Banden

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Brompi

Banden

Bericht door Brompi »

Hoi Beemers,
Ik rij met een R850RT die ik tweedehands gekocht heb en ben er enorm tevreden over
Maar nu ben ik aan vervanging toe van mijn banden voor/achter
Nu liggen er BRIDGSTONE BT-20 op , maar was daar bij nat wegdek niet al tevreden mee ( bij nat weer moet er nu wel altijd wat rustiger gereden worden)
Maar ik sta in twijfel voor de nieuwe BT-021 of METZELER Z-6
Mijn vorige K100RT liep lekker me METZELER
Graag uw mening
Dank u
Mijn Brommers : Zündapp C 50 - Zündapp CS 50 - Yamaha FS1 -Yamaha RD50M - Kreidler RS - Zündapp KS50Supersport
Mijn vorige moto's: Yamaha R5 350 - Kawazaki VN1500 Vulcan - Honda GoldWing 1500GL - (5jaar onderbroken) BMW K100RT - BMW R850RT - Honda ST1300 - Honda GoldWing 1800GL - (2jaar onderbroken) BMW R1100RT
aibo
Contacteer:

Bericht door aibo »

Ik zweer bij de Z6.
Mijn mening is altijd geweest dat een Metzeler om een BMW hoort en niks anders.
Maar als je het forum verder leest http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewforum.php?f=18
op het speciale banden gedeelte dan zie je ook andere meningen.
BMW R1150RT met Xenon - StreetPilot 2820 - Baehr Intercom
Grasmaaie RT

Bridgestone BT-021

Bericht door Grasmaaie RT »

Motoport Magazine haalt een test aan uit het Duitse "toonaangevende" motormagazine MO:
Twee citaten:
1. EEN BAND DIE NIETS TE WENSEN OVERLAAT
2. DE BT-021 STEEKT MET KOP EN SCHOUDERS BOVEN DE CONCURRENTIE UIT
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

toch zou ik opteren voor de pilot road van michelin of de nieuwe dunlop road smart (volgens de test in motoren en toerisme een zeer goede band)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
fast

Bericht door fast »

ik heb pr2 onder de mijne liggen bevallen prima,
maar waar kan ik de tekst van de bt 021 nalezen?
een mens moet blijven zoeken nietwaar

oja ik heb een 1100rt
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
stefke

Re: Bridgestone BT-021

Bericht door stefke »

Gras maaie RT schreef:Motoport Magazine haalt een test aan uit het Duitse "toonaangevende" motormagazine MO:
Twee citaten:
1. EEN BAND DIE NIETS TE WENSEN OVERLAAT
2. DE BT-021 STEEKT MET KOP EN SCHOUDERS BOVEN DE CONCURRENTIE UIT
Haha, die BT021 steekt inderdaad met kop en schouders boven de rest uit wat sleet betreft. Echt veel meer of betere grip tov een andere banden biedt hij niet echt vind ik maar hij slijt ongelofelijk snel. De BT021 komt gewoon niet meer in huis en bij vele andere ook niet zoals ik op diverse fora kan lezen. :roll:
Harald

Bericht door Harald »

Ik rij al jaar en dag met Metzler.
Eérst de Mez. 4
Nu de Roadtec 6.

Ook op het werk had ik die steken.
Sinds Juni heb ik ( op mijn werkpaard) vooraan een Michelin steken.

Ik ben uiters tevreden van die Michelin en overweeg
om achteraan ook ééntje te laten monteren.

Vandaag nog ondervonden dat de voorband beter houvast had in de regen dan de achterste.
En raar maar waar, heb al wat verschil gevoeld bij droog wegdek ook.

Zal pas goed kunnen vergelijken als ik op m'n prive Rt met Metzlers rij
en op m'n werkpaard met Michelin. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
asterix
Contacteer:

Bericht door asterix »

wat kosten de pilot road michelin voor een RT 1150r?
Nu liggen deze op:
Bridgestone Battlax BT020R 170/60ZR17M/C (72W)
&
Bridgestone Battlax BT020R 120/70ZR17M/C (58W)
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

asterix schreef:wat kosten de pilot road michelin voor een RT 1150r?
Als je deze topic helemaal uitleest, ken je de prijzen in half Vlaanderen...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
asterix
Contacteer:

Bericht door asterix »

xantingo schreef:
asterix schreef:wat kosten de pilot road michelin voor een RT 1150r?
Als je deze topic helemaal uitleest, ken je de prijzen in half Vlaanderen...
thx
Grasmaaie RT

Stefke schreef:
Haha, die BT021 steekt inderdaad met kop en schouders boven de rest uit wat sleet betreft. Echt veel meer of betere grip tov een andere banden biedt hij niet echt vind ik maar hij slijt ongelofelijk snel. De BT021 komt gewoon niet meer in huis en bij vele andere ook niet zoals ik op diverse fora kan lezen
Daarom heb ik de tekst van het artikel maar ingescand en hier integraal opgenomen:

"Het testen van motorbanden is een lastige, tijdrovende en dure klus. Want alleen wanneer je onder volledig gecontroleerde omstandigheden, iedere test steeds opnieuw exact gelijk kunt herhalen, komt er een echt objectief resultaat uitrollen. Toch is dat precies wat het toonaangevende Duitse motormagazine "MO" heeft gedaan. Bridgestone's fonkelnieuwe BT-021 tour/sport band bleek daarbij met kop en schouders boven de concurrentie uit te steken.

Eerlijk gezegd kwam dat niet als een volslagen verassing. De BT-021 is de nieuwste band in dit uiterst competitieve gezelschap en dat blijkt alleen al uit de indrukwekkende specificaties. Zoals de baanbrekende Superior Compound technologie voor meer grip em levensduur, HTSPC voor meer stabiliteit en comfort en een volledig nieuw ontwikkeld "multi-directional" profiel voor een razendsnelle waterafvoer en een prachtig gelijkmatige slijtage.
Maar de bandenwereld is in beweging als nooit tevoren. Of zoals het blad "MO" terecht opmerkt: "Nog nooit waren tour/sport band en zo
goed als nu. Ze kunnen in principe probleemloos op een supersport motor gebruikt worden, wat dacht u van een GSX-R op tour/sport banden? Niet zo'n gek idee, voortreffelijke stuureigenschappen en een lange levensduur......slechte grip op de natte weg en door het ondiepe profiel weinig levensduur. De Continental Road Attack kreeg een iets mildere beoordeling. "Nog steeds een goede band, maar gezien de concurrentie wordt het wel tijd dat er een opvolger komt.
Ook over de nieuwe Michelin Pilot Road 2 kon het testteam niet echt enthousiast worden. "Hoekig gedrag bij het insturen, valt in de bocht, geen gelijkmatig gevoel over het hele zijvlak, zorgt daarmee voor een verhoging van het adrenalinepeil. Stuurprecisie niet op het hoogste niveau, remmen en oneffenheden be'invloeden de stabiliteit. Voorband hoekig bij hoge snelheden, nerveus oversturend, vraagt voordurend om correcties en veel concentratie van de rijder. Een zeker gevoel bij het platleggen ontbreekt. Komt iets omhoog bij het remmen in bochten, rem mend zeer gevoelig voor stuurbewegingen. Zeer goede grip op droog

Zware concurrentie
Voor de test werden de allerbeste tour/sport banden geselecteerd. Van de "oude garde" waren dat de Metzeler Roadtec Z6, de Pirelli Diablo Strada, de Dunlop Sportmax D 216 en de Continental Road Attack. Zij moesten het opnemen tegen de nieuwe Bridgestone BT-021 en de onlangs ge'introduceerde Michelin Pilot Road 2 2CT.
Het testteam was duidelijk niet bang om harde noten te kraken. De testmotor, een Suzuki GSF 1250 SA Bandit, voelde zich op de Dunlops helemaal niet thuis. "Voor dagelijks gebruik geen goede keus" oordeelde MO. Slecht handelbaar, wegdek, maar komt bij grote hellingshoeken voelbaar aan de grens". "Niet de beste keus voor een sportieve rijstijl".

Zowel de Metzeler Roadtec Z6 als de Pirelli Diablo Strada kregen een goede beoordeling. "De Pirelli is een goed gebalanceerde tourband met veel sterke kanten en slechts enkele zwakke punten".
Ook over de Metzelers waren de testers goed te spreken. "Valt mooi in de bocht.
Vraagt om gewenning maar laat zich dan betrouwbaar op zijn kant leggen. Licht onderstuur karakter, stuurprecisie zou iets beter kunnen zijn".

Topper
Hoewel het hier niet om een uitgesproken vergelijkende test ging, is het zonneklaar dat de Bridgestone BT-021 met de eer van de beste beoordeling ging strijken: "Precisie, feedback, neutraal karakter; de Bridgestone is een fantastische allrounder die ook in de regen presteert. Zelfs bij sportief gebruik blijven er geen wensen meer over. Uitstekende levensduur". In de beoordeling van deze band tuimelen de superlatieven dan ook over elkaar heen. We noemen er een paar: "Honderd procent neutraal en precies in de bochten. Stuurt vloeiend en gelijkmatig de bocht in. Geeft plat liggend een vertrouwd gevoel, geweldige feed¬back onder aile omstandigheden, supergrip op supersport banden niveau. Voorband geeft een lichte onzekerheid, maar de fijne handling laat het vertrouwen stijgen. Topstabiel, geen last van stuurcorrecties, uitstekende stabiliteit bij het remmen". Eigenschappen die "MO" beloonde met een "Mo- Tipp" aanduiding.

Flitsende start
"MO" over de nieuwe Bridgestone: "De BT-021 start direct op het allerhoogste niveau. Een band die in aile opzichten de hoogste noteringen weet te scoren". Voor Bridgestone zelf zal dit resultaat niet onverwacht komen. De BT-021 is immers zorgvuldig ontwikkeld om marktlei¬der te worden. Na het ongekende succes van de BT-020, een band die bij veel motorrijders nog steeds een bijzondere plaats in neemt, was er voor de BT-021 nog maar €!en optie open: in alle opzichten de beste zijn. Mooi voor het merk dat ze daar ook overtuigend in geslaagd zijn.

"
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Dat boekwerkje toevallig vanmiddag ook zitten lezen...
Vond wel dat het een erg hoog reclamefolder-gehalte had.
Dus ik weet niet wat voor een quota de firma Motoport bij Bridgestone moet halen...
:roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
stefke

Bericht door stefke »

Tja, op dit moment hebben wij op't werk een stuk of 5 motoren lopen met BT021 banden. Daarvan zijn er al enkele (voorbanden en één achterband) vervangen met tellerstanden tussen 3000 en 5000 km. Met de BT020 banden en andere banden haalden we makkelijk het dubbele en meer. Mag dan best wel fijn sturen en behoorlijk grip geven, zelfs in de regen, andere sport-toerbanden doen dat volgens mij ongeveer even goed. Collega motorrijders in mijn omgeving raken nauwelijks verder dan 7000/8000 km met een voorband, de achterband werd zelfs vroegtijdig vervangen wegens totaal onbetrouwbaar op droog wegdek. Bij Bridgestone zelf zitten ze blijkbaar wat verveeld met het probleem,wij kregen na beklag zonder al te veel problemen een gratis BT020 ter vervanging. :roll:
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Heb het MO-verhaal ook gelezen, en was verbaasd over het verschil met de test in Motorrad van enkele weken eerder, waar de BT-021 het eigenlijk niet zo denderend deed. Misschien kan het liggen aan het feit dat ze andere testmotoren gebruikten en andere criteria hanteerden (MO is eerder gericht op de sportievere rijder?).
Ik heb Metzeler Z6 op mijn GT en ben vol lof; tov van de oorspronkelijk gemonteerde BT-020's merk ik alleen maar voordelen (OK Metzelerzs zijn duurder): enorme toename in handelbaarheid en grip (bij droog wegdek zijn de angstnippels op de pedalen zonder probleem aan de grond te rijden), en de levensduur lijkt OK te zijn (ik heb de Metzelers nog maar 6.000 Km erop staan). Op mijn Guzzi staan Pirelli Diablo's. OK, het zijn totaal verschillende motoren, maar ik heb het gevoel dat de Metzeler's qua grip niet veel slechter zijn dan de (sportievere) Pirelli's (die sneller slijten). Ik heb vooralsnog geen ervaring met de Michelin PR2.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
yellow

Bericht door yellow »

Ik rij nu al 22000 km op het originele setje Bridgestone Battlewings rond, en dat op 5 maanden rijden...

Ik heb nog geen centje pijn gehad met de Battlewings, en heb nog een mm of 6-8 over. Het enige probleem dat ik heb gevoeld zijn de witte strepen op de autostrada bij regen, vooral als die al een keer of 20 overgeschilderd zijn. Maar zolang ik mijn snelheid minder is er niets aan de hand.

Binnenkort eens bij Ronnie langs om te meten en 'te weten' wat de prijzen zijn. Misschien een nieuw setje laten leggen voor de winter.
Beer Met Wielen

Bericht door Beer Met Wielen »

Tijdens onze trip naar Frankrijk had mijn vriend de BT021 op zijn R1100S,
na 6000 KM volledig op (rijstijl was behoorlijk sportief), zijn voorband was nog meer versleten dan zijn achterband - toch een bizar verschijnsel.
Ik had op mijn R1200RT de Continental Sport Attack, een super band qua grip, echter na 4000 KM was de acherband helemaal op. We hebben tijdens deze reis ongeveer 600 km autosnelweg gereden en voor de rest de gekende kleine wegen in Frankrijk. Dit bij een temperatuur van ongeveer 25 graden. Zoals boven reeds te lezen valt was de rijstijl sportief, dit in combinatie met deze temperaturen geeft een snellere slijtage. Echter de grip was voor beide machines wel OK en dat is toch het belangrijkste aspect.
Brompi

Bericht door Brompi »

Bedankt voor jullie raadgeving en tips
Mijn Brommers : Zündapp C 50 - Zündapp CS 50 - Yamaha FS1 -Yamaha RD50M - Kreidler RS - Zündapp KS50Supersport
Mijn vorige moto's: Yamaha R5 350 - Kawazaki VN1500 Vulcan - Honda GoldWing 1500GL - (5jaar onderbroken) BMW K100RT - BMW R850RT - Honda ST1300 - Honda GoldWing 1800GL - (2jaar onderbroken) BMW R1100RT
leslie

Bericht door leslie »

ik heb onlangs een setje Conti Road Attack laten opleggen ....

ga een naar :

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=12047
asterix
Contacteer:

Bericht door asterix »

voila, er liggen 2 nieuwe pilot road 2 op mijn RTke
slowrider

Re: Banden

Bericht door slowrider »

kijk eens op topic : ervaring met een bt021 op een R1200RT daar staan foto's mijn voorband BT021 na 7000 km
Grasmaaie RT

Het zou mooi zijn als je in je verwijzing naar een ander topic het linkje ook aangeeft
Groet,
Chris
Massey Ferguson 135 op eigen erf, Renault Espace 2.2 DCi met TomTom 7 en BMW 1200 RT met Zumo 550.
Als je het niet kunt beïnvloeden, zou ik me er ook maar niet druk over maken. :D :D
Lid van BMWMCNNL.NL
slowrider

Bericht door slowrider »

Sorry het is op het bandenforum en dit is het linkje gezocht : ervaring met een bt021 op een R1200RT dan naar onder scrollen

mvg slowrider
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Of je kan 't piccie ineens posten, scheelt 'm weer enkele opmerkingen :lol:

BT021 na 7.000km :

Afbeelding
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
slowrider

Bericht door slowrider »

Ja niet aan gedacht, maar ik heraal nog eens de bt021 is een zeer goede en veilige band. Maar ik rij per jaar 15000 km dat wil zeggen twee maal banden wisselen op een seizoen .
Plaats reactie