Verslag van een avontuur met de GS
Moderator: GVN
Verslag van een avontuur met de GS
Mijn 1100 rt krijgt een nieuwe veer. Oude is versleten. Als ruilfiets heb ik een GS meegekregen een 1200 GS om precies te zijn.
Ben net een 150 km gaan rijden van ik hoor van de verstokte gsers hier dat het zo'n fantastische fiets moet zijn. Ik ben verrukt en teleurgesteld.
De GS is en lichte fiets met een volslagen andere doelgroep dan de RT. Dat voorop, het sturen is een genot, licht precies en makkelijk van oor tot oor om te leggen. Bij remmen in de bocht is een genot. De RT (de 1100) komt dan tot mijn ergernis altijd omhoog maar deze GS blijft keurig gaan naar waar ik kijk. De acceleratie is verslavend, de versnellingsbak een zegen. De remmen vind ik minder, de voorrem maakt geluid als een zweedse stofzuiger en moet echt aangespoort worden om zijn werk te doen. De achterrem doet iets maar da's alles.
ZOals te verwachten is er geen bescherming tegen de elementen. Dat hoort ook niet maar ik mis wel. De herrie die mijn shubert concept ineens maakt is oorverdovend !
Wat mij echter het meest teleursteld is het zadel. Na 40 km had ik al zadelpijn. Ik ben verwend met een yves moilliozadel op mijn RT maar dit is geen zadel, het lijkt wel een houten plank.
Alle fun van het rijden bij elkaar wordt door dit zadel om zeep geholpen. Ik kan niet wachten totdat ik mijn RT weer terug krijg. Aan alle verstokte gsers hier zeg ik, respect voor uw doorzettingsvermogen!
Groet
Paul
Ben net een 150 km gaan rijden van ik hoor van de verstokte gsers hier dat het zo'n fantastische fiets moet zijn. Ik ben verrukt en teleurgesteld.
De GS is en lichte fiets met een volslagen andere doelgroep dan de RT. Dat voorop, het sturen is een genot, licht precies en makkelijk van oor tot oor om te leggen. Bij remmen in de bocht is een genot. De RT (de 1100) komt dan tot mijn ergernis altijd omhoog maar deze GS blijft keurig gaan naar waar ik kijk. De acceleratie is verslavend, de versnellingsbak een zegen. De remmen vind ik minder, de voorrem maakt geluid als een zweedse stofzuiger en moet echt aangespoort worden om zijn werk te doen. De achterrem doet iets maar da's alles.
ZOals te verwachten is er geen bescherming tegen de elementen. Dat hoort ook niet maar ik mis wel. De herrie die mijn shubert concept ineens maakt is oorverdovend !
Wat mij echter het meest teleursteld is het zadel. Na 40 km had ik al zadelpijn. Ik ben verwend met een yves moilliozadel op mijn RT maar dit is geen zadel, het lijkt wel een houten plank.
Alle fun van het rijden bij elkaar wordt door dit zadel om zeep geholpen. Ik kan niet wachten totdat ik mijn RT weer terug krijg. Aan alle verstokte gsers hier zeg ik, respect voor uw doorzettingsvermogen!
Groet
Paul
Je nickname laat me vermoeden dat je beter op een RT zit 
En uit je titel had ik op zijn minst zoiets verwacht: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=15758
En uit je titel had ik op zijn minst zoiets verwacht: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=15758
En de moraal van dit verhaal? Niets is zoals het lijkt-Fred- schreef:Je nickname laat me vermoeden dat je beter op een RT zit
Geen geluk, heb ik deze moto precies voor uitgezocht. Mijn voruge moto was een honda (Yak) Deauville. Een prima motor maar zat nog te sportief. Vandaar dat ik na veel rijden en afkeuren de 1100 RT heb uitgezocht. Inmiddels zijn een STX 1300 en een k1200GT ook niet door de proefperiode gekomen. Een R1200RT lijkt de gedoodverfde opvolger maar daar vind ik geen )&*^%$# aan. Is wel een verdere verbetering qua versnellingbak en motor maar is niet mijn ding.Den Dirk schreef:En daaruit blijkt dat zitcomfort erg individueel is!
Een geluk dat ge zo goe zot op uwe RT!
Kortom, de zoektocht gaat verder!
"Bij remmen in de bocht is een genot. De RT (de 1100) komt dan tot mijn ergernis altijd omhoog ": Een bocht wordt normaal genomen met een constante snelheid.(zegde de rijkswachter toch op de rijles)Dus op voorhand goed inschatten,maar dat wist je waarschijnlijk wel.Andere banden kunnen een heel ander rijgedrag geven,oa zeker bij remmen in de bocht.(lees eens de Riefentest op Motorrad ,of Motoplus).
"makkelijk van oor tot oor om te leggen":Met een Pilot Road bv, valt een 1100RT in de bocht,echt geen kracht nodig.Uiteraard is de GS lichter.Demonteer alle kuipdelen,zeker de zware koplampkuip en ruit,en je RT rijd zo licht als een GS:maar dan is ook geen RT meer!Jammer,maar zo is dat.De eeuwige keuze moeilijkheid.
De 1100RT is zwaarder ,en met 2 personen erop voelt en is hij nog stabieler.De 1100GS ,met 2 personen komt nog vlugger los van voor,dan solo-rijdend.
Bij de 1100GS was het al zo,als ik goed herinner,dat het achterwiel heel vlug slipte bij achter remmen,solo-rijdend.Niet zo'n probleem,je moet het even ondervinden en je aanpassen.
Maar je hebt gelijk:de 1100RT is een zeer comfortabele en stabiele motorfiets.Je zal met de nieuwe achterveer nog meer tevreden zijn....en nog lang moeten zoeken naar een vergelijkbaar alternatief...
Jammer genoeg ,veranderd ieder merk telkens zoveel ineens.Als ze nu eens gezorgd hadden,dat de versnellingsbak van de 1200RT op een 1100 paste
dan wist ik het wel
moest ooit mijn v-bak defect gaan.
Moraal:goede vering bezorgen,zadel eventueel aanpassen , en blijven rijden.
"makkelijk van oor tot oor om te leggen":Met een Pilot Road bv, valt een 1100RT in de bocht,echt geen kracht nodig.Uiteraard is de GS lichter.Demonteer alle kuipdelen,zeker de zware koplampkuip en ruit,en je RT rijd zo licht als een GS:maar dan is ook geen RT meer!Jammer,maar zo is dat.De eeuwige keuze moeilijkheid.
De 1100RT is zwaarder ,en met 2 personen erop voelt en is hij nog stabieler.De 1100GS ,met 2 personen komt nog vlugger los van voor,dan solo-rijdend.
Bij de 1100GS was het al zo,als ik goed herinner,dat het achterwiel heel vlug slipte bij achter remmen,solo-rijdend.Niet zo'n probleem,je moet het even ondervinden en je aanpassen.
Maar je hebt gelijk:de 1100RT is een zeer comfortabele en stabiele motorfiets.Je zal met de nieuwe achterveer nog meer tevreden zijn....en nog lang moeten zoeken naar een vergelijkbaar alternatief...
Jammer genoeg ,veranderd ieder merk telkens zoveel ineens.Als ze nu eens gezorgd hadden,dat de versnellingsbak van de 1200RT op een 1100 paste
Moraal:goede vering bezorgen,zadel eventueel aanpassen , en blijven rijden.
Re: Verslag van een avontuur met de GS
Opa of geen opa, 150 Km op een R1200GS in de Cevennes volstonden voor mij ook om ferme zadelpijn te krijgen... gewoon veel te hard. Waar ik ook last van had, was dat je in een bepaalde positie wordt gedwongen, terwijl ik eigenlijk graag tijdens de rit mijn zitpositie-en houding wijzig. Voor de GS rijders, je zal geen kritiek van mij horen, want ik besef dat zadelpijn een enorm individueel fenomeen is. Er zijn tal van K1200GT rijders (volgens het Duitse forum toch) die problemen hebben met het zadel van de K1200GT (misschien het 06 model?), terwijl het voor mij OK zit...Opa schreef: Wat mij echter het meest teleursteld is het zadel. Na 40 km had ik al zadelpijn. Ik ben verwend met een yves moilliozadel op mijn RT maar dit is geen zadel, het lijkt wel een houten plank.
Groet
Paul
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Om iets duidelijk te maken, ik heb gen kritiek. Ik ventileer alleen mijnmening en ervaringenK1200GT schreef:Opa of geen opa, 150 Km op een R1200GS in de Cevennes volstonden voor mij ook om ferme zadelpijn te krijgen... gewoon veel te hard. Waar ik ook last van had, was dat je in een bepaalde positie wordt gedwongen, terwijl ik eigenlijk graag tijdens de rit mijn zitpositie-en houding wijzig. Voor de GS rijders, je zal geen kritiek van mij horen, want ik besef dat zadelpijn een enorm individueel fenomeen is. Er zijn tal van K1200GT rijders (volgens het Duitse forum toch) die problemen hebben met het zadel van de K1200GT (misschien het 06 model?), terwijl het voor mij OK zit...Opa schreef: Wat mij echter het meest teleursteld is het zadel. Na 40 km had ik al zadelpijn. Ik ben verwend met een yves moilliozadel op mijn RT maar dit is geen zadel, het lijkt wel een houten plank.
Groet
Paul
Dus aan iedereen die denkt dat ik kritiek lever, mea culpa.
Opa,Opa schreef:....... De remmen vind ik minder, de voorrem maakt geluid als een zweedse stofzuiger en moet echt aangespoort worden om zijn werk te doen. De achterrem doet iets maar da's alles.
Alle fun van het rijden bij elkaar wordt door dit zadel om zeep geholpen. .........
Groet
Paul
'k rij ook met ne GS en ben nu eindelijk tevreden (dat heeft wel wat geduurd... inrijden, regelen vering) maar 'k vind dat ge bepaalde punten nogal STERK in de verf zet.
Stofzuigergeluid remmen ? Ik hoor mijn remmen nooit (Shubert C2). Met welk modeljaar heb je gereden ? Sinds midden 2006 is de piepende rembekrachtiging verdwenen op de GS. Ik heb er speciaal op gewacht.
Ik zit dagelijks 2 keer 40 km op die "houten plank". Mijn vrouw klaagt dat ik geen "kont" meer heb, maar toch vraag ik me af waarom iemand zoveel eurokes neertelt om dat nu al te komfortabele zadel (die plank dus) te vervangen door nog een breder en dikker exemplaar. Blijkbaar een zeer subjectief gevoel, dat plankzittten. De meeste fun bij het rijden ervaar ik echter als ik recht sta, op "onberijdbare" wegen.
Het gebulder.. daar kan ik u alleen maar gelijk in geven. Gooi die ruit eraf en 't gebulder is gedaan. Maar in de winter is dat niet DE oplossing dus zet ik de ruit in laagste stand. Trager rijden helpt ook .
Ik verwacht van mijne GS niet hetzelfde komfort als van uwe RT. Een Landrover is ook geen Mercedes. Moest ik enkel autostrade rijden, kocht ik me mischien ook een RT, maar dan met plank.
doorzettingsvermogen????
=
doorzittingsvermogen
zo zie je maar ieder z'n keus en gelukkig maar... ik heb met een 1200RT gereden en was blij als mijn 1150 gsa terug uit de garage was
nu wat zadelpijn betreft, voor 2 jaar in 1 trip van Fredrikshavn naar huis (ongeveer 1200 km) en geen probleem
=
doorzittingsvermogen
zo zie je maar ieder z'n keus en gelukkig maar... ik heb met een 1200RT gereden en was blij als mijn 1150 gsa terug uit de garage was
nu wat zadelpijn betreft, voor 2 jaar in 1 trip van Fredrikshavn naar huis (ongeveer 1200 km) en geen probleem
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
Ehhh, toch maar effe gequote. Driewerf Neen, ik heb vorig jaar 2 dagen met de R1200RT gereden en geproefd. Dezelfde goede motor en versnellingsbak als de GS maar de zitpositie is anders als die van mijn rt.ECM schreef:Dat quoten maakt het er niet beter leesbaar op... maar dat terzijde..
Stel dat Opa een R1200RT meegekregen had.... Dan voorzie ik een nieuwe fiets in de toekomst
Het scheelt maar 3 centimeter maar is een wereld van verschil. Ik zit nu meer ïn de motor" en de 1200rt öp de motor". Ook het oog keurde de 1200RT af, ik heb hem telkens weer bekeken en ik vind die overlappende luipdelen niet mooi. Wel van voren maar niet van opzij.
Ik zou inderdaad de motor en de versnellingsbak van de 1200 in het kuipwerk en koppeling en dashboard van de 1150 willen hebben maar ja, da kaniet!
Groet
Paul
Zowel voor de GS als voor de RT zijn vervangingszadels te koop. Maar veel is op te lossen door
a) een langere gewenningsperiode (echt waar!)
b) experimenteren met zadelhoogtes
c) en dat in combinatie met eventueel voetsteunverlagers (=zithouding verlengers!)
Maar ja, alles in 1 ideale machine.. da zal nie lukken...
a) een langere gewenningsperiode (echt waar!)
b) experimenteren met zadelhoogtes
c) en dat in combinatie met eventueel voetsteunverlagers (=zithouding verlengers!)
Maar ja, alles in 1 ideale machine.. da zal nie lukken...
YOO
Tssss, allemaal venten met een zeer poepeke zulle
Heb enkele weken geleden nog 1365km in één stuk gebold, en da viel best mee
Of heb ik dan werkelijk een zittend gat
Grtz, Philip!
Tssss, allemaal venten met een zeer poepeke zulle
Heb enkele weken geleden nog 1365km in één stuk gebold, en da viel best mee
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
Shulty
Snap het soms ook allemaal ni, zénne
Akkoord, na 500 kms begin ik ook wel wa ongemakkelijk te worden, maar na 40 kms al
En wat die remmen betreft.....ik gooide met m'n vorige GS 1200 ('05) precies 2 ankers uit als ik vol in de remmen ging.....ofwel waren die remmen op van je vervangmotor, ofwel ben je de bekrachting niet gewoon. De achterrem gebruik je alleen maar om stapvoets te manoevreren, of bij offroad.
Nu met m'n GSA zit de bekrachting er niet meer op, en in het begin was dit toch ook even wennen. (ik mis toch soms wel die bekrachtiging). Maar vorige week nog en noodstop moeten doen (brommer die plots overstak), en voelde zelfs m'n achterwiel van de grond komen, terwijl het ABS z'n werk deed, en kon wegsturen!
Ik heb veel vertrouwen in de remmen van m'n fiets!
Grts,
Peter
Akkoord, na 500 kms begin ik ook wel wa ongemakkelijk te worden, maar na 40 kms al
En wat die remmen betreft.....ik gooide met m'n vorige GS 1200 ('05) precies 2 ankers uit als ik vol in de remmen ging.....ofwel waren die remmen op van je vervangmotor, ofwel ben je de bekrachting niet gewoon. De achterrem gebruik je alleen maar om stapvoets te manoevreren, of bij offroad.
Nu met m'n GSA zit de bekrachting er niet meer op, en in het begin was dit toch ook even wennen. (ik mis toch soms wel die bekrachtiging). Maar vorige week nog en noodstop moeten doen (brommer die plots overstak), en voelde zelfs m'n achterwiel van de grond komen, terwijl het ABS z'n werk deed, en kon wegsturen!
Ik heb veel vertrouwen in de remmen van m'n fiets!
Grts,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
Ga me hoofdzakelijk bezighouden met Aftersales en GPS verkoop.
Maar een motorfiets verkopen zal ook wel een keertje gebeuren.
Volgens mij heb ik je (gezien de Nickname ben ik eerder geneigd om U te zeggen
) 1100RT bij Bas zien staan voor de nieuwe veer.
Volgens mij heb ik je (gezien de Nickname ben ik eerder geneigd om U te zeggen
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
Yep, inderdaad. Bas is bezig met mijn beestje. Als het goed is krijg ik hem morgen weer terug. Ik moet zeggen dat ik nu na een dag of 8 rijden met de GS ik wat aan het zadel ga wennen. Dat opa moet je niet al te serieus nemen, ben pas 42 jaar.Obiwan schreef:Ga me hoofdzakelijk bezighouden met Aftersales en GPS verkoop.
Volgens mij heb ik je (gezien de Nickname ben ik eerder geneigd om U te zeggen) 1100RT bij Bas zien staan voor de nieuwe veer.
Veel succes bij je nieuwe baas, btw een moto van de zaak?