Volgende motor: R 1200 R of R 1200 Gs of geen van beiden?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Tommeke

Volgende motor: R 1200 R of R 1200 Gs of geen van beiden?

Bericht door Tommeke »

Kwestie van mij te overtuigen (of juist niet).

Eind dit jaar is mijn motorfiets (R 1150 RT) afgeschreven en ik ben dan ook zo een beetje op zoek naar zijn opvolger. Nu vind ik de RT goed rijden, maar ik denk niet dat de opvolger opnieuw een RT zal zijn. Waarom niet? Wel, ik ben 25 en zoek een motorfiets die wat meer bij mij (leeftijd/rijstijl/smaak/...) past. Ook vind ik de 1200 RT er nog groter en "lomper" uitzien dan de 1150. Dat hij fantastisch rijdt weet ik. Ik heb reeds meerdere testsessies gedaan met de 1200 rt van mijn vader, maar het is toch mijn ding niet.

Eerst dacht ik zelf om eventueel naar FJR van Yamaha over te stappen, vooral omwille van power en zeker de prijs. Nu mijn vriendin echter spreekt van zelf te gaan rijden (wat ik ten zeerste aanmoedig, want nu moet ik bij een nieuwe motorfiets niet meer aan die duozit denken en kunnen we er samen op uit) en ikzelf hou van het echte motorrijden (draaien en keren en dan nog eens terugkeren :lol: ) zijn er mijn inziens binnen de bmw-stal 2 motoren die nog mijn aandacht trekken: De R en de GS.

Vooraleer ik nu zelf zou gaan testrijden (wat ik zeker zal doen) had ik hier graag eens de pro's en con's van beiden motoren gelezen. Momenteel heb ik nog geen zicht naar het gebruik van de motor omdat ik misschien naar het Antwerpse ga werken. Dit zou willen zeggen dat ik dus ipv 10min plots een klein uurtje op weg zal zijn, waarbij ik vooral autosnelweg afleg.

Nu is er ook het prijsverschil tussen beide, in het voordeel van de R als ik mij niet vergis, maar kan ik bijvoorbeeld de R dan genoeg aankleden (met het geld dat je bij aankoop uitspaart) voor de koude wintermaanden. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan een groot scherm, beenbeschermers (Wunderlich), stuurmoffen, etc

Als er zijn die mij zot verklaren en zeggen dat ik beter met de 1150 Rt blijf verder rijden mogen ze het ook steeds zeggen natuurlijk. Deze heeft nu zo'n 90 000km op de teller en ik weet dat die er zeker nog eens zoveel kan doen, maar eens over de 100 000 km denk ik niet dat die nog zeer gegeerd zal zijn op de 2e handsmarkt. Ik zou de 1150 RT dus zelf verkopen, want de opvolger zal heel waarschijnlijk uit Duitsland komen.

Voila, mijn zegje is gedaan, nu aan jullie.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

maar eens over de 100 000 km denk ik niet dat die nog zeer gegeerd zal zijn op de 2e handsmarkt.
Fout, de psychologische grens voor een particuliere koper ligt bij 60K volgens meerdere 2e-hands dealers...(probeer dit niet te begrijpen, kwestie van vraag en aanbod...)

edit
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Beemer

Bericht door Beemer »

Je zal de RT toch wel missen wanneer je een uur in regen en kou moet rijden.
Jerommeke

Bericht door Jerommeke »

Dag Tommeke,

Ik ben zelf ook nog geen 30 en rij ook met de 1150RT. En dit dagelijks voor woon-werkverkeer. Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als jij: er bestaan toffere motoren om mee te 'spelen'... Maar toch zweer ik bij een echte toermachine om de wintermaanden door te komen.

Als je toch een keuze moet maken tussen de R en GS, lijkt de GS me de beste optie. De GS Adventure de allerbeste vanwege de betere bescherming door grotere tank etc. Eén van mijn collega's rijdt elke dag (ook woon-werk) zo'n 150km met de nieuwe Adventure en 'k heb hem nog niet horen klagen.

Alleszins, vooraleer ge denkt een R aan te schaffen, wacht nog enkele weken totdat het weer putteke winter is en zet dan je scherm eens volledig omlaag op de auto-strade. Misschien verander je wel van gedacht...

Mijn voorkeur voor een volgende machine gaat uit naar de K1200GT, maar 't zal dan een beetje afhangen voor welke prijs ze tweedehands te koop komen, nieuw vind ik ze voorlopig toch nog iets boven mijn budget. Anders wordt het opieuw een RT, ondanks zijn 'grootte' toch nog de qua comfort en rijprestaties beste keuze.
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Denkt er nu niemand aan de 1200ST ?
Dat zou mijn keuze zijn mocht ik geen off-road aspiraties hebben.

Redelijk goed windbescherming met sportievere genen dan de RT en niet zo 'beperkt' als de S (S-eigenaars, neem dit aub niet verkeerd op)

Maar zoals alles, testrijden is de boodschap
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

R1200R voor autostrade... neen bedankt, toch niet voor dagelijks een uur te bollen.

R1200GS, misschien met een GSA scherm (betere bescherming), is wel geen "tourmotor", maar eerder een allrounder, kan misschien voor jouw moderne, sportievere opvatting ideaal zijn als compromis.

Een ander compromis kan een R1200ST zijn, sportief, maar toch tour... is wel een andere zithouding dan een R, GS of RT.

R1150RT die je nu hebt, kan makkelijk nog 100.000km mee, zonder problemen, en vergt je derhalve onderhoud geen extra investering.

Afwegen, testrijden en beslissen ! Veel succes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

persoonlijk vind ik de st een ietwat minder comfortabele zithouding hebben... (reed als vervanging met een 800ST) doch een heeeeel speels ding!
Hubert NYS

Bericht door Hubert NYS »

In jouw plaats zou ik voor de R1200R gaan. Hij is in mijn ogen veel mooier dan de GS. Volgens tests rijdt hij minstens evengoed, zoniet beter. Hij heeft een veel lager "Playmobil" gehalte dan de GS, en daarmee bedoel ik gewoon het uiterlijk. Je komt er ook niet in elke straat 13 van tegen... En voor wat betreft de windbescherming, dat is nu eenmaal motorrijden. Op die R zal je scherm van je helm niet aandampen en zal je niet doof worden van het gedaver door de turbulentie. Ikzelf rijdt het hele jaar door, weer of geen weer. Eerst was dat met een R850R, daarna een R1100RS, en nu terug een R850R. Het is gewoon veel leuker rijden met een roadster.
Groetjes en veel succes met je keuze.

Nasjke
2002 R850R Zilver.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

OIIO schreef:persoonlijk vind ik de st een ietwat minder comfortabele zithouding hebben... (reed als vervanging met een 800ST) doch een heeeeel speels ding!
vermoedelijk komt de R1200ST tersprake en niet de 800ST

je moet er echt mee rijden om te weten dat hij gewoon de perfecte motor is als je niet op een RT of een GS wil kruipen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
leslie

Bericht door leslie »

ik zou gaan voor de Yamaha. prachtige moto, oogt niet alleen mooi en sportief, is ook een echte toermotor.... :lol: :lol: moest ik kunnen kiezen .. :twisted: :twisted:

ben ik nu ongewenst op dit forum ???? :shock: :shock:
Iron Gonzo

je mag blijven

Yamaha kan niet bieden wat BMW heeft 8-)
dus wij maken ons geen zorgen :razz:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yamaha kan niet bieden wat BMW heeft
Gonzo , dringend eens een testrit met de FJR gaan doen. Je zal er anders over denken :-P
Iron Gonzo

Jo De Paepe schreef:
Yamaha kan niet bieden wat BMW heeft
Gonzo , dringend eens een testrit met de FJR gaan doen. Je zal er anders over denken :-P
heb ik al mee gereden 8-)
niet voor mij geschikt
TRIUMPH TROPHY SE
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Heb de FJR ook proefgereden... zeker geen slechte machine, integendeel, maar, met uitzondering van het schakelcomfort en de prijs, op alle niveaus de mindere van de K1200GT. Mijn keuze was dan ook snel gemaakt :grin: (PS: iets wat mij echt stoorde op de FJR, was de ongevraagde beenverwarming).

Als je een viercilinder sporttourer zoekt, is de K1200GT "incontournable". Twee cilinder tourers laat ik graag aan anderen over, maar ik denk dat objectief gezien de R1200RT onovertroffen is. Dit gezegd zijnde, iedereen heeft (gelukkig!) zijn eigen mening, en (gelukkig!) hebben we niet allemaal dezelfde voorkeuren, en kunnen we daarenboven ook nog vrij kiezen... 't zou heel saai worden moesten we allemaal hetzelfde willen (of moeten nemen):wink: .
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

K1200GT schreef:Heb de FJR ook proefgereden... zeker geen slechte machine, integendeel, maar, met uitzondering van het schakelcomfort en de prijs, op alle niveaus de mindere van de K1200GT. Mijn keuze was dan ook snel gemaakt :grin: (PS: iets wat mij echt stoorde op de FJR, was de ongevraagde beenverwarming).
Dit wordt ook grotendeels bevestigd in de test tussen FJR1300, GTR1400 en K1200GT in de Promotor van deze maand. De K1200GT kwam als overall winnaar uit de test.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Fox30

Bericht door Fox30 »

spreek eens af met Biemert.
Hij heeft een R1150R te koop staan, van zijn vrouwtje die er niet meer mee rijdt.
Tommeke

Bericht door Tommeke »

mja, het blijft moeilijk. Ik blijf twijfelen. Eerst wilde ik voor de K1200GT gaan, maar de geldbeugel zegt resoluut neen. Het is inderdaad leuk rijden en motorisch gezien echt een droom, maar de geldbeugel zal ervan sterven. Niet alleen is de aankoopprijs ongelooflijk hoog, ook vrees ik voor de allom gevreesde flits. Akkoord, je kan met alle moto's te snel rijden, maar met de GT is dat veel te gemakkelijk. Bij een testrit vond ik 220 nog ongelooflijk comfortabel rijden.

De RT is inderdaad een mooi compromis, maar voor mij iets te bombastisch. Rijdt inderdaad ook leuk, maar aangezien ik in de toekomst ook niet echt meer naar een goede duozit moet kijken, zie ik er liever van af. Liever wat kleiner nu. Ik mis de wind in het gezicht in de zomer. in de winter is het natuurlijk aangenaam warm, da's waar.

GS en R komen beiden in aanmerking, waarbij de GS inderdaad iets meer bescherming biedt dan een R en voor licht off-road gebruik kan dienen, maar voor zover ik kan zien is de ESA daarop niet beschikbaar, terwijl dit toch een mooi staaltje techniek is (ondervonden bij testrit op de GT). Ook kan je de R in de wintermaanden eventueel voorzien van enkele opties (wunderlich) die het comfortabel maken.

De ST spreekt mij helemaal niet aan qua uiterlijk en komt dan ook niet in aanmerking. Je moet je eigen motor (zeker als die veel geld kost) toch wel graag zien.

De FJR spreekt mij aan omwille van de prijs (ruim 6000 euro minder), maar hij is even gevaarlijk als de GT wat die flitsers betreft.

@ FOX: wat die aanbieding van die 1150 betreft: Bedankt, maar komt niet echt in aanmerking. Heeft ook geen ESA en is geen 1200-motor. Vermoedelijk zal ik bij een vervanging ook een motor invoeren vanuit Duitsland, gezien ze daar van prijs meevallen.

De voorstellen, ideeën, voor- en nadelen blijven dus welkom, zolang het maar over motoren met cardanaandrijving gaat.
RBee

Bericht door RBee »

Tommeke schreef:Heeft ook geen ESA en is geen 1200-motor.
Dan is je keuze wel heel eenvoudig he. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Afbeelding
Jo De Paepe

Hoi,

heeft er iemand al eens een vergelijk gemaakt naar onderhoudskost ts GT en RT.
vb BIV+ verbruik+banden+onderhoud +remmen+afschrijving
vooral gericht naar dagelijks woon werk waarbij overigens zeer sportief gereden wordt op snelweg en secundaire wegen.
ik denk daarbij vooral aan de kost van verbruik en banden.

Ik weet het klinkt weer rationeel maar voor mij geeft zoiets toch de doorslag bij aankoop.
Heb en weekeindje GT gereden en bandje was op 1200KM zienderogen aan het verdwijnen

Als ik tot nu toe de som maak van de voorbije motoren kwam voor mij de GS eruit met de laagste gebruikskosten
en de R1100RT met de laagste afschrijving (waardeverlies)
Wulf

Bericht door Wulf »

Het verbruik van de GT zal hoger liggen dan de RT op kleinere wegen , op de snelweg denk ik dat het verbruik niet hoger zal liggen.
De banden is een ander verhaal, ik rijd vlot maar ben geen laag vlieger, de voorband is na 14000km op, de achterband kan nog wel een 3000km mee.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Jo De Paepe

de voorband is na 14000km op, de achterband kan nog wel een 3000km mee.
ziet er niet goed uit voor mij , een setje MEZ 6 gaat nu op de RS maar 8000 km mee en dan zijn ze echt op, type slicks
Wulf

Bericht door Wulf »

ME6 was op mijn GT na 8000km ook op, achteraan toch, de PR2 is voor mij persoonlijk een veel betere band voor de GT, de PR2 begint pas uit te breken op het einde van zijn levensduur en blijft mooi rond, de ME6 werd vlak.

Sorry off topic :wink:
@ tommeke waarom geen K1200R ?
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
Tommeke

Bericht door Tommeke »

K 1200 R? Nog niet aan gedacht eigenlijk. Zal dat eens bezien. Ik laat nog iets weten.
Tommeke

Bericht door Tommeke »

K 1200 R: is wel iets prijziger, maar ziet er niet slecht uit en heeft ESA in optie. Hoe is de zit eigenlijk? Als ik de kans heb probeer ik wel eens, maar is die sportiever dan de R? Ik vermoed van wel. En kunnen er gemakkelijk zijkoffers op?
Plaats reactie