Motorpak?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Joske
Contacteer:

Motorpak?

Bericht door Joske »

Ik overweeg de aanschaf van een lederen motorpak.
Wie heeft hiermee ervaring, voor-en nadelen?
Tips voor aankoop, merken en prijzen heel welkom.

Greetz, :idea:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik rijd voor m`n werk met een op maat gemaakt pak van Topskin in Breda. Perfekt! http://www.topskinmotorkleding.nl/

Niet goedkoop maar kwaliteit kost geld. Mijn gehele pak kwam op 1300 euro maar dat wordt door de baas betaald :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Joske
Contacteer:

Bericht door Joske »

J-P,

Gebruik je dit pak het hele jaar door, of is er bijkomende bescherming nodig voor de toch talrijke donkere en natte dagen?

Greetz
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik gebruik de broek het hele jaar door, ik heb 2 jassen en de ene (niet geperforeerd) gebruik ik van maart tot juni en van september tot november. De geperforeerde is op warme dagen een must, zeker op een warme motor als een Pan1300. In regen heb je natuurlijk een regenpak nodig, op de Pan kan je in de regen blijven rijden en je wordt niet nat, als je echter stilstaat bij het verkeerslicht dan is het gauw gebeurd.

Ik heb nu voor in de winter een Stadler goretex pak, dat is wel erg heerlijk. Ik merk dat ik steeds minder vaak het leren spul gebruik puur door de klimatologische omstandigheden.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Joske
Contacteer:

Bericht door Joske »

Dus, als ik je goed begrijp gaat je voorkeur toch uit naar Gore-Tex?
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Over het hele jaar gezien wel. Ik zit gemiddeld 40 uur per week op de motor voor het werk en prive rijd ik ook nog eens een 45.000 per jaar en dan is een goed Goretex pak beter. Echter, voor die paar echt superwarme dagen in een jaar is een geperforeerd leren jasje heel fijn. Maar als priverijder zeg ik Goretex, in 1 keer gelijk goede kwaliteit zoals Rukka, BMW of IXS. Leer levert betere protectie bij vallen maar ja, hoe vaak val je nou? :wink:
J-P

JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Joske,

Toen ik naar de winkel stapte voor m'n pak aan te schaffen kwam ik terecht tussen de keuze van enerzijds het Atlantis pak en anderzijds het Streetguard pak.

Het Atlantis pak is leder, met een Gore Tex binnenvest, en het Streetguard pak een textiel pak met Gore Tex verweven in de buitenstof.

Goretex houdt je zowiezo droog, het enige verschil is dat je bij een Leder pak het leder een heel deel van de nattigheid opneemt waardoor je pak zwaarder wordt. Enige optie die je hebt is een regenoverpak er over te doen om dit te vermijden. Het is ook zwaarder van gewicht.
Groot voordeel van dit soort pakken is wel de "feeling" dat het zo soepel de vorm aanneemt van je lichaam, écht aangenaam. Een harder lederen pak stijl Boxercup heb ik nog niet ervaren, want het ziet er ook al wat stijver uit.

Mijn streetguard pak was daarentegen iets stugger, maar veel lichter, en het grote voordeel dat de Gore Tex in de stof zit verweven is ook een groot voordeel.

Voor de warme zomerperiode heb ik nog een Club Jack en een Summer broek met bijhorende regen-overall die ik kan wegbergen.

Ik hoop dat ik wat heb bijgedragen voor je keuze... :roll:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Jurgen, niet voor het een of het ander: je stapte naar een _BMW dealer_ en je had niet meer keuze dan tussen de streetguard en de atlantis. Ga eens verder kijken dan BMW-kleding en er gaat een wereld voor je open. Sterker nog, je houdt wsl geld over om die GS net iets sneller te kopen dan je gedacht had :wink:
J-P

Harald

Bericht door Harald »

Mijn voorkeur gaat uit naar een combinatie van de 2
Ik draag heel graag een lederen pak en dat in combinatie met een
flexotane regenpak.
Mijn leder is van het merk LOOKWELL
Maar als het kouder gaat worden hou ik zolang mogelijk de lederen broek aan samen met een gore tex jas .deze is van MONO
Leder heeft mijn voorkeur , om het simpele feit dat het scheurvaster is bij een schuiver. Dit is niet het geval bij Gore tex.
Richa heeft leder kledij dewelke perfect waterdicht zijn , dus leder met een gore-tex menbraam.
Leder heeft wel het nadeel dat het een goede geleider is van warmte en natuurlijk ook van koude.
Ook bij de rit van vorige zondag 13 FEB in Zeeland , bij 1° c en sneeuw en wind , had ik een lederen broek aan , en daarover een flexonane regenbroek.
Kwestie van goesting denk ik .
Ik heb een stoffen / gore texbroek , maar als ik ergens langer dan 5min binnen sta , zweet ik mij te pletter. Dit komt door een nylon tussenlaag dewelke dus alle warmte binnenin weerkaatst.
Mvg :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Harald schreef: Leder heeft mijn voorkeur , om het simpele feit dat het scheurvaster is bij een schuiver. Dit is niet het geval bij Gore tex.

Mvg :wink:
De Armacor jassen van zowel BMW als Rukka bieden die scheurvastheid wel.
J-P

JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

J-P schreef:je had niet meer keuze dan tussen de streetguard en de atlantis.
Jean-Paul,

Ik weet dat ik een addict ben, maar geloof me, voor ik m'n Euro's betaalde heb ik ook andere pakken getest en zelfs lang gesnuisterd... ook op MotoRai, maar voor mijn keuze (sober, degelijk en kwaliteit) had ik maar een keuzes uit bepaalde merken, en toen kwam BMW in prijsvergelijking er goed uit, dus...

Maar idd, ik mag dit niet veralgemenen, you're right :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Pas nog met een maat naar Rad geweest in Drongen, de IXS Goretex pakken hebben een erg goede rijs kwaliteitsverhouding. Ge kunt 2 pakken kopen voor de prijs van 1 BMW pak. Dan kun je het ene pak laten drogen (lees, afdruipen, zelf ben je droog) terwijl je de volgende dag het andere pak aanhebt :wink: :wink:
J-P

Joske
Contacteer:

Bericht door Joske »

Blijkbaar heeft iedereen toch een andere mening.
Heeft er iemand evt een prijslijst van de BMW motorpakken, zowel leder als goretex?

Greetz
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Bij de dealer zijn boek en prijslijst te verkrijgen van de modellen 2005. Pakken van BMW zijn duur maar zijn hun waarde en kwaliteit meer dan waard.
Afbeelding
Joske
Contacteer:

Bericht door Joske »

Alvast hartelijk dank voor de reacties.
'k Zal mijn licht eens opsteken bij m'n BMW dealer.

Greetz
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

BMW pakken zijn inderdaad duur en van goede kwaliteit, maar een kwaliteitsjas van een ander merk is minstens even goed en stukken minder duur.
Ik heb bijvoorbeeld een IXS Jupiter. Ik heb die in promotie gekocht voor 379 euro. Ik heb met die jas al in alle mogelijke weersomstandigheden gereden. Ik heb er nog nooit koud in gehad, ik ben nog nooit nat geweest onder de jas en ik heb ermee vanmorgen en schuiver van zo'n 40 meter gemaakt (te lezen in het GS forum) en er is geen schrammetje aan.
En dit voor een fractie van de prijs van een BMW Vest.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Precies. BMW mag zich echter gelukkig prijzen met zulke loyale klanten, betalen willens en wetens veel geld voor motor en onderhoud en zijn bovendien nog bereid om de hoofdprijs neer te leggen voor BMW kleding.

Ik wou ooit graag het Ralley2 pak maar dat was in Nederland niet leverbaar in mijn maat. Toen ging ik eens verder zoeken, gewoon een HG Tuareg allroadpak is net zo mooi maar voor nog niet de helft van de prijs... Moet je eens kijken hoeveel naft je extra in je motor kan gooien :wink:
J-P

Iron Gonzo

Re: Motorpak?

Bericht door Iron Gonzo »

Joske schreef:Ik overweeg de aanschaf van een lederen motorpak.
Wie heeft hiermee ervaring, voor-en nadelen?
Tips voor aankoop, merken en prijzen heel welkom.

Greetz, :idea:
ik rij al heel lang met een lederen motorpak.
voordeel =
strak rond het lichaam zonder belemmeringen
geen flapperende mouwen of vest en proekspijpen.
koel in de zomer warm in de winter.
goede protectoren en die blijven terplaatse bij een eventueele val

nadeel =
niet waterdicht (gebruik regen overall)
1X per maand invrijven met goed ledervet.
weinig opbergmogelijkheden voor kleine dingen (GSM, Portemonnee papieren)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WilBikeRT

motorpak

Bericht door WilBikeRT »

Hallo Joske,

Ik heb ondertussen reeds meer dan 30 jaar motorervaring en gebruik m'n tweewieler(s) dagdagelijks.
Vroeger reden alle motards met lederen kledij, een enkeling zoals ik droeg soms een 'Belstaff' wat toen als Engels-minded werd afgedaan. Inderdaad de vetjassen en toendertijd 'moderne' textiel/nylontoestanden konden niet tippen aan een degelijke lederen broek/vest of combi. Maar ondertussen na al deze jaren en reeds vele combinaties zelf geprobeerd te hebben vindt ik persoonlijk nog altijd een goede lederen broek met textielvest van de huidige generatie het beste compromis. Waarom, wel met een lederen broek heb je beter voeling én een betere zit op je zadel volgens mij (schuift ook niet). Ook bij eventuele valpartij (niemand rekent hier op maar de kans ligt er elke meter...) heb je aan een degelijk leren exemplaar meer dan aan textiel denk ik. Met een goedkope regenbroek ben je gesteld bij alle weer.
De vest is een ander iets. Ik reed reeds met vele uitvoeringen en types maar ondertussen heb ik een exemplaar dat ik niet wil inwisselen. Het is een blauwe vest uit de solden, 4 jaar oud van het merk 'Frank Thomas'. Deze 3/4-lange vest draag ik elke dag buiten het WE, ze is reeds meermaals gewassen en nog steeds volledig waterdicht. Alleen aan de kol is het lederen opzetstukje versleten en aan het lossen.
Ik wil hiermee maar zeggen dat ieder zijn eigen keus heeft. De moderne textielkledij heeft zo een vooruitgang gemaakt dat naar mijn mening deze, als alround gezien, zeker kan wedijveren met leer, ook wat betreft de veiligheidsvoorzieningen. Het goed gevoel en goed aanzitten is bij iedereen anders, dat kan je zelf alleen maar uitmaken door veel te passen en indien mogelijk proefrijden.
Vele forumgenoten hebben gelijk, de BMW-kledij (welke ik ook heb voor clubuitstappen) is zéér goed uitgekiend doch prijzig. Bij een goede dealer heb je evenwel een perfecte waarborg (zelf ondervonden) bij lekkage, fouten of tekortkomingen. Daartegenover is mijn FT-vest van 6990 Bf uit de solden (toenmalige nieuwprijs ongeveer 16000 Bf) de beste aankoop welke ik ooit deed.
Je zal zelf je keuze moeten bepalen maar indien je in de zomer wil reizen zal je toch een lichter exemplaar moeten bij aanschaffen denk ik. Voor mezelf was dit een AIR-exemplaar van H.Gericke (+broek), zelfde koeling, goed aanvoelen en degelijke kwaliteit, alléén... 1/3 van de prijs van de tegenhanger met BMW-logo erop. Indien je dan deze lichte vest maar enkele dagen per jaar kan dragen was voor mij de keuze snel gemaakt.

Groetjes en je mag van mij steeds m'n uitrusting komen proberen, ik meet 1,80 m en ga richting 92 kg. Niet doorvertellen hé! :P

Wilfried.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Plaats reactie