ombouw van k75 + grote koffer (hout)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jeffie©

ombouw van k75 + grote koffer (hout)

Bericht door jeffie© »

tijdje geleden een k75rt gekocht, de kuip en nog enkele onderdelen verkocht, weer beginnen fantaseren over een grote koffer en eerst in karton een gemaakt om te zien hoe het eruit zou zien, zo laag mogelijk bevestigen om het zwaartepunt laag te houden, niet te breed (totale breedte van de koffer 76cm, het stuur is breder) de poten onder het deksel moeten nog ingekort en afgewerkt worden, binnenbekleding, buitenkant schilderen,...
een tent past erin, slaapzak of andere lichte spullen kunnen in deksel bevestigd worden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
==>MUDBREEDER
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Ziet er mooi uit, maar pas op met de warmte van uw uitlaat ik zou er toch een alu plaat tegen vijzen aan de linkerkant!
Of het word een verkoold k'tje
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
jonne

Bericht door jonne »

Ik vind het er niet uitzien :shock: Maar erg mooi gemaakt en leuk dat je zelf die moeite neemt om het te maken!
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Ik vraag mij af wat ge daar allemaal gaat insteken. Zo een reusachtige bak man! Laag zwaartepunt?

En hout? Regen, valpartij, hitte etc... ???

Wel mooi gemaakt maar ik heb vragen bij de bruikbaarheid.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Voor mij twee large cheesy crust met veel kaas en ne medium hawaii :lol:
Afbeelding
jerre

Bericht door jerre »

over smaken en kleuren valt niet te twisten, dus daarover gaat het niet, maar:

- misschien kan je waar die bak rust op het frame iets met rubber doen, de bewegingen van de bak tov de moto wat dempen? vooral als je die bak goed vol gaat steken. Ter voorkoming dat het hout barst? of zou dit stevig genoeg zijn?

- misschien nog een zijdeurtje? je zal maar net dat nodig hebben dat volledig onderaan ligt...

- die uitlaat idd mee oppassen, die kan erg heeft worden, m'n koffer heeft er al kennis mee gemaakt...

- maar hoe ga je dat waterdicht maken, en beschermen tegen regen, wind, ...?

- en als je motor omkiepert met bak en al, wat zal dan breken/plooien? misschien hier nog iets voor voorzien?

maar mooi knutselwerk, en wat een ruimte! :shock:
K100 RS 16v
fast

Bericht door fast »

schittert gemaakt,
ik ben ervan overtuigt dat hout sterker dan metaal is en redelijk makkelijk waterdicht te maken.
maar die mooie hoeklat heb je die kant en klaar gekocht?
of zelf gemaakt?

grtn olf
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ziet er zeer stevig uit

doet mij denken aan de man die met een fireblade rond de wereld is getrokken
die had een gelijkaardige constructie maar dan in aluminium

het probleem dat hij tegenkwam is dat het achterframe afscheurde door het gewicht
mits verstevigingen te lassen in het frame kon hij weer verder
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

Een schoon meubel, dat moet ik toegeven. Maar wat weegt dat meubel?
Sorry voor de uitdrukking maar ik heb een andere kijk op motoratributen. Toegegeven, het zit degelijk in mekaar, (voor een meubel).
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,
heel mooi gemaakt , prachtig ,dat moet ik toegeven

Maar ben je zinnens om te emegriren met al je huisraad? :shock:
Al eens bij stilgestaan hoe dat gaat rijden als dat geladen is en wat met de stuureigenschappen bij zijwind :shock:

Persoonlijk neem ik altijd zo weinig mogelijk bagage mee, kwestie van nog een beetje rijplezier te hebben tijdens het reizen
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Jo De Paepe schreef:Yep,
heel mooi gemaakt , prachtig ,dat moet ik toegeven

Maar ben je zinnens om te emegriren met al je huisraad? :shock:
Al eens bij stilgestaan hoe dat gaat rijden als dat geladen is en wat met de stuureigenschappen bij zijwind :shock:

Persoonlijk neem ik altijd zo weinig mogelijk bagage mee, kwestie van nog een beetje rijplezier te hebben tijdens het reizen
I agree: drie weken conge en mijn twee bakken waren maar voor 3/4 gevuld. Daar zat een tent, slaapzak, matje, DSLR, kookpot en laptop ook in. Dus ik vraag mij echt af wat ge daar wilt insteken. Heel curieus. Voor twee zal het in elk geval niet zijn...
Afbeelding
fast

Bericht door fast »

IRON GONZO schreef:ziet er zeer stevig uit

doet mij denken aan de man die met een fireblade rond de wereld is getrokken
die had een gelijkaardige constructie maar dan in aluminium

het probleem dat hij tegenkwam is dat het achterframe afscheurde door het gewicht
mits verstevigingen te lassen in het frame kon hij weer verder
deze meneer r1 sjaak
http://www.sjaaklucassen.nl

de kist heeft er inderdaad wel wat van weg
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

yep, daarvoor deed hij 't op een CBR900, vandaar toen 'Firebladesjaak'
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
jeffie©

Bericht door jeffie© »

fast schreef:schittert gemaakt,
ik ben ervan overtuigt dat hout sterker dan metaal is en redelijk makkelijk waterdicht te maken.
maar die mooie hoeklat heb je die kant en klaar gekocht?
of zelf gemaakt?

grtn olf
die hoeklat is zelf gemaakt
ik was eerst van plan dit met aluminium insteekprofielen (flightcase systeem) te maken en PE (polyethyleen) plaat te gebruiken wegens onbreekbaar, of aluminium platen (rvs is te zwaar) uiteindelijk voor hout gekozen, vergelijkbaar gewicht, eenvoudig te bewerken, stevig, watervaste multiplex platen van 8mm verstevigd op de hoeken
wordt nog extra geschilderd tegen vocht en steenslag, compleet leeggewicht met bevestiging een 25kg en een inhoud rond 200l (weeg een 3koffersysteem in alu met bagagedragers eens samen)
ik heb en hoef geen auto en kan op deze manier ook iets makkelijker grotere spullen vervoeren (wasmand e.d. past erin)
koffer is afneembaar en kan later eventueel een duozadel erop klikken of kleinere koffer of wat dan ook
de uitlaat heeft volgens mij genoeg ruimte (het is niet de bedoeling uren stil te staan) en zal smaller zijn dan de meeste koffersystemen
een topkoffer komt stuk hoger en steekt verder achteruit, als je met een duo rijdt zit het gewicht ook stuk hoger, de "zware" reserve stukken zouden onderin komen en slaapzak tent e.d. met voldoende ruimte in de rest zodat het geen grote puzzel wordt om alles er toch maar in te krijgen
bij een lichte val of omvallen komt de valbeugel eerst tegen de grond en dan een gedeelte op de bak, die moet hiertegen bestand zijn en bij een val op een hogere snelheid heb je altijd wel stukken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
==>MUDBREEDER
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Mooi? nee, maar wel een stukje vakwerk!
Vergis je niet in de hitte van de uitlaat. Je zegt; "ik ben niet van plan om uren stil te staan" maar ook tijdens het rijden wordt er de nodige hitte ontwikkelt en zeer zeker voldoende om je koffer en/of inhoud schade toe te brengen.

http://www.cargobike.com
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Fox30

Bericht door Fox30 »

Prachtig staaltje van vakkundige houtbewerking. Proficiat !!
KLT-SE

Bericht door KLT-SE »

mooi!

Ik heb nog een tip:
Voorzie de buitenzijde van polyester matjes, voor dat je gaat schilderen of spuiten. In de transportbranche ken ik een firma die zo onder tientallen eigen trucks kisten bouwt, die op die manier aan onderzijde en zijkanten waterdicht zijn.

SUCCES VERDER!
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
Gino GS

Bericht door Gino GS »

En hoe rijdt dit dan? Ik zou wel eens willen weten wat de koffer leeg weegt en dan moet ik er al helemaal niet aan denken wat er gebeurd als je het vol stopt met spullen. Het is knap gemaakt, maar ik vind het maar gevaarlijk. De gewichtsverdeling klopt van geen kanten meer.
F800GS
Harald

Bericht door Harald »

GinoRT schreef:En hoe rijdt dit dan? Ik zou wel eens willen weten wat de koffer leeg weegt .
compleet leeggewicht met bevestiging een 25kg en een inhoud rond 200l (weeg een 3koffersysteem in alu met bagagedragers eens samen)
:wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ge moet rijden, naar hoe je beladen bent, hij zal dat vlug ondervinden.....
Voor meubelmaker ben je zeker al geslaagd :wink:
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk_1150rt

Bericht door Dirk_1150rt »

Ik begrijp al die vragen niet ivm het rijden.. Rijden die vraagstellers altijd solo? Die kofferbak hangt toch op de plaats waar de duo normaal zit, en ik weet natuurlijk niets over de respectievelijke partners van de gemiddelde BMW rijder, maar mijn partner weegt in ieder geval meer dan 25kg hout en de inhoud van de bak. Of hebben jullie allemaal een relatie met Twiggy? En zelfs zo'n plank met gaten weegt toch nog altijd een 50kg met kleren?

Dirk
jeffie©

Bericht door jeffie© »

Dirk_1150rt schreef:Ik begrijp al die vragen niet ivm het rijden.. Rijden die vraagstellers altijd solo? Die kofferbak hangt toch op de plaats waar de duo normaal zit, en ik weet natuurlijk niets over de respectievelijke partners van de gemiddelde BMW rijder, maar mijn partner weegt in ieder geval meer dan 25kg hout en de inhoud van de bak. Of hebben jullie allemaal een relatie met Twiggy? En zelfs zo'n plank met gaten weegt toch nog altijd een 50kg met kleren?

Dirk
inderdaad, dat was ook mijn idee om de koffer dus zo ver mogelijk naar voor te plaatsen, een passagier zit ook nog eens hoger en weegt al gauw 70kg, ieder zijn ding waarschijnlijk

in meeste topkoffers zit de inhoud (gewicht) te hoog en ver naar achter om lang stabiel te blijven naar mijn goesting (zeker op langere reizen, ooit) nadeel van veel huidige systemen vind ik dat ze zo breed zijn => nadeel als je file tegenkomt (mijn bak is op z'n breedst 76cm)
Afbeelding
==>MUDBREEDER
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Das zeker, teken daar vanachter een madam op, ge gaat dat verschil niet voelen.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie