverlies.
Ga ook geen hartslag controleren! Ook weer tijdsverlies.
Voor de meeste mensen blijkt het namelijk erg moeilijk te zijn om op een juiste manier een "pols" te voelen.
Niet alleen het bepalen van de plaats maar ook voelen an sich is een te tijdrovende bezigheid voor de leek om er goed mee te doen. Zelfs voor mij als paramedicus is het bij een patient in shock erg lastig te bepalen of er een hartslag is!
Aan de basis van de onwelwording ligt een cardiaal probleem.
Het zal altijd zo zijn dat de patient stopt met ademhalen indien zijn hart ermee stopt. Dit door het zuurstoftekort in het brein.
Bent u echter getuige van een witnessed arrest dan kunt u nog getuige zijn van een soort van ademhaling. Deze is echter insufficient.
Begin dus, nogmaals, altijd met CPR!
De uitzondering in deze is de drenkeling: deze kan een nog voelbare pols hebben zonder ademhaling.
Maar ook hier gelden richtlijnen.