Hallo Joske,
Ik heb ondertussen reeds meer dan 30 jaar motorervaring en gebruik m'n tweewieler(s) dagdagelijks.
Vroeger reden alle motards met lederen kledij, een enkeling zoals ik droeg soms een 'Belstaff' wat toen als Engels-minded werd afgedaan. Inderdaad de vetjassen en toendertijd 'moderne' textiel/nylontoestanden konden niet tippen aan een degelijke lederen broek/vest of combi. Maar ondertussen na al deze jaren en reeds vele combinaties zelf geprobeerd te hebben vindt ik persoonlijk nog altijd een goede lederen broek met textielvest van de huidige generatie het beste compromis. Waarom, wel met een lederen broek heb je beter voeling én een betere zit op je zadel volgens mij (schuift ook niet). Ook bij eventuele valpartij (niemand rekent hier op maar de kans ligt er elke meter...) heb je aan een degelijk leren exemplaar meer dan aan textiel denk ik. Met een goedkope regenbroek ben je gesteld bij alle weer.
De vest is een ander iets. Ik reed reeds met vele uitvoeringen en types maar ondertussen heb ik een exemplaar dat ik niet wil inwisselen. Het is een blauwe vest uit de solden, 4 jaar oud van het merk 'Frank Thomas'. Deze 3/4-lange vest draag ik elke dag buiten het WE, ze is reeds meermaals gewassen en nog steeds volledig waterdicht. Alleen aan de kol is het lederen opzetstukje versleten en aan het lossen.
Ik wil hiermee maar zeggen dat ieder zijn eigen keus heeft. De moderne textielkledij heeft zo een vooruitgang gemaakt dat naar mijn mening deze, als alround gezien, zeker kan wedijveren met leer, ook wat betreft de veiligheidsvoorzieningen. Het goed gevoel en goed aanzitten is bij iedereen anders, dat kan je zelf alleen maar uitmaken door veel te passen en indien mogelijk proefrijden.
Vele forumgenoten hebben gelijk, de BMW-kledij (welke ik ook heb voor clubuitstappen) is zéér goed uitgekiend doch prijzig. Bij een goede dealer heb je evenwel een perfecte waarborg (zelf ondervonden) bij lekkage, fouten of tekortkomingen. Daartegenover is mijn FT-vest van 6990 Bf uit de solden (toenmalige nieuwprijs ongeveer 16000 Bf) de beste aankoop welke ik ooit deed.
Je zal zelf je keuze moeten bepalen maar indien je in de zomer wil reizen zal je toch een lichter exemplaar moeten bij aanschaffen denk ik. Voor mezelf was dit een AIR-exemplaar van H.Gericke (+broek), zelfde koeling, goed aanvoelen en degelijke kwaliteit, alléén... 1/3 van de prijs van de tegenhanger met BMW-logo erop. Indien je dan deze lichte vest maar enkele dagen per jaar kan dragen was voor mij de keuze snel gemaakt.
Groetjes en je mag van mij steeds m'n uitrusting komen proberen, ik meet 1,80 m en ga richting 92 kg. Niet doorvertellen hé!
Wilfried.